Säätiedotukset GP-viikonlopuille

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3556
Ellen nyt ihan väärin muista, monsuunirenkaista luovuttiin yhteen rengastoimittajaan siirtymisen myötä. Eikä edelliskautiset renkaat muutenkaan kävisi, koska täksi kaudeksi eturenkaita kavennettiin ja leveämmillä eturenkailla autot olisivat sääntöjenvastaisia.

En täysin ymmärrä kaatosateessa ajamisen katselun viehätystä. Autot matelevat hitaasti ja radalla pysyminen on enemmän onnesta kuin taidosta kiinni. Eikä autojen nostattamalta sumulta edes näe oikein mitään. Vähän pienempi sade ja vaihtelevat olosuhteet sen sijaan luovat enemmän mielenkiintoa.
Totta, unohdin tuon seikan.
Mutta mielestäni lähivuosina on vedetty liian helpolla kisa poikki välistä...
Antaa kavereitten ajaa ja eri ominaisuuksien loistaa (spa 1998, monaco 1997, barcelona 1996, fuji 2007 jne.)

Tosin jos se niin on että ne monsuunirenkaat ei oo ollu käytössä jo noin pitkään aikaan niin sittenhän se on selvä, tyhmässä paikkaa säästetään mun mielestäni.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
En täysin ymmärrä kaatosateessa ajamisen katselun viehätystä. Autot ajelevat mateluvauhtia ja radalla pysyminen on enemmän onnesta kuin taidosta kiinni. Eikä autojen nostattamalta sumulta edes näe oikein mitään. Vähän pienempi sade ja vaihtelevat olosuhteet sen sijaan luovat enemmän mielenkiintoa.
Kai siinä viehättää se että sattuu ja tapahtuu. Itse katon niin paljon mielummin vaikka kaatosade kisaa kuin jotain 'kuivankelin junana peräkkäin maaliin' -kisaa. Paljon romua - good!, spinnauksia - good!, yllätysvoittajia - very good! Monsuunirenkaat vaan takaisin nii pysyis paremmin radalla eikä välttämättä tarttis niin monta kertaa keskeyttää kisaa. Mika Salon kanssa samaa mieltä, tosi usein kuulee radiossa sitä valittamista kun alkaa puskee vettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta, unohdin tuon seikan.
Mutta mielestäni lähivuosina on vedetty liian helpolla kisa poikki välistä...
Monsuunirenkaiden poistumisen jälkeen kisa on keskeytetty kolmesti. Nürburgring 2007, Malesia 2009 ja nyt Korea 2010.

Nürrellä keskeytykseen johti ykkösmutkassa oleva joki ja sen uhriksi joutuneet kuskit (6), jotka kasautuivat ulosajoalueelle. Varmaankin se, että ulosajavat autot vaaransivat pelastushenkilökunnan oli osasyy keskeytykselle. Joki olisi aiheuttanut ulosajoja jatkossakin, koska ei pelkistä keltaisista lipuista näyttänyt olevan hyötyä, vaan ulos mentiin silti.

Malesia oli mielestäni päivänselvä tapaus, olosuhteet olivat mahdottomat.

Koreassa syy ei edes ollut vesiliirron vaara, vaan näkyvyys, joten monsuunirenkaista ei olisi ollut mitään apua kisan ajamisen kannalta.

Toki sitten on kisoja myös startattu Safety Carin takaa. Ja siihenhän nämä keskeytetyt kisat olisivat väistämättä johtaneet ilman punaisia lippujakin, koska autoja oltaisi saatu keräillä reunuksilta vähän väliä. "Antaa kavereitten ajaa" siis vain johtaa Safety Carin takana köröttelyyn.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3556
Monsuunirenkaiden poistumisen jälkeen kisa on keskeytetty kolmesti. Nürburgring 2007, Malesia 2009 ja nyt Korea 2010.

Nürrellä keskeytykseen johti ykkösmutkassa oleva joki ja sen uhriksi joutuneet kuskit (6), jotka kasautuivat ulosajoalueelle. Varmaankin se, että ulosajavat autot vaaransivat pelastushenkilökunnan oli osasyy keskeytykselle. Joki olisi aiheuttanut ulosajoja jatkossakin, koska ei pelkistä keltaisista lipuista näyttänyt olevan hyötyä, vaan ulos mentiin silti.

Malesia oli mielestäni päivänselvä tapaus, olosuhteet olivat mahdottomat.

Koreassa syy ei edes ollut vesiliirron vaara, vaan näkyvyys, joten monsuunirenkaista ei olisi ollut mitään apua kisan ajamisen kannalta.

Toki sitten on kisoja myös startattu Safety Carin takaa. Ja siihenhän nämä keskeytetyt kisat olisivat väistämättä johtaneet ilman punaisia lippujakin, koska autoja oltaisi saatu keräillä reunuksilta vähän väliä. "Antaa kavereitten ajaa" siis vain johtaa Safety Carin takana köröttelyyn.
Myönnän että pitäisi kirjoittaa ideoistani tarkemmin, mutta tarkoitin siis juurikin sitä, että säästetään tyhmissä paikossa ja ei tehdä renkaita joilla pystyisi ajamaan pahallakin kelillä.

Ja "kisan" keskeytyksellä näitä kaikkia harjoituksia, aika-ajoja ja itse kisojen keskeytyksiä mitkä ovat keskeytyneet syystä että ei ole renkaita tai niitä ei ole tarpeeksi.

Jos keliä on ennustettu paskaksi niin varautuisivat siihen ja toisivat tarpeeksi/kunnoliset renkaat.

En itse ole esim. turva-auto starttien suuri fani.
Kyllä, romua tulee varmasti vähemmän, mutta historiakin sen on todistanut että useimmiten märkä startti on aivan normaali (kun on välineet kunnossa [renkaat])

Ja samaa mieltä olen noista tapauksista, Koreassa tosin kikkailtiin liian pitkään turva-auton takana uusintalähdössä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Turun Sanomien sääennustuksen mukaan harjoitukset ajetaan sateessa, mutta aika-ajot luultavasti kuivuvalla radalla ja kisa todennäköisesti kuivalla kelillä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Perjantaiaamu oli aurinkoinen taalla Interlagoksessa, nyt vahan ennen kahta iltapaivalla on taivas peittynyt pilviin ja tuuli yltynyt.

Pilvet kuitenkin tosi valkoisia, enka usko etta perjantain tokallekaan treenisessiolle mitaan sateita sattuu.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Turun Sanomien sääennustuksen mukaan harjoitukset ajetaan sateessa, mutta aika-ajot luultavasti kuivuvalla radalla ja kisa todennäköisesti kuivalla kelillä.
Omiin silmiini tänään on harjoiteltu poutasäässä, eli eiköhän aika-ajot ajeta kuitenkin vähintään märällä radalla.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Forecan ennusteen mukaan huomisaamuna Sao Paulossa tulee klo 10.00 JÄRJETTÖMÄSTI vettä. :D Eikä lopu iltapäivälläkään, eli jos ennuste pitää paikkaansa niin ajetaanko huomenna mitään? :nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Forecan ennusteen mukaan huomisaamuna Sao Paulossa tulee klo 10.00 JÄRJETTÖMÄSTI vettä. :D Eikä lopu iltapäivälläkään, eli jos ennuste pitää paikkaansa niin ajetaanko huomenna mitään? :nope:
Ei tarttis kyllä sataa tänä viikonloppuna. Nyky F1:ssä sadekelin renkaat on vain näön vuoksi mukana.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Nyt perjantaina kello 20:00 jyrahti pari kertaa ja alkoi satelemaan. Ei mitaan rankkasadetta, mutta hyvankokoisia pisaroita kuitenkin.

Valahdyksen ja aanen valisen tauon perusteella sanoisin ukkosen olevan noin kolmen kilometrin etaisyydella.

