"Kansantaloustieteiden proffa puhui tästä viime vuoden lopulla, se mikä jäi erityisesti mieleen oli, että hänen mukaansa Eurooppa kärsisi pahimmin."
Sehän tässä jenkkien ostovoiman nollaantumisessa on nimenomaan ikävää että siitä kärsivät oikeastaan kaikki muut paitsi jenkit itse. Maa on täynnä tietotaitoa kaikesta, sillä on luonnonvarat jotka mahdollistavat lähes omavaraistalouden, tehokas maatalous ja ennen kaikkea joustava yhteiskuntajärjestelmä joka sallii suuretkin muutokset. Kun Yhdysvallat menee alas, on täysin varmaa että se sieltä myös nousee.
Mitens käy Venäjälle ja sen talouskasvulle, kun öljyn kysyntä lähteekin yhtäkkiä syöksykierteeseen? Voi voi... Intian, Brasilian ja Kiinan talouskasvut loppuvat välittömästi. Mutta nimenomaan kaikkein pahimmat ongelmat tulevat jäykässä Euroopassa.
Suomi on yksi suurimmista kärsijöistä. Nykyinenkään hallitus ei ole maksanut lamanaikaisia velkoja takaisin yhtään, vaan päinvastoin kasvattaneet velkaa nousukaudenkin aikana. Suomessa on valtava julkinen talous, joka on läpeensä korruptoitunut demarimafialla ja on tehottomuutensa kanssa ongelmissa jo nousukaudenkin aikana. Yhteiskunnassa nykyäänkin vain n. 60 % tekee työtä nytkin kun todellinen työttömyys on alhaalla. Siinä vaiheessa kun työttömyys räjähtää käsiin ja n. 40 % työikäisistä kansalaisista käy töissä, on hyvinvointiyhteiskunnan loiseläjien leppoisat päivät ohitse. KELA joutuu säästökuurille ja sosialistien "mä haluun"-itku kaikuu kuuroille korville kun taloudenreaaliteetit tulevat vastaan.
Olenkin itse miettinyt että onko laskua odotellessa mitään järkeä pitää rahaa pörssissä, mutta sitten toisaalta mietin että hölmöä se vasta olisi ottaa ne pois: kun romahdus tulee, inflaatio ja korot nousevat kaksinumeroisiin lukuihin ja pösilöitynyt keskiluokka menettää säästönsä joka tapauksessa. Ehkä järkevintä olisi myydä nyt, odottaa pahin romahdus ja ostaa sitten takaisin.
Uskoisin että meillä on vielä muutama vuosi aikaa. EU onneksi mahdollistaa muuton Unionin sisällä ja voimme muuttaa maihin, joissa talousjärjestelmää ei ole rakennettu tyhjän päälle. Myös EU leikkaa suuren osan inflaatiosta pois ja tasoittaa tuloeroja.