Richard Burns Rally

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Kerrankin rallipeli, jossa on haastetta!
Olenkin pitkään manaillut, että saataisiin rallipuolelle samantasoinen simulaatio kuin grand prix legends ja nyt ollaan jo askeleen lähempänä sitä mitä rallikaahailulta on odotettu.
Ja peliä näyttäisi olevan helppo modata.
Joku näyttäisi tekevän suomenkielisiä nuotteja peliin ja ne kuullostavat tältä -> http://www.saunalahti.fi/rphoas/rbr/suominuotit_3.wmv

Lähde: http://www.rbr-finland.tk/
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Hemmetin hyvä peli. Tuli väännettyä aika huolella ennen kuin alkoi tuolla vaikeimalla tasolla pärjätä edes jotenkuten, rallit tosin päättyy vieläkin vähän liian usein ekalle tai tokalle ek:lle :)
Harmi vaan ettei ilmeisesti ole minkäänlaista moninpeliä netin yli(?)
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Otsikkoa aasinsiltana käyttäen, ajeleeko täällä kukaan CM rallylla? Ostin sitten ekan pelini tuossa pari viikkoa sitten kaupan alekorista (CMR3) ja olen sillä sitten ajellut (näppiksellä) pikataivalta poikineen. Sehän oli niin hauskaa, että ostinpa vielä ratinkin (jota en luullut koskaan omistavani) ja jokusen päivää sitten CMR2005:n. Noh, siinä missä CMR3 on hauskaa ajeltavaa ja siinä sentään jotenkin pärjääkin, CMR2005 on sitten juuri sitä kastia miksen ole kovasti peleistä välittänyt. Helpoimmassakaan moodissa ei autolle anneta mitää esisäätöjä. Minä oikeasti haluaisin ajella enkä ihmetellä mitä mikin säätö vaikuttaa auton käyttäytymiseen (ainakaan harrastuksen tässä vaiheessa). Toisekseen kilpakumppanit ovat aivan tietokonemaisen tarkkoja ajossaan. Ensimmäiset 14 autoa mahtuvat pikataipaleelta toiselle kahden sekunnin sijaan ja sitten tulen minä 15. Joku on ilmeisesti vääntänyt sadekeliemulaattoria niin kauan, että onhan sitä käytettävä. Puolet erikoiskokeista ajetaan vesisateessa. Ihan hieno visualisointi. Ei sitä voi kieltää, mutta enhän minä ole löytänyt lähellekään sopivia säätöjä sikäli kun ne 14 ensimmäistä porhaltaa 20 sek per erikoiskoe lujempaa. ;)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Asensin....

Yllättävän huono grafiikka, mun mielestä selvästi heikompi kuin kilinkolin nelosessa.

Varmasti ihan ok peli jollekulle, jolla on aikaa ja halua treenata viikkotolkulla, mutta on liian vaikea sellaiselle, joka vain sillointällöin haluaa kaasutella omaksi ilokseen, näille (meille) kilinkolin on parempi vaihtoehto.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kyllä pelin pitäis toimia näyttiksellä joka ei tue Pixel Shadereita :thumbdown
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kaverin kanssa ollaan pelailtu pariin kertaan kausi läpi vaikeimmalla tasolla, ja voin sanoa myös että onhan tuo valovuoden edellä mitään muuta rallipeliä. Rally Trophy pääsee lähelle, mutta pätkät ovat RT:ssä vähän mitä ovat.

Kyseinen kaveri hankki myös Colin05:n, ja oli naurussa pitelemistä kun kokeilin. Se ei ole ainoastaan helppo, vaan sanalla sanoen huono. En ymmärrä, miten kukaan, siis _kukaan_ jaksaa pelata peliä, jossa fysiikat on vedetty täysin hatusta, peliä ajaessa kun ei missään vaiheessa tule tunne että ajaisi oikeasti maapallon pinnalla ajettavaa autokisaa.

