Ruudun lävistäjän mittapolli

Kumpiakseli?

• Äänestäjiä yhteensä
    16

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Niin, kysynkin vähän eri asiaa kuin topikin nimi heti kertoisi.

Eli siis, sentteinä vai tuumina?

Minä vastaan, että sentteinä, koska 107 cm, ja sitäpaitsi on vähän kummallista, että yksi muinaismittayksikkö on jätetty tuonne keskelle. Ja tietenkin muualla Euroopassa ollaan jo pikkuhiljaa siirrytty noiden senttien käyttöön (Saksassa on jo ensisijaisena)

WebSlave

Trackman
Sentteinä olisi parempi. Tosin itse myös käyttäisin mielummin ruudun korkeutta (ja leveyttä) kuin lävistäjää, joka on kuvasuhderiippuvainen arvo.

Ria

Jäässä
Mittayksiköllä ei ole niin väliä, mutta ruudun leveyden vois kyllä kertoa lävistäjän sijaan. Ois hyödyllisempi tieto.

oldez

Well-known member
No sentit olis parempia niin vanteissa, tv:ssä kuin farkuissa ja kilowatit parempia moottoreista puhuttaessa. Sitä vaan on tottunut käyttämään noita vanhoja yksiköitä.

oldez

Well-known member
Sentteinä olisi parempi. Tosin itse myös käyttäisin mielummin ruudun korkeutta (ja leveyttä) kuin lävistäjää, joka on kuvasuhderiippuvainen arvo.
Se oli hankalaa silloin kun oli 4:3 ja 16:9 kuvasuhteita yhtä aikaa markkinoilla. Nyt kun on lähes ainoastaan 16:9 laitteita tarjolla niin ei sillä ole väliä.

WebSlave

Trackman
Se oli hankalaa silloin kun oli 4:3 ja 16:9 kuvasuhteita yhtä aikaa markkinoilla. Nyt kun on lähes ainoastaan 16:9 laitteita tarjolla niin ei sillä ole väliä.
On muitakin ruutuja kuin televisioita. Tietokoneille on saatavana 16:9-suhdetta leveämpiäkin monitoreja (ja itse taas käytän edelleen 4:3-monitoria).

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
On muitakin ruutuja kuin televisioita. Tietokoneille on saatavana 16:9-suhdetta leveämpiäkin monitoreja (ja itse taas käytän edelleen 4:3-monitoria).
Itseasiassa kaikki nykyäänkään myytävät ruudut&telkkarit eivät ole 16:9 vaan 16:10. Sekä tämä Asuksen 40 cm kannettava että tuo minun 56 cm televisioni ovat 16:10.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
(Saksassa on jo ensisijaisena)
No itseasiassa nykyisin, kun telkkareiden koko on kasvanut, ollaan taas menty askel taaksepäin ja tilanne taitaa olla aikalailla fifity-fifty tuumien ja senttien kesken, näkee kumpaakin ja usein molempien sekoitusta. Aikaisemmin, kun 82cm putkitelkkari oli märkien päiväunien kohde, käytettiin lähestulkoot vain senttejä.

Monitorit kuitenkin edelleenkin vain ja ainoastaan tuumissa.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
No itseasiassa nykyisin, kun telkkareiden koko on kasvanut, ollaan taas menty askel taaksepäin ja tilanne taitaa olla aikalailla fifity-fifty tuumien ja senttien kesken, näkee kumpaakin ja usein molempien sekoitusta. Aikaisemmin, kun 82cm putkitelkkari oli märkien päiväunien kohde, käytettiin lähestulkoot vain senttejä.

Monitorit kuitenkin edelleenkin vain ja ainoastaan tuumissa.
Mikäli nyt Saturnin ja MediaMarktin nettisivuja katoin, niin kyllä siellä ensin oli sentit ja sitten vasta suluissa tuumat. Ja Berliinissä katumainokset oli kaikki vain senteissä.

jjv

Arschloch
Huomenna ilmestyn paikalliseen Experttiin ja ilmoitan haluavani tehdä kaupat televisiosta, jonka kuvaruutu on kokoa 0,00038401727861771 meripeninkulmaa. Jos jantteri ei alta 3800107 mikrosekunnin kanna eteeni oikean kokoista näköradiota, suoritan ulosmarssin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mikäli nyt Saturnin ja MediaMarktin nettisivuja katoin, niin kyllä siellä ensin oli sentit ja sitten vasta suluissa tuumat. Ja Berliinissä katumainokset oli kaikki vain senteissä.
Saturn ja Mediamarkt (sama firma itseasiassa) tosiaan käyttävät etusijassa senttikokoja, mutta hinnanseurantasivusto Geizhals taasen listaa nuo koot just päinvastaisessa järestyksessä eli tuuma/sentti, kumpikaan ei ole suluissa.

Monitorit tosiaankin edelleenkin vain tuumissa, en muista koskaan enkä missään nähneeni monitorien kokoja ilmoitettavan senteissä.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mulle on tottuneempaa käsitellä ruutujen kokoluokkia tuumina.
40" kertoo automaattisesti minkälaisesta tötteröstä on kyse. Senteissä ilmoitettuna joutuisi vaivaamaan laskupäätään, jotta saisi koon totutuiksi mittayksiköiksi.

Ikuna en ole telkun kokoa senteissä ilmaissut.
Enkä tiedä monenko sentin ruutu tölsyssäni on.

Vastaan siis """.

Rentta

Well-known member
Sijainti
Täällähä mä
Tuumina ehdottomasti . Ruudun mitat L x K valmistajat kuitenkin ilmoittaat muutenkin. Nykyään en tosin ymmärrä miksi 23,3" näyttöä mainostetaan 24" maisena

markoj

Custom User
Mittasinpas ruutuni lävistäjän senttimetreissä. Tota, tuumat tuntuu tutummilta tässä hommassa, kuten puutavarassakin. Oikeestan ihan sama.

Kouvo taas päässy käymään salaa koneella!

K. August

Well-known member
Yleensä sentit on helpompia ymmärtää, mutta telkuista puhuttaessa tuumakoko on tutumpi, ei tarvitse laskea, että tv on (senttimitta/2,5) tuumaa.