Sähköpostiliikenteen ja puheluiden seuraaminen

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ruotsista kuuluu kummia. Ruotsissa on tehty ehdotus, joka antaisi Ruotsin armeijalle (sotilastiedustelulle) oikeuden seurata kaikkea Ruotsista lähtevää tai sinne saapuvaa tietoliikennettä. Tämä tarkoitta esimerkiksi sitä, että Ruotsin sotilastiedustelu voi kuunnella kaikkia Suomesta Ruotsin läpi kulkevia puheluita ja avata myös sähköpostiviestejä.

Moni valtio on antanut omille tiedusteluelimilleen samalaisia oikeuksia. Mikään laki tai kansainvälinen sopimus ei tätä kiellä. Ruotsin päätös on kuitenkin mielenkiintoinen. En sano asiasta itse vielä mitään. Asiaa täytyy hautoa.

Mitä mieltä ollaan?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Ruotsista kuuluu kummia. Ruotsissa on tehty ehdotus, joka antaisi Ruotsin armeijalle (sotilastiedustelulle) oikeuden seurata kaikkea Ruotsista lähtevää tai sinne saapuvaa tietoliikennettä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Ruotsin sotilastiedustelu voi kuunnella kaikkia Suomesta Ruotsin läpi kulkevia puheluita ja avata myös sähköpostiviestejä.

Moni valtio on antanut omille tiedusteluelimilleen samalaisia oikeuksia. Mikään laki tai kansainvälinen sopimus ei tätä kiellä. Ruotsin päätös on kuitenkin mielenkiintoinen. En sano asiasta itse vielä mitään. Asiaa täytyy hautoa.

Mitä mieltä ollaan?
Lyhyestä virsi kaunis: Mielestäni täydellisen kipeä ehdotus. Mitä seuraavaksi?
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kumma juttu. Ruotsi on aina ollut eturintamassa suojaamassa kansalaisten yksityisyyttä. Muunmuassa kameravalvonta on ollut lähes kiellettyä. Ottaako oikeistohallitus nyt käskyjä suoraan Valkoisesta talosta?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Lyhyestä virsi kaunis: Mielestäni täydellisen kipeä ehdotus. Mitä seuraavaksi?
Epäjohdonmukaisuutesi jaksaa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Ydinaseen olet valmis hyväksymään "suvereenille" valtiolle sillä perusteella, että myös muilla on ydinaseita. Miksi viestiliikenteen valvontaa ei saisi sallia Ruotsille kun myös Yhdysvallat ja monet muut maat (useammat kuin yleisesti kuvitellaan) niin tekevät?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Epäjohdonmukaisuutesi jaksaa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Ydinaseen olet valmis hyväksymään "suvereenille" valtiolle sillä perusteella, että myös muilla on ydinaseita. Miksi viestiliikenteen valvontaa ei saisi sallia Ruotsille kun myös Yhdysvallat ja monet muut maat (useammat kuin yleisesti kuvitellaan) niin tekevät?
Voi hyvä tavaton sentään :eek: :alppu:

A) Minä en hyväksy ydinaseita maailmassa yhdellekään valtiolle - oli suvereeni tai ei. So simple is that.

B) En myöskään hyväksy viestiliikenteen valvontaa, tai muutakaan yksilön oikeuksiin kajoavaa seurantaa juurikaan missään muodossa - yhdellekään valtiolle.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
En hyväksy, ainakaan ilman todella hyviä perusteluja. Niitä ei tässä olla vielä esitelty.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
B) En myöskään hyväksy viestiliikenteen valvontaa, tai muutakaan yksilön oikeuksiin kajoavaa seurantaa juurikaan missään muodossa - yhdellekään valtiolle.
Se lienee kuitenkin Ruotsin oma sisäinen asia, mitä se tekee sinne suuntautuvalle ja sieltä lähtevälle viestiliikenteelle. Vai mitä ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Se lienee kuitenkin Ruotsin oma sisäinen asia, mitä se tekee sinne suuntautuvalle ja sieltä lähtevälle viestiliikenteelle. Vai mitä ;)
Eipä olekaan, koska tuo koskettaa myös muita. Ja vahvasti epäilen että tuo saisi ruotsalaisiltakaan hyväksyntää.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Eipä olekaan, koska tuo koskettaa myös muita
Myös ydinaseiden leviäminen koskettaa vahavasti muita. Itse asiassa koko maailmaa.

Se, että joillain valtioilla on ydinase, ei antanut Pohjois-Korean ydinasehankkeelle (tai mahdolliselle Iranin tulevalle ydinasehankkeelle) oikeutusta.

Se, että jotkut valtiot valvovat ulkoista tietoliikennettään, ei anna kaikille valtioille oikeutta valvoa ulkoista tietoliikennettään.

Meneekö tämä näin?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Myös ydinaseiden leviäminen koskettaa vahavasti muita. Itse asiassa koko maailmaa.

Se, että joillain valtioilla on ydinase, ei antanut Pohjois-Korean ydinasehankkeelle (tai mahdolliselle Iranin tulevalle ydinasehankkeelle) oikeutusta.

Se, että jotkut valtiot valvovat ulkoista tietoliikennettään, ei anna kaikille valtioille oikeutta valvoa ulkoista tietoliikennettään.

Meneekö tämä näin?
Menee kyllä raskaasti off-topiciksi, mutta olkoon nyt sitten menneeksi.

Ydinaseita havittelevat etupäässä valtiot jotka tulevat uhatuiksi. Tämä on täysin ymmärrettävää. Kun ydinaeet on kerran maailman tuotu, ei niitä yksipuolisesti voi sieltä poiskaan ottaa/vaatia. Pk hankki, ja sai koskemattomuuden sekä hyvät edut neuvottelupöydässä. Iranin ydinasehalusta ja projektista taasen ei ole vielä yhtään selvää todistetta.

Mikäli valtio haluaa valvoa ihmisten yksityistä elämää, siihen on oltava todella vahvat perusteet. Tähän mennessä niistä ei ole tietoakaan. Pyhällä terrorisminvastaisella sodalla yritetään nähtävästi kohtapuoliin perustella omaa valvontakameraa joka kotiin ja lentokoneeseen on pakko astua alastomana - Viva la Liberte
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Yhdysvallat seuraa kaikkea Ruotsista Yhdysvaltoihin tulevaa ja Yhdysvalloista Ruotsiin suuntautuvaa viestiliikennettä. Me voimme sanoa Yhdysvalloille että hyi. Kukaan ei maailmassa saa kuunnella kenenkään liikennettä. Mutta meidän hyihyistä huolimatta näin tapahtuu. Nyt Ruotsi aikoo tehdä saman mitä monet muutkin maat tekevät. Miksi se ei saisi kuunnella jos muutkin saavat?

Minun sympatiani ovat ainakin 100% Ruotsin puolella :thumbup: :thumbup:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Törni sanoi:
Se lienee kuitenkin Ruotsin oma sisäinen asia, mitä se tekee sinne suuntautuvalle ja sieltä lähtevälle viestiliikenteelle. Vai mitä ;)
Kyllä tuo nyt ainakin minua jurppisi, kun joudun työntämään tavaraa ruottin puolelle lähes päivittäin :thumbdown Mitäköhän mieltä yritykset ovat oman sisäisen viestinnän seuraamisesta tuollaisen lainsäädännön perusteella :rolleyes:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Yhdysvallat seuraa kaikkea Ruotsista Yhdysvaltoihin tulevaa ja Yhdysvalloista Ruotsiin suuntautuvaa viestiliikennettä. Me voimme sanoa Yhdysvalloille että hyi. Kukaan ei maailmassa saa kuunnella kenenkään liikennettä. Mutta meidän hyihyistä huolimatta näin tapahtuu. Nyt Ruotsi aikoo tehdä saman mitä monet muutkin maat tekevät. Miksi se ei saisi kuunnella jos muutkin saavat?

Minun sympatiani ovat ainakin 100% Ruotsin puolella :thumbup: :thumbup:
Nyt herää siis väkisinkin kysymys, miksi avasit tämä topicin :doubtful:

Kaikkihan vain tapahtuu, ei niille mitään voi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Sam sanoi:
Kyllä tuo nyt ainakin minua jurppisi, kun joudun työntämään tavaraa ruottin puolelle lähes päivittäin :thumbdown
Monet joutuvat. Ainakin aiemmin Soneran sähköpostiserverit olivat Ruotsissa. Se tarkoittaa yksinkertaisella matematiikalla sitä, että Ruotsi voi teoriassa avata suomalaisen suomalaiselle lähettämän sähköpostiviestin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Nyt herää siis väkisinkin kysymys, miksi avasit tämä topicin :doubtful:

Kaikkihan vain tapahtuu, ei niille mitään voi.
Jotta voisi esittää mielipiteitä asiasta.

Luulitko itse oikeasti, että kirjoittamalla tänne maailma muuttuu? :D
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Nyt herää siis väkisinkin kysymys, miksi avasit tämä topicin :doubtful:
En minä tätä topiikkia avannut sinun takiasi. Komenttisi jälkeen halusin kuitenkin osoittaa sen epäjohdonmukaisuuden jota sinun lausunnoissasi esiintyy komentoidessasi maailman tapahtumia. Se meni jo perille ja olet sen tiedostanut. Myöntämistä en odotakaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Jotta voisi esittää mielipiteitä asiasta.

Luulitko itse oikeasti, että kirjoittamalla tänne maailma muuttuu? :D
Kiitos. En luullut, mutta ihmetyttää asenteesi esitettyyn mielipiteeseeni. Kun sanon että tuo on surkea juttu, sinä kirjoitat, että entä sitten, mitä valitat, sille kuitenkaan ei mitään voi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
En minä tätä topiikkia avannut sinun takiasi. Komenttisi jälkeen halusin kuitenkin osoittaa sen epäjohdonmukaisuuden jota sinun lausunnoissasi esiintyy komentoidessasi maailman tapahtumia. Se meni jo perille ja olet sen tiedostanut. Myöntämistä en odotakaan.
Arvasin, ei tuota olisi tarvinnut kirjallisena ilmaista ;) En liioin toki itsekään yksin sinulle vastannut :rolleyes:

Jos syyttää toista epäjohdonmukaisuudesta, esittämättä pohjaksi/vakuudeksi yhtäkään ainutta selvää todistetta ja kieltäytyy järjestelmällisesti lukemasta ainuttakaan vastinetta väitteeseen, on oma johdonmukaisuus myös melkoisesti hakusessa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Kiitos. En luullut, mutta ihmetyttää asenteesi esitettyyn mielipiteeseeni. Kun sanon että tuo on surkea juttu, sinä kirjoitat, että entä sitten, mitä valitat, sille kuitenkaan ei mitään voi.
Ihmettelin vain sinun nuivaa suhtautumistasi Ruotsin oikeuteen tehdä samaa mitä Yhdysvallat tekee. Muissa yhteyksissä olet täysin kiistatta puolustanut vielä arveluttavampien asioiden toteuttamista täysin samoilla perusteilla. Ja vieläpä maissa jotka ovat kiistämättä paljon Ruotsia epävakaampia.

Voit tämän tietysti kiistää. Mutta ei sinua kukaan usko ;)
 
Ylös