Säätämistä

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kiitti vinkeistä!

Peli kyllä kaipaisi rattia eikä tikkua,sillä nyt tulee liian herkästi annettua kaasua kun vaan pitäis kääntää..
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Näitä lukiessani tunnen itseni aivan amatööriksi. Toivottavasti voin pitää itseni GPL:ssä mukanan muiden tekemillä säädöillä.

S eek!
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Ajamisesta yleensä on juttua GPL Foolishness saitilla eli:

http://website.lineone.net/~richardn/

sieltä löytyy myös säätämiseen keskittyvä osio jossa käydään kohteet läpi ja myös se mitä merkitystä asialla on geplissä.

http://website.lineone.net/~richardn/Setups.html

Jotkut tuppaa sanomaan että osa on huttua ja osa on sitten Hutuille. Miten vaan. Ei varmasti kaikki ole totta. Kuitenkin tuolta voi huomata että on asioita jotka eivät geplissä toimi kuten oikeasti (esim aurauskulmat ei vaikuta huippunopeuteen). Sillä nyt ei ole ajamisen kannalta mitään merkitystä ja säätämisenkin kannalta vain vähän. Pistää kuitenkin miettimään minkälaisia oikopolkuja fysiikanmallinnuksen optimoinnissa on käytetty.

Itse säädän sen verran että otan Wilket valikosta ja käännän jarrubalanssiksi 53% sekä pistän sopivan määrän bensaa. Jos auto ei miellytä niin ehkä vaihdan diffua tai muutan ARBeilla (Anti-Rollbar eli kallistuksenvakaaja) balanssia. Loput auton puutteet paikkaan sitten hanskalla wink

Lyhyestihän idea on yksinkertainen: jouset määrää painonsiirtymän suuruuden ja iskarit sen nopeuden. Mitä vähemmän painonsiirtymää (löysät jouset/iskunvaimentimet/kallistuksenvakaajat) sitä parempi pito. Jos auto pohjaa tai osuu bumpperseille -> pidonmenetys. Näitten väliin sijoittuu sweet spot kuten nassessa sanotaan.

Jousituksen jäykkyydellä on myös toinen vaikutus nimittäin "vasteaika" tai ominaisuheilahdusaika. Mitä löysemmät jouset, sitä hitaammin muutokset tulee runkoon asti. Jäykän "alustan" muutokset taas tuntuu heti. Löysä vaatii ennakointia, jäykkää/nopeaa taas voi korjata koko ajan.

Realistisintahan olisi ajaa autoa löysillä jousilla ja korkealla koska oikeasti esim vetoakselit ei kestäisi tuota 2½ tuuman (6½ sentin) rideheightia. Toisaalta realistista olisi myös ajaa 30/85/1 perällä. Käytännössä se on ylivaikeaa ja epärealistista. Tämän nipotuksen voimme siis unohtaa :)

Bump rubbersit on vaan hätävara. yleensä niihin osuminen johtaa vaikeuksiin koska niiden jousivakio (=jäykkyys) on moninkertainen tavan jousiin verrattuna. Voivat olla jopa progressiivisia. Tämän tuntemiseen pitää olla Zen Guru koska GPL ei pohjaamisesta anna pahemmin merkkejä esim ääniä. Itseasiassahan Alison Hine selostaa miten 1.0 version vaikean ajettavuuden syyksi paljastui liian matalat ja pehmeät setupit jolloin auto koko ajan kulki bump rubberseilla ja oli mahdoton ajaa :)

Tohon nikon coast juttuun. Jos coast puoli on diffussa jäykkä niin tietysti se vakauttaa autoa jarrutuksessa koska molemmat takapyörät pyörii yhtä kovaa. Sitten kun käännytään mutkaan niin ne taas pistää hanttiin sitä kääntymistä vastaan eli auto puskee. Tehopuolella jäykkä perä normaalisti myöskin aiheuttaisi aliohjautumista, mutta kun tehoa on riittävästi pito saadaan "rikki" ja perä lähtee hallittuun luisuun. F3:sella tämä tuli esiin kun jäykkä perä ei ollutkaan niin hyvä idea.

Lukosta ja varsinkin sen merkityksetä geplissä on myös juttua täällä:
http://website.lineone.net/~richardn/Differential.html

Oisko siinä mun panostus toistaseks :) Niin ja käytännössähän säätäminen on arpapeliä :D Replay Analyserin telemetriasta voi saada jotain irti. Itse en sitä kuitenkaan jaksa käyttää. Loppujenlopuksi säätämistä ei tarvitse osata. Tietysti se on hauskaa, mutta geplissä sen merkitys on vajavainen kun säätöjä saa valmiina. Joku vois heittää sen replay-archiven tjsp osoitteen?

