Ajamisesta yleensä on juttua GPL Foolishness saitilla eli:
http://website.lineone.net/~richardn/
sieltä löytyy myös säätämiseen keskittyvä osio jossa käydään kohteet läpi ja myös se mitä merkitystä asialla on geplissä.
http://website.lineone.net/~richardn/Setups.html
Jotkut tuppaa sanomaan että osa on huttua ja osa on sitten Hutuille. Miten vaan. Ei varmasti kaikki ole totta. Kuitenkin tuolta voi huomata että on asioita jotka eivät geplissä toimi kuten oikeasti (esim aurauskulmat ei vaikuta huippunopeuteen). Sillä nyt ei ole ajamisen kannalta mitään merkitystä ja säätämisenkin kannalta vain vähän. Pistää kuitenkin miettimään minkälaisia oikopolkuja fysiikanmallinnuksen optimoinnissa on käytetty.
Itse säädän sen verran että otan Wilket valikosta ja käännän jarrubalanssiksi 53% sekä pistän sopivan määrän bensaa. Jos auto ei miellytä niin ehkä vaihdan diffua tai muutan ARBeilla (Anti-Rollbar eli kallistuksenvakaaja) balanssia. Loput auton puutteet paikkaan sitten hanskalla wink
Lyhyestihän idea on yksinkertainen: jouset määrää painonsiirtymän suuruuden ja iskarit sen nopeuden. Mitä vähemmän painonsiirtymää (löysät jouset/iskunvaimentimet/kallistuksenvakaajat) sitä parempi pito. Jos auto pohjaa tai osuu bumpperseille -> pidonmenetys. Näitten väliin sijoittuu
sweet spot kuten nassessa sanotaan.
Jousituksen jäykkyydellä on myös toinen vaikutus nimittäin "vasteaika" tai ominaisuheilahdusaika. Mitä löysemmät jouset, sitä hitaammin muutokset tulee runkoon asti. Jäykän "alustan" muutokset taas tuntuu heti. Löysä vaatii ennakointia, jäykkää/nopeaa taas voi korjata koko ajan.
Realistisintahan olisi ajaa autoa löysillä jousilla ja korkealla koska oikeasti esim vetoakselit ei kestäisi tuota 2½ tuuman (6½ sentin) rideheightia. Toisaalta realistista olisi myös ajaa 30/85/1 perällä. Käytännössä se on ylivaikeaa ja epärealistista. Tämän nipotuksen voimme siis unohtaa
Bump rubbersit on vaan hätävara. yleensä niihin osuminen johtaa vaikeuksiin koska niiden jousivakio (=jäykkyys) on moninkertainen tavan jousiin verrattuna. Voivat olla jopa progressiivisia. Tämän tuntemiseen pitää olla Zen Guru koska GPL ei pohjaamisesta anna pahemmin merkkejä esim ääniä. Itseasiassahan Alison Hine selostaa miten 1.0 version vaikean ajettavuuden syyksi paljastui liian matalat ja pehmeät setupit jolloin auto koko ajan kulki bump rubberseilla ja oli mahdoton ajaa
Tohon nikon coast juttuun. Jos coast puoli on diffussa jäykkä niin tietysti se vakauttaa autoa jarrutuksessa koska molemmat takapyörät pyörii yhtä kovaa. Sitten kun käännytään mutkaan niin ne taas pistää hanttiin sitä kääntymistä vastaan eli auto puskee. Tehopuolella jäykkä perä normaalisti myöskin aiheuttaisi aliohjautumista, mutta kun tehoa on riittävästi pito saadaan "rikki" ja perä lähtee hallittuun luisuun. F3:sella tämä tuli esiin kun jäykkä perä ei ollutkaan niin hyvä idea.
Lukosta ja varsinkin sen merkityksetä geplissä on myös juttua täällä:
http://website.lineone.net/~richardn/Differential.html
Oisko siinä mun panostus toistaseks
Niin ja käytännössähän säätäminen on arpapeliä
Replay Analyserin telemetriasta voi saada jotain irti. Itse en sitä kuitenkaan jaksa käyttää. Loppujenlopuksi säätämistä ei tarvitse osata. Tietysti se on hauskaa, mutta geplissä sen merkitys on vajavainen kun säätöjä saa valmiina. Joku vois heittää sen replay-archiven tjsp osoitteen?
-West