salaatti-/grillikastike

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kaupoista saa ostettua jos jonkinlaisia salaatti- j a grillauskastikkeita, ne ovat laadultaan kehnosta suht tyydyttävään. Itse tekemällä saa tietysti paljon parempaa. Miten itse teet ko. kastikkeet?

Itse useimmiten salaattikastikkeeseen käytän sinappia, punaviinietikkaa, rakuunaa, rosepippuria, situunamehua, hunajaa ja suolaa sekä valkosipulia.

Grillikastikkeeseen taas tulee heitettyä milloin mitäkin.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Yleensä siltä pohjalta mitä tarpeita on tarjolla. Noiden sun mainitsemien lisäksi oliiviöljy, mausteita ja joskus muna-pohjasia. Muutakin ehkä, mutta ei tuu nyt mieleen.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kerran sain kaupasta lähes täydellistä grillauskastiketta vartaisiin. Hyvä maku, ja vartaisiin jäi sellainen kevyen tulinen pinta.
Valitettavasti en muista mitä, ja kenen valmistamaa se oli.

Salaattikastikkeet teen itse lähes aina. Toinen versio on (viini)etikka ja öljypohjainen. Toisen perusraaka-aine on kermaviili. Niitä maustamalla eri tavoin saa mahdottoman valikoiman erilaisia sooseja.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Yleensä siltä pohjalta mitä tarpeita on tarjolla. Noiden sun mainitsemien lisäksi oliiviöljy, mausteita ja joskus muna-pohjasia. Muutakin ehkä, mutta ei tuu nyt mieleen.
juup, öljy unohtu. Käytätkö muneista sekä sukuaisen ja valkuaisen vai pelkästään toisen.

Itse tehty majoneesihan on aika helvetin hyvää, mutta turhan harvoin tulee tehtyä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kerran sain kaupasta lähes täydellistä grillauskastiketta vartaisiin. Hyvä maku, ja vartaisiin jäi sellainen kevyen tulinen pinta.
Noistas kaupan gtillikastikkeisyta on ehdottomasti parhaat McCormickin ja Lidlin soosit. Niistä soi kehitellä erinomaisia kun sotkee omia juttuja sekaan. /Tosin Domppari kannattaa pitää kaukana, se ruikkisi kuitenkin omia proteiinejaan sekaan).
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
juup, öljy unohtu. Käytätkö muneista sekä sukuaisen ja valkuaisen vai pelkästään toisen.

Itse tehty majoneesihan on aika helvetin hyvää, mutta turhan harvoin tulee tehtyä.
Keltuaisen toki vain ja majoneesia siis. En ainakaan tiedä voisko valkuaista hyödyntää jotenki. Ei tuota usein tuu tehtyä, muutaman kerran vuodessa ehkäpä. Lisäksi se on vähä liian huolellinen tehtävä mun makuun, että sitä viittis kovin usein tehdä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18375
En ole koskaan tehnyt itse vaikka monesti mieli tehnyt, yleensä tulee ostettua kaupasta.

Rakastan salaattikastikkeita.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

En ainakaan tiedä voisko valkuaista hyödyntää jotenki.
Marenkia voi halutessaan väsätä, mutta ei ole äijäruokaa se, ei.

Keltuaisen toki vain ja majoneesia siis. Ei tuota usein tuu tehtyä, muutaman kerran vuodessa ehkäpä. Lisäksi se on vähä liian huolellinen tehtävä mun makuun, että sitä viittis kovin usein tehdä.
Kotimajoneesi onnistuu, jos ja kun munanvalkuaista ei ole yhtään mukana prosessissa, sekä keltuaiset, öljy ja mausteetkin ovat samanlämpöisiä. Vatkaa, vatkaa, vatkaa! Jo sakenee.

Vaan se on vähintäänkin ärsyttävää erotella raakoja keltuaisia valkuaisista. Nih!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vaan se on vähintäänkin ärsyttävää erotella raakoja keltuaisia valkuaisista. Nih!
Mä aikoinaan ihmettelin kuinka moinen onnistuu, äiti eikä isä ollut kysymättä opettanut. Silloinen tyttöystävä opetti, on tosi helppo hiomma, kunhan vaan kääntelee munan puolikkaita. Yleensä valkuainen päätyy koiran kuppiin, joksus ei. Itse asiassa on helvetin hyvää kastaa vaalea leipä valkuaiseen ja paistaa pannulla.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Itsehän nautin ranskalaiset salaattikastikkeeni aina au naturel.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920


EDIT: Piti vaihtaa toista kuvaa, kun näkyikin vain sivuston mainos...
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16913
Grillauskastikkeista tiedä mutta ehdoton salaattikastike numero UNO:



:ahem:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Eilen tuli kokeiltua jotain omantapaista grillikastikereseptiä. Alusta asti en kuitenkaan tehnyt, pohjana oli joku kaupasta mukaan napattu BBQ-soosi ja sekaan meni reilusti valkosipulia, cayennepippuria ja vissiin kai jotain muitakin mausteita sekä 4 cl Ballantinesia. Tuli oikein makoisaa.
 
Ylös