-West
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
NS:
Wheel Rate

Rengaskohtaisen jousituksen jäykkyys.
Pitäisi olla periaatteessa edessä ja takana suhteessa painojakaumaan,(eli edessä vähän löysempi. Auton paino ylipäätään vaikuttaa jäykkyyteen.
Imho, painonjakauman mukainen jousituksen jäykkyys on käytännössä (ja teoriassakin, imo) superovaali-hommia, jolla ei ole mitään yhteistä normaaliratojen kanssa. Aikas pomppusilla tuo vielä menee (imo) läpi (nyrre) mutta suht tasasilla radoilla ei oikeen mee mun kaaliin eek! . Ajatellaanpa vaikka Monzan jarrutukset vs. kiihdytykset, G:t an aika lailla suurempia kun jarruttaa ja näin ollen painon siirtyminen nokkaan päin. Tuo Nikon esille tuoma "Rule of thumb" on semmonen, jota en ole koskaan tietoisesti noudattanut, enkä tod.näk. koskaan tulekaan. :D
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Tanella on ihan vinha perä tuossa jutussaan. Jos molemmissa päissä on jousituksen liikematkat yhtä suuret niin silloin jousivakiotkin kannattaisi jakaa tasaisesti. Käytännössä liikematkoja voi säädellä niin näin ei tehdä.

Etuvetoisilla autoilla kaikki on varmaan nähneet miten auto keventää toista takapyörää voimakkaasti, joskus nostaa sen jopa ilmaan? Syy on tietysti siinä, että pito keskitetään vetäville pyörille eli etupäähän. Takapäässä on jäykkä jousitus ja tiukka kallistuksenvakaaja joka hoitaa korin kallistelun.

Takavetoisessa pito myöskin pitäisi keskittää takapäähän, mutta ei niin voimakkaasti kuin etuvetoisessa koska takapyörien ei tarvitse myös ohjata. Modernissa F1:sessäkin takapään jousitusmatka on 2..4 kertainen etupäähän joten oletettavasti jousivakiotkin ovat jotakuinkin samankaltaiset. Takapää on siis löysempi. Geplissä voi yrittää samaa, tosin saako sen toimimaan käytännössä ja onko siitä mitään hyötyä? se nyt on eri asia :)

Painonsiirtymä jarrutuksessa on suurempi kuin kiihdytyksessä (2..3 kertainen), joten pelivaraa (wheelrate x travel) tarvitaan keulassa myöskin enemmän.

Säätämisestä tekee vaikean se että asioihin on useita syitä ja joskus on vaikea päättää mikä niistä sitten on merkkittävin ja mikä pitäisi korjata.

-West
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Täähän on niinkus ihan selvää pässinlihaa... :D
 

Mikko.R

Well-known member
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
67
Sijainti
a galaxy far far away
rWest:
Toisaalta realistista olisi myös ajaa 30/85/1 perällä. Käytännössä se on ylivaikeaa ja epärealistista. Tämän nipotuksen voimme siis unohtaa :)

-West
Hmmm... Mä ajan lähes aina 30-45/85/1-3. Tsoin tästä niko taas pätee että mähän sanoin että kattokaa nyt ku mikko ajaa sen rouenin nopeen oikeen :D

No tosin hien noilla säädöillä saa pintaan aika nopeesti wink mutta parhaat ajat ton tyylisillä oon ajanut.
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Jäykkä lukko tietysti hukkaa mahdollisimman vähän energiaa ja antaa maksimaalisen hallintakyvyn. Geplissä vaan kun tuntuma on niin puutteellinen niin pitää aika ihmemies olla että saa pidettyä homman hallussa. Nopeissa mutkissa jäykän lukon haittapuoli on se että se lämmittää renkaita turhan takia kun auto joutuu taistelemaan sitä vetoa vastaan kääntyäkseen. Se on imho tappiota.

Muutenkin jos säädöt pitäis aina olla semmoset että autoon voi luottaa. Jos kuski ei luota että auton hallittavuuteen niin se alkaa näkymään ajoissa. Muutenkin mukavalla setupilla on paljon kivempi ajaa (syvää viisautta :D )

"You don't have to put up with an evil car under any circumstances." --Carroll Smith

-West
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
rWest:
Nopeissa mutkissa jäykän lukon haittapuoli on se että se lämmittää renkaita turhan takia kun auto joutuu taistelemaan sitä vetoa vastaan kääntyäkseen. Se on imho tappiota.
Jep. Ite en yllensä käytä kuin 60 powerin puolella kun jäykempi tuntuu aina aliohjaavammalta ja sit vaikeempi niissä kohin jossa toiminu löysemmällä kuin unelma.
 
Ylös