Olen tässä yrittänyt opetella säätämistä, mutta kun ei aivan kaikkea meinaa ymmärtää... Laitanpa tähän mitä olen jo tajunnut, joku voisi yrittää selittää loput?
Tire pressure
Oikea renkaanpaine saadaan ajamalla muutamia (parempi mitä enemmän jaksaa) kierroksia ja sitten ESC:llä pois, katsotaan Last Tire Reading. Paras pito saadaan, kun rengas koskettaa maahan mahdollisimman laajalta alueelta. Renkaan keskikohdan (M) lämpötila pitäisi olla noin ulko- (O) ja sisäreunan (I) keskiarvo. Jos se on lämpimämpi painetta on liikaa ja päinvastoin. Toisaalta jos renkaanpainetta laitetaan yli keskiarvon, suoranopeus lisääntyy ja mutkissa pito vähenee. Kun otetaan ilmaa pois, käy juuri päinvastoin. Kun vertaat eturenkaiden ja takarenkaiden lämpötilojen summaa, näet periaattessa onko auto ali- vai yliohjaava. Jos takarenkaat ovat lämpimämmät auto yliohjaa.
Camber
Renkaan kallistus pystyakseliin nähden. Miinus merkkisenä kallistus autoon päin. Pystyy tasoittamaan renkaan ulko- ja sisäreunan lämpötilaeroa. Jos vasen ja oikea rengas eroavat toisistaan liikaa, jarruttaminen vaikeutuu.
Toe-In
Kuinka paljon varpaat (renkaat) kääntyvät sisään päin. Mitä enemmän eturenkaat kääntyvät sisään, sen helpompi ajaa suoralla. Mutta mutkassa auto ei käänny niin hyvin, koska sisärengas kääntyy ulkorengasta vähemmän mutkan suuntaan. Jos Toe-In on negatiivinen (eli positiivinen Toe-Out), auto kääntyy helpommin. Takarenkaat eivät saa koskaan olla Toe-Out, koska taka-akseli ei käänny eikä siitä olisi silloin mitään hyötyä.
Static Ride Height
Korkeus mitattuna maasta. Jos säädetään liian pieneksi auto pohjaa. Mitä matalemmalle auto säädetään, sitä matalemmalle sen massakeskipiste (vai mikä se nyt oli) menee. Samalla - Lukion fysiikaan mukaan - pystyt ajamaan mutkat kovempaa, koska auto ei "kaadu" niin helposti (vrt. linja-auto).
Front Brake Bias
Kuinka suuri osuus kokonaisjarrutusvoimasta "tehdään" etujarruilla. Enpä ole tätä paljoa säädellyt.
Transmission Ratios
Vaihdevälitykset suurin osa varmaan osaa ainakin jotenkin säätää. Mitä lyhyempi (vasemman nuolen suuntaan) vaihde, sen parempi kiihtyvyys. Toisaalta pidemmällä vaihteella pääsee lujempaa. Jos viimeinen vaihde huutaa, pitää sitä pidentää. Muut vaihteet kannattaa säätää ensin niin kuin parhaalta tuntuu, eli mikään vaihde ei ole liian pitkä, mutta ei myöskään liian lyhyt. Kannattaa muistaa, että mutkissa ei ole hyvä vaihtaa vaihteita. Jos joudut vaihtamaan tärkeässä mutkassa (ts. ennen pitkää suoraa), pidennä kyseistä vaihdetta.
Diff Ratio
Voit säätää kerralla kaikkia vaihteita pidemmiksi/lyhyemmiksi. Suhteet pysyvät samoina. Itse en ole tätä käyttänyt lainkaan.
Vielä jäi käymättä Steering Ratio, Wheel Rate, Bump, Rebound, Bump Rubber, Roll Bar Stiffness, Ramp Angles ja Clutches. Eli periaattessa jousitus kokonaan, mutta kun en niitä tajunnut kunnolla, niin ei viitsi alkaa arvailemaan. Bensan määrän varmaan suurin osa osaa säätää.
Noita voi varmaan tarkentaa ja korjata... Yhteyksiäkin säätöjen välillä varmasti löytyy. Kun saadaan käytyä asiat läpi, niin nämähän voisi laittaa jonkun kotisivulle?
