Ruotsin MM-ralli 2023

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442


Toki siihen on vaikea keksiä yksiselitteistä linjausta, että kuka tai lähinnä että millä kriteereillä jäisi kamerapaketin ulkopuolelle vaikka olisikin Rally1-auto alla. Täydellisessä maailmassa promoottorin ensisijaisena tavoitteena olisi näyttää niin paljon laadukasta kilvanajoa kuin mahdollista jolloin sen voisi jättää promoottorin vastuulle. Ja varmasti hutejakin tulisi, mutta ehkä sekin olisi parempi vaihtoehto kuin aina kiinnittää vehkeet automaattisesti Serderidiksen autoon. Mene ja tiedä.
Kyllä se aika helppoa mielestäni olisi, kriteerinä pidettäisiin sitä että kuka yrittää tehdä rallin ajosta itselleen uran eikä harrastuksen, kun promoottorin tehtävä on kuitenkin myydä tuotetta nimeltä rallin mm-sarja olisi tuollainen rajan veto ihan perusteltu.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä se aika helppoa mielestäni olisi, kriteerinä pidettäisiin sitä että kuka yrittää tehdä rallin ajosta itselleen uran eikä harrastuksen, kun promoottorin tehtävä on kuitenkin myydä tuotetta nimeltä rallin mm-sarja olisi tuollainen rajan veto ihan perusteltu.
Siitä ihan samaa mieltä, että säännön hengen tulisi olla juuri tämä. Mutta sen kirjaaminen yksiselitteisesti ja tasapuolisesti voisi olla haastavaa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Kyllä se aika helppoa mielestäni olisi, kriteerinä pidettäisiin sitä että kuka yrittää tehdä rallin ajosta itselleen uran eikä harrastuksen, kun promoottorin tehtävä on kuitenkin myydä tuotetta nimeltä rallin mm-sarja olisi tuollainen rajan veto ihan perusteltu.
Vahva mutu, mutta veikkaisin että esim. Ken Block WRC-autolla kiinnosti enemmän sponsoreita ja yleisöä (=myydä tuotetta), kuin vaikka joku Huttunen/Pajari WRC2lla, vaikka toinen harrastaa ja toiset yrittävät tehdä uraa.

Tuo siis voisi olla aika haastavaa. Antaa promoottorin päättää kenelle kamerat laittavat, luulisi heidän tietävän parhaiten omat intressit.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Vahva mutu, mutta veikkaisin että esim. Ken Block WRC-autolla kiinnosti enemmän sponsoreita ja yleisöä (=myydä tuotetta), kuin vaikka joku Huttunen/Pajari WRC2lla, vaikka toinen harrastaa ja toiset yrittävät tehdä uraa.

Tuo siis voisi olla aika haastavaa. Antaa promoottorin päättää kenelle kamerat laittavat, luulisi heidän tietävän parhaiten omat intressit.
Tuossa tilanteessa promoottori voisi myydä kameran ja kuvaoikeuden ja tuotto käytettäisiin nuorten lupausten harrastustoiminnan tukemiseen tavalla tai toisella. Onko promoottorin velvollisuus tuottaa rahaa Ken Blockille ja hänen sponsoreilleen? Hypoteettinen kysymys, mutta ymmärrätte mitä tarkoitan.

Kun nyt Ken Palikasta puhumaan alettiin, niin itseäni ärsyttää vietävästi ihmisten huutelut Blockin numero 43 jäädyttämisestä ikuisesti. Eihän Henkka Toivosen, Kilin Colinin tai Burnsin numeroita tai nimiä ole jäädytetty ja kyseessä on kuitenkin MM-rallissa ansioituneita kavereita. Rallissa huomattavasti ansioituneempia kuin K. Palikka. Mulle on muuten ihan sama, vaikka parkkipaikka sudittelussa ei saa numeroa 43 enää käyttää tai numero 43 poistetaan ihmisten käytöstä noin muuten ja kaikki 43v ikäiset mieslapset ammutaan aamunkoitteessa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Taitaa nuo WRC kamerat tulla ihan ilmoittautumisen yhteydessä automaattina Rally1 autoihin. Sen verran mehukas maksu että sitä vastaan pitää myös saada vastinetta ja kamerat autoon on yksi osa sitä vastinetta... Rahalla saa ja hevosella pääse...
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitkä numerot Henrille, Richardille ja Colinille olisi pitänyt jäädyttää?
Kaikki heidän vuosien MM-ajovuosien aikana käyttämänsä tietysti. Joo, kuulostaa typerältä ja onkin sitä, mutta ihan yhtä typerää se on jäädyttää mitään(43) numeroa. Sitä paitsi numero 43 on ikuisesti jäädytetty Richard Pettylle. Oli laji mikä tahansa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Kaikki heidän vuosien MM-ajovuosien aikana käyttämänsä tietysti. Joo, kuulostaa typerältä ja onkin sitä---
Nyt täytyy sanoa, että kuulostaa kyllä erittäin typerältä. Jos kaikki kansalliset lähdöt otetaan huomioon, niin karkeasti ottaen pitäisi jäädyttää tyyliin numerot 1-100 ja ylikin. MM-sarjassakin menisi 1-30 aika helposti ja satunnaisia suurempia numeroita.
 

Kivisisälläheittää

Active member
Liittynyt
20.5.2022
Viestit
32
Moro! Tässä reissua pikkuhiljaa suunnitellessa heräsi sellainen kysymys, että onko jollain tietoa miten erikoiskokeilla saa kävellä ennen ensimmäistä autoa? Suomessa taitaa olla että tunti ekaan lähtijään niin pitää olla tieltä jo veks. Belgiassa vastaava oli 30min. Mitenkäs Ruotsissa?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Katsojaoppaassa oli viime vuonna tosta mainintaa, jotain jutustelua löytynee viime vuoden topicista.

Olin sen verran ajoissa liikkeellä että ei koskenut itseä, jostain mettästä pois kävellessä puol tuntia viimeisten autojen jälkeen kävelystä huomautettiin kun pääsin ihmisten ilmoille, mutta oltiin yhtä mieltä että on mun päätös. Jos olit asiallinen niin sama järkkäreillä, pl. Shake jossa ei saanut poistua karsinasta.

Anskattoo, vähän hässäkkää, että joutaako mestoille.
 

Tomboe

Well-known member
Liittynyt
15.2.2022
Viestit
183
Moro! Tässä reissua pikkuhiljaa suunnitellessa heräsi sellainen kysymys, että onko jollain tietoa miten erikoiskokeilla saa kävellä ennen ensimmäistä autoa? Suomessa taitaa olla että tunti ekaan lähtijään niin pitää olla tieltä jo veks. Belgiassa vastaava oli 30min. Mitenkäs Ruotsissa?
Eivät puhuneet aikarajoista mutta tarkkoja oli kyllä ja vikinää kuulu joka järkkäriltä. Powerin vikalla suoralla ei saanu tietä ylittää autojen välissä vaikka sitävarten oli polku siihen tehty järkkäreiden toimesta. Jyväskylässä kyllä aina saanut.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Eivät puhuneet aikarajoista mutta tarkkoja oli kyllä ja vikinää kuulu joka järkkäriltä. Powerin vikalla suoralla ei saanu tietä ylittää autojen välissä vaikka sitävarten oli polku siihen tehty järkkäreiden toimesta. Jyväskylässä kyllä aina saanut.
Viime vuonna järkkärien linja oli pääosin tiukka ja yliampuva. Huvittavin tapaus oli sunnuntaina aamuna, kun eka veto oli loppunut ja olikohan joku järkkärien autokin mennyt. Peltoaukea, jossa ylityspaikka. Tulin siitä tielle ja olisin jatkanut peltosuoran tietä pitkin pois. Järkkäri huutaa, että pois tieltä ja kun en heti uskonut, niin rämpi juosten pellolta sellaisessa yli metrisessä hangessa tielle alleviivatakseen tahtonsa. Eli sellainen maalaisjärki ei heihin purru.

Kattoo sitten, mikä tänä vuonna on linja.
 

Tomboe

Well-known member
Liittynyt
15.2.2022
Viestit
183
Viime vuonna järkkärien linja oli pääosin tiukka ja yliampuva. Huvittavin tapaus oli sunnuntaina aamuna, kun eka veto oli loppunut ja olikohan joku järkkärien autokin mennyt. Peltoaukea, jossa ylityspaikka. Tulin siitä tielle ja olisin jatkanut peltosuoran tietä pitkin pois. Järkkäri huutaa, että pois tieltä ja kun en heti uskonut, niin rämpi juosten pellolta sellaisessa yli metrisessä hangessa tielle alleviivatakseen tahtonsa. Eli sellainen maalaisjärki ei heihin purru.

