Romun seassa ajaminen...

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
...on totaalisen typerää. Olen ihmetellyt moista sitten Imolan 94 tapahtumien jälkeen useasti.

Nyt kumit puhkesi, niin Ralfilta kuin Alonsoltakin. Ja takuu varmasti syynä romujen päällä pyöriminen turva-auton perässä. Mitä pitää tapahtua ekassa kurvissa, että lähtö uusitaan?
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Ainoa asia jossa jopa maikkarin tiimillä oli järki kädessä. Revennyt hiilikuitupaneelin tms. palanen leikannee rengasta kuin veitsi osuessaan kumiin.

Turva-auton perässä ajamisen vaaroja ei mielestäni nykyään tiedosteta tarpeeksi, juuri eilisen kaltaiset tilanteet on todella vaarallisia, eritoten kun rengas joutuu hirveälle koetukselle suoran päässä. Voisi olla aika mielenkiintoista tietää montako kierrosta rengas pyörähtää 350km/h nopeudessa, ja voimat joita rengas kokee näissä nopeuksissa.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Finn75 sanoi:
Mitä pitää tapahtua ekassa kurvissa, että lähtö uusitaan?
M.Schumaherin keskeytys.

Vuonna 2001 Hockella Schumi hyytyi lähdössä,ja kamikaze-Burti täräytti perään,heittäen ilmassa pari volttia. Kumpikaan ei loukkaantunut,ja kisa keskeytettiin. Rata oli totaalisesti romun peitossa,ja itse ainakin pidin ratkaisua oikeana. Seuraavana vuonna Austraaliassa ~8 autoa keskeyttää startissa,eikä romua ainakaan vähemmän ollut. Edes SC:tä ei vaivauduttu ottamaan radalle. Schuey ei ollut mukana ryskeessä. Viime vuonna Hockella Räikkönen,Barichello ja Ralf jäivät ensimmäiseen mutkaan. Kisaa ei keskeytetty.

Vuonna 2001 (Burti&Schumi) ratkaisu oli oikea. Vuoden 2002 joukkorytäkässä totaalisen väärä. Ja viime vuoden lähtöhässäkänkin olisi voinut huoletta pistää uusiksi.

Miksi vain se lähtö,jonka kolarissa,Schuey oli mukana,uusittiin? Hmm,salaliitto? No okei,ei välttämättä:rolleyes:...

Eilen ei minun mielestäni olisi ollut tarpeellista keskeyttää kisaa,koska romua oli kuitenkin kohtuullisen vähän,ja kaikki kuskit kunnossa. Sen sijaa olisi pitänyt pitää sitä hemmetin Safety Caria vaikka puolet kisasta radalla,kunhan se olisi puhdistettu! Ralf veti ulos ehkä koko MM-sarjan vaarallisimmassa paikassa,ja oli onni,että auto osui valliin perä edellä. Nokkakolarissa olisi luultavasti ollut edessä Zanardin kohtalo,tai jokatapauksessa jalkojen murtuminen. Joku täällä sanoi,että kolari ei edes näyttänyt pahalta. Ei ehkä betoniseinään,mutta miettikääpä,miltä se olisi näyttänyt rengasvalliin? Silloin Pikku-Schumin auto olisi romuuntunut täysin,ja varmaan pompannut vielä vallista ilmaankin,sekä ollut muutenkin näyttävämmän näköinen,mutta kuski olisi selvinnyt kunnossa. Taas olisi ihmetelty,kuinka turvallisia ne autot oikein ovatkaan. Tosiasiassa,jokaikiseltä radalta löytyy ainakin yksi todella paha ulosajopaikka. Nyt Ralf ajoi siinä ulos,ja jälki oli sen mukaista.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Yleensä on niin, että mitä hurjemmalta kolari näyttää, ilmalentoje tms. se ei ole niin hurja miltä se näyttää, koska energiaa kuluu jonkin muuhun kuin törmäykseen. Taas eilisen kaltaiset kolarit ovat niitä vaarallisimpia, koska auto osuu suoraan seinään.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
JOC sanoi:
Yleensä on niin, että mitä hurjemmalta kolari näyttää, ilmalentoje tms. se ei ole niin hurja miltä se näyttää, koska energiaa kuluu jonkin muuhun kuin törmäykseen. Taas eilisen kaltaiset kolarit ovat niitä vaarallisimpia, koska auto osuu suoraan seinään.
True. Tätä juuri yritin selittä tuossa omassa viestissäni.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ja tuo kulma missä ralf osui seinään on tosi paha selälle.
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
(tämä siis JOCin väitteeseen)
No kyllä esim Greg Mooren ja sen toisen cart kuskin joka menehtyi katuradalla ajetussa osakilpailussa olivat hurjan näköisiä ja tiesi heti miten tulee käymään.Mooren kolari on kyllä yksi kaikkien aikojen rajuimmista kolareista.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Re: Re: Romun seassa ajaminen...