RBR:n sisäistää sitäpaitsi yllättävän nopeasti, tosin GPL- ja muu autopelitausta varmasti auttoi. Mutta kuitenkin, ei se niin mielettömän vaikea ole kuin etukäteen hypetettiin. Mutta helvetin mukava peli!
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
PekPoy sanoi:


RBR:n sisäistää sitäpaitsi yllättävän nopeasti, tosin GPL- ja muu autopelitausta varmasti auttoi. Mutta kuitenkin, ei se niin mielettömän vaikea ole kuin etukäteen hypetettiin. Mutta helvetin mukava peli!
Allekirjoitan tuon, että GPL:n kautta saadut kokemukset avittavat varmasti ja huomattavan paljon tämän pelin sisäistämisessä. Taitaapi RB Rallyn suurin hypettäjien joukko ollakin ns. gpl-aktiiveja :)
Itsekin siis sisäistin tämän pelin salat hyvin pian, eikä mitään suuria harjoittelumääriä ole tarvittu. Säätöihin en ole edes vielä koskenut, vaan ajellut ihan default säädöillä, jotka nekin tuntuvat olevan ihan ajettavat. Ainakin niillä on tiellä pysytty... tai ainakin useimmiten :D
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Jape sanoi:
Allekirjoitan tuon, että GPL:n kautta saadut kokemukset avittavat varmasti ja huomattavan paljon tämän pelin sisäistämisessä. Taitaapi RB Rallyn suurin hypettäjien joukko ollakin ns. gpl-aktiiveja :)
Itsekin siis sisäistin tämän pelin salat hyvin pian, eikä mitään suuria harjoittelumääriä ole tarvittu. Säätöihin en ole edes vielä koskenut, vaan ajellut ihan default säädöillä, jotka nekin tuntuvat olevan ihan ajettavat. Ainakin niillä on tiellä pysytty... tai ainakin useimmiten :D
Ainoa missä olen säätöihin puuttunut, on ollut Ranskan ralli, asfalttisäädöt on vissiin jätetty tekemäti kokonaan Warthogin puolesta. :p

Kun ei ajele mitään hotlap(vai onko se rallipelissä sitten hotstage õ_Ó)-meininkejä, vaan ihan vaan tietokonetta vastaan rallia, niin mielummin ajelen noilla perussäädöillä. Tietokonekuskien ajat eivät loppupeleissä ikävä kyllä RBR:ssäkään ole mitään maailmanluokan pläjäyksiä, joten ne jäävät melko äkkiä jalkoihin joka pätkällä. Siinä on melkeinpä mukavampi ettei ole mitkään ihmesäädöt alla, että säilyy jonkinlainen haaste. ;) :D

Ja äärimmäisen editoitavahan tuo peli on myös, kunhan Racesimcentralin foorumilla keksivät miten nuo 3D-tiedostot saadaan editoitavaan muotoon. :p Noita tietokonekuskien pätkäaikoja kun pääsisi parantelemaan, niin kiva olisi. Ehkä tosin voikin ja on jäänyt huomaamati. Jep.
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Nonni! Elikkä meikäläinen osti sitten sen "väärän" rallipelin vakaan kymmenen vuoden harkinnan jälkeen ;) CMR5:ssa auto tuntuu menevän välillä aivan mahdottoman oloisia kuvioita.


Axel.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kirjotin muutama päivä sitten vastaukseksi ThePlainsmanin väitteeseen vuodatuksen Colinin huonoudesta sekä Colinin ja RBR:n eroavaisuuksista. Tuli mieleen kopioida vuodatus tännekin, siinä tiivistyy oma mielipiteeni:

ThePlainsman sanoi:
I don't agree. I'm a sim racer. Colin 2K5 is better than any other Rally sim currently on the market. The sensation of speed while retaining at least a tiny of bit of control really pumps the adrenalin. No other rally sim is comparable.

You obviously haven't tried out Richard Burns Rally. Colin05 has nothing to do with driving a rally car. I've never driven one, but even rally cars ARE cars, and nowadays not even that much different from high-end 4WD roadcars. When you drive a rallycar at a low speed, it practically in no way differs from driving a normal road car. And that is a fact.

You seriously can't claim that when you drive the car in Colin05 at 25mph, you get the feel of actually driving a real car, that obeys the laws of physics? I mean, for God's sake, a car doesn't slide around at those speeds just by turning the wheel normally!

