Kaikki on kiinni joten jos siellä kelkkailija nähdään niin sakot napsahtaa. Eikä mitkään pienet. Päiväsakkoja jotka helposti menee 700-1000€ paikkeille.onko EK:iden varsilla olevat (mahdolliset) viralliset kelkkareitit kiinni rallin ajan?
Aivan sama pääseekö kukaan keikkumaan pätkän varteen kunhan kisoja ajetaan ja menoa voi seurata kameroiden välityksellä. Kyllä vielä tulee sekin aika että sinne penkalle pääsee.Aivan sama onko skabat Rovala Karlstadissa vai takasiperiassa jos ei pätkän varteen pääse.
Kuka ne kisat peruisi? Suomalaiset itsekö vai FIA? Niin se Monte Carlokin piti ajaa ilman yleisöä eikä sielläkään ole mistään perumisista ollut puhetta, vaikka väkeä oli erikoiskokeilla kuin pipoa. En silti kannata enkä hyväksy paikalle menoa. Jos yksi pääsee, niin miksi ei sitten muutkin? Eli parempi olisi kun se yksikin pysyisi kotonaan, kun niin on kerran sovittu.Jyskälääkin ajatellen parempi, että tämä menisi nyt mallikkaasti ilman yleisöä. Saattaisin repiä pelihousuni jos se satuttaisiin perumaan siksi, että Arcticissa meni pepulleen.
Suomen viranomaiset voi todeta että moottoriurheiluporukka on rajoituksista piittaamatonta porukkaa, jos vaikka Jyskälää anottaisiin ajettavaksi viime vuoden Viron tapaan rajoitetuin asiakaspaikoinKuka ne kisat peruisi? Suomalaiset itsekö vai FIA? Niin se Monte Carlokin piti ajaa ilman yleisöä eikä sielläkään ole mistään perumisista ollut puhetta, vaikka väkeä oli erikoiskokeilla kuin pipoa. En silti kannata enkä hyväksy paikalle menoa. Jos yksi pääsee, niin miksi ei sitten muutkin? Eli parempi olisi kun se yksikin pysyisi kotonaan, kun niin on kerran sovittu.
Ranskassa reitin varrella asui tuhansia ihmisiä koska ajettiin kylien läpi ja kylissä asuu ihmisiä. Vaikeaa ja mahdotonta niitä kaikkia on sieltä poiskaan käskeä. Mutta yleisemmin se johtuu siitä että säännöt on samat kaikille ja kaikki ovat tasa-arvoisia. Jotkut ovat vaan vähän enemmän tasa-arvoisia kuin toiset. Patongeilla on enemmän sananvaltaa asioista. Onko se oikein vai väärin, en ota kantaa. Tai että olisiko heillä mitään syytäkään minkäänlaiselle erivapaudelle sääntöjen suhteen. Mutta taloudelliset asiat painavat ja Ranska on isompi markkina. Koko FIA on Ranskalaisten miehittämä. Suomi joutuu joka vuosi lunastamaan paikkansa sillä että asia tehdään täällä parhaiten ja homma toimii. Jos täällä aletaan luistamaan säännöistä niin helppo on todeta että ajetaan jatkossa muualla. Tämä on kallis maa. Virossa valtio tukee miljoonilla MM-rallia ja Jyväskylässä itketään kun kaupunki laittaa muutama satatuhatta. Niin Jyskälä kuin Rovaniemi ovat kalliita ralleja järjestää ja ajaa. Sen kalleuden voi perustella sillä että asiat tehdään viimeisen päälle. Johonkin pisteeseen asti. Jos hinta on kallis ja asiat hölmöillään niin lopputuloksen arvaa varmaan jokainen...Kuka ne kisat peruisi? Suomalaiset itsekö vai FIA? Niin se Monte Carlokin piti ajaa ilman yleisöä eikä sielläkään ole mistään perumisista ollut puhetta, vaikka väkeä oli erikoiskokeilla kuin pipoa.
