Ron Dennis se jaksaa

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ei mene ei. Ekana mestaruusvuotenaan Mika ajoi hyvin ja otti ylivoimaisella autolla ja ykköskuljettajan oikeudella mestaruuden niinkuin pitikin. Seuraavana vuonna oli jo ajossa uskomatonta takkuilua, edelleen ylivoimainen auto, ykköskuskin asema ja nipin napin mestaruus. Jos ei Ferrarilla olisi ollut jopa vieläkin selkeämpi kuskien arvojärjestys alkukaudesta kuin McLarenialla, olisi mestari ollut Häkkisen sijaan Irvine. Jos ei Schumacher olisi loukkaantunut kesken kautta olisi Mikan toinen mestaruus jäänyt kaukaiseksi haaveeksi. Viime vuonna edelleen loistava auto ja kaikki eväät mestaruuteen. Vaan ei se ajoittaisesta nopeudesta huolimatta noilla kämmäyksillä tule. Sama tahti jatkuu tällä kaudella kiihtyvällä nopeudella; tänään hyvä, huomenna jotain muuta. Talli on kieltämättä tällä kaudella ollut hyvänä apulaisena Häkkisellä, mutta ehkä kämmäykset on sellanen 50-50. Ja siihen päälle muut hengettömät esitykset. Pistetilanne kertoo kaiken; Häkkinen 19 - Coulthard ??? Vanha mies ei jaksa enää.
 

Mira

Well-known member
Liittynyt
5.3.2000
Viestit
646
Sijainti
Turku
OT: Tuosta kämmäysten suhteesta olen kyllä hieman eri mieltä. Mika on muistaakseni keskeyttänyt (tai ei ole edes päässyt liikkeelle) 7 kertaa tänä vuonna. Näistä käsitykseni mukaan kaksi kertaa on ollut kuskin moka, loput tallin. Ja tässä ei ole edes mukana sitä viimeisen kierroksen keskeytystä, sillä silloinhan Mika sai tilastomerkinnän.

Ja tilastot eivät todellakaan kerro kaikkea! Mikan auto on hajonnut käsittämättömän monta kertaa kun taas David on sentään päässyt maaliin asti ja saanut siten myös pinnoja. Epäonnea vai ei; täällähän joku näki hirveesti vaivaa todistaakseen, että jos Mikan auto hajoaa, se ei ole epäonnea. Oli mitä oli, fakta se hajoaminen kumminkin on.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Off-Topic
Jos jossittelemaan aletaan, niin...
Montakohan mestaruutta Schumacherilla olisi plakkarissaan, jos ei olisi saanut kaikkiin SAAMIINSA mestaruuksiin 100%:sta ykköskuljettajan kohtelua ja kaikkia ANNETTUJA armopisteitä kakkoskuljettajilta. Ym. täysi 100%:nen tuki Benetton ja Ferrari-tallilta, kakkoskuljettajien kustannuksella? Niin, ja tietysti Schumacherilla oli allaan "täysin ylivoimainen auto."

Mitä tulee mahdolliseen mestaruuteen Schumacherin osalta, jos ei loukkaantumista olisi Silverstonessa sattunut... Sitä emme tule ikinä saamaan selville, kuinka siinä olisi käynyt.
Tälläisiä asioita on aivan turha jossitella.
Voi hyvin olla mahdollista, että Mika olisi kaikesta huolimatta voittanut... tai sitten ei.
 

pkj

Well-known member
Liittynyt
2.9.1999
Viestit
1905
Sijainti
Helsinki
Niin Mikallahan oli erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen vielä ennen Indianapolista, mutta Mersu possahti ja samalla Mika menetti 6 tai jopa 10 pistettä, sekä realistinen mahdollisuuden mestaruuteen.

Ja -99 Mika melkein hävisi Irvinelle, kun McLaren (Britannia) ja David (Itävalta) kämmäilivät ja veivät Mikalta pisteitä vähintään 10 pistettä.

[ 13-08-2001: Message edited by: kh2852 ]
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Onhan se nyt vallahan selvää, että paineiden alla Schumikin tekee Mikaa enemmän virheitä. Kun Mersun huippukin myöntää, että Mika on tehnyt parhaansa, mutta tekniikka ja tallin huolellisuus on pettänyt hänet auton ajettavuuden lisäksi, jopa pyytävät anteeksi - niin mitäpä siihen enään on lisättävää. Eikä tämä ole edes ensimmäinen vuosi kun tallin suorituskyky ei ole kuskinsa tasolla. Nyt Schumi voi ajaa kyynärpää ulkona, eikä Mikalla puolestaan ole mitään kiihkoa hänelläkään repiä tiimiänsä huippuvireeseen. Molemmat em tallit laskettelevat loppukauden ja nyt ollaan jo ensi kaudessa mitä tavoitteisiin tulee. Joku hyväkäs vielä väittää että Mikalla on ollut ylivoimainen auto edes joskus - mikähän se nykyFerrari sitten on. Saati kuskin asema siellä. Pah...

Williamsin kuskien nokkimisjärjestys-kilpailu voi pistää heidät vielä tallien kakkostilalle ja keskikastissakin on kovat panokset jäljellä. Siinä todelliset kisat mitä jäljellä on.

Ps saksassa mittasivat mersusta kisassa vain 810 heppaa edellyttävät kierrokset. Bemarissa 860! Ferrarissakin 840.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Originally posted by kh2852:
<STRONG>Niin Mikallahan oli erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen vielä ennen Indianapolista, mutta Mersu possahti ja samalla Mika menetti 6 tai jopa 10 pistettä, sekä realistinen mahdollisuuden mestaruuteen.
</STRONG>
Häkkinen olisi ottanut viime vuonna mestaruuden selvästi ilman mersun teknisiä vikoja Melbournessa, Interlagosissa, Imolassa ja Interlagosissa

Häkkinen menetti noissa kisoissa 10+10+4+6 pistettä ja Schumi sai 4+4+4+0 pistettä. eli eo olisi ollut peräti 42 pistettä enemmän Mikan eduksi kuin mitä se oli. tosin olihan Schumillakin yhdessä kisassa teknisiä ongelmia ja pari kertaa möhli starteissa(jotka olisi uusittu, jos Schumi ei olisi ollut niin selvässä mm-johdossa)
 

tania

Well-known member
Liittynyt
9.4.2001
Viestit
1587
Sijainti
NeverNeverLand
ron dennis on kaikinpuolin kateellinen Ferrarille!! Onhan Ferrari parempi talli ja niillä on schumi..näinpä on :D :D :D
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mira, kaikestahan voi olla eri mieltä, ja yleensä olenkin :)
 

Mira

Well-known member
Liittynyt
5.3.2000
Viestit
646
Sijainti
Turku
Originally posted by Off-Topic:
<STRONG>Mira, kaikestahan voi olla eri mieltä, ja yleensä olenkin :)</STRONG>
Niinpä :) Tällä kertaa yritin hieman kerätä faktaakin mielipiteeni tueksi. :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei tainnut Ron olla samaa mieltä reilut kymmenen vuotta sitten kun oman tallin kuski Ayrton Senna saavutti samanlaisen maineen kuin Schumacher nykyään.
Siis Ayrton Sennahan pääsi melkein kaikesta kuin koira veräjästä vaikka sikaili radalla enemmän kuin Schumacher. Ja Sennaahan pidettiin myös voittamattomana.
Minusta tuntuu, että Ron Dennis saa syyttää itseään siitä, että parhaat kuljettajat nousevat käsittämättömän kovaan asemaan. Itsehän hän on ollut tällaista asetelmaa rakentamassa.
Esim. Japanissa 89 ei Sennaa olisi pitänyt kuulemma rangaista, vaikka hänen moottorinsa käynnistettiin ulkopuolisen toimesta(sääntöjen vastaista) ja hän oikaisi shikaanin(sääntöjen vastaista). Schumia kuulemma pitää sitten rangaista tasapuolisesti virheistä. Kummaa ajattelua.
 

krigsman

Well-known member
Liittynyt
3.12.1999
Viestit
192
Sijainti
Tampere, Finland
Originally posted by Off-Topic:
<STRONG>Ei mene ei. Ekana mestaruusvuotenaan Mika ajoi hyvin ja otti ylivoimaisella autolla ja ykköskuljettajan oikeudella mestaruuden niinkuin pitikin. Seuraavana vuonna oli jo ajossa uskomatonta takkuilua, edelleen ylivoimainen auto, ykköskuskin asema ja nipin napin mestaruus. Jos ei Ferrarilla olisi ollut jopa vieläkin selkeämpi kuskien arvojärjestys alkukaudesta kuin McLarenialla, olisi mestari ollut Häkkisen sijaan Irvine. Jos ei Schumacher olisi loukkaantunut kesken kautta olisi Mikan toinen mestaruus jäänyt kaukaiseksi haaveeksi. Viime vuonna edelleen loistava auto ja kaikki eväät mestaruuteen. Vaan ei se ajoittaisesta nopeudesta huolimatta noilla kämmäyksillä tule. Sama tahti jatkuu tällä kaudella kiihtyvällä nopeudella; tänään hyvä, huomenna jotain muuta. Talli on kieltämättä tällä kaudella ollut hyvänä apulaisena Häkkisellä, mutta ehkä kämmäykset on sellanen 50-50. Ja siihen päälle muut hengettömät esitykset. Pistetilanne kertoo kaiken; Häkkinen 19 - Coulthard ??? Vanha mies ei jaksa enää.</STRONG>
Olet tainnut viime vuonna seurata jonkun toisen maailman F1-sarjaa, sillä sen verran vähiin ne kämmit Häkkisellä mielestäni viime vuonna jäivät. "Mid-season slump" nyt oli, mutta muuten harvinaisen vähän virheitä. Auto oli kenties loistava, muttei yhtä hyvä kuin Schumacherilla, ainakaan Schumacherin mukaan. Viime kauden osalta ei ainakaan voi puhua ajoittaisesta nopeudesta vaan ajoittaisesta nopeuden puutteesta.

Jos satut muistamaan, niin Häkkinen oli 1999 MM-pisteissä johdossa siinä vaiheessa kun Schumacher lasketteli seinään tunnetuin seurauksin. Tuskin Häkkisen ja McLarenin ote olisi päässyt tapahtuneella tavalla herpaantumaan, mikäli pahin kilpakumppani olisi ollut menossa mukana.

Tämän kauden osalta tallin ja Häkkisen mokien välinen tilanne voi olla hyvinkin 50-50, mutta kuka jaksaa motivoitua jos vehkeet hajoavat jatkuvasti alta?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Asiaa Ron Dennisiltä. Muakin ottaa päähän tuo Micheal *kuvataanko minua?* Schumacherin virheettömyys.

McLaren 98/99 oli muuten todella nopea mutta vaikea ajettava. Ajoitaidot ratkaisi silloin ja Skotti jäi Mikalle reippaasti. Sittemmin 00/01 mallit ovat helpompia ajettavia, mutta nopeutta ei saa viemällä äärirajoille (ei se sinne mene). (liittyiköhän aiheeseen?)
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Varsin mielenkiintoista!

F1-racing lehdessä oli samainen haastattelu, siinä vaan Dennis mainitsee myös Sennan.

"On väärin, että Michaelin ja Sennan kaltaiset kuljettajat ovat joskus voineet luoda ympärilleen virheettömyyden sädekehän...." Teksti on muuten aivan sama kuin News of the World lehdessä.

Mikähän on totuus. Olisiko aikakaisilehti lainannut jutun F1-racingistä, jossa on 8 sivun juttu Ron Denisistä ja jättänyt tarkoituksella jutusta pois Sennan, jolloin koko haastattelu kääntyy Ferraria ja Michaelia vastaan. Tässä ehkä vastaus pmv:n ihmettelyyn.
 

