Sääntöuudistukset

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Taas ne miettii uusia sääntöjä. Mitä mieltä olette? Mitä pitäisi muuttaa?

Jos ei haluta luopua uudesta rengassäännöstä, paras olisi, jos sallittaisiin yksi renkaanvaihto kilpailussa, mutta saisi vaihtaa yhteensä korkeintaan kaksi rengasta ja lisäksi rikkoontuneen tai vaarallisen renkaan saisi vaihtaa.

Enkä ole koskaan ymmärtänyt miksi aika-ajo piti muuttaa. Vanha systeemi on paras. Voitaisiin jopa palata 90-luvun alussa olleeseen kahteen tunnin(tai 45 min) mittaiseen sessioon. Ja jos kisabensat halutaan välttämättä mukaan, ajetaan toinen kevyillä autoilla ja lauantaina kisabensoilla, jonka jälkeen ajat lasketaan yhteen.
Totta kai jälkimmäisessä aika-ajossa täytyisi FIA:n pitää huoli, että autoissa on sama määrä bensaa jokaiselle yritykselle lähdettäeässä. Kuski ei myöskään saisi ajaa kuin yhden nopean kierroksen/yritys. Eli kaikille neljä yritystä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tää on niin monenkertaan jauhettu aihe että...

mutta:

- helmat takaisin.
- aktiivijousitus takaisin.
- turbomoottorit takaisin.
- semiboxit pois.
- TC pois.
- Slicksit takaisin.
- Moottoreiden vapaa käyttö.
- Stanu siivet taakse.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
- Sliksit takas
- Elekroniikkaa pois (mm.tc)
- Käsivaihteet, eli joutuisi irrottamaan käden ratista.
- Vain etu ja takasiipi kaikki muut siivet pois.(standardit?)
- Keula kiinni siipeen eli ei nostettuja keulia.
- Yksi rengasvalmistaja ja rengaspaketit arvotaan ennen kisaa.
- Aika-ajo vapaalla bensamäärällä.
- Yksi moottori vain yhteen kisaviikonloppuun.
Tässä nyt mitä mieleen tuli.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitä ajoa on vaikeutettava, mikä tarkoittaisi elektroniikkan ja muun tietotekniiikan poistumista. Keppivaihteet takasin on hyvä idea:thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mun mielestä säännöt on ihan hyvät. Elektroniikkapuolella voitais siirtyä standardisysteemeihin ja esim kytkeä sutimisen esto pois. Mekaniikka, aerodynamiikka yms vois olla edelleen vapaata.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
J.Heldenview sanoi:
Mekaniikka, aerodynamiikka yms vois olla edelleen vapaata.
Aika kaukana vapaasta tuo aerodynamiikka taitaa nykyään olla F1:ssä.. :rolleyes:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vmjs sanoi:
Aika kaukana vapaasta tuo aerodynamiikka taitaa nykyään olla F1:ssä.. :rolleyes:
Ei ole standardiosia kumminkaan, vaikka säännöt rajoittaa. Näin sen pitääkin olla.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Uusi aika-ajoehdotus

1 tunnin aika-ajosessio, joka ajetaan lauantaina iltapäivällä
12 aika-ajokierrosta per kuljettaja, kaikki kuljettajat saavat olla radalla yhtä aikaa
- 3 ensimmäistä kierrosta on voimassa ensimmäisen 15 min sisällä
- 3 seuraavaa kierrosta on voimassa toisen 15 min sisällä
- 3 seuraavaa kierrosta on voimassa kolmannen 15 min sisällä
- 3 seuraavaa kierrosta on voimassa viimeisen 15 min sisällä
Aika-ajokierrokset ajetaan kevyellä autolla, tankkaaminen on sallitua aika-ajojen jälkeen
Renkaanvaihto on sallittua aika-ajojen jälkeen
Paalupaikasta annetaan 1 mm-piste

Perustelut tälle aika-ajoformaatille:
1. Katsojia kiinnostaa tapahtumarikas nopeuskilpailu, eli kuka on nopein kuski milläkin radalla.
2. Aika-ajojen merkitys korostuu mm-taistelun kannalta oleellisesti, kun paalupaikka palkitaan mm-pisteellä. Sillä tavoin saadaan lisää mielenkiintoa aika-ajotapahtumiin myös katsojille, medialle ja sponsoreille.
3. Aika-ajoissa tallit eivät voi odotella ensimmäistä 30 min radan paranemista, menettämättä käytettävissä olevia kierroksia. Autoja on radalla koko tunnin mittaisen aika-ajo session ajan, eivätkä tv-yhtiöt joudu näyttämään kuvia tyhjästä radasta.
4. Kuljettajan lähettäminen radalle 'oikeaan' aikaan (esim. ruuhkan välttämiseksi) on osa dramatiikkaa ja asettaa paineita tallien ammattitaidolle
5. Nopeuskilpailun (aika-ajon) voittaminen ei takaa kuljettajalle ja tallille menestystä itse sunnuntain kilpailussa, sillä auton säätäminen nopeaksi yhdelle kierrokselle voi poiketa merkittävästi kisasäädöistä ja kilpailukykyisyydestä itse kisassa. Tallin osaamisen merkitys korostuu.
6. Kisataktiikan laatimien voi olla vielä nykyistä käytänöä hankalampaa, sillä aika-ajoilla ratkaistaan raakaan nopeuteen liittyvä paremmuus, eivätkä tallit voi päätellä siitä välttämättä kisataktiikkaan liittyviä yksityiskohtia kilpailijoistaan. Tämä tuo itse kisaan lisää mielenkiintoa.
7. Aika-ajon parhaimmat kuljettajat voivat aidosti iloita menestyksestään aika-ajoissa, koska nopea on nopea, eikä kenekään tarvitse selitellä, että olin hidas vain siksi, että meillä on hyvä kisataktiikka ja muilla on vähemmän polttoainetta.
8. Formula 1:een liittyvä vedonlyöntitoiminta vilkastuu, koska tässä formaatissa pelataan aina nopeimmista kuskeista, ei siitä kuka laatii hyvän kisataktiikan menettämättä aika-ajonopeutta (vrt. nykyinen järjestelmä).

Varmasti perusteluita olisi enemmänkin, mutta mielestäni nämä yksistään riittävät nostamaan tämän vaihtoehdon keskusteltavaksi lajin päättävien elimien osalta. Formula 1 on maailman viihdyttävin ja kiinnostavin moottoriurheilulaji. Lajin viihdytysarvoa voidaan kuitenkin parantaa nostamalla aika-ajojen merkitystä kisaviikonlopun tapahtumien joukossa ehdottamallani formaatilla. Mitä enemmän laji vetää katsojia puoleensa, sitä mielenkiintoisempi siitä tulee tv-ohjelmien mainostajille ja koko lajin sponsoreille, joten kaikki hyötyvät tästä yhtälöstä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Rällen aika-ajo ehdotus on kyllä just hyvä! Vielä kun renkaan vaihto sallittaisiin "hätä"-tapauksessa normaalin varikkokäynnin yhteydessä, hommassa olisi järkeä myös turvallisuuden nimissä!
 
Ylös