Kyllä. Minäkään en väitä enkä sano, mikä on oikein tai väärin, mutta totuushan on se, että FIAn pääkonttori on Pariisissa ja puheenjohtajakin ranskalainen.Ranskassa reitin varrella asui tuhansia ihmisiä koska ajettiin kylien läpi ja kylissä asuu ihmisiä. Vaikeaa ja mahdotonta niitä kaikkia on sieltä poiskaan käskeä. Mutta yleisemmin se johtuu siitä että säännöt on samat kaikille ja kaikki ovat tasa-arvoisia. Jotkut ovat vaan vähän enemmän tasa-arvoisia kuin toiset. Patongeilla on enemmän sananvaltaa asioista. Onko se oikein vai väärin, en ota kantaa. Tai että olisiko heillä mitään syytäkään minkäänlaiselle erivapaudelle sääntöjen suhteen. Mutta taloudelliset asiat painavat ja Ranska on isompi markkina. Koko FIA on Ranskalaisten miehittämä. Suomi joutuu joka vuosi lunastamaan paikkansa sillä että asia tehdään täällä parhaiten ja homma toimii. Jos täällä aletaan luistamaan säännöistä niin helppo on todeta että ajetaan jatkossa muualla. Tämä on kallis maa. Virossa valtio tukee miljoonilla MM-rallia ja Jyväskylässä itketään kun kaupunki laittaa muutama satatuhatta. Niin Jyskälä kuin Rovaniemi ovat kalliita ralleja järjestää ja ajaa. Sen kalleuden voi perustella sillä että asiat tehdään viimeisen päälle. Johonkin pisteeseen asti. Jos hinta on kallis ja asiat hölmöillään niin lopputuloksen arvaa varmaan jokainen...
Ja se tärkein asia minkä moni unohtaa. Nuo säännökset eivät ole järjestäjien tekemiä katsojien kiusaksi. Ne ovat viranomais määräyksiä joita tulee noudattaa. Määräyksien kirjaimellinen noudattaminen on se, millä tuo tuleva kilpailu ylipäätään voidaan järjestää. Jos on valittamista niin eduskunta viimekädessä lienee se oikea taho joka kuuntelee valitukset näistä rajoitustoimista. Ei AKK tai FIA...
Sen verran on lunta, että aika helppo on metsässä poliisin tai muiden partioijien seurata jälkiä suoraan "rikospaikalle", oli ne sitten kelkan jäljet tai vaikka lumikenkien. Siellä sitten hytisevät pakkasessa ja yrittävät piileskellä jossain puun takana. On varmaan tosi nautinnollista rallin seuraamista.Kaikki on kiinni joten jos siellä kelkkailija nähdään niin sakot napsahtaa. Eikä mitkään pienet. Päiväsakkoja jotka helposti menee 700-1000€ paikkeille.
Valitettavasti piireissä on jo huhuja että jotkut sinne yrittää erämiesten avulla.
Lapin poliisilla ei moiseen toimintaa ole mitään resursseja varsinkin kun asiasta ei ole laissa määrätty edes saktioita. Tämä kuten maskin käyttö ja rajanylityskielto, on vain suositus jota ei ole mikään pakko noudattaa, maastossa saa vaapaasti kulkea kun ei mene inttialueelle. Uhkailevat vaan nyt isosti ennen kisaa jottei joudu hommiin. Poliisi muka alkaisi jäljittää maastossa kymmenien ellei satojen moottorikelkkojan jälkiä, anna mun nauraa!Sen verran on lunta, että aika helppo on metsässä poliisin tai muiden partioijien seurata jälkiä suoraan "rikospaikalle", oli ne sitten kelkan jäljet tai vaikka lumikenkien. Siellä sitten hytisevät pakkasessa ja yrittävät piileskellä jossain puun takana. On varmaan tosi nautinnollista rallin seuraamista.
Parhaimmillaan kaiken vaivannäön jälkeen poliisi ja järkkärit ilmestyy paikalle 5 minuuttia ennen ensimmäisen auton tuloa ja passittaa porukan kotiin. Siinä kohtaa voi sitten laskeskella paljonko Lapin reissuun majoituksineen, matkakuluineen, kelkkavuokrineen paloi rahaa ja mitä sai vastineeksi.
Ei kyllä saa ilman maanomistajan lupaa. Ja ihan hyvät sakot napsahtaa JOS osuu Poliisi paikalle. Se on toki sitten eri asia osuuko, mutta sakkoa tulee jos tuolla rallin aikaan kelkkoja nähdään.maastossa saa vaapaasti kulkea kun ei mene inttialueelle
jalan saa mutta kelkoilla eiEi kyllä saa ilman maanomistajan lupaa. Ja ihan hyvät sakot napsahtaa JOS osuu Poliisi paikalle. Se on toki sitten eri asia osuuko, mutta sakkoa tulee jos tuolla rallin aikaan kelkkoja nähdään.
Aloita nyt vaikka tuosta:Lapin poliisilla ei moiseen toimintaa ole mitään resursseja varsinkin kun asiasta ei ole laissa määrätty edes saktioita. Tämä kuten maskin käyttö ja rajanylityskielto, on vain suositus jota ei ole mikään pakko noudattaa, maastossa saa vaapaasti kulkea kun ei mene inttialueelle. Uhkailevat vaan nyt isosti ennen kisaa jottei joudu hommiin. Poliisi muka alkaisi jäljittää maastossa kymmenien ellei satojen moottorikelkkojan jälkiä, anna mun nauraa!