Saksan GP 18. - 20.7.2008: Aika-ajot

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Höpö-höpö. Ne on ihmisiä nuo kuskit, toisinaan sattuu hyviä päiviä ja toisinaan huonoja päiviä.
Ihan takuuvarmasti Kimi ei ajanut tänään yhtä hyvin kuin esim Ranskassa lauantaina mutta tuskinpa autokaan oli yhtä hyvin balanssissa.
Eli kyllä - toisinaan kuski voi olla aika paska (vaikka toki ne taidot mihinkään ole kadonnut) ja toisinaan überhyvä.
Juurikin sen takia Kimi on lähes yhtä hyvä jokaisena viikonloppuna. :rolleyes: Mutta väittäisin että mikäli kohdalle ei satu viimeisen päälle musta viikonloppu (kuten Massalla Silverstonessa, kun jokaisena päivänä meni jotain pieleen) niin suorituskyvyn muutoksiin vaikuttavat paljon enemmän kuljettajasta riippumattomat tekijät, kuin kuljettaja itse.

Mutta menee vähän offtopiciksi, jamesonkin taisi jo saada jonkinlaatuista pakkohoitoa siihen pahaan oloonsa. :eek:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kimillä ei ole ainakaan kevyin auto sen voin varmana sanoa, mutta ei meno ollut mairittelevaa siitä huolimatta. Ekassa vedossa oli kyllä yritystä, mutta muutama virhe mahtui mukaan. Sitten kakkosvedossa otti ns varman päälle ja nousi kakkoseksi, mutta kun muut paransivat aikojaan niin ei siitä ollut kauheasti apuakaan. Trulli on todennäköisesti pari kierrosta kevyemmällä, kun taas Alonson ja Räikkösen ero on korkeintaan kierros jomman kumman hyväksi.

Top 3:ssa Heikki ja Massa ovat melko lailla samalla kuormalla ja Hamilton ehkä kierroksen kevyempänä, näin veikkaisin.

Kyllä sitä pitää huominen kisa katsoa, vaikka lähtökohdat ei olekaan kaikkein upeimmat. :)
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
Hamiltonin paalu ei sinänsä yllättänyt, niin vahvaa menoa McLarenilla on ollut. Ainoa pettymys kärkiryhmässä oli Räikkönen. En odottanut ihan paaluakaan, mutta kolmas sija olisi minusta ollut ihan riittävä. Nyt kuudes lähtöruutu tietää vaan raskasta kisaa ja kuten edellä on todettukin, Alonsosta ja Trullista pitäisi päästä nopeasti ohi.

Palkintopallille on kuitenkin vielä hyvät saumat, eikä mestaruus ratkea tähän kisaan. Täytyy vaan saada kaikki mahdolliset pisteet kerättyä ja katsoa sitten Brasiliassa mihin se riittää. Kolmas sija on saavutettavissa, jos kisassa ei ilmene ylimääräisiä ongelmia.

Jos huomenna on kuivaa, voitto ratkaistaan Hamiltonin ja Massan välillä. Se, kumpi voittaa ratkeaa varmaankin varikkotaktiikan perusteella ja sitä en tässä vaiheessa rupea arvailemaan.

Muuten suuria yllätyksiä ei nähty. Piquet Jr. putosi jälleen jo ensimmäisen osion jälkeen, vaikka joutui kaiketi Vettelin estelemiseksi. Jos tuo pitää paikkansa, kuuluisi Vettelille rangaistus, niin kuin Kovalaiselle aiemmin tapahtui. Valitettavasti se pilaisi Vettelin hienon aika-ajon, joka oli jatkumo hänelle muutenkin hyvälle viikonlopulle. Toivottavasti vauhti pysyy yllä myös kisassa.

Heidfeld oli myös oudon vaisu. Tosin on sanottava, ettei BMW-Sauber ole ollut Saksassa(kaan) hyvässä iskussa, mutta Kubica sentään pääsi aika-ajojen kolmanteen osioon.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Miksiköhän Kimin on niin vaikea löytää säätöjä tuohon F2008:iin? Onko tästä ollut spekulaatioita?
Maikkarin lähetyksessä mainittiin ferrarin tehneen paljon töitä painonjakauman säädön kanssa, saako kevyt Massa tästä isonkin etulyöntiaseman? Joka tapauksessa aika työläältä vaikutti Kimin auto pehmeillä aika-ajoissa, toivottavasti toimii kovilla renkailla kisamatkalla paljon paremmin. Kaikki toivo on nyt sen varassa.

Heikki pirukaa ei sitten malttanut, kakkospaikkansa ahnehti kun ei opikseen ottanut.

Hamiltonilla taas kädessään avaimet voittoon, paineeton kisa luvassa joten hermoheikon kaverin pääkin luultavasti kestää. Hyvin kyllä saa autostaan kaiken irti, ei voi kun harmitella. Massakin ihan omalla tasollaan:jaska:.