The case in the Colin-series is, that Codemasters have come up with a reality of their own, where there are whole different physics than we have here in our dimension. And in that made-up reality, a rally car makes half of the driving itself, leaving the driver responsible of only showing the car where to go, without actually having to use real driving techniques. And all this has been done because the majority of virtual "racers" prefer not having to learn anything, but to just jump in the car and be competitive right away.

Richard Burns Rally, on the other hand, tries to imitate real life physics and does a pretty good job doing so. For sure it too isn't as difficult and demanding as real rally driving, but at least you have to DRIVE the car, using real rally driving techniques.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Näitä auto pelejä on ainakin kahdenlaisia. On niitä jotka ovat arcadea, ja joiden lähtökohtakin on ollut tehdä arcade-peli. Sitten on niitä joiden lähtökohta on realismi, ei arcade. Ja kuten Pek tuossa kirjoittikin, arcaden ja simulaation ero on se että arcadessa autolle näytetään vain suunta mihin sen täytyy edetä, kun taas simulaatiossa pelaaja joutuu _autonkäsittelytaidoilla_ ohjaamaan auton sinne minne hän sen haluaa (pedaalit / ohjauspyörä).

Itse olen huomannut suurimman eron arcaden ja simulaation välillä GPL:ssä (Grand Prix Legends). Missään muussa pelissä on ole huomannut kaasun ja jarrun yhteiskäytöllä niin merkittävää roolia auton ohjaamisessa, ja uskon että näin on oikeastikin kun mennään lujaa - kokemustahan minullakaan ei valitettavasti ole.

Periaatteessa colinin ja RBR:n vertailu on aivan typerää, koska lähtökohdat pelien tekemiseen ovat olleet täysin erit. Toisesta tehdään arcade-ralli peli, toisesta tehdään rallisimulaatio. Colin05 on rakennettu juuri niin, että peruspelaaja pääsee vauhdinhuumaan mahdollisimman nopeasti ilman varsinaista teknistä osaamista ja saa näin nauttia pelin tuomasta vauhdista - meno siis näyttää oikean ralliauton menolta kovemmassa vauhdissa, valitettavasti se tuskin siltä kuitenkaan tuntuu (paitsi jos vakaasti uskoo että näin on). Vertauksia näiden pelien välillä joutuu tekemään sen takia, kun eräät uskovat että Colin05 olisi realistinen peli - tämä tietysti vähän pistää hermostuttamaan jos itsellä on kokemusta yleisesti hyväksytyistä _aidoista_ simulaatiopeleistä, joissa tiedetään että lähtökohdat ovat olleet autonfysiikka.

Eli lyhyesti, kumpikin peli on omalla osa-alueellaan loistavia pelejä. Ne joilla ei ole intoa ja halua harjoitella ajamista montaa tuntia päivässä valitsevat Colinin, toiset ottavat RBR:än. Henk.koht mielipiteenä vielä todettakoon että se antaa paljon enemmän kun on opetellut hallitsemaan sitä vaikeasti ajettavaa autoa ja rupeaa pärjäämään ajoissa niin parhaille AI-kuskeille, kuin kavereillekin.

Ainiin, vielä sellainen juttu, että kumpaakaan peliä en ole metriäkään ajanut, mutta sen verran luotettavilta lähteiltä olen tuosta pelistä (siis RBR:stä) kehuja kuullut että voin tuoda sen omankin näkemyksen tällaisten pelien eroista. Yhtähyvin voin puhua GPL:n ja GP3:n eroista. :p
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Dominic sanoi:
Eli lyhyesti, kumpikin peli on omalla osa-alueellaan loistavia pelejä. Ne joilla ei ole intoa ja halua harjoitella ajamista montaa tuntia päivässä valitsevat Colinin, toiset ottavat RBR:än. Henk.koht mielipiteenä vielä todettakoon että se antaa paljon enemmän kun on opetellut hallitsemaan sitä vaikeasti ajettavaa autoa ja rupeaa pärjäämään ajoissa niin parhaille AI-kuskeille, kuin kavereillekin.

Ainiin, vielä sellainen juttu, että kumpaakaan peliä en ole metriäkään ajanut, mutta sen verran luotettavilta lähteiltä olen tuosta pelistä (siis RBR:stä) kehuja kuullut että voin tuoda sen omankin näkemyksen tällaisten pelien eroista. Yhtähyvin voin puhua GPL:n ja GP3:n eroista. :p
Todella hyviä pointteja. Oikeastaan tuossa alkuperäisessä postissani ideana oli (unohdin tosin sen sanoa :D), että mielestäni Colin05 on arcade-genressäkin kuonaa. 05 on ajotuntumaltaan yksinkertaisesti HUONO, ja en nyt tarkoita että liiallisen arcade, vaan arcadenakin huonoa. Mielestäni hyvää arcade-vääntöä on sellainen, jonka pohjalla on sinänsä toimivat fysiikat, mutta ajamista on vain helpotettu. Viper Racing arcade-vaikeustasolla (ja jollain tapaa myös vaikeammillakin tasoilla) voisi olla tästä hyvä esimerkki. Samalla, suht hyvällä enginellä toimii niin arcade- kuin vaikeinkin vaikeustaso, mutta se ei tarkoita, että arcade-tason fysiikat tuntuisivat sen suuremmin epärealistisilta, auto tuntuu silti liikkuvan tässä meidän todellisuudessamme - ajaminen on vain helpompaa.

Tällaiselta pohjalta voi luoda hyvän arcade-pelin, jota kokeneemmankin simufriikin voi olla nautinto ajaa, vaikka eivät taidot joutuisikaan äärimmäiselle koetukselle. Kuitenkin hyvän autopelin perusominaisuus on, että sitä on syystä tai toisesta (mielellään kuitenkin ajamiseen, eikä esim. grafiikkaan liittyvästä syystä) mukava ajaa. Colin05:ttä EI ole mukava ajaa. Se on liian huono.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vielä sellainen seikka, että tuo fysiikan onnistunut mallinnus on myös raskasta tietokoneen prosessorille. Aikaisemmin jouduttiin fysiikassakin oikomaan pelkästään tehonpuutteen takia. Nykyään tehoja piisaa kyllä, joten se ei pitäisi enää olla este hyvän fysiikan luomiseen. Kaikista paras ratkaisuhan olisi se että alunperinkin peliin kehitetään varsin pätevä fysiikanmallinnus, ja sitten vaikeustasoilla luodaan nimenomaan ne arcade-avut siihen (kuten Pek jälleen totesi). Tosin, voi hyvinkin olla, että se Arcade-pelien harrastaja valitsee vanhasta tottumuksesta sen "Simulation"-napin (kun se on niin muodikasta työntää arcade-peliinkin) ja sitten itketään ku auto on liian vaikea ajettava, unohdetaan se Arcade-nappi kokonaan ja haukutaan peli paskaksi.

Simufriikkejä taitaa nykyään vieläkin olla niin vähän ettei se marginaaliryhmä yksinkertaisesti riitä sellaiseksi ostajajoukoksi joka tekisi pelistä pelintekijälle tuottavan. Siihen tarvitaan se huomattavasti laajempi arcade-ryhmä, joka tavallaan kustantaa sen pelin ja mahdollisesti turvaa myös jatkokehityksen samalla.

Grand Prix Legendsissä kävi Papyruksella juuri se virhe että ehkä odotettiin simulaatioharrastajia olevan enemmän ja peli floppasi pahoin (tosin tilanne on käsittääksen vähän parantunut nykyaikoina kun ratit ja muut ovat tulleet yleisemmiksi).

Eli common senseä täytyy toivoa myös niiltä pelitaloilta jotka simuja lähtevät kehittämään.

Olikohan tämä nyt se pointti mitä lähdin hakemaan...ei voi muistaa! :D
 
Viimeksi muokattu:

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Nimimerkillä käyttäjässäkö vika:
CMR3:ssa saa "bonus-autoja" kun voittaa rallin. CMR5:ssa ei saa yhtään unlock-stagea tai -autoa vapaaksi vaikka voittaa maailmanmestaruuden (voittamalla kaikki osakilpailut). Hieman tuntuu oudolta, kun kauden päätteeksi näytetään unlock-videokin(?)

Axel.
 
Ylös