Sadekelin ajaminen

  • Viestiketjun aloittaja JNF
  • Aloituspäivämäärä

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tämä on sadekelitoikki ja ei tuossa videossa mielestäni satanut. (Korjaa toki jos olen väärässä)
Sitäpaitsi, näkyvyys tuossa oli paljon parempi kuin oikeassa sadekelissä.
Täyttä bullshittiä väittää että Kimi ei hölläisi sateella ja siksi F1 kisoja ei ajeta sateella. Ihan varmasti Kimikin nostaa silloin kun ei näe eteensä.

Asiallisemmat syyt siihen että sateella ei enää ajeta, löytyvät kyllä tästäkin ketjusta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tämä on sadekelitoikki ja ei tuossa videossa mielestäni satanut. (Korjaa toki jos olen väärässä)
Sitäpaitsi, näkyvyys tuossa oli paljon parempi kuin oikeassa sadekelissä.
Tarkoitin, että se oli iha puhdas läppä... tuo savupätkä on yks legendahetkiä.

Täyttä bullshittiä väittää että Kimi ei hölläisi sateella ja siksi F1 kisoja ei ajeta sateella. Ihan varmasti Kimikin nostaa silloin kun ei näe eteensä.

Asiallisemmat syyt siihen että sateella ei enää ajeta, löytyvät kyllä tästäkin ketjusta.
Ymmärtänet, että kirjoitat itsestäänselvyyksiä?
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Dominicin ainoa viesti tähän ketjuun ja analyysi siitä miksi nykyään ei ajeta sateella on siis tämä:

Ei ajeta sateella, koska Kimi ei nostaisi, vaikkei näkisi ja sitten kävisi pahasti.
Olen eri mieltä, kuten aiemmasta on jo käynyt selväksi.
Kimin tapa ajaa ei ole syy siihen että sadekelissä ei voida kilpailla. Piste!

Ps. Ne 'läpät' ja läpänheitot eivät kuulemani mukaan kuulu tänne asiapuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitähän mahtaisi seurata jos kisa aloitetaan sadekelissä ja ajetaan 5 kierrosta, kunnes punainen lippu ja loput neljä tuntia odotellaan sateen loppumista, kun on neljän tunnin maksimiaika? :doubtful:

Kyllähän Australian GP 1991 keskeytettiin vain 14 kierroksen jälkeen, mutta kisa lopetettiin heti ja annettiin puolet pisteistä.

Mutta silti, otinpahan tällaisen skenaarion esiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Silloin jaetaan puolet pisteet kuten edellämainitun Australian kilpailun tapaan. Ainoastaan 2 kierroksen tai alle tapahtuva kierrosmäärä mukaanlukien myös kilpailun yleinen melkein starttaamatta jättäminen aiheuttavat kilpailun hylkäämisen tai nyrkkeilytermein no-contestin.

Silloin kisa pitäisi ajaa maanantaina tai hylätä kokonaan. Lähimpänä tuo olisi voinut tapahtua Belgiassa 1985 mikäli kisa olisi yritetty väkisin ajaa sunnuntaina. Vanhaan aikaan lauantaikisojen kohdalla olikin hieman enemmän valinnanvaraa kun pystyi ajamaan sunnuntaina tai jopa maanantaina.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Nykyään ei noin vain siirrettä kisoja maanantaille, koska kisan jälkeen ovat jo liikkeellä seuraavalle kisapaikalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se voi ollakin näin. Etenkin sellaisissa kisoissa missä ajetaan jo viikon päästä edellisestä. Muussa tapauksessa aikaa kyllä varmasti on ajaa maanantaisinkin.

Tosin kyllä se no-contest pyritään kyllä välttämään varmasti loppuun asti mikä tarkoittaisi sitä, että hirvittävän sateen kastelemalla radalla ajettaisiin varmaan turva-auton perässä vain tarvittavat kierrokset ja sitten puolet pisteet pistesijoille ajaville.

Toivottavasti sellaista tilannetta ei tulisi missä joutuisi pettymään kaikki. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole. Sellaista vain ei ole sattunut käymään.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^Tuommoinen tilanne voisi tulla Singaporen iltakisassa, jos monsuuni sattuisi päälle. Ainakin osa kisasta saatettaisiin ajaa oikeastikin maanantain puolella ;) Tähän mennessä kisajärjestäjät ovat olleet onnekkaita kuivan kelin suhteen.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Latasin eilen youtubeen 4 pätkää todella märällä ajettavista aika-ajoista vuodelta 2003:

http://www.youtube.com/watch?v=MkoARVfroYo Siinä Kimin ajoa. Ei 10 vuotta sitten vielä pelätty ajaa "kunnon" märän kelin olosuhteissa. Onko se vaan sitten nykyautoilla/nykyajan sadekelin renkailla sitten jo mahdotonta kun tollon se vielä juuri ja juuri onnistui. :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ajeta sateella, koska Kimi ei nostaisi, vaikkei näkisi ja sitten kävisi pahasti.
No Kimihän on yksi niistä jotka herkemmin nostaa sateella. Harvemmin on häikäisevän nopea ollut sateella, kohtuullinen menestys perustuu enemmänkin varmuuteen ja virheettömyytteen.
 
Ylös