Salatun tiedoston purkaminen

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
No niin kaikki tietokone expertit...

Minulla olisi semmoinen ongelma: Joskus olen salannut pari tiedostoa siis eli klikkaamalla ominaisuudet ja sitten "suojaa tiedot salaamalla sisältö".
Noh nyt kun haluaisin ottaa sen salauksen pois niin sepä ei onnistukkaan. Saattaa johtua siitä että asensin winkun uudestaan ja käyttäjä ei ole enää sama. Nyt pyytäisinkin apua jos joku voisi kertoa ja auttaa minua tässä asiassa. Onko se edes mahdollista purkaa sitä salausta? Jos on niin miten?

Jos joku nyt jaksaa/osaa auttaa niin kiitoksia oikein paljon!
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mainitsemasi toimenpide näyttää liittyvän juuri käyttäjätunnuksiin. Toiminnolla "salattu" tiedosto avaa sen normaalisti käyttäjälle joka sen on salannut. Muilla käyttäjillä ei ole mahdollista tiedostoa avata.

Pintapuolisen katselun jälkeen on vaikea sanoa salakirjoittaako toiminne tiedoston oikeasti, vai asettaako se ainoastaan tiedostolle jotain piilotettuja käyttöoikeuksia.

Jos tiedosto on tärkeä, kannattaa yrittää ensimmäisenä muutamaa kikkaa. Kiintolevyn voi asentaa toiseen XP-koneeseen ns. slave levyksi. Mikäli tiedosto ei ole oikeasti salakirjoitettu, saattaa tiedosto tällöin avautua. Käytössä on syytä olla administrator tunnukset. Levyn voi myös laittaa linux koneeseen ja mountata sen. Lopputuloksen pitäisi olla samankaltainen.

Mikäli em. konstit eivät tepsi, vaikuttaa todennäköiseltä että tiedosto on oikeasti salattu jonkun vahvuisella avaimella. Jos olet asentanut käyttiksen uudestaan, on tuo rekisterissä todennäköisesti majaileva avain hävinnyt. Tällöin asian ratkaisu siirtyy hakkeritekniikoiden puolelle. Mikäli avain on riittävän vahva, saattaa avaaminen olla kotikäyttäjälle mahdotonta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Rallimies sanoi:
Saattaa johtua siitä että asensin winkun uudestaan ja käyttäjä ei ole enää sama.
Eikä vain saata vaan nimenomaan johtuu juuri tuosta. Vaikka uudelleen luomasi käyttäjätunnus olisi samanniminen kuin vanha, on kyseessä teknisesti kuitenkin täysin eri tunnus.

Mä en usko, että saat noita tiedostoja ainakaan kotikonstein avattua, ne on salattu ja juuri sen vuoksihan salaus on olemassa, ettei muut käyttäjät pääsisi käsiksi niiden tiedostojen sisältöön. En usko, että toi slave-kikkailu auttaa tippaakaan sen paremmin kuin Linuxinkaan kautta kokeilu. Yrittää toki voi, mutta ei kannata odottaa liikoja.

XP käyttää mun tietääkseni 128 bittistä suojausta ja tuo toimii vain NTFS:ssä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kaupallisissa kryptaus-ohjelmissa otetaan salausavain talteen, jolla voi purkaa salauksen, jos ohjelma/käyttis asennetaan uudestaan. Ohjelman asennusvaiheessa kysytään, käytetäänkö valmista salausavainta vai luodaanko uusi avain.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Kaupallisissa kryptaus-ohjelmissa otetaan salausavain talteen, jolla voi purkaa salauksen, jos ohjelma/käyttis asennetaan uudestaan. Ohjelman asennusvaiheessa kysytään, käytetäänkö valmista salausavainta vai luodaanko uusi avain.
Kyllä sen voi ottaa talteen XP:ssäkin. Export ja import löytyy ja niiden avulla voit avata tiedoston jollain muullakin koneella, mutta mun ymmärtääkseni Rallimies ei ottanut tuota avainta talteen.
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Aika huonolta näyttää

M$soft sanoo näin

If the necessary private key is not available and cannot be imported, and there are no other authorized users or any data recovery agents, the file cannot be recovered. Determine whether the user's profile is available for restore from backup
Eli se salausavain on hävinnyt siinä winkkarin asennuksen aikana jos sitä ei ole erikseen tallennettu. ilman sitä on aika hankala purkaa salausta. Pitää kattella jos jotain haxorointi softia löytyisi.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
ervi sanoi:
Aika huonolta näyttää

M$soft sanoo näin



Eli se salausavain on hävinnyt siinä winkkarin asennuksen aikana jos sitä ei ole erikseen tallennettu. ilman sitä on aika hankala purkaa salausta. Pitää kattella jos jotain haxorointi softia löytyisi.
EIkös sitä salata sen takia, ettei ulkopuoliset voi purkaa salausta? :confused: Olisin huolestunut, jos M$softin salauksen voisi jotenkin purkaa ilman salausavainta.
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Voi tokkiinsa..eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun asia jota ei microsoftin mielestä voi tehdä tehdään sitten kuitenkin. Tuon salauksen purku tosin voi olla liiankin vaivalloista tai jopa mahdotonta.
 
Ylös