Tallaiset iltasateethan ei aika-ajoihin eika itse kisaankaan vaikuta viela mitenkaan.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Forecan ennusteen mukaan huomisaamuna Sao Paulossa tulee klo 10.00 JÄRJETTÖMÄSTI vettä. :D Eikä lopu iltapäivälläkään, eli jos ennuste pitää paikkaansa niin ajetaanko huomenna mitään? :nope:
Parin viikon takaisen surkean esityksen perusteella pitää melkein toivoa kuivaa viikonloppua. Siellähän voi joku australialainen mestariehdokas saada pisara-allergian ja alkaa huudella levottomia radioon...
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Aika-ajokeli Interlagoksessa

Dodiin, kello on 08:00 aamulla São Paulossa ja kaunis paiva tulossa.

Pilvia on vahan joka puolella ja joku voisi pelata sadettakin. Mutta itse sanoisin etta etelaisen pallonpuoliskon kuuma kesaaurinko ajaa kosteuden karkuun ja aika-ajot ajetaan kuivassa kelissa.

Turssin 90% varma ennuste: ei markaa asfalttia tanaan aika-ajoissa.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
125
Dodiin, kello on 08:00 aamulla São Paulossa ja kaunis paiva tulossa.

Pilvia on vahan joka puolella ja joku voisi pelata sadettakin. Mutta itse sanoisin etta etelaisen pallonpuoliskon kuuma kesaaurinko ajaa kosteuden karkuun ja aika-ajot ajetaan kuivassa kelissa.

Turssin 90% varma ennuste: ei markaa asfalttia tanaan aika-ajoissa.
Hienoa, että F1-Forum on lähettänyt oman meterologin Sao Pauloon:thumbup:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Vettä sataa ainakin tällä hetkellä...
Twittaili Gascoyne
Joo olin vaarassa. Tihkusade alkoi tossa tunti sitten. Ja yleensa kun aamusta alkaa tihku, niin se ei lakkaa sitten millaan.

Uusi 90% varma ennuste: kevytta sadetta koko seuraava vuorokausi. Mukaanlukien aika-ajot.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joo olin vaarassa. Tihkusade alkoi tossa tunti sitten. Ja yleensa kun aamusta alkaa tihku, niin se ei lakkaa sitten millaan.

Uusi 90% varma ennuste: kevytta sadetta koko seuraava vuorokausi. Mukaanlukien aika-ajot.
:D

Olen käsittänyt, että tuolla alueella sää on yhtä arvaamaton kuin Ardenneilla (tosin lunta Sao Paulossa vissiin harvemmin tulee). Eli ennustetta ei pysty antamaan niin hyvällä tarkkuudella kuin esim. Välimeren alueella.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Turssi sanoi:
Turssin 90% varma ennuste: ei markaa asfalttia tanaan aika-ajoissa.
Hienoa, että F1-Forum on lähettänyt oman meterologin Sao Pauloon:thumbup:
Turssi sanoi:
Uusi 90% varma ennuste: kevytta sadetta koko seuraava vuorokausi. Mukaanlukien aika-ajot.
Todellakin. :D

Oletko ihan kisaa varten Brasiliassa? Itse olen täällä kaukana Koilis-Brasiliassa. Mitään täällä ei tapahdu, mutta onneksi tulee kohta aika-ajot telkkarista :)
Täällä sääennuste on: kuivaa ja kuumaa. Sen voi kertoa joka päivälle huoletta vaikkapa kuukaudeksi tai pariksi eteenpäin.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Todellakin. :D

Oletko ihan kisaa varten Brasiliassa? Itse olen täällä kaukana Koilis-Brasiliassa. Mitään täällä ei tapahdu, mutta onneksi tulee kohta aika-ajot telkkarista :)
Täällä sääennuste on: kuivaa ja kuumaa. Sen voi kertoa joka päivälle huoletta vaikkapa kuukaudeksi tai pariksi eteenpäin.
Ei kylla ma asun taalla São Paulossa, missa keli voi tosiaankin vaihtua neljakin kertaa vuorokaudessa :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös