Muutkin ovat varmaankin jo huomanneet, ettei Ron Dennis ole ollut kommentoimassa kumpaakaan viimeisistä McLaren-asioista, ei tallin virallista anteeksipyyntöä vakoiluskandaalista eikä Kovalaisen pestin varmistumista. Esimerkiksi Kovalaisen tallipaikkaa ovat kommentoineet Whitmarsh, Haugh, Hamilton ja Kovalainen. Muttei Dennis.
On huhuttu, että Dennis olisi jo siirretty syrjään tai että se tulisi pikapuolin tapahtumaan. Dennisin hiljaiselosta voisi ehkäpä päätellä, että näin tosiaankin on asianlaita.
Mitä tunteita tämä teissä herättää, jos Ron-setää ei enää McLaren-kuvioissa nähdäkään? Millaisia muistoja ja mielikuvia teillä on Ronista?
Itselleni Ron Dennisistä on tullut vuosien mittaan kuva isällisenä ja suurisydämisenä ihmisenä, joka suhtautuu ykkösiin ja menestymiseen suunnattomalla intohimolla. F1 ja McLaren on ollut Ron Dennisille koko elämä. Tämä on näkynyt hänen uskomattomassa kilpailuviettissään ja kunnianhimosaan, jopa suuruudenhulluudessaan. Mutta valitettavasti tämä on heijastunut myös Ron Dennisissä myös suurena kontrollinhaluna ja suojeluviettinä.
Toimi Dennisin yhteistyö sitten kuinka huonosti tahansa esimerkiksi Alonson ja Räikkösen kanssa, pitää aina muistaa kuinka tärkeä (tärkein!) tekijä Ron-setä oli Mika Häkkisen uralla. Ron antoi Mikalle aikaa kasvaa huipulle vuosina 1993-1997, tietäen että jonakin päivän se mestaruus tulisi (vaikkakin havitteli myös Schumacheria kuskikseen useampaankin otteeseen). Vuoden 1995 onnettomuuden jälkeen Ron uskoi Mikan paluusen huipulle, ja sen ansiosta Mika sai mahdollisuuden tulla kaksinkertaiseksi F1-mestariksi. Tätä kannattaa peilata sitä vasten, kuinka Flavio kohteli JJ:tä vuoden 1994 testionnettomuuden jälkeen.
Vuonna 1947 syntynyt Ron Dennis jätti koulunkäynnin 16-vuotiaana ja meni töihin harjoittelijaksi paikalliselle autokorjaamolle. 19-vuotiaana hän pääsi Cooperin F1 -talliin Jochen Rindtin auton mekaanikoksi. 21-vuotiaana Dennis siirtyi Rindtin mukana mekaanikoksi Brabham-talliin. Pitää muistaa, että tuohon aikaan F1-mekaanikot olivat kautta linjan yli 30-vuotiaita. Vuonna 1972 24-vuotias Dennis perusti mekaanikokollegansa kanssa Rondel Racing -tallin, joka aloitti kilpailun F2-sarjassa. Vuonna 1973 Rondel Racing aloitti oman F1-autonsa suunnittelun, mutta energiakriisin vuoksi rahoituskuviot menivät mönkään ja hanke kariutui vuonna 1974. Ron jätti Rondel Racing -kuviot ja perusti uuden F2-tallin, Marlboron toimiessa rahoittajana. Tämäkin talli jäi lyhytikäiseksi ja 1975 Dennis perusti jälleen uuden tallin, nimeltään Project Three. Tätä tallia seurasi 1970-luvun lopulla jälleen uusi talli, Project Four, joka menestyi kausina 1979 ja 1980 erinomaisesti F2- ja F3-sarjoissa. Ronia alkoi jälleen kiinnostaa F1-sarja. Tähän avautuikin mahdollisuus kun sekä Project Fouria että McLarenia rahoittanut Marlboro ajoi syyskuussa 1980 läpi tallien fuusion. Näin 34-vuotias Ron Dennis huomasikin ilokseen olevansa F1-tallin johtaja vuonna 1981.
Vuosina 1981-2007 McLaren on saavuttanut Ron Dennisin johdolla vaikuttavaa menestystä: 27 F1-kautta on tuottanut 9 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 7 valmistajien maailmanmestaruutta. Tallissa on ajanut tuona aika huikea liuta F1-kuskien valiojoukkoa: Watson, Lauda, Prost, Rosberg, Johansson, Berger, Senna, Häkkinen, Mansell, Coulthard, Räikkönen, Montoya, Hamilton, Alonso.
Aika hyvin kouluja käymättömältä mekaanikolta. Todella ikävää, että kauden 2007 tapahtumat ovat langettaneet niin synkän varjon Ron Dennisin päälle ja tehneet miehestä melkoisen surullisen hahmon ritarin (muuta ritarin arvoa Ron ei ehkä loppujen lopuksi tulekaan enää saamaan..). Kauden mittaan kyllä näki, kuinka paljon mies vanheni ulkoisestikin. Toivottavasti potkuhuhut kuitenkin ovat suuresti liioiteltuja, ja "Reilu-Ron" vielä nähdään heiluttamassa McLarenin tahtipuikkoa myös kaudella 2008! :thumbup:
On huhuttu, että Dennis olisi jo siirretty syrjään tai että se tulisi pikapuolin tapahtumaan. Dennisin hiljaiselosta voisi ehkäpä päätellä, että näin tosiaankin on asianlaita.
