Ruotsin Ralli 2017

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Tommi on osannut rakentaa auton lisäksi kyllä hyvän "perheilmapiirin" talliin ja se näkyy. Esikuvanaan tässä on kuulemma ollut Andrew Cowanin johtama Mitsu. Täytyy hattua nostaa Latvalallekin vaikka edelleenkin suhtaudun häneen hyvin varauksellisesti.

Edelleen on sellainen fiilis että rallin uusi kevät on nyt alkanut pitkästä aikaa.. Vaikka edelleen suuret persoonat ja mielekkäät (etenkin huolto)säännöt puuttuvatkin, niin uudet autot ovat hienoja pelejä.
Saatiin Ranskalainen "apina" tiputettua Latvalan selästä niin on pikkasen erilainen fiilis miehellä, rentoa, vapautunutta ja iloista toimintaa!
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
SS17:llä epäiltiin Meeken säästelleen renkaita. Jostain syystä ei antanut kommentteja pätkän maalissa, joten epäiltiin autossa olevan vikaa. Todellisuudessa yritystä oli, mutta meinas lähteä hanskasta joka suunnanvaihdossa. Puolivälissä tuli spinnaus. Yritti vielä jatkaa kisavauhtia, mutta taas meinas lähteä joten "no way, I'm fucking not driving this." ja terveisiä maaliin.

Mun mielestä ainoastaan Neuvillellä ja Latvalalla oli autot sellasissa säädöissä jotka miellytti. Sordon meno näytti myös hyvältä, mutta eipä kanssa ollut yhtään vauhtia tai hyökkäystä kisan aikana. Tänakilla saattoi myös olla auto säädöissä, mutta Fordissa luistaa perä keskinopeissa mutkissa ihan älyttömästi ja hitaissa mutkissa näyttää tosi kankealta.

Latvala muutti Toyotan ns. sorapaketin ihan eri suuntaan ekojen testien jälkeen. Hänninen ei ilmeisesti parissa päivässä ehtinyt tottua muutoksiin.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128087/latvala-my-changes-made-toyota-win-possible
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Latvala muutti Toyotan ns. sorapaketin ihan eri suuntaan ekojen testien jälkeen. Hänninen ei ilmeisesti parissa päivässä ehtinyt tottua muutoksiin.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128087/latvala-my-changes-made-toyota-win-possible
Siitä oli jo ennen rallia jotain juttua, että Hännisellä oli ongelmia Latvalan löytämien säätöjen kanssa. Ilmeisesti hän ei sitten löytänyt itselle hyviä säätöjä ollenkaan.
Kun katsoo tätä videota Hännisen testien alusta, niin ei kovin lennokkaalle näytä:
https://www.youtube.com/watch?v=lz2c7fLXecw

Onkos tuo niin, että kaikkien rekisteröityjen wrc-tallien kaksi parasta saa tallipisteitä ja ei haittaa vaikka välissä olisi kymmenen R5 ja 2016 WRC autoa, niin silti saa pisteitä? Meinaan kun tuo Hänninenon tuonut pisteitä nyt molemmista ralleista.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Onkos tuo niin, että kaikkien rekisteröityjen wrc-tallien kaksi parasta saa tallipisteitä ja ei haittaa vaikka välissä olisi kymmenen R5 ja 2016 WRC autoa, niin silti saa pisteitä? Meinaan kun tuo Hänninenon tuonut pisteitä nyt molemmista ralleista.
Kyllä. Ruotsissa oli mukana 10 tallipisteistä ajavaa autoa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Tänakilla saattoi myös olla auto säädöissä, mutta Fordissa luistaa perä keskinopeissa mutkissa ihan älyttömästi ja hitaissa mutkissa näyttää tosi kankealta.
Tuo selittää miksi lauantain nopeilla pätkillä ajoi tosi hyvin, mutta sunnuntaina auto ei toiminutkaan enää ollenkaan. Ogier taas ei päässyt vielä sinuiksi auton kanssa ja onkin mielenkiintoista nähdä, mikä on miehen vauhti kun siirrytään soralle.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nelonen Prolta tulee kooste rallista. Jartsalla oli näköjään jossain vaiheessa tosi lähellä rallin päättävä ulosajo.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Latvalan voitto on jotain ihan mieletöntä. En olisi mitenkään uskonut, että mies ja auto on saatu tuohon vireeseen. Hienoa duunia koko Puuppolan poppoolta. Tänak on ajanut tosi hienosti ja laittanut Ogierin paineen alle. Näillä otteilla mestaruustaistossa mukana. Ranskis ei tuttuun tyyliin paljon virheitä tee. Vauhdillisesti Neuville on dominoinut sarjaa, mutta saa nähdä kestääkö kuuppa. 50 pistettä heittänyt jo menemään. Meekellä sama juttu, Meksikossa tarttis jo tulla tulosta. Citikka on muutenkin ollut aika vaisu. Vanha sotaratsu Sordo on kerännyt tasaisesti pisteitä, samoin Breen ja Evans. Johonkin tollaiseen tarttis varmaan Hännisenkin pyrkiä.

Tänak ja Ogier ovat ainoat tasaiset tallikaverukset. Muilla talleilla ei tunnu olevan kuin yksi kuti piipussa. Tallimestaruutta ajatellen erittäin tärkeää. On kyllä alkanut hienosti uusi aikakausi rallissa, toivottavasti tavoittaa myös laajemman yleisön. Red Bull tv:n koosteille iso peukku.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Siis mitä ihmettä? Latvalako tuli ja sääti Hännisen auton? Koittakaa nyt keskittyä pikkasen.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Siis mitä ihmettä? Latvalako tuli ja sääti Hännisen auton? Koittakaa nyt keskittyä pikkasen.
Tiedämme vain sen mikä meille kerrotaan ja mitä näemme.
Hänninen aloitti lumitestit Latvalan jälkeen. Tuskin ihan nollasta, vaan todennäköisesti jotain Latvalan säätöjä pohjalla. Ei vaan luottamusta löytynyt Hänniseltä ajaa kovempaa. Pitkin rallia puhui säätöjen teosta ja auton menosta oikeaan suuntaan. Jos säädöt olisi olleet itselle sopivat, niin tuskin olisi muuttelulle ollut tarvetta. Toisaalta hän teki samalla testityötä. Voi olla, että puhui myös siinä mielessä.
Noh, Meksikossa nähdään mihin Hännisen ura kehittyy, vai kehittyykö mihinkään. Toivotaan että mahdollisimman hyvät tallipisteet tulee ainakin TTF... eiku TGR:lle. Saatais kaikki mestaruudet kerralla purkkiin. :alppu:
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
jotain valittamista pitää löytää aina, niin rallissa oli olosuhteet juuri kiikankaakan, ettei ollut suojaa tai vesikeliä. Tuota reittiä pitäs raakasti viedä pohjosempaan. Toki se veisi monta legendaarista pätkää. Vaikka nyt oli taas vuosi jolloin reitillä oli yllättävän hyvä olosuhteet, mutta Se on tas ensikin vuonna 50/50 mikä fööntuuli iskee Tammi-Helmikuulle. yms. !!

Toyota Yaris ei olekkaan vaan Varis ;P
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
SS17:llä epäiltiin Meeken säästelleen renkaita. Jostain syystä ei antanut kommentteja pätkän maalissa, joten epäiltiin autossa olevan vikaa. Todellisuudessa yritystä oli, mutta meinas lähteä hanskasta joka suunnanvaihdossa. Puolivälissä tuli spinnaus. Yritti vielä jatkaa kisavauhtia, mutta taas meinas lähteä joten "no way, I'm fucking not driving this." ja terveisiä maaliin.

Mun mielestä ainoastaan Neuvillellä ja Latvalalla oli autot sellasissa säädöissä jotka miellytti. Sordon meno näytti myös hyvältä, mutta eipä kanssa ollut yhtään vauhtia tai hyökkäystä kisan aikana. Tänakilla saattoi myös olla auto säädöissä, mutta Fordissa luistaa perä keskinopeissa mutkissa ihan älyttömästi ja hitaissa mutkissa näyttää tosi kankealta.