epeli sanoi:
Vuonna 2001 (Burti&Schumi) ratkaisu oli oikea. Vuoden 2002 joukkorytäkässä totaalisen väärä. Ja viime vuoden lähtöhässäkänkin olisi voinut huoletta pistää uusiksi.

Miksi vain se lähtö,jonka kolarissa,Schuey oli mukana,uusittiin? Hmm,salaliitto? No okei,ei välttämättä:rolleyes:...
FIA on muuttanut linjaansa ja enää ei oteta uusintastarteja vaikka startissa tapahtuisikin kolari. Aikanaan toki tuotiin punanen lippu aina niissä starteissa kun Schumi jäi radan varteen :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miksi vain se lähtö,jonka kolarissa,Schuey oli mukana,uusittiin? Hmm,salaliitto? No okei,ei välttämättä
Koska laitoit esimerkeiksi vain kolme tapausta. Esimerkiksi 2000 vuonna Hockessa Fisico ja Schumi kolaroivat heti lähdössä ja sama tapahtui Michaelille edellisessä kisassa Itävallassa eikä kummassakaan tapauksessa tehty uusinta starttia. Miksi ei koskaan tehdä uusinta starttia kun Schumi on kolarissa?
Eli se on vähän miten asioita katsoo.. :rolleyes:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Siankarlo sanoi:
(tämä siis JOCin väitteeseen)
No kyllä esim Greg Mooren ja sen toisen cart kuskin joka menehtyi katuradalla ajetussa osakilpailussa olivat hurjan näköisiä ja tiesi heti miten tulee käymään.Mooren kolari on kyllä yksi kaikkien aikojen rajuimmista kolareista.
Totta tietysti tuokin, arvasin että tämän tulee joku nostamaan esille. Mutta puhuttaessa turvallisemmista formuloista, yleensä väitteeni pätee. Esimerkiksi viimeiset kuolemantapaukset ovat molemmat olleet suoraan seinään pamauksia. Hurjemman näköisiä kolareita on sattunut kymmenen vuoden aikana vaikka kuinka monta, mutta niistä on aina selvitty. Ja ajatelkaa Schumin onnettomuutta, kuinka harmittoman näköisestä ulosajosta voi olla seurauksen jalan murtuminen, kun ilmojen halki lentelevät formulakuskit kävelevät lähes poikkeuksetta omin jaloin autosta ulos.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Finn75 sanoi:
...on totaalisen typerää. Olen ihmetellyt moista sitten Imolan 94 tapahtumien jälkeen useasti.

Nyt kumit puhkesi, niin Ralfilta kuin Alonsoltakin. Ja takuu varmasti syynä romujen päällä pyöriminen turva-auton perässä. Mitä pitää tapahtua ekassa kurvissa, että lähtö uusitaan?
Imolassa lähtö oli otettu uusiksi jo kerran Lamyn osuttua lähtösuoralla Lehtoon. Kolmas lähtökerta olisi omalta osaltaan tuonut lisää riskejä.

Nämä on niitä asioita joihin ei yksiselitteistä vastausta löydy. Romujen päällä pyöriminen turva-auton perässä on mahdollista myöhemminkin kuin ensimmäisessä mutkassa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Ensimmäinen mutka on tietenkin monella tavalla ongelmallisin tässä mielessä.

Lähtötapahtuma on kuitenkin formuloissa äärettömän kriittinen ja onnettomuuksien todennäköisyys niissä on suuri. Mitä useampi uusintalähtö otetaan, sen enemmän kasvatetaan tuota onnettomuusriskiä. Kumpi sitten on pienempi paha? Sen päättävät toimitsijat ja kilpailun jury.

Ja nehän ovat meidän mielestämme lähes aina väärässä :thumbup:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Re: Re: Romun seassa ajaminen...

Ilmari sanoi:
Imolassa lähtö oli otettu uusiksi jo kerran Lamyn osuttua lähtösuoralla Lehtoon. Kolmas lähtökerta olisi omalta osaltaan tuonut lisää riskejä.
No kun ei nimenomaan otettu. Turva-auto oli radalla juuri tuon JJ:n lähtökolarin takia. Paikaltaan lähdettiin vain kerran.

Eiköhän nykyään vältetä viimeiseen asti punaisen lipun käyttöä, sitä varten SC alunperin otettiin käyttöön. Jos Ralfin onnettomuus olisi tapahtunut aivan alkukierroksilla, keskeytyskynnys olisi varmaan ollut matalampi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Romun seassa ajaminen...

Charlie sanoi:
No kun ei nimenomaan otettu. Turva-auto oli radalla juuri tuon JJ:n lähtökolarin takia. Paikaltaan lähdettiin vain kerran.
Jees, sorry muistikatkos. Olet aivan oikeassa.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Re: Re: Re: Romun seassa ajaminen...

Charlie sanoi:
Jos Ralfin onnettomuus olisi tapahtunut aivan alkukierroksilla, keskeytyskynnys olisi varmaan ollut matalampi.
Ralf ja Alonso ajoivat seinään renkaan puhjettua. Syynä luultavimmin romu ekan kurvin kolarista. Silti ajeltiin vielä Ralfin romuissa.
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Re: Re: Re: Re: Romun seassa ajaminen...

Finn75 sanoi:
Ralf ja Alonso ajoivat seinään renkaan puhjettua. Syynä luultavimmin romu ekan kurvin kolarista. Silti ajeltiin vielä Ralfin romuissa.
Juu, ei siinä paljon järkeä ollut. En ymmärrä miksi siinä kesti niin kauan ottaa ne romut siitä pois, autot ajatettiin ainakin kerran niiden läpi.

Viittasin tuolla kommentillani lähinnä siihen, että kisa oli ehtinyt "elää" jo sen verran (10 kierrosta), että sitä ei enää kovin mielellään keskeytetä punaisella lipulla. Jos Ralfin onnettomuus olisi tapahtunut vaikka ensimmäisen tai toisen kierroksen lopussa, ratkaisu olisi voinut olla toinen. Olettaen siis, että sitä alun kolaria ei olisi tapahtunutkaan.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Tottakai riskit uusintalähdössä paikaltaan lähtiessä ovat suuremmat kuin lentävällä lähdöllä, mutta ei ne ihan pienet olleet näinkään...
Lisäksi väkisinkin myös rata- ja lääkärihenkilökunta joutui vaaraan niin liikkuvien autojen kuin mahdollisesti niiden radalta nostamien kappaleiden vuoksi, joskaan ei tietenkään järin hirmuiseen.

Liekkö syy siihen että jatkettiin turva-auton takana se, että muuten olisi kisa väkisinkin viivästynyt hieman lämmittelykierroksen ja ruutuun asettumisten takia. Tylsä hetki, ja mainostajat ei tykkää, laji ei näytä jenkeille kiinnostavalla jne. Ehkä toi ajattelu meni hieman pitkälle, mutta kyllähän noitakin varmaan jossain määrin yritetään miettiä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Mun mielestä jokaisen pienenkin kolarin jälkeen pitäisi heiluttaa punainen lippu, jonka jälkeen jokaiseen autoon vaihdettaisiin renkaat. Samalla koko radan alueella tehtäisiin täydellinen siivousoperaatio ja pahimmissa tapauksissa voitaisiin jopa asfaltti laittaa uusiksi.

Radan pinta olisi hyvä toteuttaa niin, että rata olisi hieman kalteva niin, että keskikohta olisi hieman ylempänä. Näin mahdollisten öljyvuotojen varalta radalle voitaisiin koko ajan suihkuttaa vettä kovalla paineella, jolloin öljy ja muut nesteet valuisivat radan sivuun (siellä voisi olla jonkinlainen imuri, joka vetäisi nesteet talteen)

Autojen turvallisuudessa voitaisiin ottaa oppia henkilöautoista. Esimerkiksi suuntavilkut vähentäisivät kolareita huomattavasti, koska muut autot voisivat ennakoida paremmin, minne edellä ajava on siirtymässä. Myös rengasrikoista päästäisiin kerralla, jos siirryttäisiin puhkeamattomiin umpikumirenkaisiin. Sitäkään en ymmärrä, miksei ratojen vaikeissa kohdissa ole ohituskieltoa. Yleisestä liikenteestä tuttu ohituskieltomerkki voisi olla pahojen kohtien alussa. Joissakin kohdissa voisi olla jopa nopeusrajoitus vaarallisten tilanteiden välttämiseksi.

Näin Formula 1:stä saataisiin todella turvallinen urheilumuoto. Edellinen kuljettajaa kohdannut kuolonkolarikin sattui vain hieman yli 10 vuotta sitten, vaikka autoilla ajetaan vain 16-18 kisaa vuodessa eikä autoilla ajeta kuin maksimissaan reilu 350km/h.
 

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
VJR sanoi:
Mun mielestä jokaisen pienenkin kolarin jälkeen pitäisi heiluttaa punainen lippu, jonka jälkeen jokaiseen autoon vaihdettaisiin renkaat. Samalla koko radan alueella tehtäisiin täydellinen siivousoperaatio ja pahimmissa tapauksissa voitaisiin jopa asfaltti laittaa uusiksi.
:D :thumbup: Kuvittelen jo selostajan sanovan: "Ja nyt asfalttikone ajaa kakkosmutkaan, savua tulee joka suuttimesta, kierrosaika taitaa jäädä heikoksi.."

Muuten: Imolassa otettiin kyllä kaksi starttia paikaltaan.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Totta kyllä toi VJR:n (toivottavasti) sarkastinen mielipidekin, mut ainakaan mä en ois halunnut nähdä kovinkaan montaa samanlaista kolaria kuin Ralfin mossaus oli.
Tottakai nyt voidaan sanoa et oikea päätös, koska ei isompia ongelmia enää tullut, mutta mahdollistahan se olisi ollut.

Eikös Cuutiolla ollut kans ylimääräinen stoppi kun auton alta ongittiin jotain kappaleita kolarien jäljiltä? Mistähän tommoinen tuli mieleen, en äkkiseltään löytänyt uutista... Mut muistan oikein tai en, niin kyllähän toikin on ihan mahdollista, ja aika ärsyttävä tapa pilata kisa.

Vaikeahan noita rajoja on vetää, et milloin on uusittava, milloin ei. Tollasten tilanteiden jälkeen pari isoa mälliä ja eiköhän punaliput lepata. Sanon vielä et kyl mun mielestä SC:n takaa lähtemiset on hienoa viihdettä, ei sitä kaikki osaa.
 
Ylös