Kattoo sitten, mikä tänä vuonna on linja.
Joo hauskin oli ku oltiin sävarin pätkällä niin oltiin maanomistajan kanssa siinä kun tunnen sen, nii järkkärit tuli sanomaan että ei saa tulia tehdä tänne. Tuttu meinasi sitten että täällä ei kohta ajeta ralliakaan niin lähti järkkärit lätkimään siitä aika nopeaa Vähän on maku mennyt näihin mutta kyllä se pitää helmikuussa sinne vääntyä
 

kmjk

"Onhan se ihan eri asia olla kusella kuin kusessa"
Liittynyt
5.1.2022
Viestit
63
Sijainti
Uusimaa
Omalla kokemuksella fiksulla maalaisjärjellä pärjää hyvin. Jokaisella pätkällä tuli järjestäen viime vuonna huutoa järjestäjiltä kun käveltiin 2-3h ennen pätkän alkamista tiellä. Yrittivät myös saada metsään kävelemään koska "siellä on helpompi kävellä" - naurulla ja selkeästi osoittamalla, että mitään sääntöjä ei rikota ja ei kiinnosta kävellä metrin lumihangessa metsässä niin ei tullut sen enempää nokkapokkaa. Pari kertaa sai käyttää kansainvälisiä kirosanoja mutta fiksusti kun lähestyy asiaa ja määrätietoisesti niin saatiin olla rauhassa.

Pakko myös ottaa yksi huvittava esimerkki lauantain pätkältä. Oltiin 3h ennen autoja jo leiriydytty hyvään turvalliseen lokaatioon jossa myös paikallisia maanomistajia. Järkkäri osoitti välittömästi että tähän ei ole asiaa koska vaarallinen katselualue. Pienen keskustelun jälkeen tehtiin järkkärin kanssa diili että jos turvat eivät mainitse asiasta niin paikka on ok. No turvat kaarasivat ohi ja vilkuteltiin tyytyväisenä ja tämän jälkeen oli ok paikka. turhaa vittuilua kannattaa siis välttää.

Edit: myös paikan valinnalla paljon merkitystä. Mikäli paikkaan odotettu miljoona ihmistä niin järjestyksenvalvojia myös sen mukaan paikalla ja silloin keskusteluyhteen ei varmastikaan pääse. Mikäli on valmis kävelemään 2-3km paikkaan jossa oletettavasti ei ole kuin muutama paikallinen ja järkkäri niin helpompi avata myös keskusteluyhteys.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Edit: myös paikan valinnalla paljon merkitystä. Mikäli paikkaan odotettu miljoona ihmistä niin järjestyksenvalvojia myös sen mukaan paikalla ja silloin keskusteluyhteen ei varmastikaan pääse. Mikäli on valmis kävelemään 2-3km paikkaan jossa oletettavasti ei ole kuin muutama paikallinen ja järkkäri niin helpompi avata myös keskusteluyhteys.
Näin se on oikeastaan kaikissa MM-ralleissa. Jos oot pienellä porukalla ja otat heti asiallisen linjan niin varmasti pystyy keskustulemaan paikasta, vaikka se ei olisikaan ns. virallista katselualuetta. Hyvänä esimerkkin 2021 Jyväskylä ja Ässämäki 2 jossa pienellä keskustelulla saatiin olla ennen ekaa isoa risteystä olevalla hyppysuoralla, vaikka se oli kiellettyä aluetta. Järkkäri olisi halunnut meidät sisäkurvin ekasta hypystä edeltävään ulkokurviin katsomaan. Mutta sitten juteltiin mukavia ja kas, ei sitten oltukaan enään niin tiukkapipois2ta. Ja mitä kauemmas meet virallisista paikoista, sitä vähemmän järkkäreitä ja ihmisiä ja sitä helpompi olla. Varsinkin kun ottaa tuon että "katsotaan mitä viralliset valvojat sanoo meille etuautoista".
 
Ylös