Latvala muutti Toyotan ns. sorapaketin ihan eri suuntaan ekojen testien jälkeen. Hänninen ei ilmeisesti parissa päivässä ehtinyt tottua muutoksiin.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128087/latvala-my-changes-made-toyota-win-possible
Citikassa on perän alustasäädöissä jotain pahasti pielessä, pomputtaa ihan liikaa. Meekellä ja muillakaan ei ole juuri luottoa autoon, siitä kertoo nämä lukuisat suistumiset, testeissä katolleen etc..

Eiköhän Hänninen nyt kuitenkin ihan itse säädä mieluisekseen ja ajotyylilleen sopivaksi esim. nuo vaihteiden välitykset ja tasauspyörästön lukot. Metsään menee ja lujaa jos lähtee Latvalan säädöillä yrittämään ajaa samaa vauhtia. Jari-Mattihan mm. itse totesi, että hän teki Volkkarilla viimeisellä kaudellaan sen radikaalin virheen, että lähtii kopioimaan Ogierin säätöjä eikä luottanut omaan näkemykseensä setupin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Siis mitä ihmettä? Latvalako tuli ja sääti Hännisen auton? Koittakaa nyt keskittyä pikkasen.
Ei kai kukaan ole väittänyt Hännisen ajaneen Latvalan säädöillä. Hänninen ei toki ehtinyt ajaa lumella ennen Latvalan muutoksia, joten varmaan ne Latvalan säädöt oli pohjana joista lähti omiaan hakemaan. Jos autoon tehdään riittävän isoja muutoksia aikaisemmat säädöt eivät välttämättä ole mahdollisia.

Mitä tulee muiden säädöillä ajamiseen, niin eräs Loeb ajoi Ruotsin rallin kahdesti Hirvosen tekemillä säädöillä. :rolleyes:

Arvostan että kehtaat edelleen kirjoittaa tänne samalla nimimerkillä. :thumbup:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ei kai kukaan ole väittänyt Hännisen ajaneen Latvalan säädöillä. Hänninen ei toki ehtinyt ajaa lumella ennen Latvalan muutoksia, joten varmaan ne Latvalan säädöt oli pohjana joista lähti omiaan hakemaan. Jos autoon tehdään riittävän isoja muutoksia aikaisemmat säädöt eivät välttämättä ole mahdollisia...
Jokseenkin noin. Latvala ajoi viimeiset lumitestit ensimmäisenä ja Lappi & Hänninen jatkoivat Tommin ja J-M lähtiessä Japanin reissulle.

Eiköhän nämä suomalaiskuskit kehitysvaiheessa olevassa tiimissä keskustele & jaa ihan avoimesti tietoa keskenään säätöasioista. Tommi oli keskustellut Hännisen kanssa ja uuttahan auton säätöihin & ajotyyliin liittyen he ilmeisesti löysivät, Ruotsin kisa kun meni Juholta lähinnä testaamisen merkeissä. http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-2000005086938.html Toivottavasti Toyota alkaa saamaan kumpaakin autoa maaliin hyvillä pisteillä ja nälkäinen Lappi istahtaa kolmanteen autoon pikapuoliin.

Toisin oli asiat takavuosina Grönholmin mennessä testaamaan Toyotan tehdasautoa. Kuukanpään testeissä Sainz venytti testejään ja istui vielä puolta tuntia ennen lentokoneen lähtöä Tikkakoskelta autossa ajohaalarit päällä, josta kartturi Luis Moyakin jo hermostui. Bossen testiaika lyheni ainakin parilla tunnilla, King Carlos vaati täydellisesti ykköskuskin kohtelun. Tiedä sitten miten tarkka esim. Ogier on tämän asian suhteen.