Helium

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
1060
Sijainti
Jyväskylä
Yksi asia tässä kaikessa McLaren ja nimenomaan sen kuskien huonoudessa kannattaa ottaa huomioon.

Sekä Dennis että Haug on julkisesti tunnustaneet tekniikan pettäneen liian usein tällä kaudella ja julkisesti sitä kuljettajiltaan pyytänyt anteeksi. Miksi tämä mielletään Häkkiselle henkilökohtaisena esitetyksi, johtuu siitä että Häkkinen on kyllä kärsinyt tästä tällä kaudella enemmän kuin tallikaverinsa.

Mutta pointti on siinä että Dennis ja ennenkaikkea Haug latelee tällaisia julkisesti suustaan. Minusta se on rohkeasti tehty eikä missään tapauksessa tuollaista perusteettomasti "mr. nice-guy" -tyyliin lauota. Miettikää minkälainen negatiivinen mainosarvo tuollaisilla lausunnoilla on esim. Mersun urheiluautojen markkinoinnille. Miettikää minkälainen negatiivinen mainosarvo tuollaisilla lausunnoilla on esim. McLarenin sponsorijahtiin. Ei tuollaista tuon tason johtajat perusteettomasti suustaan päästä, kyllä he tietävät mitä negatiivisiakin vaikutuksia noilla lausunnoilla on.

Minkä muun tallin tai moottoritoimittajan pomot näin tekee? Todella helppo on julkisuudessa kritisoida kuljettajiaan, perusteettomastikin, mutta oman kaluston kritisoiminen vaatii jo kanttia. Ugh!

[ 13-08-2001: Message edited by: Helium ]
 

Jupee

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
158
Sijainti
Albir
Ron Tennis on kova jätkä,seuraa kisat monitorista Norpertin kanssa mustat nahkatakit päällä,pieni vittuilu Shumille on joskus paikallaan.
Monacossahan Ron ja Norpertti meinas vetää sitä yhtä hidasteliaa turpiin.
Nää on kuulkaa kovia jätkiä,tyyliin sopii just tuo mitä Tennis sanoi.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Amiraali: Luettele kaikki Schumin saamat armopisteet tallitovereiltaan vuosina 2001, 2000, 1995 ja 1994.

Itselleni tulee yksi Itävallan kisa tänä vuonna mieleen. Niin ja vuonna 1998 Irvinen antama 3. sija, jolla sitte loppujuoksussa ei ollu kuitenkaan merkitystä.

Eli faktaa kehiin...

Ai niin, Mikahan sai mestaruusvuonna 1998 Davidilta kaksi voittoa (Australia ja Hockenheim)... :confused:
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Ja Ron Peniksen kommentit Schumista/Sennasta ovat selvät; toinen kuljettajista jätti "maailman parhaan ja virhettömimmän (ja trendikkään symppis myös)"-tallin ja toinen ei siellä halua (ehkäpä juuri Mr. Peniksen) vuoksi ajaa... :D
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
"Tämän kauden osalta tallin ja Häkkisen mokien välinen tilanne voi olla hyvinkin 50-50, mutta kuka jaksaa motivoitua jos vehkeet hajoavat jatkuvasti alta?"
PRO jaksaa. En mä Häkkistä lainkaan väheksy, mutten millään lailla palvokaan sen kummemmin kuin Schumacheria tai muitakaan kuskeja John Forcea lukuunottamatta. Mutta John Force onkin jumala. Joka tapauksessa, mun mielestäni ei kukaan ajatteleva ihminen voi väittää, että Häkkinen olis ekaa mestaruusvuottaan lukuunottamatta suoriutunut työstään erinomaisesti. Välillä Häkä on häikäisevän nopea mutta välillä taas jotain aivan muuta. Häkän mokat, toisin kuin vaikkapa Schumin mokat jotka on yleensä virheratkaisuja taistelutilanteissa, on yleensä tosi alokasmaisia yksikseen tehtyjä virheitä jotka vois kielii täydellisestä keskittymisen puuttumisesta. Mokien lisäksi Häkä on myös toisinaan ihan yksinkertaisesti vaan hidas. Kaveri on muutaman kerran ihan tosissaan ajellut tällä kaudella kilpaa Räikkösen, ensimmäistä vuottaan ajavan sauber junnun, kanssa. Räikkönen vaan on tehnyt vähemmän virheitä. Kaikki kunnia Mikan saavutuksille ja suorituksille sekä ajoittaiselle nopeudelle, mutta kyllä mun puolueettoman käsitykseni mukaan F1 kuskeja on varsin laaja massa josta yks kuljettaja erottuu selvästi. Ja se ei ole Häkkinen. Enkä ole aivan vakuuttunut onko Häkkinen siinä sitten seuraavana tai sitäkään seuraavana kuskina, saavutusten ja onnistuessaan nopeutensa puolesta kyllä. Kokonaisuutena ehkä ei.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Off-Topic
Alokasmaisia mokia... Niitä tekee aina silloin tällöin kaikki kuskit. On sitten kyseessä kärki- tai häntäpään valvojat.
Mm. Schumacherin auton stumppaaminen starttiviivalle Suzukassa pari vuotta sitten, oli erittäin alokasmainen virhe. Silloin taisi olla kyseessä sen vuoden mestaruuden ratkaisuhetket ja paineet taisivat olla liikaa kerppenin suurelle miehelle.
On niitä muitakin, mutta en ala niistä luetteloa tekemään.

