Robin 'ACE' Räikkönen ja Ella Häkkinen. Maailmanmestari-faijojen jälkikasvu autourheilussa🏁. Seuraavatko isiensä jalanjälkiä F1:iin? 🏁🏎🏆

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dieselmoottori
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olihan Kallen tavoite päästä F1:siin vähintäänkin kunnianhimoinen jo ennen näitä terveysongelmia. Vastassa on kuitenkin kuskit, jotka ovat koko uransa tähdänneet pelkästään formuloihin vs rallikuski, jonka pitäisi käytännössä opetella uusi laji. Olisi kuitenkin ollut mukava nähdä, mihin asti yltää, vaikka F1-mahdollisuudet olisikin pienet.
Niin? Kysyin jotain ihan muuta.

Suzie Wolff ajoi kuitenkin perjantaina treenejä Williamsilla kilpailuviikonloppuina Silverstonessa ja Hockenheimissa. Hockenheimissa jäi parin kymmenyksen päähän Felipe Massan ajasta.

Eli hyvää vauhtia piti.

Gino Rosata, tuo maineikas mies, joka muistetaan ajastaan Ferrarilta, mainitsee Robin Räikkösen muistuttavan paljon isäänsä Kimiä.

nähnyt hänet vesijetillä. Hän on luontaisesti nopea.
Minttu (vas.), Robin, Rianna ja Kimi Räikkönen Monzan F1-varikolla kaksi vuotta sitten.

Minttu (vas.), Robin, Rianna ja Kimi Räikkönen Monzan F1-varikolla kaksi vuotta sitten. Kuva: Photo Florent Gooden / DPPI / Shutterstock / AOP
Rosato kuvailee kummipoikaansa ”mini-Kimiksi”.

– Hän on hiljainen, todella hiljainen. Ja nopea.

Yhtäläisyydet eivät hänen mukaansa rajoitu luonteeseen. Rosato kertoo nähneensä Robinissa luontaista nopeutta myös kartingradan ulkopuolella.

– Olen nähnyt hänet moottorikelkan selässä. Olen nähnyt hänet moottoripyörällä. Olen nähnyt hänet vesijetillä. Hän on luontaisesti nopea.

Toinen Rosaton esiin nostama ominaisuus on pelottomuus.

– Jos sinä käsket minun mennä leikkimään tuonne katolle, en mene. Hän menee.

Rosaton mukaan Robinin kiinnostusta autourheiluun ei tarvitse ruokkia ulkopuolelta.

– Aamusta iltaan se on kaikki, mitä hänellä on mielessään. Kimi ei ole laittanut sitä hänen päähänsä.

Kun Rosatolta kysyy, kartoitetaanko jo Robinin mahdollisuutta liittyä kuljettaja-akatemiaan, tämä vastaa myöntävästi.

– Totta kai. Ne ovat asioita, joita työstämme. Arvioimme vaihtoehtoja tällä hetkellä.

Kun jatkokysymyksenä esitetään, voisiko kyseessä olla Ferrari, Rosato ei suostu vahvistamaan eikä kiistämään asiaa.

– Se on yllätys.

Meidän pitää tehdä se, mikä on lapselle parasta, eikä sitä, mikä on parasta nimen kannalta. Nimi avaa ovia. Meidän pitää varmistaa, että ne ovet myös pysyvät auki sillä, että hän päätyy oikeaan ohjelmaan ja oikeiden ihmisten ympärille.

Samalla Rosato vihjaa, että Robin Räikkösen tulevaisuudesta saatetaan kuulla jotain merkittävää vielä tämän vuoden aikana.

– Toivottavasti julkistamme tänä vuonna isoja uutisia tähän liittyen.

Rosato korostaa useaan otteeseen, ettei lempinimellä Ace tunnetun Robin Räikkösen tulevaisuudesta ole päätetty etukäteen. Kimi ja Minttu Räikkönen suhtautuvat poikansa ajouraan Rosaton mukaan huomattavasti maltillisemmin kuin hän itse.

Ensin akatemiaan ja sitten pikkuhiljaa ylöspäin. F4, F3, F2 ja formula ykköset, kuten kaikilla muillakin.

Robin on kuitenkin vasta 11-vuotias. Rosato korostaa, että matka on pitkä ja jokainen uusi taso tuo mukanaan uuden haasteen.

– Jokaisella askeleella on oma esteensä. Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. Mutta matka sen mäen huipulle on pitkä.

Lopulta ratkaisevat Robinin oma halu ja se, kuinka hän kehittyy.

– Jos hän haluaa tehdä tätä ja jos hän on hyvä, menemme eteenpäin. Muuten asia ei kuulu kenellekään muulle.

Paljastus Räikkösten sisäpiiristä: tällainen on Robin, 11 – kuin ilmetty isänsä
https://www.is.fi/formula1/art-2000012229838.html