Rosbergin ja Hamiltonin kolmosmutkan kolari Catalunyan radalla

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kimin syyksi laitettiin viime kauden Sotshin tapahtumat ja se sentään osui kylkeen eikä perään. Eli törkeämmin Valtteri sulki oven kuin Nico.
Ja tämä on suoralla. Jos joku haluaa sukeltaa nurmikolle ehdoin tahdoin, ja väkisin koittaa ohitse, on riskin valinnut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Ja tämä on suoralla. Jos joku haluaa sukeltaa nurmikolle ehdoin tahdoin, ja väkisin koittaa ohitse, on riskin valinnut.
Hamilton halusi ehdoin tahdoin ohittaa (koska vauhdillaan saavutti reilusti), ja kieltämättä tosi myöhään saksalainen lähti sulkemaan sisälinjaa. Britin refleksit riittivät vielä väistää ulos, jossa nurmella menetti hallinnan. Hyvä että nyt Nicokin kärsi, oli lähellä jo Kiinan startissa Kimin edellä.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Missä ihmeen rinnalla?? Ai niin kuin ennakoiden, että jos toinen sukeltaa viiden metrin päästä takaa, niin sivuilla pitää olla auton mentävä tila. Sitten kaikki jotka ajaa muualla kuin keskellä rataa, tulisi tuomita tuosta.
Hamilton oli jo rinnalla kuten aikaisemmin linkkaamastani kuvasta näkee. Eli etupyörä on takapyörän kohdalla ja molemmat autot vielä radalla. Rosberg sulki liian myöhään ja LW joutui väistämään nurmikolle. Kuten sanoin kuka tahansa kärkipään kuski olisi toiminut samoin. Mutta väitän että ainakin muutama olisi jättänyt sen tilan koska se on niitä kirjoittamattomia sääntöjä mitä "herrasmieskuljettajat" vielä noudattaa.

Davidson on britti. Koko Skyn poppoo on brittejä. Eihän sitä koko päätä tarvitse kääntää jos hieman sivulle katsoo. Mistä Davidson kuvittelee näkevänsä minne Nico on milloinkin katseensa kohdistanut?

Ja ne jotka sanovat että Hamiltonin ainoa mahdollisuus oli ajaa ulos koska muuten olisi töötännyt suoraan Rosbergin vaihdelaatikkoon unohtavat että F1-autoissa on myös jarrut. Niitäkin olisi voinut käyttää.
Kyllä uskon että Davidson tietää vähän paremmin mitä sinä tai kukaan foorumikuningas miten sieltä F1 autosta näkee :D:D:D sitä paitsi voimakas jarrutus kiihtyvässä sivuttaisliikkeessä voi aivan yhtä hyvin aiheuttaa sen että auto lähtee lapasesta.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hamilton oli jo rinnalla kuten aikaisemmin linkkaamastani kuvasta näkee. Eli etupyörä on takapyörän kohdalla ja molemmat autot vielä radalla. Rosberg sulki liian myöhään ja LW joutui väistämään nurmikolle. Kuten sanoin kuka tahansa kärkipään kuski olisi toiminut samoin. Mutta väitän että ainakin muutama olisi jättänyt sen tilan koska se on niitä kirjoittamattomia sääntöjä mitä "herrasmieskuljettajat" vielä noudattaa.



