Säännöt muuttuvat ensi vuodeksi!

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jones sanoi:
Onhan tuo aiemminkin lähtenyt ja aina takaisin tullut. Jos BMWn lähtö on hinta siitä että saadaan autoja turvallisemmiksi ja halvemmiksi, sekä vielä ehkä parempia kilpailuja, niin olen valmis maksamaan sen hinnan.:thumbup:
pointtini oli siinä, että vauhteja pystyttäisiin hidastamaan muillakin konsteilla kuin moottoreiden kokoon puuttumalla.... joten tekisivät muita asioita hidastaakseen autoja, mutta jättäisivät koneet tauhaan.... tällä tavalla autoistatulisi hitaampia, kisoista turvallisempia ja ehkä jännittävempiäkin + kaikki moottorivalmistajat olisivat tyytyväisiä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin ja laitetaan nyt omat muutosehdotukset vielä alle....

-std. takasiipi jokaiselle
-std. pohjalevy jokaiselle (tehdään perus diffuusorit yms autoihin,
jolloin ohittaminen helpottuisi )
-slicksien paluu, enemmän mekaanista pitoa
-aerodynaamisen pidon vähentäminen, esmes siipiä pienentämällä/profiilien vähentämisellä
-välitankkaus pois (autot olisivat raskaita kisan alussa + saataisiin isot tankit autoihin taas joka hieman vaikeuttaisi aerodynamiikan suunnittelua)
-yksi rengastoimittaja (=kovemmat seokset, vauhtien tippuminen)

-moottorikoon pitäminen nykyisenä, samoin moottorisääntö että pitää kestää koneen 1 viikonloppu...
(haastetta peliin kun autoista tulee raskaampia ja kumit kovenevat, jolloin saadaan helpommin virheitä aikaiseksi)

näillä eväillä uskoisin vauhtien putoavan kohtuullisesti, mutta silti moottorikoosta/tehoista ei tarvitsisi tinkiä.
varsinkin kisojen alkuvaiheessa kun autoissa on polttoainetta erittäin paljon ja kovemmat seokset renkaissa, vauhdit tipahtaisivat teilusti... tämä myöskin nostaisi jälleen polttoainetalouden merkittävään rooliin, mitä pienempi kulutus, sitä vähemmän polttoainetta kisaan tarvitaan.... -> parempi taloudellisuus=pienentynyt teho
 
Viimeksi muokattu:

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Kyllä minusta moottoreja saa pienentää, ei se sarjan mielekkyys laske siitä yhtään. Eri asia on se, että kun samalla puuhataan säästöjä, niin onko moottorin koon muutos linjassa sen kanssa. Moottori saa minun puolestani myös kestää kaksi kisaa, vaikka pidempäänkin, sekään ei vaikuta siihen katsonko kisoja vai en.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mundus sanoi:
Kyllä minusta moottoreja saa pienentää, ei se sarjan mielekkyys laske siitä yhtään. Eri asia on se, että kun samalla puuhataan säästöjä, niin onko moottorin koon muutos linjassa sen kanssa. Moottori saa minun puolestani myös kestää kaksi kisaa, vaikka pidempäänkin, sekään ei vaikuta siihen katsonko kisoja vai en.
pointti olikin se, että jos moottorita pienennetään esmes 2.4l V8 tyypiksi, niin on olemassa vaara että BMW jättäytyy pois... se taas laskisikin jo mielekkyyttä...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei koko laji yhden moottorintoimittajan pillin mukaan voi tanssia. Jos ei veekasi Bemarille kelpaa niin senkun lähtee minun puolestani. Saattaa sitä paitsi olla, että BMW vain uhkailee saadakseen tahtonsa läpi mutta jatkaa vaikka moottorit pienenisivät. Ei se teho siitä niin paljoa putoa vaikka pari sylinteriä vähemmän motissa olisikin. Sitä paitsi moottorien kehittyessa V8:stakin saadaan ihan riittävästi tehoja. Noista muista uudistuksista sen verran, että itselleni ei hirveästi ole väliä mitä tehdään, kunhan saadaan imua auton taakse sekä lisätään mekaanista pitoa aerodynaamisen pidon kustannuksella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
lfb sanoi:
Ei koko laji yhden moottorintoimittajan pillin mukaan voi tanssia. Jos ei veekasi Bemarille kelpaa niin senkun lähtee minun puolestani. Saattaa sitä paitsi olla, että BMW vain uhkailee saadakseen tahtonsa läpi mutta jatkaa vaikka moottorit pienenisivät. Ei se teho siitä niin paljoa putoa vaikka pari sylinteriä vähemmän motissa olisikin. Sitä paitsi moottorien kehittyessa V8:stakin saadaan ihan riittävästi tehoja. Noista muista uudistuksista sen verran, että itselleni ei hirveästi ole väliä mitä tehdään, kunhan saadaan imua auton taakse sekä lisätään mekaanista pitoa aerodynaamisen pidon kustannuksella.
pari sylinteriä vähemmän ei vielä paljoa teekään, mutta ymppääppä se 20% tippuvaan konekokoon ni johan alkaa hepojen määrä tallissa vähentyä... ;)
itseäkään ei muuten haittaisi yhden moottoritoimittajan lähtö, mut tosiasia on, että BMW:n kone on tällä hetkellä yks parhaista, ellei paras, ja se tarkoittaa yhtä todella hyvää kilpailijaa vähemmän kärjessä... Ferrari saa muutenkin rynnistää vapaasti kärjessä, jos takaaajajista Williams putoaa jonkun Fordin asiakaskoneen käyttäjäks ni kyl se kärkitaistoa himmentää... ja sitä kautta koko lajia...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Miten olisi?
Yksi rengas satsi per kisaviikonloppu per kuski. Tällöin kuljetta ei ehken haluaisi ajella niin paljon kierroksia ennen kisaa ja säätäminen jäisi vähemmälle,tai sitten säätää auto kunnolla ja ajaa kisa hiukan kuluneemmilla renkailla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ääh. Jos noihin renkaisiin pitää kajota, niin mieluiten näkisin sen tehtävän juuri niinkuin aiemmin ehdotin, eli ei renkaidenvaihtoja rajaamalla, vaan tekemällä siitä kannattamatonta esimerkiksi juuri rajaamalla varikkokäynnillä auton kanssa pulaavien mekaanikkojen määrää. Renkaanvaihtoihin kajoaminen tuo vain lisää tulkintaepäselvyyksiä ja hämäriä rangaistuksia.

Siipiin kajoamisen näkisin pelkästään hyvänä asiana kyllä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noniin, FIA näytti taas kyntensä, kun Mosley ei saa tahtoaan läpi, niin aika-ajo muutoksetkin hylättiin ja Mosley on antanut 2kk aikaa saada autoja hidastettua...
meikkis alkaa kallistua sen GPWC:n puolelle, päästäispähän tuosta FIA:sta eroon.... naurettavaa menoo taas...
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Paljonkohan kierrosajat hidastuisivat jos auton massaa kasvatettaisiin vaikkapa 50 kilolla ja samalla tiukennettaisiin rungon kestävyysvaatimuksia?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
proMB sanoi:
Paljonkohan kierrosajat hidastuisivat jos auton massaa kasvatettaisiin vaikkapa 50 kilolla ja samalla tiukennettaisiin rungon kestävyysvaatimuksia?
kokonaismassaa siinä pitäisi kasvattaa, ei vain auton (auto + kuski saa painaa joku 600kg nykysin, ja nyt jo auto itsessään pystytään rakentamaan reilusti alipainoiseksi ja painoraja saavutetaan ylimääräisillä painoilla)
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Juuri kokonaismassaa ajattelinkin, kirjoitin näemmä taas mitä sattuu..

Lisääntynyt paino pakottaisi joko lisäämään downforcea tai hidastamaan mutkanopeuksia.
 
Ylös