<small>[ 02-07-2003, 16:35: Message edited by: Asko S. ]</small>
Tire pressure
Oikea renkaanpaine saadaan ajamalla muutamia (parempi mitä enemmän jaksaa) kierroksia ja sitten ESC:llä pois, katsotaan Last Tire Reading. Paras pito saadaan, kun rengas koskettaa maahan mahdollisimman laajalta alueelta. Renkaan keskikohdan (M) lämpötila pitäisi olla noin ulko- (O) ja sisäreunan (I) keskiarvo. Jos se on lämpimämpi painetta on liikaa ja päinvastoin. Toisaalta jos renkaanpainetta laitetaan yli keskiarvon, suoranopeus lisääntyy ja mutkissa pito vähenee. Kun otetaan ilmaa pois, käy juuri päinvastoin. Kun vertaat eturenkaiden ja takarenkaiden lämpötilojen summaa, näet periaattessa onko auto ali- vai yliohjaava. Jos takarenkaat ovat lämpimämmät auto yliohjaa.
Camber
Renkaan kallistus pystyakseliin nähden. Miinus merkkisenä kallistus autoon päin. Pystyy tasoittamaan renkaan ulko- ja sisäreunan lämpötilaeroa. Jos vasen ja oikea rengas eroavat toisistaan liikaa, jarruttaminen vaikeutuu.
Toe-In
Kuinka paljon varpaat (renkaat) kääntyvät sisään päin. Mitä enemmän eturenkaat kääntyvät sisään, sen helpompi ajaa suoralla. Mutta mutkassa auto ei käänny niin hyvin, koska sisärengas kääntyy ulkorengasta vähemmän mutkan suuntaan. Jos Toe-In on negatiivinen (eli positiivinen Toe-Out), auto kääntyy helpommin. Takarenkaat eivät saa koskaan olla Toe-Out, koska taka-akseli ei käänny eikä siitä olisi silloin mitään hyötyä.
Static Ride Height
Korkeus mitattuna maasta. Jos säädetään liian pieneksi auto pohjaa. Mitä matalemmalle auto säädetään, sitä matalemmalle sen massakeskipiste (vai mikä se nyt oli) menee. Samalla - Lukion fysiikaan mukaan - pystyt ajamaan mutkat kovempaa, koska auto ei "kaadu" niin helposti (vrt. linja-auto).
Front Brake Bias
Kuinka suuri osuus kokonaisjarrutusvoimasta "tehdään" etujarruilla. Enpä ole tätä paljoa säädellyt.
Transmission Ratios
Vaihdevälitykset suurin osa varmaan osaa ainakin jotenkin säätää. Mitä lyhyempi (vasemman nuolen suuntaan) vaihde, sen parempi kiihtyvyys. Toisaalta pidemmällä vaihteella pääsee lujempaa. Jos viimeinen vaihde huutaa, pitää sitä pidentää. Muut vaihteet kannattaa säätää ensin niin kuin parhaalta tuntuu, eli mikään vaihde ei ole liian pitkä, mutta ei myöskään liian lyhyt. Kannattaa muistaa, että mutkissa ei ole hyvä vaihtaa vaihteita. Jos joudut vaihtamaan tärkeässä mutkassa (ts. ennen pitkää suoraa), pidennä kyseistä vaihdetta.
Diff Ratio
Voit säätää kerralla kaikkia vaihteita pidemmiksi/lyhyemmiksi. Suhteet pysyvät samoina. Itse en ole tätä käyttänyt lainkaan.
Vielä jäi käymättä Steering Ratio, Wheel Rate, Bump, Rebound, Bump Rubber, Roll Bar Stiffness, Ramp Angles ja Clutches. Eli periaattessa jousitus kokonaan, mutta kun en niitä tajunnut kunnolla, niin ei viitsi alkaa arvailemaan. Bensan määrän varmaan suurin osa osaa säätää.
Noita voi varmaan tarkentaa ja korjata... Yhteyksiäkin säätöjen välillä varmasti löytyy. Kun saadaan käytyä asiat läpi, niin nämähän voisi laittaa jonkun kotisivulle?
<small>[ 02-07-2003, 16:35: Message edited by: Asko S. ]</small>