Mitä tunteita tämä teissä herättää, jos Ron-setää ei enää McLaren-kuvioissa nähdäkään? Millaisia muistoja ja mielikuvia teillä on Ronista?
Itselleni Ron Dennisistä on tullut vuosien mittaan kuva isällisenä ja suurisydämisenä ihmisenä, joka suhtautuu ykkösiin ja menestymiseen suunnattomalla intohimolla. F1 ja McLaren on ollut Ron Dennisille koko elämä. Tämä on näkynyt hänen uskomattomassa kilpailuviettissään ja kunnianhimosaan, jopa suuruudenhulluudessaan. Mutta valitettavasti tämä on heijastunut myös Ron Dennisissä myös suurena kontrollinhaluna ja suojeluviettinä.
Toimi Dennisin yhteistyö sitten kuinka huonosti tahansa esimerkiksi Alonson ja Räikkösen kanssa, pitää aina muistaa kuinka tärkeä (tärkein!) tekijä Ron-setä oli Mika Häkkisen uralla. Ron antoi Mikalle aikaa kasvaa huipulle vuosina 1993-1997, tietäen että jonakin päivän se mestaruus tulisi (vaikkakin havitteli myös Schumacheria kuskikseen useampaankin otteeseen). Vuoden 1995 onnettomuuden jälkeen Ron uskoi Mikan paluusen huipulle, ja sen ansiosta Mika sai mahdollisuuden tulla kaksinkertaiseksi F1-mestariksi. Tätä kannattaa peilata sitä vasten, kuinka Flavio kohteli JJ:tä vuoden 1994 testionnettomuuden jälkeen.
Vuonna 1947 syntynyt Ron Dennis jätti koulunkäynnin 16-vuotiaana ja meni töihin harjoittelijaksi paikalliselle autokorjaamolle. 19-vuotiaana hän pääsi Cooperin F1 -talliin Jochen Rindtin auton mekaanikoksi. 21-vuotiaana Dennis siirtyi Rindtin mukana mekaanikoksi Brabham-talliin. Pitää muistaa, että tuohon aikaan F1-mekaanikot olivat kautta linjan yli 30-vuotiaita. Vuonna 1972 24-vuotias Dennis perusti mekaanikokollegansa kanssa Rondel Racing -tallin, joka aloitti kilpailun F2-sarjassa. Vuonna 1973 Rondel Racing aloitti oman F1-autonsa suunnittelun, mutta energiakriisin vuoksi rahoituskuviot menivät mönkään ja hanke kariutui vuonna 1974. Ron jätti Rondel Racing -kuviot ja perusti uuden F2-tallin, Marlboron toimiessa rahoittajana. Tämäkin talli jäi lyhytikäiseksi ja 1975 Dennis perusti jälleen uuden tallin, nimeltään Project Three. Tätä tallia seurasi 1970-luvun lopulla jälleen uusi talli, Project Four, joka menestyi kausina 1979 ja 1980 erinomaisesti F2- ja F3-sarjoissa. Ronia alkoi jälleen kiinnostaa F1-sarja. Tähän avautuikin mahdollisuus kun sekä Project Fouria että McLarenia rahoittanut Marlboro ajoi syyskuussa 1980 läpi tallien fuusion. Näin 34-vuotias Ron Dennis huomasikin ilokseen olevansa F1-tallin johtaja vuonna 1981.
Vuosina 1981-2007 McLaren on saavuttanut Ron Dennisin johdolla vaikuttavaa menestystä: 27 F1-kautta on tuottanut 9 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 7 valmistajien maailmanmestaruutta. Tallissa on ajanut tuona aika huikea liuta F1-kuskien valiojoukkoa: Watson, Lauda, Prost, Rosberg, Johansson, Berger, Senna, Häkkinen, Mansell, Coulthard, Räikkönen, Montoya, Hamilton, Alonso.
Aika hyvin kouluja käymättömältä mekaanikolta. Todella ikävää, että kauden 2007 tapahtumat ovat langettaneet niin synkän varjon Ron Dennisin päälle ja tehneet miehestä melkoisen surullisen hahmon ritarin (muuta ritarin arvoa Ron ei ehkä loppujen lopuksi tulekaan enää saamaan..). Kauden mittaan kyllä näki, kuinka paljon mies vanheni ulkoisestikin. Toivottavasti potkuhuhut kuitenkin ovat suuresti liioiteltuja, ja "Reilu-Ron" vielä nähdään heiluttamassa McLarenin tahtipuikkoa myös kaudella 2008! :thumbup:
Viimeksi muokattu: