Sääntöehdotus!

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Ehdotan, että f1-forumin sääntöihin lisättäisiin kohta häiriköinnistä joillain toisilla keskustelufoorumeilla.

Eilen joku laittoi linkin formulaguru nimiselle keskustelualueelle. Toikki oli vapaassa eikä sitä alustettu mitenkään, jolloin oli ymmärrettävää, että joidenkin käyttäjien asenne ko. sivustoa kohtaan oli hyvinkin skeptinen ainakin aluksi(myös minun).

Myöhemmin minulle kuitenkin valkeni että kyseessä olikin hyvinkin toimiva ja itseasiassa aika pitkäänkin käytössä ollut yhteisö. Sen käyttäjäkunta koostuu sellaisista henkilöistä, jotka kyllästyivät maikkarin keskustelupalstan asiattomuuksiin eivätkä tienneet f1-forumista mitään. Joten alussa joutuivat ilmeisestikin markkinoimaan foorumiaan maikkarin keskustelualueella, mikä toi heidänkin foorumiinsa asiattomia käyttäjiä (tämä ei ollut tieto vaan arvaus), minkä takia joutuivat ilmeisestikin ottamaan vähän tiukemman linjan moderointiin.

Noh.. Nyt sitten f1-forumin vapaasta keskustelusta tuli tuonne ko. forumin mittakaavassa paljon hahmoja samaan aikaan ja tietenkin häiriköimään johtuen skeptisestä asenteestaan, joka taas johtui siis siitä että linkki oli vapaassa keskustelussa. No, ko. foorumilla sitten tulkittiin muutaman häiriköivän viestin ja nimimerkin perusteella kaikki f1-forumilta tulleet hahmot maikkarin keskustelupalstan häiriköiksi (miettikääs sitä!). Ja kun f1-forumilaisuus kuitenkin paljastui hyvin nopeasti, niin eipä voi sanoa muuta kuin, että ei foorumin maineelle tämä tämmöinen tempaus tehnyt ollenkaan hyvää.

Samaahan on tapahtunut ennenkin ainakin Jenson Button foorumin kanssa. Hauskaahan tämä tämmöinen varmasti on suurelle osalle meistä, mutta ei ehkä niin hauskaa häiriköinnin kohteelle. Muistetaan että häiriköinnin kohteet voivat olla potentiaalisia uusia f1-foorumilaisia ja heidän kauttaan voi sana levitä helpostikin ja f1-forum voi saavuttaa futisforumia vastaavan maineen, mitä kukaan meistä ei halua.

Näin ollen olenkin sitä mieltä, että säännöissä pitäisi olla maininta ettei f1-forumin käyttäjien pitäisi mennä tuolla tavalla häiriköimään muille foorumeille. Ei tuollaisesta voida mitenkään antaa edes varoitusta kellekään (koska eivät nämä hahmot kuitenkaan tehneet olosuhteet huomioon ottaen mitään väärin f1-forumin kannalta), mutta asiasta voisi olla maininta säännöissä jolloin häiriköinnin kohde voi havaita, että tähän on f1-forumin säännöissä puututtu, joten häiriköitä ei ole syytä yhdistää f1-forumiin muuten kuin että sattuvat käyttämään myös f1-forumia.

Toivoisin tästä asiallista keskustelua enkä puolustelu/syytös tyyppistä keskustelua, koska mielestäni tässä viimeisimmässä tapauksessa ei ollut syytä kenessäkään yksittäisessä hahmossa vaan tämä oli usean erilaisen sattuman ja asian summa. :)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Nyt taitaa kyllä jakkeus liioitella eilistä häiriköintiä. Tosin sieltä poistettiin viestejä niin nopeaan tahtiin, etten varmaan nähnyt kuin puolet kaikista. Silti todella ala-arvoista touhua kyseisen sivuston ylläpitäjiltä.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Olen samaa mieltä Jakkeuksen kanssa Jenson sivuston suhteen. Siinä kylläkin vaikutti se, että tällä forumilla kiehui Noppiksen bannin ja muiden kärhämien takia. Halu päästä kirjoittamaan purkaantui Jensonin sivustolle. Suurin osa ei ehkä olisi saanut bannia jos keskustelu olisi käyty englanniksi. Nyt sivuston ylläpitäjät tunsivat joutuvan hyväksikäytetyiksi, joiden maine tahrataan.

Ehkäpä formulaguru sivusto pelkää maineensa tahraantumista.

Ne mainosmiljuunat. :D

JJ7

Well-known member
Jokaikiselle eilen bannatuksi tulleelle on luovutettu kirjoitusoikeudet takaisin.

Ensinnäkin, on syytä muistaa, ettei kyseisen keskustelupalstan ylläpidolla ole mitään tekemistä f1-forumille ilmestyneen mainoksen kanssa. Vapaan keskustelun linkkitopikki oli vain ja ainoastaan yhden yksittäisen keskustelijan päähänpisto. F1-Forumin vapaan tuntien, eihän tuollaisesta voi muuta seurata kuin eilisenkaltainen hyökkäys.

Kuten jokainen varmasti tietää, usealla eilen Formulaguru-foorumille rekisteröityneellä nimimerkillä ei ollut muuta mielessä kuin häiriköinti. Kun puhutaan niinkin pienestä keskustelupalstasta kuin gurufoorumi (vielä toissapäivänä käyttäjiä oli nelisenkymmentä), tuollainen "hyökkäys" saa äkkiä koko paikan nurin. Nopeaa toimintaa tarvittiin, ja todellakin jossain määrin luulin, että koko f1-forumin porukka ilmestyi tuonne pelkästään häiriköimään. Olin väärässä, ja vilpittömästi pahoillani.

Kuvitelkaapa vastaava tilanne f1-forumille. Käyttäjämäärään suhteutettuna vaikkapa sellaiset 50 hahmoa ilmestyisi kuin tyhjästä tarkoituksenaan tuhota koko paikka, ja hetkessä foorumi olisi täynnä silkkaa sontaa. Ylläpito voisi olla melko kovilla...

No, turha noita tehtyjä virheitä sen enempää on puolustella. En voi muuta todeta, kuin että olen aidosti pahoillani aiheetta jaelluista banneista, jotka nyt siis kuitenkin on purettu.

Jos nyt vain unohdettaisiin koko asia, jookos?

Toivon hartaasti, ettei kukaan oikeasti vetänyt hernettä nenään eilisten virheideni takia. Mikäli guruforum vielä kiinnostaa, niin tervetuloa mukaan vaan! (jätän nyt sen linkin kuitenkin pois....)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Ilmeisesti kuitenkin ne viestit olivat vain vapaassa keskustelussa?

Ja Acelle tiedoksi, että minä en ollut bannattujen joukossa ;)

-edit-

JJ7:lta asiallinen kirjoitus:thumbup:

Ace17

Acenteella
Vieläkö, Sam, olet sitä mieltä, että kyseessä oli "todella ala-arvoista touhua kyseisen sivuston ylläpitäjiltä"?

Itse ainakin olisin toiminut moderaattorina juuri samalla tavalla.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Jacques sanoi:

Toivoisin tästä asiallista keskustelua enkä puolustelu/syytös tyyppistä keskustelua, koska mielestäni tässä viimeisimmässä tapauksessa ei ollut syytä kenessäkään yksittäisessä hahmossa vaan tämä oli usean erilaisen sattuman ja asian summa. :)
Vaikka kirjoititkin noin, niin kyllä minusta on hämmästyttävää millaiseen joukkohysteriaan täällä ajauduttiin. Tai ok - ehkei se ollut hysteriaa, mutta jotain sangen ala-arvoista se oli. ("Hah hah, kattokaa kun mä häiriköin" tai "vittu miten tyhmiä, tuleekohan bannia kun teen näin ja näin" voi helvetti miten typerää)

Ja olen kyllä sitä mieltä, että muutama tyyppi ansaitsisi varoituksen.

Mutta ehkä on parempi unohtaa......

:thumbup:

JJ7

Well-known member
Sam sanoi:
Nyt taitaa kyllä jakkeus liioitella eilistä häiriköintiä.
No enpä usko. Asiatonta/turhaa viestiä pukkasi siihen tahtiin, ettei kaksikaan moderaattoria pysynyt kunnolla perässä.

Samaa voi sanoa uusista nimimerkeistä, joita eräskin f1-forumilainen tehtaili jatkuvalla syötöllä. Samalla hän mainosti täällä vapaassa keskustelussa, ettei häntä mitenkään voi bannata, ellei hän itse niin halua.

Jacques tuskin muutenkaan on tässä se suurin liioittelija, onhan minua jo mm. uhattu oikeustoimilla eilisen takia.:rolleyes:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
JJ7 sanoi:
No enpä usko. Asiatonta/turhaa viestiä pukkasi siihen tahtiin, ettei kaksikaan moderaattoria pysynyt kunnolla perässä.

Samaa voi sanoa uusista nimimerkeistä, joita eräskin f1-forumilainen tehtaili jatkuvalla syötöllä. Samalla hän mainosti täällä vapaassa keskustelussa, ettei häntä mitenkään voi bannata, ellei hän itse niin halua.

Jacques tuskin muutenkaan on tässä se suurin liioittelija, onhan minua jo mm. uhattu oikeustoimilla eilisen takia.:rolleyes:
Ilmeisesti minulta on sitten jäänyt paljon näkemättä. Otan sanani takaisin ja myönnän olleeni väärässä. Arvostan julkista ja reilua palautettasi:thumbup:

patriot

Foorumin senaattori
Kuka apina sinne oikein häiriköi? Lehtori? Vittan aikuiset ihmiset on joskus tyhmiä. :nope:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Sam, en tiedä tarkalleen montako käyttäjää täältä eilen formulaguruun rekkautui, JJ7 voi valkaista asiaa, mutta veikkaisin että hahmojen määrä lähenteli samaa lukumäärää mitä kyseisellä foorumilla oli ennestään aktiivisina käyttäjinä.

Mietipä vaan millainen härdelli täällä syntyisi jos yhtäkkiä illan aikana vapaan keskustelun käyttäjien määrä tuplaantuisi. Ja vielä siten että nämä uudet käyttäjät aloittaisivat syöttämään uusia kommentteja jokaikinen samaan aikaan...

Kun mietitään mittasuhteita niin en minä tässä ehkä kuitenkaan liioittele? Ensimmäinen kommenttisi oli muutenkin outo sinulta, sillä yleensä sinä olet tämän tyyppistä toimintaa vastaan. Johtuiko kommenttisi siitä että toikin alustajana oli jakkeus? :dunno:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jacques sanoi:
Sam, en tiedä tarkalleen montako käyttäjää täältä eilen formulaguruun rekkautui, JJ7 voi valkaista asiaa, mutta veikkaisin että hahmojen määrä lähenteli samaa lukumäärää mitä kyseisellä foorumilla oli ennestään aktiivisina käyttäjinä.

Mietipä vaan millainen härdelli täällä syntyisi jos yhtäkkiä illan aikana vapaan keskustelun käyttäjien määrä tuplaantuisi. Ja vielä siten että nämä uudet käyttäjät aloittaisivat syöttämään uusia kommentteja jokaikinen samaan aikaan...

Kun mietitään mittasuhteita niin en minä tässä ehkä kuitenkaan liioittele? Ensimmäinen kommenttisi oli muutenkin outo sinulta, sillä yleensä sinä olet tämän tyyppistä toimintaa vastaan. Johtuiko kommenttisi siitä että toikin alustajana oli jakkeus? :dunno:
Minusta koko hommassa tapahtui myrsky vesilasissa joka ilmeisestikin on laantunut yhtä nopeasti kuin on alkanutkin. Ja kuten sanottu, kokonaisuus ei ollut tiedossani. Lisäksi mielestäni tämän asian ottaminen tänne tällaisena otsikkona oli turhaa - joskin oma kommentointini sen jälkeen vieläkin turhempaa ;) Lienee kaikkien etu, kun tämä homma todetaan asiallisesti loppuun käsitellyksi?
-edit- juu ja omaksi puolustuksekseni sanon lievän kireyden ja loppuunpalamisen kohtuuttomalta tuntuneen työtaakan alla.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Minä ainakin nostan "virtuaalihattua", niille jotka osasivat myöntää virheensä ja pyytää anteeksi.

Ja siinä mielessä oli ihan ok, että Jacques otti asian uudestaan esille. (antoi siis mahdollisuuden tähän...)

patriot

Foorumin senaattori
312T4 sanoi:
Etkö osaa lukea:nope: MONET - mutta asia on loppuun käsitelty privana!:ahem:
Joo mutta aika lapsellista touhua! :ahem: :tongue: :yuck:

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Jacques sanoi:
Ehdotan, että f1-forumin sääntöihin lisättäisiin kohta häiriköinnistä joillain toisilla keskustelufoorumeilla.

En ollut seuraamassa mita taalla/siella oli pelleilty, mutta ihan tuota Jacqueksen ehdotelmaa tukien, niin eikohan samalla lisata F1-Forum saantoihin kohdat hairikoinneista:

- koulussa
- tyopaikalla
- kotona
- partsilla
- pihalla
- junassa
- autossa
- ulkomaanmatkoilla
- kotimaanmatkoilla
- yleensakin lomilla
- intternetin aaressa
- tv:n aaressa
- hellan aaressa
- ruohoa leikatessa
- autoa korjaillessa
- puhelimessa
- sohvalla istuessa
- eteisessa seistessa
- autotallissa napratessa
- linja-autossa
- ja ampari paassa, sanko kadessa, R-kiskan jonossa tai sen laheisyydessa

Listaa voi taydentaa tarpeen tullen.

Rangaistukseksi viikon banni F1-Forumilla.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Arvasin että noppis kirjoittelee jotain tällaista.. Et päässyt yllättämään! :D