Viimein kun Marcus pääsi puikkoihin, niin hän ensitöikseen muutatti tasauspyörästön lukot ihan eri asentoon ja Toyotan insinöörit väittivät kivenkovaan että eivät ne voi mitenkään toimia, Auriol ja Sainz olivat kokeilleet eri asetuksia ja hinkanneet niin paljon testiä.. Bosse tykitti Kuukanpään testipätkän ensimmäisellä vedollaan sekuntia kovempaa kuin Didi ja Carlos testeissään. Välittömästi ilmestyi tietokone auton viereen ja koneesta ruuvattiin tehoja pienemmälle..
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Hauska kuunnella WRC+:n onboardeista esimerkiksi Latvalan kommentteja pätkien maaleista. Ihan uusi ulottuvuus rallin seuraamiseen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Hauska kuunnella WRC+:n onboardeista esimerkiksi Latvalan kommentteja pätkien maaleista. Ihan uusi ulottuvuus rallin seuraamiseen.
Jep. Äkkiä kuskit vaan oppii pitämään suun kiinni. Hänninenkin kyseli heti ulosajon jälkeen että onko kamera vielä päällä... Mutta juu on hieno katsella noita. Ruotsistakin sunnuntain ekapätkä oli katsottavissa ennen powerstagea...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Hauska kuunnella WRC+:n onboardeista esimerkiksi Latvalan kommentteja pätkien maaleista. Ihan uusi ulottuvuus rallin seuraamiseen.
Colin Mcrae videolla talviaisista 2001? jonka tänne uppasin, on tälläinen erikoisuus jo. En tiedä kuinka ulapalla olen ollut viime vuodet muttei ole jäänyt mieleen näin incar-kuvia kuskien takaa jossa näkee ohjaamotyönskentelyä. Nyt oli ainakin Ogierilla ja Hännisellä, tosin sen kameran voisi laittaa kuvaamaan muutakin, kuin Lintsrömin takaraivoa. :thumbup: näin se olla pitäsi, ihan riittävästi näkee, mutta incar on jotekin syvemmällä jutussa eli ns. rallin polttopisteessä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Hauska kuunnella WRC+:n onboardeista esimerkiksi Latvalan kommentteja pätkien maaleista. Ihan uusi ulottuvuus rallin seuraamiseen.
Niin on, vielä kun saisivat Power Stageltakin onboardin tuonne. Myös välillä kuulee kun kuskit korjaa nuottia kesken ajamisen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
SS17:llä epäiltiin Meeken säästelleen renkaita. Jostain syystä ei antanut kommentteja pätkän maalissa, joten epäiltiin autossa olevan vikaa. Todellisuudessa yritystä oli, mutta meinas lähteä hanskasta joka suunnanvaihdossa. Puolivälissä tuli spinnaus. Yritti vielä jatkaa kisavauhtia, mutta taas meinas lähteä joten "no way, I'm fucking not driving this." ja terveisiä maaliin.
With one stage remaining, the Northern Irishman found his voice. Suddenly, midway through the second run of Likenas on Sunday, he had plenty to say.

"I'm not fucking driving this," said last year's Rally Finland winner.

He'd just saved another moment, just managed the persuade the C3 WRC beneath him not to swap ends. Again.

Meeke's co-driver Paul Nagle offered the only words a co-driver can offer at that moment.

"Just get it through, that's all we have to do," offered the voice from Killarney.

With barely a moment's hesitation, Meeke disagreed.

"No fucking way, I'm not driving this."


http://www.autosport.com/news/report.php/id/128098/what-troubling-meeke-and-citroen

:D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Colin Mcrae videolla talviaisista 2001? jonka tänne uppasin, on tälläinen erikoisuus jo. En tiedä kuinka ulapalla olen ollut viime vuodet muttei ole jäänyt mieleen näin incar-kuvia kuskien takaa jossa näkee ohjaamotyönskentelyä. Nyt oli ainakin Ogierilla ja Hännisellä, tosin sen kameran voisi laittaa kuvaamaan muutakin, kuin Lintsrömin takaraivoa. :thumbup: näin se olla pitäsi, ihan riittävästi näkee, mutta incar on jotekin syvemmällä jutussa eli ns. rallin polttopisteessä.
Onhan noita välillä ollut (esim.), mutta ei säännöllisesti. Tai en tiedä kuin ei ole ennen ollut WRC+ tilausta, koska noita kuvakulmia ei kauheasti noihin koostelähetyksiin päädy muutenkaan.

Myös Montessa oli tässä tarkoitettu ns. oikea incar-kuvakulma ainakin Ogierillä ja Sordolla (WRC+:ssa FX Camera -vaihtoehto).

Itse en ole koskaan tajunnut sitä ratin takaa kuvaavaa kuskin naamaa kohti olevaa kuvakulmaa, joka on ollut standardi vuosia. Ei kiinnosta naama, minua kiinnostaa ratti ja tie. Siinä toki näkee ratin, mutta ei tietä, joten ei oikein hahmota missä tilanteessa mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös