Oi, oi mikä esitys Alonsolta, Toyotalta, de la Rosalta ja ....Ferrarilta. Kisahan oli aivan upea huomioiden lähtöruudukko. Mitäs taas turhia tässä selittelemään. Ei muuta kuin tähtäin vyön kohdalle ja tulta munille (copyright Väinö Linna ja Tuntematon sotilas).
1) Ferrari F2005. Punaista paniikkinappia painettiin Malesian jälkeen ja entistä punasempana sitä painetaan nyt. Tallin onneksi RAI ei näytä kisaa Italiassa, ainakaan suorana. Suorasta tulikin mieleen Abun Hi-Lo uistin. Meinaa sillä tavoin tuo auto Rubensin käsissä meni suorilla. Hirveetä peippaamista Pedron edessä, vaikka vauhti oli aikasen onnetonta. Täällä kotikatsomo hoilasi Tommi Läntisen kappaletta uusin sanoin: Ooo-oo Pedro de la Rosa. Ja Ferrarille Via Dolorosa.
2) Jacques Villeneuve. Oli hyvin lähellä voittaa toisen kuskin (DCn) tällä kertaa, mutta lopussa tuli taas normaali lipsahdus ja kaveri poistui pellolle yhtä nopeasti kuin Formulanomi ja sama lasti housuissa. Nyt ei muuta kuin muna toiseen ja grogilasi toiseen käteen ja ottamaan Kimistä oppia. Tallikaveri otti 2 pistettä ja ohitti ajamalla Ferrarin. Toisaalta mutterinmuotoisilla renkailla on vaikea ajaa kun jo aika-ajossa lukitsi kahdesti renkaat.
3) BAR. Nyt paljastui tallin äärimmäisen nopean vaihdelaatikon salaisuus. Siinä ei ole kytkintä ollenkaan vaan suora veto moottorista renkaisiin. Tämä tuli hyvin ilmi kun Pyytton tuli toisen kerran varikolle. Vaihtamisäänet tulee siitä että nappia painamalla sytytys katkeaa hetkeksi. Todellisuudessa vaihteita ei ole ollenkaan. Voi sitä riemun päivää tallissa, kun pääsevät ensimmäistä kertaa maaliin tällä kaudella. Australiassa se olisi onnistunut, mutta siellä oltiin ovelampia kuin oikeesti olivatkaan. Kuus starttia kisaan, nolla saapumista maaliin. Tässä nyt selkeesti matkitaan McLarenin 'menestysreseptiä'.
4) Giancarlo Fisichella. Parhaalla autolla häviää jopa Räikköselle aika-ajossa. Ja tallikaveri luuttuaa Siankallolla varikkopilttuun lattioita. Kohta alkaa Flavioltakin loppumaan suhteellisen kestävät hermot. Voi olla että käy 'trullit' kesken kauden ja kehiin otetaan Montagny tai Sumin-nöyryyttäjä Heikki Kovalainen. 26-10 on pistetilanne tallin sisällä. Paine voi olla jo melkoinen Imolassa.
5) Mark Webber. 'Pattiotsa'-kypärällä varustettu aussi taitaa kyllä olla muutenkin aikasen pattiotsa. Kiermurtelee toisten edessä niin että itseltä menee niskat kipeeksi jo pelkästä peiliin tuijottamisesta. Jos tämä kaveri on oikeesti lahjakas kuski, niin heikko taso on ykkösissäkin. No onni on että tallikaverina on Heidfeld niin ei itse näytä niin onnettomalta. Williamsin auto näyttää kuitenkin menevän ihan kivasti, varsinkin aika-ajossa.
6) TV. Vikaa niin Maikkarissa, lähetyksessä ja toimittajissa. Ensinnäkin: Tärkein aika-ajo lauantailta tulee nauhoitettuna. Toiseksi: Kansainvälisessä kuvayhteydessä taas ongelmia. Nyt sitä signaalia vissiin kuskattiin kamelien voimin. Ja kolmanneksi: Mistä helvetistä joku toimittaja voi sanoa että on Michelinejä suosiva keli kun BridgetJones tuo täysin UUDET kumit kisaan. Vai onko niillä jaappanilaisten insinöörien sisäpiiritietoa. Hyvinhän noi Sutlerin ja 1B:n kumit toimi varsinkin heti alussa, toisin kun aiemmin. Ja aika urautunut täytyy olla kun Rellu-juhlia jo kehutaan Ferrarin juhliksi.
7) Red Bull. Nyt tuli sitten melkoinen takaisku aiempaan tasoon. Tallin onneksi Cuutio sentään pelasti pisteen ohittamalla 1B:n viimeisellä kierroksella. Mutta se että Klienin autoa ei saatu ollenkaan käyntiin, on kyllä aikasen nolo juttu. Olis ollut 'helppoja' pisteitä tarjolla tänäänkin.
8) McLaren. Kun puhutaan siitä että on voittaja-auto, niin ei siihen riitä että ajaa aika-ajossa ekaan sektoriin pohjat, ja sitten ollaan sijalla 'ynnä muut' muilla sektoreilla. Kyllä on käsittämättömän heikkoja Mäkkärin esitykset aika-ajossa. Ja sitten joutuu kisassa ajelemaan Filjamsien ja muiden kotteroiden perässä. Ja taas talli sokaistuu kun Peelo eiku Peedro ajoi kisan nopeimman kierroksen, kun Alonso ja Trulli kruisailee rauhassa kärjessä 'Safetycar-mode-nappi' pohjassa. Ja taktiikahan on vielä tietenkin luotu niin että alusta päästään heti hyökkäämään rajusti tankit täynnä ja aliohjautuvuutta niin paljon että kärki karkaa ennen ekaa pitstoppia niin kauas että kerkeevät jopa käydä tankilla ja vielä kerkiävät eteen. Seuraavan 'kaappauksen' kun tekevät kilpailijatallista, niin kannattaisi olla vaikka joku, joka osaa laatia taktiikan. F1-forumilta vois löytyä parisataa kyvykkäämpää kuin nykyinen taktiikko, joka tais olla sotastrategina Ranskan armeijassa toisella maailmansodassa.
1) Ferrari F2005. Punaista paniikkinappia painettiin Malesian jälkeen ja entistä punasempana sitä painetaan nyt. Tallin onneksi RAI ei näytä kisaa Italiassa, ainakaan suorana. Suorasta tulikin mieleen Abun Hi-Lo uistin. Meinaa sillä tavoin tuo auto Rubensin käsissä meni suorilla. Hirveetä peippaamista Pedron edessä, vaikka vauhti oli aikasen onnetonta. Täällä kotikatsomo hoilasi Tommi Läntisen kappaletta uusin sanoin: Ooo-oo Pedro de la Rosa. Ja Ferrarille Via Dolorosa.
2) Jacques Villeneuve. Oli hyvin lähellä voittaa toisen kuskin (DCn) tällä kertaa, mutta lopussa tuli taas normaali lipsahdus ja kaveri poistui pellolle yhtä nopeasti kuin Formulanomi ja sama lasti housuissa. Nyt ei muuta kuin muna toiseen ja grogilasi toiseen käteen ja ottamaan Kimistä oppia. Tallikaveri otti 2 pistettä ja ohitti ajamalla Ferrarin. Toisaalta mutterinmuotoisilla renkailla on vaikea ajaa kun jo aika-ajossa lukitsi kahdesti renkaat.
3) BAR. Nyt paljastui tallin äärimmäisen nopean vaihdelaatikon salaisuus. Siinä ei ole kytkintä ollenkaan vaan suora veto moottorista renkaisiin. Tämä tuli hyvin ilmi kun Pyytton tuli toisen kerran varikolle. Vaihtamisäänet tulee siitä että nappia painamalla sytytys katkeaa hetkeksi. Todellisuudessa vaihteita ei ole ollenkaan. Voi sitä riemun päivää tallissa, kun pääsevät ensimmäistä kertaa maaliin tällä kaudella. Australiassa se olisi onnistunut, mutta siellä oltiin ovelampia kuin oikeesti olivatkaan. Kuus starttia kisaan, nolla saapumista maaliin. Tässä nyt selkeesti matkitaan McLarenin 'menestysreseptiä'.
4) Giancarlo Fisichella. Parhaalla autolla häviää jopa Räikköselle aika-ajossa. Ja tallikaveri luuttuaa Siankallolla varikkopilttuun lattioita. Kohta alkaa Flavioltakin loppumaan suhteellisen kestävät hermot. Voi olla että käy 'trullit' kesken kauden ja kehiin otetaan Montagny tai Sumin-nöyryyttäjä Heikki Kovalainen. 26-10 on pistetilanne tallin sisällä. Paine voi olla jo melkoinen Imolassa.
5) Mark Webber. 'Pattiotsa'-kypärällä varustettu aussi taitaa kyllä olla muutenkin aikasen pattiotsa. Kiermurtelee toisten edessä niin että itseltä menee niskat kipeeksi jo pelkästä peiliin tuijottamisesta. Jos tämä kaveri on oikeesti lahjakas kuski, niin heikko taso on ykkösissäkin. No onni on että tallikaverina on Heidfeld niin ei itse näytä niin onnettomalta. Williamsin auto näyttää kuitenkin menevän ihan kivasti, varsinkin aika-ajossa.
6) TV. Vikaa niin Maikkarissa, lähetyksessä ja toimittajissa. Ensinnäkin: Tärkein aika-ajo lauantailta tulee nauhoitettuna. Toiseksi: Kansainvälisessä kuvayhteydessä taas ongelmia. Nyt sitä signaalia vissiin kuskattiin kamelien voimin. Ja kolmanneksi: Mistä helvetistä joku toimittaja voi sanoa että on Michelinejä suosiva keli kun BridgetJones tuo täysin UUDET kumit kisaan. Vai onko niillä jaappanilaisten insinöörien sisäpiiritietoa. Hyvinhän noi Sutlerin ja 1B:n kumit toimi varsinkin heti alussa, toisin kun aiemmin. Ja aika urautunut täytyy olla kun Rellu-juhlia jo kehutaan Ferrarin juhliksi.
7) Red Bull. Nyt tuli sitten melkoinen takaisku aiempaan tasoon. Tallin onneksi Cuutio sentään pelasti pisteen ohittamalla 1B:n viimeisellä kierroksella. Mutta se että Klienin autoa ei saatu ollenkaan käyntiin, on kyllä aikasen nolo juttu. Olis ollut 'helppoja' pisteitä tarjolla tänäänkin.
8) McLaren. Kun puhutaan siitä että on voittaja-auto, niin ei siihen riitä että ajaa aika-ajossa ekaan sektoriin pohjat, ja sitten ollaan sijalla 'ynnä muut' muilla sektoreilla. Kyllä on käsittämättömän heikkoja Mäkkärin esitykset aika-ajossa. Ja sitten joutuu kisassa ajelemaan Filjamsien ja muiden kotteroiden perässä. Ja taas talli sokaistuu kun Peelo eiku Peedro ajoi kisan nopeimman kierroksen, kun Alonso ja Trulli kruisailee rauhassa kärjessä 'Safetycar-mode-nappi' pohjassa. Ja taktiikahan on vielä tietenkin luotu niin että alusta päästään heti hyökkäämään rajusti tankit täynnä ja aliohjautuvuutta niin paljon että kärki karkaa ennen ekaa pitstoppia niin kauas että kerkeevät jopa käydä tankilla ja vielä kerkiävät eteen. Seuraavan 'kaappauksen' kun tekevät kilpailijatallista, niin kannattaisi olla vaikka joku, joka osaa laatia taktiikan. F1-forumilta vois löytyä parisataa kyvykkäämpää kuin nykyinen taktiikko, joka tais olla sotastrategina Ranskan armeijassa toisella maailmansodassa.