AnttiL
Reittinörtti
No jos näin on niin sitten uskoisin että sotilasalueella ei ajeta laisinkaan.
Tän viikonlopun pätkien pituuksilla MM-rallin reitti tuskin toteutuu...
Aitta 23,55km
Kaihuavaara 27,93km
Jyrhämäjärvi 33,38km
Siika-Kämä 42,64km
Sarriojärvi 32,48km
Jos kaikki ajetaan kahteen kertaan samoin mutta eri suuntaan niin tulee noin 320km... Ja vaikka Siika-Kämän lyhentää 30km niin vajaa 300km...
Tai sitten katsoo vähän eri vuosien Tunturiralleja...Saakohan nykytekniikalla käyttökelpoista incar kuvaa takaikkunasta kuvaamalla ja pakilla kattomalla Saattaa mutkat näyttää oudoilta, ku liipissä mennään
Eikös Citroen ja Peugeot juuri yhditynyt Fiat Chryslerin kanssa?Kimikin voisi voinut kaivaa Grande PUnton naftaliinista ja osallistua Tunturiin - vaikka ei sillä ja Kimin ralli kokemuksella kummoisista sijoituksista ajaisi, mutta kun ei taida Konsernin taholta olla oikein parempaakaan peliä tarjolla.
Juu, se todella iso yhdistymä. Olikohan nimi Stellantis toi joku sellainen.Eikös Citroen ja Peugeot juuri yhditynyt Fiat Chryslerin kanssa?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9915f54a-dbb0-433f-9f43-8c455269fc26Ainakin Iltalehden uutisessa mainitaan seuraavaa.Joko siitä on alkanut spekulointi miten uudet koronamääräykset Suomen rajaliikenteessä vaikuttaa MM-rallin kohtaloon? Vai vaikuttaako mitenkään? Jos vain välttämätön rajaliikenne sallitaan niin kai nuo WRC-tallitkin tarvitsisi jo jotain erikoislupia. Kaikki muut ulkomaalaiset lienevät ilman muuta out? Olisiko lähtöviivalla siis minimi määrä WRC-autoja+muutama kymmenen suomalaista yksityiskuljettajaa? Uudet rajamääräykset ovat voimassa siis 27.1. alkaen 30 päivää. Toivottavasti kilpailu saadaan kuitenkin järjestettyä mahdollisimman täysipainoisesti omassa kuplassaan.
Tunturi on SM-ralliksi tuplamittainen, se selittää isoja eroja aiemmin. Nämä wrc-kaverit vaan tahtoo ajaa jopa 300 ek-kilsaa ihan tasatahtia.No niin, nyt on Montesta "selvitty" ja aika alkaa henkisesti valmistautua Arcticiin. Mielenkiintoista nähdä minkälainen kisa tulee, ilmeisesti pitkiä pätkiä tulossa ja MM-ralliksi lyhyt kilpailu, riski on olemassa että mitään sekunttitaistelua ei kilpailun voitosta loppujen lopuksi tule, viimeisen 10 vuoden aikana SM tunturin lopputulokset ovat olleet sekuntitaistoja ainoastaan kahdesti.
Vertailin Tunturia nyt lähinnä viime vuotisiin Nesteralleihin jossa sekunttitaisto on ollut erittäin tiukkaa alusta loppuun, voi hyvin olla että on Arcticissakin, mutta todennäköisyys sille että tulee selkeämpiä eroja on suuremmat, uusia pätkiä lähes kaikille kärkikuskeille ja pitkillä pätkillä erot helpommin repsahtaa.Tunturi on SM-ralliksi tuplamittainen, se selittää isoja eroja aiemmin. Nämä wrc-kaverit vaan tahtoo ajaa jopa 300 ek-kilsaa ihan tasatahtia.
Tuosta todennäköisyydestä oon kyllä samaa mieltä, mutta vähän eri syystä. Tietämättä tulevaa reittiä sen tarkemmin niin väittäsin että esimerkiks Kämän taikka Sarrion isoilla teillä ei hirveitä eroja tule kärkikuskien kesken, vaikka niitä vedettäis toisetkin 20km putkeen. Pienillä teillä ja röykkyosuuksilla sen sijaan asia kääntyy toisinpäin. Ja sitten on vielä se aspekti, että jos röykyissä ja patikoissa vaikkapa Kaihuavaaran alussa sattuu menemään aeroa keulasta rikki niin paljonko sen jälkeen olevalla nopealla osuudella tulee turpaan.Vertailin Tunturia nyt lähinnä viime vuotisiin Nesteralleihin jossa sekunttitaisto on ollut erittäin tiukkaa alusta loppuun, voi hyvin olla että on Arcticissakin, mutta todennäköisyys sille että tulee selkeämpiä eroja on suuremmat, uusia pätkiä lähes kaikille kärkikuskeille ja pitkillä pätkillä erot helpommin repsahtaa.