Mitä nopeuteen/kilpailukykyyn tulee. Niin kyllä niitä notkahduksia sattuu muillekin kuin Häkkiselle.
Esimerkiksi Silverstone tänä vuonna oli oiva esimerkki siitä kuinka Mika vei ja muut vikisi. Schumacher oli silloin ihmeen kesy.

Voidaan vain todeta, ettei formulaykköset ole kenellekään kuljettajalle pelkkää ylämäkeä. Ylä ja alamäkiä riittää kaikille.
Esimerkiksi Ferrarin mestaruuksien uusimiseen meni parikymmentä vuotta. Jota voidaan niinkin perinteiselle ja suurella rahalla toimivalle tallille pitää aikamoisena alamäkenä. Vaikka talli keikkuikin loppukauden yhteispisteissä 2-3:n sakissa. Kuskien pisteet mukaan lukien.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
PS. En minäkään Häkkistä minään "jumalana" pidä. Vaan erittäin kilpailukykyisenä ja motivoituneena kuskina. Jonka myös Schumacher on omissa haastatteluissaan useaan otteeseen myöntänyt.
Schumacher on usean vuoden ajan pitänyt Häkkistä pahimpana vastustajanaan koko formulasirkuksesta. Mikä ei suinkaan ole mikään vähäpätöinen arvio Mikan kilpailukyvystä.
Molemmat kuskit kunnioittavat toisiaan kilpailijoina ja mihinkään sanaharkkaan ei ole ollut tarvetta. Schumacherin muutamista pienimuotoisista yrityksistä huolimatta.

Tunnetuista syistä, Mikan kilpailukyky ole ollut tällä kaudella viime vuosien tasoa. Jonka itsekin toki myönnän.
Mutta... kunhan McLarenilla palataan ensikaudella vanhaan ja tuttuun päiväjärjestykseen ja annetaan Mikalle auto joka Mikaa tyydyttää, niin eiköhän kärkipään tuloksiakin ala plakkariin tulemaan. ;)

________________________________


Talli on kieltämättä tällä kaudella ollut hyvänä apulaisena Häkkisellä, mutta ehkä kämmäykset on sellanen 50-50. Ja siihen päälle muut hengettömät esitykset. Pistetilanne kertoo kaiken; Häkkinen 19 - Coulthard ??? Vanha mies ei jaksa enää.

Off-Topic
No jos kerran ARVAAMAAN lähdetään, niin minä ARVAAN "kämmäysten" menevän 90% McLarenin piikkiin ja Mikalle loput 10%.

[ 14-08-2001: Message edited by: amiraali ]
 
Ylös