Ron Dennis ehdottaa esikarsintoja

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se silloinen esikarsintamalli oli aika typerä ja todella raskas uudelle tallille. Homma toimi niin, että perjantaiaamuna järjestettiin sessio, johon karsijat osallistuivat. Neljä parasta pääsi aika-ajoihin 26 ennaltavalitun kanssa, joista 26 parasta sitten pääsivät kilpailuun. Pahimmillaan karsijoita oli reippaasti toistakymmentä.

Olisin joka tapauksessa sitä mieltä, että karsinnat voitaisiin tuoda takaisin, joskin systeemi voisi olla vähän eri. Dennisin jutut huonojen yrittäjien seuloutumisesta ovat ihan totta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuulostaa hyvälle idealle. Tosin kyllä kisaan otettavien määrän voisi ihan hyvin nostaa vaikka kolmeenkymmeneen samalla, kun Super Agurin tasolla olevat liikkuvat shikaanit olisivat joka tapauksessa jo tippuneet pois, jos tallien määrä nousisi radikaalisti.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ihan hyvä idea. Parempi niitä talleja on mielestäni karsia kisasta ajamalla kuin kabinetissa, kuten tällä hetkellä oltaisiin tekemässä. Yksi merkityksellinen sessio enemmän viikonlopulle tuo myös lisää viihdettä katsojille, vaikka kyseessä onkin vain häntäpään tallien kisailu.

Edellisiin esikarsintoihin verrattuna voisi tehdä sellaisen muutoksen, että ainakin yksi harjoitussessio järjestettäisiin ennen karsintoja etteivät uudet ja kokemattomat tiimit ja kuskit joudu aivan kylmiltään kovaan paikkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
Kuulostaa hyvälle idealle. Tosin kyllä kisaan otettavien määrän voisi ihan hyvin nostaa vaikka kolmeenkymmeneen samalla, kun Super Agurin tasolla olevat liikkuvat shikaanit olisivat joka tapauksessa jo tippuneet pois, jos tallien määrä nousisi radikaalisti.
Eivät ne uudet tulokkaat kärkeen tai edes keskikastiin tulisi, vaan nimenomaan sinne Super Agurin ja MF1:n seuraksi häntäpäähän. No, mahdollisesti Direxiviä lukuunottamatta. Tallien määrä lisää ruputallien määrää, onhan se nähty.
Bobakki sanoi:
No siinähän on nykyisellään koko perjantai aikaa. Silloin kun esikarsinnat olivat viimeksi tarpeellisia, perjantai-iltapäivänä oli jo aika-ajot.
Totta. Ja nyt kun perjantaina ajelevat lähinnä tallien kolmoskuskit olisi radalla muutenkin tilaa. Mutta ei karsintaa tietenkään vapaisiin voi liittää. Korvataan ensimmäinen vapaa karsinnalla, kun ei siellä kuitenkaan kärkitallit aja. Tämähän sopisi FIA:n "tasoitusajatteluun".
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Niin no joo, kirjoitin tonne toiseen toikkiin että talleja voisi olla 15 ja autoja 30. Toisaalta jotkut tallit voisivat ajattaa vain yhtä autoa.
Ja jos esikarsinnat tulisivat sitä EI pitäisi toteuttaa kuin ennen vaan esimerkiksi perjantaina tunnin tai pidemmässä sessiossa. Riippuen autojen määrästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CaPtEeNi sanoi:
Toisaalta jotkut tallit voisivat ajattaa vain yhtä autoa.
Siihen pitäisi muuttaa sääntöjä. Nykyisin käsittääkseni edellytetään kahta autoa per talli.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hyvä ajatus. Perjantaina huipputallit muutenkin niin vähän ajavat, niin perjantain sessiot voisivat toimia samalla esikarsintoina. Tai sitten perjantain harjoitusten päätteeksi voisi olla karsinta aika-ajo. Kolmosautot pois ja karsijat tilalle. Formuloiden kakkosdivari saisi karsia kuka pääsee aika-ajoon ja kisaan.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
WebSlave sanoi:
Siihen pitäisi muuttaa sääntöjä. Nykyisin käsittääkseni edellytetään kahta autoa per talli.
Että kaikki Dennisin haluamat 22 tallia saataisiin mukaan pitäisi myös muuttaa sääntöjä. Sääntöjen muuttaminen ei kai ole tämän topicin pointti.
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
kouvotsvoni sanoi:
Kuulostaa hyvälle idealle. Tosin kyllä kisaan otettavien määrän voisi ihan hyvin nostaa vaikka kolmeenkymmeneen samalla, kun Super Agurin tasolla olevat liikkuvat shikaanit olisivat joka tapauksessa jo tippuneet pois, jos tallien määrä nousisi radikaalisti.
Autoja on nyt aivan liian vähän, tulis vähän äksöniä jos autoja ois kisassa 24-30. Samoten useampi uus kyky pääsis näyttämään taitojaan muutenkin ku jonku tallin testikuskina(montagny yms.)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
kouvotsvoni sanoi:
Tosin kyllä kisaan otettavien määrän voisi ihan hyvin nostaa vaikka kolmeenkymmeneen samalla,
Olen tuosta hieman eri mieltä. Liikaa hitaita autoja ei ole hyväksi, sillä siinä ei kärkikuskit pääse ajamaan kunnon kisaa. Rata on aika ruuhkainen jos siellä on 30 autoa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Toiveunta tuo että 22 tallia osallistuisi sarjaan. Skabaan sopiva määrä talleja on 13 ja maksimissaan 15. Se miten huonommat karsitaan pois on loppujen lopuksi aika sama. Jos talleja riiittää niin esikarsinnan toivotan vilpittömästi takaisin.
Slicksitkin ovat tulossa, vielä kun jonkin sääntömuutoksen takia saataisi vielä Warm Up takaisin sunnuntaiaamuun niin siinähän se olisi.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
olikos tuo aikaisempi esikarsinta vain 30 minuutin mittainen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CaPtEeNi sanoi:
Sääntöjen muuttaminen ei kai ole tämän topicin pointti.
Minusta topicin pointti on nimenomaan sääntöjen muuttaminen. Mielestäni otsikko viittaa nimenomaan Ronin ehdotukseen muuttaa sääntöjä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Esikarsinnnan voisi järjestää siten, että aluksi karsitaan niin paljon porukkaa pois että aika-ajot voidaan järjestää jäljelle jäävien kesken. Paljonko tämä sitten on, en tiedä. 30? Riippuu tiloista. Näihin esikarsintoihin joutuu pisteiden perusteella X määrä vähiten pisteitä saanutta. Pisteytystä olisi kyllä syytä hieman muuttaa, että keskikastin tallit saisivat säännöllisesti pisteitä. Esim. 15 parhaalle pisteitä, kuitenkin niin että voiton arvostus ei tipu.

Aika ajoissa sitten suoritetaan lopullinen karsinta. Eli samankaltainen systeemi kuin silloin ennen. Mutta aika-ajoissa voisi olla radikaalimpi karsiminen. Esim 8 huonointa jää pois kisasta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Formulat miljardibisnestä ja varikkotilojen takiako tämä homma olisi jäämässä puolitiehen :doubtful:
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Ihmeellinen ehdotus taas McLarenin ruudinkeksijän suunnalta. Suurin ongelma tallien määrän nostamisessahan on varikkotilojen riittämättömyys, eikä niinkään se miten paljon autoja kisaan mahtuu. Ratatila nyt tulisi sietämättömäksi ongelmaksi lähinnä Monacossa: lähes kaikkialla muualla turva-alueet ja leveämmät radat mahdollistaisivat yli 30 autoakin.

Yli kymmenen vuotta sitten tilanne oli täysin toinen, kun sirkuksen hinta oli vielä siedettävä eivätkä tallit raahanneet niitä nykyisiä lennonjohtotorneja ja pilvenpiirtäjiä mukanaan. Luulisi Dennisin nyt sen itsekin tietävän, kun McLaren on kuitenkin taas tässäkin tapauksessa se kaikkein suurin ongelmatapaus. Kuka vielä muistaa Max Mosleyn kommentit muutaman vuoden takaa, kun McLaren käytti yli 50 miljoonaa dollaria uuteen PR-rekkaan varikolle? Minä muistan...

Tietysti ns. avoin sarja olisi loistava tapa tuhota uusien yrittäjien mahdollisuudet ikinä saavuttaa mitään. Kun pieniä on nykyisen 4 tallin sijaan sijaan 14, jakautuvat sponsorirahat laajemmalle ja pitkäaikainen kehitystyö muuttuu mahdottomaksi, koska megatallit (ja kaikkihan tietävät ketä on ensimmäisenä jonossa kun puhutaan muiden lahjakkuuksien varastamisesta) paksuine ruskeine kirjekuorineen tulevat kuitenkin välittömästi repimään kaiken myytäväksi kelpaavan itselleen.

Tämän kehityssuunnan voi käydä omin silmin toteamassa mistä tahansa jalkapalloliigasta maailmassa, jossa pienet ovat aina pieniä ja suuret ovat aina suuria. Sen sijaan suljetuissa sarjoissa (esim. NHL) mikä tahansa joukkue voi olla huipulla tai pohjalla seuraavan 5 vuoden kuluttua. Tämä ehdotettu lienisi varmin tapa varmistaa, ettei yksityistalleista tulisi ikinä minkäänlaista uhkaa tehdastalleille.
 
Ylös