Noo, huomenna jaetaan pisteet. Kyllähän sieltä suomipoika vielä suosta päätään nostaa. Toinen ja kolmas sija voisi olla omille suosikeille sopivan optimistisia tavoitteita, voitto vaatii jo liikaa tuuria.

Itse toivon sateen sijaan kuumaa hellettä. Uskon Kimin hyötyvän siitä muita enemmän.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kimin varmaan kannattais nörtyä ja kysyä neuvoja Schumilta auton säätämiseen. Tai kopsata Massalta säädöt.

Tää muistuttaa vähän Bahrainin kisaa.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Trulli on todennäköisesti pari kierrosta kevyemmällä, kun taas Alonson ja Räikkösen ero on korkeintaan kierros jomman kumman hyväksi.
Taisit tehdä "laskelmasi" pelkkien Q2:n aikojen perusteella. Itse veikkaan kumminkin hiukan eri lailla.
Alonso X
Trulli +3
Kimi +6
Massa +7
Hämis/Kovis +7-x

Itse uskon siihen teoriaan ettei kärkitallit vedä Q2:sta ihan kuivana. Kun ei ole pakko, niin aina voi taktikoida.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Taisit tehdä "laskelmasi" pelkkien Q2:n aikojen perusteella. Itse veikkaan kumminkin hiukan eri lailla.
Alonso X
Trulli +3
Kimi +6
Massa +7
Hämis/Kovis +7-x

Itse uskon siihen teoriaan ettei kärkitallit vedä Q2:sta ihan kuivana. Kun ei ole pakko, niin aina voi taktikoida.
Ai Kimi oli kevyemmällä autolla 7 kymppiä Hamiltonia hitaampi? Juuuust.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Miksi eivät vetäisi? Mitä järkeä olisi ajaa painavammalla autolla kuin säännöt tuossa tilanteessa sallivat?
Johan mä tuohon vastasin. Ainahan se on kilpailevan tallin vaikeampaa laskea taktiikkaansa Q3:sta ja kisaa varten kun ei näytetä omaa absoluuttista nopeutta tai vaihtoehtoisesti Q2:n bensakuormaa. Ja mitä järkeä olisi vetää Q2 höyryillä jos kyyti riittää varmasti sijoille 1-4? Vaikka säännöt sen sallivatkin. Enhän suinkaan tarkoittanut että siellä mitään kisakuormaa kyydissä olisi, mutta enemmän kuin 2 kierrosta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Johan mä tuohon vastasin. Ainahan se on kilpailevan tallin vaikeampaa laskea taktiikkaansa Q3:sta ja kisaa varten kun ei näytetä omaa absoluuttista nopeutta tai vaihtoehtoisesti Q2:n bensakuormaa. Ja mitä järkeä olisi vetää Q2 höyryillä jos kyyti riittää varmasti sijoille 1-4? Vaikka säännöt sen sallivatkin. Enhän suinkaan tarkoittanut että siellä mitään kisakuormaa kyydissä olisi, mutta enemmän kuin 2 kierrosta.
Uskohan se on tuokin. Kiitoksia :D
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Meni taas vähän penkin alle, niin kuin suomalaisilla tänä vuonna formuloissa on mennyt. :jaska:
Mutta eipäs heitetä kirvestä kaivoon, noista ennakkoasetelmista ei voi kuin parantaa. Henkilökohtaisesti toivon mahdollisimman kovaa rankkasadetta, koska eivät asiat voi huonompaan suuntaan mennä. Äskeisen mainion GP2-kisan jälkeen sadekuuro jossain vaiheessa ksiaa voi olla hyvinkin todennäköinen.

Eturivissä ärsyttävät kuskit, mutta kumpikin hyvänä lähtijänä varmasti yrittää olla kärjessä ensimmäiseen mutkaan tultaessa. Toivottavasti Heikki ei aja autoaan lämmittelykierrokselle lähtöruudun valkoisten viivojen päälle.

Trulli ajoi taas hyvin, mutta veikkaan kimin ohittavan ainakin jommankumman trullista tai alonsosta.

Mutta kuten sanottua, heikoista lähtöasetelmista tuskin enää huonommmaksi menee. :ahem:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Nyt oli sitten ihan Kimin osaamattomuutta tämä tulos. Kimin pitäisi ottaa peukalot nyt perseestä ja tunnustaa, että vielä olis joitain juttuja joita voisi ammatissaan oppia. Tässä on nyt se syy miksi tänä vuonna saattaa jäädä MM tulematta. Pitäis opetella säätämään autoa ja tuntemaan työkalu paremmin. Kun se pelkkä lahjakkuus ei nyt enää riitä. Tallikaveri on tällä osa-alueella paljon edellä. Keke sanoi mielestäni hyvin, että toimivalla autolla tällaiset tappiot ovat pahoja Hamia ja Massaa vastaan kun niitä keskeytyksiäkin kuitenkin tulee.

Trulli ja Alonso tekivät kyllä taas miehen työt. Toivottavasti Toitsa olis enskaudella kilpailukykyinen niin nähtäisiin oikeasti mihin Trullista oikein on. Ajatelkaapas jos se ajaisi vaikka BMWllä. Jos kaveri repii Toitsasta tollaisia aika-ajokierroksia niin minkähänlaista jälkeä syntyisi paremmalla autolla?

Heikin mahiksiin kisassa en usko. Hamiltonia se ei saa ohittaa omista uskomuksistaan huolimatta. Kimi ei nyky muumiomoodissa tule pääsemään riittävän ajoissa Alonson ja Trullin ohi joten en hirveitä odota sieltäkään. Kisaa ei pelasta tylsyydeltä muutakuin GP2 nähdyn tyyppinen sadekuuro. Sitä odotellessa..
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Trullihan on aina ollut todella kova aika-ajokuski. Kisoissa meno on sitten hieman hyytynyt. Ja onhan hän kilpailukykyiselläkin autolla ajellut, nimittäin Renaultilla Alonson tallikaverina, eikä mielestäni pärjännyt yhtään hassummin. Monacon voitto on ainakin mielestäni ihan kohtalainen meriitti.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Aha :D
Kimiltä iteltään kuulit vai keneltä?

"Kimiä ei tänään kiinnostanut ajaa täysillä."
Voi lol huoh.. Kerron sulle yhden jutun: Kimi on sarjan ylivoimaisesti nopein kuljettaja luontaisesti, kenties jopa f1-historian nopein.

Sillon kun Kimi ei ole paalulla, on 98%:isesti kyseessä ollut joko auton tekninen ongelma/vika/tms (esim.säädöt pahasti pielessä tai jokin mekaaninen osa rikki tai tankki täynnä kun muilla lirut vain tankissa) tai esittämäni toinen vaihtoehto, eli mestari ei ole jostain syystä puristanut täysillä (puhun nyt lähinnä ilmiöstä, joka Kimin kohdalla on toteutunut edes pienessä mittakaavassa oikeastaan vasta tällä kaudella, eli esimerkiksi taktisesta "säästämisestä" ja riskin pienentämisestä tietyissä tilanteissa).

Mutta Kimin kisanopeus on sarjan kovin, ja jos pelit kestää ja toimii edes suunnilleen, niin voitostahan mies taistelee.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Kimin on hoidettava Trulli ja Alonso heti lähdössä. Muuten tulee liian vaikeeta.
Aika-ajo oli todella iso pettymys, vittu että syö...
 

Makkonen

Guest
tai vaihtoehtoisesti Q2:n bensakuormaa. Ja mitä järkeä olisi vetää Q2 höyryillä jos kyyti riittää varmasti sijoille 1-4? Vaikka säännöt sen sallivatkin. Enhän suinkaan tarkoittanut että siellä mitään kisakuormaa kyydissä olisi, mutta enemmän kuin 2 kierrosta.
Q1 & Q2:ssa tuskin tarvii kikkailla bensakuormalla. Kaikki on kevyellä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Kovalaiselle 5000 euron sakko siitä että auto tankattiin Q2:n kestäessä sellaisella varustuksella, mikä ei täyttänyt FIA:n vaatimuksia ja siitä syystä moottori olisi pitänyt sammuttaa.

Ei onneksi vaikuttanut lähtöruutuihin.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Q1 & Q2:ssa tuskin tarvii kikkailla bensakuormalla. Kaikki on kevyellä.
Q1- ja Q2:ssa ei tarvitse olla nopein. Miksi kärkitallit välttämättä ajaisi ensimmäiset osiot höyryillä, sehän olisi sama kun näyttäisit pokerissa oman kätesi.

Kärjistetty esimerkki:
Jos kilpailevan kärkitallin auton arvioidaan Q2:ssa kykenevän tyhjänä aikaan 1.15,00 ja oman auton arvio olisi 1.14,70. Miksei tällaisessa tilanteessa kannattaisi ajaa Q2:sta n.+0,3 sek. bensakuormalla?
Molempien tallien ajaessa Q2:ssa saman 1.15,00 ajan ja laskevan tämän perusteella paaluun riittävän Q3/kisabensan määrään on painavana Q2 ajanut auto kiinni sekä paalussa että pidemmässä stintissä.

Oikeassa elämässä kuvio on luonnollisesti paljon esimerkkiä konstikkaampi, vastustajan suorituskykyä analysoidaan telemetria- yms. tiedoista, vapareista jne.. Ja kaikki kuskitkaan ei purista ekoissa osioissa täysillä joten osallistuvat siltäkin osin todellisen suorituskyvyn peittelyyn. Ja taktikoihan se pahin vastustajakin, senkin osuus omaan suoritukseen täytyy huomioida.

Keskikasti ajaa luonnollisesti kuivana päästäkseen seuraavaan osioon.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös