Sääntömuutokset kaudeksi 2015

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onko FIA ja tallit tuleet hulluiksi? Standing start SC:n jälkeen, Parc Ferme säännöt astuvat voimaan jo kolmannen harjoituksen jälkeen, joten jos säädöt ei osu kohilleen olet kusessa sekä aika-ajoissa, että kisassa. Good job. :rolleyes:
 

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Minun tekisi mieli katsoa kilpa-autoilua ensi-vuonna mutta jotenkin minusta tuntuu että odotettavissa on pelkkä show :nope::thumbfh:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onko FIA ja tallit tuleet hulluiksi? Standing start SC:n jälkeen, Parc Ferme säännöt astuvat voimaan jo kolmannen harjoituksen jälkeen, joten jos säädöt ei osu kohilleen olet kusessa sekä aika-ajoissa, että kisassa. Good job. :rolleyes:
Katos perkele Parc ferme säännöt tulevat voimaan jo FP3:n alussa. Miksi ajaa edes koko harjoitusta jos muutoksia ei saa tehdä? Sokeat voivat puolustella, mutta kyllä nyt kaikki näkee, että f1 on menossa päin persettä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Sä löydät jotain positiivista tästä paskasta? Katsojaluvut tippuvat koko ajan ja ensi vuonna vielä enemmän.
En. Katselen vaa entiseen malliin. Ei mun pyllyä kutittele katsojaluvut.

Edit: tarkennuksena;kommentoin vaa tuota itkuvonkua. Kellä kiinnostaa? Tai vaihdetaan topikiksi "kuka katsoo / ei katso formuloita tulevaisuudessa"... :)
 
Viimeksi muokattu:

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Katsojaluvut tippuu jatkuvasti ainakin osittain käsittämättömän sääntöpelleilyn vuoksi. Mitäpä keksii Bööni 117v? Tietenkin entistäkin huuruisempia kikkailusääntöjä. Tervemenoa perseeseen koko F1.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onkohan kukaan tuota turva-autolähtöä miettinyt huomioinut sitä, että nykyisten sääntöjen mukaan punaisten lippujen jälkeen kisa jatkuu turva-auton perässä. Ensiksi lähtöruudukkoon, siitä turva-auton perään ja taas uudelleen lähtöruudukkoon? :rolleyes:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuskin itse säännöt katsojia karkoittaa, vaan sääntöpelleilyn tulos. Katsojia kiinnostaa loppupeleissä vain tasainen ja tapahtumarikas kilpailu. Näihin sääntömuutoksilla pyritään, mutta eihän se heti näy.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Singaporessa tekee 2 tunnin aikarajan suhteen jo nykyisillä turva-autosäännöillä, joten mitenkähän ens kaudella. Jos Singaporessa muutaman kerran turva-auto tulee ens kauella radalle, niin hyvä että edes 50 kierrosta ajetaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
En nyt näe, että tuo uusi turva-autosääntö niin hirveästi aikaa lisää. Ehkä minuutin/turva-autojakso. Toki sen mukanaan tuoma riski uudesta onnettomuudesta lisää kyllä kisan kestoa.

En ole ollenkaan säännön kannalla, kuten en monen muunkaan. En ymmärrä myösään tuota parc fermetä. Omasta puolestani parc fermen voisi säätöjen osalta poistaa kokonaan, osien vaihdon osalta pitää entisellään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Singaporessa tekee 2 tunnin aikarajan suhteen jo nykyisillä turva-autosäännöillä, joten mitenkähän ens kaudella. Jos Singaporessa muutaman kerran turva-auto tulee ens kauella radalle, niin hyvä että edes 50 kierrosta ajetaan.
Singapore tosin saisi kaikki aikatauluongelmat ratkaistua jo pelkästään toteuttamalla sen 2011 vuodeksi suunnitellun rata-alueen muutoksen edes 7-9 mutkissa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Testaamisen vähentäminen ei ainakaan auta uusia talleja, koska ennen ensimmäistä kauttaan he tarvitsisivat mahdollisimman paljon testaamista pystyäkseen tekemään edes keskikastin auton heti ensimmäiselle kaudelle.

Kun niitä kustannusleikkauksia on pakko löytää, niin aluksi voisi lähteä rajoittamaan tallien työntekijöiden määrää vaikkapa siten, että tallissa saa olla maksimissaan 150 työntekijää ja sen lisäksi F1-autolle voisi määrätä maksimihinnan johon voisi lisätä mahdollisuuden inflaatiokorotuksille.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Testaamisen vähentäminen ei ainakaan auta uusia talleja, koska ennen ensimmäistä kauttaan he tarvitsisivat mahdollisimman paljon testaamista pystyäkseen tekemään edes keskikastin auton heti ensimmäiselle kaudelle.
Hä, eihän testirajoitus koske uutta tallia ennen kun ilmoittautuu alkavalle kaudelle.. :confused:
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Kyllä mä ennemmin katson formuloita, kuin sitä että joka 15. kierroksen jälkeen pitää keksiä jotain, jolla saadaan joku hillitön show päälle.

Seuraavaks varmaa joka kisan alussa joku kuljettajista pitää 15 minuutin puheen, jossa se haukkuu toista kuljettajaa hirviöksi, kun se ei moikannut sille 15-vuotiaana.

Sitten tästä kehitellään joku aivan älytön juoni joka huipentuu EEPPISEEN päätökseen kauden lopussa.


Miksei vaan voitais tehdä niin, että säännöt jäädytettäisiin esim. 2-5 kaudeksi, jolloin ne avattaisiin uudestaan ja tehdään muutoksia, jos on tarvis? Tietysti aivan pakottavista syistä voitaisiin jo ennen tehdä muutoksia, mutta vaatisi vähintään sen, että 65% kannattaa sitä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Miksei vaan voitais tehdä niin, että säännöt jäädytettäisiin esim. 2-5 kaudeksi, jolloin ne avattaisiin uudestaan ja tehdään muutoksia, jos on tarvis?
Tietysti aivan pakottavista syistä voitaisiin jo ennen tehdä muutoksia, mutta vaatisi vähintään sen, että 65% kannattaa sitä.
Ei siinäkään mitään järkeä olisi, että mersu dominoisi seuraavat 5 kautta kun ei saa tehdä muutoksia. :D

Lehti: Ferrarin voimanlähteessä korjaamattomia virheitä

Ferrarin tämänvuotisen F1-voimanlähteen suunnittelussa on tapahtunut korjaamattomia virheitä, joiden takia moottori kuluttaa kilpakumppaneita enemmän polttoainetta ja antaa vähemmän tehoa. Asiasta uutisoi saksalainen Auto, motor und sport -lehti.

F1-moottoreihin saa kauden aikana tehdä muutoksia vain luotettavuus- ja turvallisuusparannuksien takia, joten pelkästään suorituskykyyn vaikuttavia suunnitteluvirheitä ei voi kauden aikana korjata. Ferrarin tallipäällikkö Marco Mattiacci onkin myöntänyt, ettei Ferrarin ole mahdollista saada Mercedeksen moottorietumatkaa kiinni tällä kaudella. Ferrari saa kehittää moottoriaan jälleen kauden päättymisen jälkeen.
- MTV
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Kun niitä kustannusleikkauksia on pakko löytää, niin aluksi voisi lähteä rajoittamaan tallien työntekijöiden määrää vaikkapa siten, että tallissa saa olla maksimissaan 150 työntekijää ja sen lisäksi F1-autolle voisi määrätä maksimihinnan johon voisi lisätä mahdollisuuden inflaatiokorotuksille.
Henkilökunnan rajoittaminen on mahdotonta. Tallit ostavat jo nyt lukuisia osia valmiina muilta firmoilta tai jopa toisilta talleilta, eikä näiden osien suunnitteluun tai valmistamiseen ole käytetty tallin henkilökuntaa lainkaan. Tästä syystä myös kilpa-auton hinnoittelu on vaikeaa, koska kustannusten tasapuolinen arviointi on mahdotonta, jos osa komponenteista tulee kolmannelta osapuolelta, jolle pitää maksaa katetta, ja loput osista taas on suunniteltu oman henkilökunnan toimesta, jolloin suunnittelutyön hinta on luultavasti aika suuri verrattuna pelkkiin valmistuskustannuksiin. Eikä autojen tekeminen halvemmaksi edes ole mitenkään järkevä tavoite ilman kallista tekniikkaa rajoittavia sääntöjä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kun niitä kustannusleikkauksia on pakko löytää, niin aluksi voisi lähteä rajoittamaan tallien työntekijöiden määrää vaikkapa siten, että tallissa saa olla maksimissaan 150 työntekijää ja sen lisäksi F1-autolle voisi määrätä maksimihinnan johon voisi lisätä mahdollisuuden inflaatiokorotuksille.
Minua hieman ihmetyttää, miksi autojen pitäisi olla halvalla suunniteltuja ja tehtyjä, kun lajilla kuitenkin on valtavat TV-tulot. Ennemminkin pitäisi painostaa käyttämään enemmän rahaa auton kehitykseen, ja vähemmän hulppeisiin varikkotiloihin ja muuhun tyhjänpäiväiseen tingeltangeliin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Minua hieman ihmetyttää, miksi autojen pitäisi olla halvalla suunniteltuja ja tehtyjä, kun lajilla kuitenkin on valtavat TV-tulot. Ennemminkin pitäisi painostaa käyttämään enemmän rahaa auton kehitykseen, ja vähemmän hulppeisiin varikkotiloihin ja muuhun tyhjänpäiväiseen tingeltangeliin.
Pöhöttymisen tauti, vaivaa kaikkia lajeja. Olen samaa mieltä että täältä ne todelliset kustannussäästöt syntyvät. Hankkeita perustellaan kertakunstannuksella, eihän se ole kuin 20 miljoonaa jne...

Miksi varikoilla ei ole voisi samanlaisia taloja talleille valmiiksi kuin esim, Kiinassa?

11v aikuiskartingia harrastaneena nähnyt tämän ilmiön. Yksi hommaa hienon umpiperävaunun niin sit kaikilla pitää olla, varikolle ei ilkeä tulla ilman. Kustannukset kaivaa ja harrastajamäärät pienenee.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Pöhöttymisen tauti, vaivaa kaikkia lajeja. Olen samaa mieltä että täältä ne todelliset kustannussäästöt syntyvät. Hankkeita perustellaan kertakunstannuksella, eihän se ole kuin 20 miljoonaa jne...

Miksi varikoilla ei ole voisi samanlaisia taloja talleille valmiiksi kuin esim, Kiinassa?

11v aikuiskartingia harrastaneena nähnyt tämän ilmiön. Yksi hommaa hienon umpiperävaunun niin sit kaikilla pitää olla, varikolle ei ilkeä tulla ilman. Kustannukset kaivaa ja harrastajamäärät pienenee.
Eli kateus vaivaa eikä osata keskittyä oleelliseen? Se on voi voi..

Eiköhän varikolla pienemmillä talleilla ole myös vaatimattomammat motorhomet, kyllä sielläkin lasketaan mikä on järkevää ja mikä ei.
 
Ylös