Riittääkö Renaultin tehot?

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
formulastara sanoi:


Kuten sanoin, matalin, mutta ei suinkaan kapein. Ehkä jopa levein???

Mistä sä näät ton, että se on leveä? Mä luulen (en tiedä), että toi pohjalevy on kaikilla niin leveä kuin se vaan saa olla (downforcen takia). Tällä hetkellä kuitenkin taitaa vain autoilla Ferrari, Renault, ja Sauber olla nuo ponttonien sivut sellaiset, että levy jatkuu vielä niiden yli sivusuunnassa. Tämä viittais siihen että ko. autot ovat kapeimmat tuosta ponttonien kohdalta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Spam sanoi:
Mistä sä näät ton, että se on leveä? Mä luulen (en tiedä), että toi pohjalevy on kaikilla niin leveä kuin se vaan saa olla (downforcen takia). Tällä hetkellä kuitenkin taitaa vain autoilla Ferrari, Renault, ja Sauber olla nuo ponttonien sivut sellaiset, että levy jatkuu vielä niiden yli sivusuunnassa. Tämä viittais siihen että ko. autot ovat kapeimmat tuosta ponttonien kohdalta.
No huhhuh, ota silmä käteen ja katso. Ja itsehän mainitsit jo useita kapeampia. Ja kyseessähän oli ponttoonien eikä minkään fakin pohjalevyn leveys. Laren on myös huomattavasti kapeampi, noista kuvista näkee mielestäni HYVINKIN selvästi sen, kuinka erilainen suunnittelufilosofia renoolla on tendenssiin nähden, eli pirun matala, ja varmaan aika pakostikin myös aika leveä - jonnekinhan ne sisukalut täytyy saada mahtumaan. Hyvä puoli tossa tietty on matala painopiste, näin loogisella päättelyllä ajatellen...
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Eikös tossa Renussa tuo pohjalevy ole kaikista eniten leveämpi noita ponttooneita? Eli ei se niin leveä ole se auto kuin miltä äkkiseltään näyttää...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
formulastara sanoi:
No huhhuh, ota silmä käteen ja katso. Ja itsehän mainitsit jo useita kapeampia. Ja kyseessähän oli ponttoonien eikä minkään fakin pohjalevyn leveys. Laren on myös huomattavasti kapeampi, noista kuvista näkee mielestäni HYVINKIN selvästi sen, kuinka erilainen suunnittelufilosofia renoolla on tendenssiin nähden, eli pirun matala, ja varmaan aika pakostikin myös aika leveä - jonnekinhan ne sisukalut täytyy saada mahtumaan. Hyvä puoli tossa tietty on matala painopiste, näin loogisella päättelyllä ajatellen...
Toivottavasti et käsittäny väärin mitä tarkoitin. Kerro mihin vertaat sitä leveyttä, pakkohan sitä on valokuvassa johonkin verrata, ethän muuten voi tietää onko jokin mitta 0,01m vai 1m. Itse vertasin tohon pohjalevyyn, jonka oletan kaikilla talleilla olevan yhtä leveä, koska silloin se tuottaa sitä maaefektiä enemmän, koska pinta-ala on suurempi paine-eron ollessa sama. Renault, Ferrari ja Sauber ovat ainoat joilla ponttonit ovat kapeammat kuin tuo levy. Edellä mainittuun oletukseen perustuen ne ovat siis kapeimmat ponttonien kohdalta. No jos oletus ei pidä paikkaansa, sitten on hiukan hankalampi sanoa mitään.

Sä vaan tunnut *.ttuilevan mulle tolla huhhuh tyylilläs, mutta itse et vertaa niiden kokoa mihinkään, vaan sanot, että näet selvästi. Myönnän täysin, että voin olla väärässä, ei tää niin vakavaa ole.

Niin ja Rellu on kyllä leveä tuosta ponttonien etuosasta aivan ylhäältä, mutta tällaisella yhdellä kohdalla ei ole niin paljon merkitystä, koska edestä katsottuna pinta-alaa on kuitenkin vähemmän. Ponttonien reunat kaartuvat vahvasti sisään, mitä ominaisuutta esim. Villianssissa ja Mäccärissä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Spam sanoi:
Toivottavasti et käsittäny väärin mitä tarkoitin. Kerro mihin vertaat sitä leveyttä, pakkohan sitä on valokuvassa johonkin verrata, ethän muuten voi tietää onko jokin mitta 0,01m vai 1m. Itse vertasin tohon pohjalevyyn, jonka oletan kaikilla talleilla olevan yhtä leveä, koska silloin se tuottaa sitä maaefektiä enemmän, koska pinta-ala on suurempi paine-eron ollessa sama. Renault, Ferrari ja Sauber ovat ainoat joilla ponttonit ovat kapeammat kuin tuo levy. Edellä mainittuun oletukseen perustuen ne ovat siis kapeimmat ponttonien kohdalta. No jos oletus ei pidä paikkaansa, sitten on hiukan hankalampi sanoa mitään.

Sä vaan tunnut *.ttuilevan mulle tolla huhhuh tyylilläs, mutta itse et vertaa niiden kokoa mihinkään, vaan sanot, että näet selvästi. Myönnän täysin, että voin olla väärässä, ei tää niin vakavaa ole.

Niin ja Rellu on kyllä leveä tuosta ponttonien etuosasta aivan ylhäältä, mutta tällaisella yhdellä kohdalla ei ole niin paljon merkitystä, koska edestä katsottuna pinta-alaa on kuitenkin vähemmän. Ponttonien reunat kaartuvat vahvasti sisään, mitä ominaisuutta esim. Villianssissa ja Mäccärissä ei ole.

Anteeksi kielenkäyttöni, ei ollut tarkoitus vittuilla.

Tarkoitan ponttoonien leveyttä lähinnä takaosastaan raideleveyteen nähden.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo kyl tää on vaikeeta selittää tässä. Sitte mietityttää se, että mistä kohtaa pituussuunnassa puhutaan tosta leveydestä. Tuolta jostain vähän ennen (edestä laskettuna) takaripustuksia esim. Mäccäri näyttäs olevan kapeampi (kaareutuu nopeasti pois). Kun taas Rellu on hvin kapea siitä eteenpäin mentäessä.







 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No joo, hankalaa on. pakko kyllä myöntää, että laareni näyttää niiltä osin(ponttoonien muoto) tästä kuvakulmasta varsinkin Renoohon verrattuna aikamoiselta möhköltä, joskin funktionaaliselta. Sitten taas yläetuviistostä Larenin "pöntöt" näyttävät oikeinkin sulavan pieniltä, niin kuin auton nimikkotoikin ekoilta sivuilta on huomattavissa. Mutta kyllä siihen on vähän tullut kokoa lisää, Mp4/18 malliin verrattuna.:thumbdown
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
formulastara sanoi:
Miksi sitten Renoolla on kaikista matalimmat ponttoonit, mutta ei varsinkaan takaosastaan lahellekään kapeimmat. Tämä on helposti kuvista havaittavissa. Eivät ole ilmeisesti tajunneet hyödyntää kapeamman ja korkeamman moottorin mukanaan tuomia aerodynaamisia mahdollisuuksia...:rolleyes:
Ei ollut kyse ponttooneista vaan siitä ilmakopasta/moottorin katteesta, joka on Renaultilla kapeampi kuin niillä jotka käyttävät 90 moottoria. Koppa voi näyttää isommalta kuin muilla, koska ponttoonit eivät oikeastaan peitä moottorin sivuja, vaan kopan seinämät jatkuvat alemmas kuin muilla.
 

Mikke76

Member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
24
Sijainti
Uzbekistan
Button epäilee Relluja starttivilpistä.

- Lähtösuoralla oli todella liukasta. Renaultien lisäksi kukaan muu ei saanut poikkeuksellisen hyvää starttia. Aika erikoinen tilanne. Näin ei olisi pitänyt tapahtua, Button ihmetteli.
Itsekkin ihmettelin miten ne sieltä noin hyvin irtoaa. Flavio prkle on taas huijaamassa.

Lähde: Iltalehti
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
gnz sanoi:
Riittää, mutta mihin.. Alonson kisa oli jotakuinkin täydellinen ja siksi renaulttia on nyt helppo pitää ferrarin pahimpana uhkana, mutta eiköhän hommat vaikeudu kun Williams pääsee kunnolla vauhtiin.. mutta joo, kyllähän renaultin tehot tuntuu pelättyä paremmin riittävän.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Pakko vielä laittaa tähän.

Tuo Rellun muotoilu on jotain uskomatonta. Silmiä hivelee.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Mikke76 sanoi:
Button epäilee Relluja starttivilpistä.



Itsekkin ihmettelin miten ne sieltä noin hyvin irtoaa. Flavio prkle on taas huijaamassa.

Lähde: Iltalehti
Rellulla on hemmetisti vetopitoa. Mistäköhän luin viime kaudella, että Rellulla oli autossaan joku systeemi, joka reagoi starttivalojen sammumiseen ja auto lähti jo ennen kuin kuljettaja kerkesi nostamaan nappia ylös. Ihmisen reaktioaika jäisi tällaisella systeemillä pois. Onko muut törmänneet tähän juttuun?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Spam sanoi:
Rellulla on hemmetisti vetopitoa. Mistäköhän luin viime kaudella, että Rellulla oli autossaan joku systeemi, joka reagoi starttivalojen sammumiseen ja auto lähti jo ennen kuin kuljettaja kerkesi nostamaan nappia ylös. Ihmisen reaktioaika jäisi tällaisella systeemillä pois. Onko muut törmänneet tähän juttuun?
Tämä systeemihän oli käytössä jo pari kautta sitten ja on ehditty jo FIA:n toimesta kieltämäänkin.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Toivon, että Rellun tehot riittää (mutta enpä tiedä uskonko), jotta eräällä Ferrarikuskilla olisi edes joku jonka kanssa oikeasti kilpailla :tongue:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Suht hyvin tuntui riittävän jopa Bemareita vastaan!

Auto on erittäin iskukykyinen, joten kun saavat hieman lisää tehoja myllyyn, niin Ferraritkin ovat hukassa!

Saattaa jopa olla että Alonso tekee sen minkä Kimi viime vuonna!:ahem:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Flavio voisi yrittää rakentaa kaudelle 2005 surperparin Alonso/Räikkönen...
 
Ylös