Kyllä uskon että Davidson tietää vähän paremmin mitä sinä tai kukaan foorumikuningas miten sieltä F1 autosta näkee :D:D:D sitä paitsi voimakas jarrutus kiihtyvässä sivuttaisliikkeessä voi aivan yhtä hyvin aiheuttaa sen että auto lähtee lapasesta.
Niin. Kuten linkkaamastasi kuvasta näkee, on Rosbergin auto renkaineen (kääntäminen on tapahtunut aikaisemmin) suorassa linjassa kohti nurmikkoa, eikä suuren vauhtieron turvin tuleva Hamilton ole edelleenkään rinnalla, eli hänen etupyöränsä ei ole kokonaan Rosbergin takapyörän kohdalla. Eli tuossa on turha puhua mistään kirjoittamattomasta säännöstä tai herrasmieskuljettajan tavoista. Hamiltonin yhteydessä ei voi puhua siitä koskaan. Hamilton näki tilaa ja uskoi että kun hän sinne itsensä väkisin tunkee, Rosberg väistyy. Silläkin uhalla, että molemmat autot joutuvat keskeyttämään.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hamilton halusi ehdoin tahdoin ohittaa (koska vauhdillaan saavutti reilusti), ja kieltämättä tosi myöhään saksalainen lähti sulkemaan sisälinjaa. Britin refleksit riittivät vielä väistää ulos, jossa nurmella menetti hallinnan. Hyvä että nyt Nicokin kärsi, oli lähellä jo Kiinan startissa Kimin edellä.
Onko oman ajolinjan valitseminen edellä mennen kielletty? Montako kertaa Rosberg vaihtoi ajolinjaa suoralla? Montako kertaa sitä saa vaihtaa? Miksi on hyvä, että toinenkin kärsii jos joku kooheltaa? Olisko ollut hyvä että siihen olisi jäänyt esimerksi Bottas?
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Davidson on britti. Koko Skyn poppoo on brittejä. Eihän sitä koko päätä tarvitse kääntää jos hieman sivulle katsoo. Mistä Davidson kuvittelee näkevänsä minne Nico on milloinkin katseensa kohdistanut?
Oikarinen ja Vilander eivät ole brittejä ja hekin laittoivat Nicon syyksi. Ei mutta, nekin varmaan suosivat Hamiltonia...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Onko oman ajolinjan valitseminen edellä mennen kielletty?
Itse näkisin (en ainoana ja toiseenkinsuuntaan näkeviä on) että vain 100%sesti vielä edelläolevana on vielä vähän eri asia. Mutta näkemyseroja aina on ei siinä mitään.
Sivuuttaminen/ohittaminen on alkanut sillä sekunnin tuhannesosalla kun eka ei ole enää 100% edellä, ja tilaakin vielä autonleveys radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kimin syyksi laitettiin viime kauden Sotshin tapahtumat ja se sentään osui kylkeen eikä perään. Eli törkeämmin Valtteri sulki oven kuin Nico.
Mut hei, jos Hamilton syöksyy auki jätettyyn rakoon, hän on kilpa-kuski. Jos Räikkönen syöksyy auki jätettyyn rakoon, hän on ihan jotain muuta ja ansaitsee lähes julkisen lynkkauksen. Näin se homma etenee... :thumbup:

"If you no longer go for a gap which exists you are no longer a racing driver"
-AS
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Itse näkisin (en ainoana ja toiseenkinsuuntaan näkeviä on) että vain 100%sesti vielä edelläolevana on vielä vähän eri asia. Mutta näkemyseroja aina on ei siinä mitään.
Sivuuttaminen/ohittaminen on alkanut sillä sekunnin tuhannesosalla kun eka ei ole enää 100% edellä, ja tilaakin vielä autonleveys radalla.
Kuvasarja kertoo varsin hyvin, kuinka Rosberg käänsi ensin oikealle ja siinä vaiheessa kun Hamilton alkoi lähestyä hän ajoi ratti suorassa eteenpäin valitsemallaan ajolinjalla. Korjaa jopa hieman vasemmalle, kun Hamilton vielä väkisin tunkee väliin. Kuvasta 2 eteenpäin Rosbergilla on ratti joko suorassa tai hieman käännettynä vasemmalle. Että se rinnalla olosta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Se ei muuksi muutu että takarenkaan ja radanreunan väliin ehtii jotain ennenkuin tilaa on alle autonleveys, ja perinteisestä syöksystä tuon erottaa se että molemmilla pitäisi olla vielä kaasu pohjassa kun mutkaan matkaa.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Se ei muuksi muutu että takarenkaan ja radanreunan väliin ehtii jotain ennenkuin tilaa on alle autonleveys, ja perinteisestä syöksystä tuon erottaa se että molemmilla pitäisi olla vielä kaasu pohjassa kun mutkaan matkaa.
Ei tietenkään muuta. Mutta se ei myöskään muuta sitä tosiasiaa, että Rosberg ajaa suoraan valitsemallaan linjalla ja Hamilton yrittää tunkea väliin johon auto ei mahdu. Miksi Rosbergin pitäisi väistää sellaista? Nimenomaan väistää. Kyllä edellä ajava saa sulkea tilan joka on radan reunassa, silloin kun hän on selkeästi edellä, kuten Rosberg tilanteessa jossa käänsi sisäreunaan päin. Hamiltonilla oli vain yksi tavoite. Päästä keinolla millä hyvänsä kärkeen. Päästä ehkä kuittaamaan lähdössä kokema Rosbergin nöyryyttävä ulkokautta tapahtuva ohitus, joka varmasti ottaa pattiin kuljettajaa kuin kuljettajaa. Hampaat irvessä luottaen, että kaikki muutkin on aina väistäneet häntä, tai ainakin on laitettu muiden syyksi. Nyt vaan taisi sattua Hamiltonia omaan leukaan.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/

Tuossa on ihan mielenkiintoista asiaa näistä rinnallaoloista yms. Tuo juttuhan kirjoitettiin sen jälkeen kun nämä kaksi herraa Spassa silloin pari vuotta sitten törmäilivät myös, ja muistaakseni tälläkin foorumilla tuo linkki on pyörinyt ennenkin. Mutta kertaus on opintojen äiti! :)

Itse olen vain onnellinen että tästä tilanteesta ei rangaistuksia jaeltu. Antaa poikien kisata!
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Samaa mieltä! Agressiivista kisaamista ja nyt kolahti, ei voi mitään :thumbup:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Katoppas se Span tilanne! Miten ihmeessä näet Hamilton syyksi sen? Eilisen kanssa se ei ole milläin lailla samantyylinen.
Spa:ssa pisti silmään se että Hamilton ei reagoinut tasan millään tavalla. F1-kuskit normaalisti reagoivat toisiin kilpakuljettiin, Hamiltonilla oli aikaa reilusti että tilanne ei ollut edes kovin nopea mutta ei reagoinut Grosjeaniin mitenään. Hyvin harvinaista kisatilanteissa.

Ja tässä nyt, Hamilton näki avoimen tilan ja päätti tunkea sinne vielä senkin jälkeen kun Rosberg sen selvästi sulki, ihan kuin pää olisi vain liian hidas reagoimaan muuttuviin tilanteisiin kilpailutilanteissa....
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ja tässä nyt, Hamilton näki avoimen tilan ja päätti tunkea sinne vielä senkin jälkeen kun Rosberg sen selvästi sulki, ihan kuin pää olisi vain liian hidas reagoimaan muuttuviin tilanteisiin kilpailutilanteissa....
On toki mahdollista, että henkinen kantti on pehmeähö tietyiltä osin ja henkilö menee lukkoon, kun hän kokee jotakin (hänelle) järkyttävää. Tällöin ei luonnollisesti pysty reagoimaan järkevästi tilanteeseen. Ehkä Hamiltonille on jäänyt jonkinlaisia traumoja vastaavista tilanteista (esim. voitto tai mestaruus menetetty sellaisen takia) jo kauan sitten?

;)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuuttashan tuo Kimin konttiin punaisissa valoissa Montrealin varikonportilla.
Sitä en muistanutkaan mutta tilannehan oli kanssa että olisi pitänyt reagoida muuttuneeseen tilanteeseen. Hamiltonille näitä tuntuu sattuvan paljon, muille nykyisille F1-kuskeille ei juurikaan.
 

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Se ei muuksi muutu että takarenkaan ja radanreunan väliin ehtii jotain ennenkuin tilaa on alle autonleveys, ja perinteisestä syöksystä tuon erottaa se että molemmilla pitäisi olla vielä kaasu pohjassa kun mutkaan matkaa.
Perinteisestä syöksystä tuon tosiaan erottaa se, että Rosberg ei ole jarrulla ja Hamilton pystyis väistää jarruttamalla tai kääntämällä ajoissa vasemmalle. Tuo syöksy ei ole sellainen peruuttamaton, niinkuin jarrutusvaiheen syöksy. Mutta Hamilton ei peruuttanut ajoi päin vaan. Jarrutussyöksyssä sukeltaja olis syyllinen tästä puhumattakaan kun Rosbergilla oli täysi oikeus valita ajolinja, ja hän teki sen selkeästi ei arpoen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Perinteisestä syöksystä tuon tosiaan erottaa se, että Rosberg ei ole jarrulla ja Hamilton pystyis väistää jarruttamalla tai kääntämällä ajoissa vasemmalle. Tuo syöksy ei ole sellainen peruuttamaton, niinkuin jarrutusvaiheen syöksy. Mutta Hamilton ei peruuttanut ajoi päin vaan. Jarrutussyöksyssä sukeltaja olis syyllinen tästä puhumattakaan kun Rosbergilla oli täysi oikeus valita ajolinja, ja hän teki sen selkeästi ei arpoen.
Tuosta kuvasarjastahan näkee hyvin kuinka Rosberg peittää ja Hamilton seuraa kuin kana ja suoraan nurmikolle. No varsinainen tilanne oli tietysti hiukan nopeampi mutta ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen nopeita reaktioita olisi kuitenkaan pitänyt vaatia F1-kuskin mittakaavassa. Hamiltonhan olisi varmaan päässyt vasemmalta hyvin ohi jos olisi älynnyt vaihtaa linjaa kerran nopeuseroa oli reilusti.
 
Ylös