Ferrari kutsuu Salon F1-testeihin
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Mika Salo palaa formula 1 -autoilun pariin - ja vieläpä aivan lähiaikoina.
38-vuotias suomalaisveteraani on alustavasti merkattu ajotehtäviin useammalle Ferrarin testijaksolle.
Salo kuuluu Ferrarin palkkalistoille Maseratin GT1-luokan kilpakuljettajana. Hän ajoi Ferrarilla kuusi Grand Prix -kisaa kaudella 1999 Michael Schumacherin varamiehenä.
- Kun teimme sopimusta Maseratin kanssa, pyysin siihen erityisesti lisäyksen, että pääsen testaamaan Ferrarin F1-autolla vähintään kerran vuodessa, Salo paljasti Turun Sanomille.
- Nyt Ferrarilla on tietojeni mukaan käytetty tilaisuus hyväksi ja nimeni on kirjattu muutamille alkuvuoden testijaksoille. Vielä Maranellosta ei ole kuitenkaan varmistettu, koska olen ajovuorossa.
- En ole ajanut F1-autolla kahteen vuoteen enkä ole treenannut sitä varten. Siksi luulisin, että tiimikaverini Andrea Bertolinin tavoin minua kaavaillaan ns. täydentäviin testitöihin. Luca Badoer ja Marc Gene hoitavat varsinaiset testiajot, Salo setvii.
- On hienoa päästä taas ajamaan F1-autoa. Se on parasta harjoitusta Maseratia varten.
Testattavaa
aina paljon
Salo ajoi F1-tasolla 110 Grand Prix -kisaa vuosien 1994-2002 välillä. Viimeisen kerran F1-autossa hän esiintyi Toyotalla Japanin GP-kisassa 13. lokakuuta 2002.
Salo uskoo Ferrarin selviytyvän menestyksekkäästi myös rajusta sääntömuutoksesta.
- Ferrarin vahvuus on siinä, että talli on tiennyt muutokset vuoden ajan ja testaa koko ajan niin monta eri asiaa. Heillä on parhaat valmiudet vastata sääntömuutosten aiheuttamiin haasteisiin.
- Esimerkistä käyköön se, että kun ajoin Ferrarilla 1999, testasimme jo silloin luistonestoa. Kun luistonesto sallittiin pari vuotta myöhemmin, se oli Ferrarilla valmiina. Piti vain kääntää napista, Salo muisteli.
Maseratilla
Amerikkaan
Maserati päättää lähipäivinä, ajavatko Salo ja Bertolini kilpaa FIA:n GT1-sarjassa vai Amerikan ALMS-radoilla GT-luokassa. Salo itse valitsisi mieluummin Amerikan raitin, jonne Maserati pääsee tehdastallina.
- Maseratilla on kolme erillistä ohjelmaa: Le Mansin 24 tunnin kisa, FIA:n GT1 ja ALMS. Jokainen kuljettaja pystyy hoitamaan kaksi haastetta kolmesta. Henkilökohtaisesti toivon, että me Bertolinin kanssa ajaisimme Le Mansin lisäksi Amerikassa, Salo sanoi.
Julkaistu 3.1.2005 23:00:11
---
Salon F1-comeback tuli kuin hieman nurkan takaa! Saas nähdä miten tämä toinen MS selvityy F1:sen ratin taakse paluusta, vaikka vain testaamisesta onkin kyse.
Muuten, pistää muuten kovasti tuo "talli on tiennyt muutokset vuoden ajan ja testaa koko ajan niin monta eri asiaa."-kohta edelleen silmään. Miten talli voi tietää etukäteen tulevista sääntömuutoksista? Häh?
Sitä ei tosin tarvitse kysyä. Vastaushan jo tiedetään ja on tiedetty jo kauan aikaa.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Mika Salo palaa formula 1 -autoilun pariin - ja vieläpä aivan lähiaikoina.
38-vuotias suomalaisveteraani on alustavasti merkattu ajotehtäviin useammalle Ferrarin testijaksolle.
Salo kuuluu Ferrarin palkkalistoille Maseratin GT1-luokan kilpakuljettajana. Hän ajoi Ferrarilla kuusi Grand Prix -kisaa kaudella 1999 Michael Schumacherin varamiehenä.
- Kun teimme sopimusta Maseratin kanssa, pyysin siihen erityisesti lisäyksen, että pääsen testaamaan Ferrarin F1-autolla vähintään kerran vuodessa, Salo paljasti Turun Sanomille.
- Nyt Ferrarilla on tietojeni mukaan käytetty tilaisuus hyväksi ja nimeni on kirjattu muutamille alkuvuoden testijaksoille. Vielä Maranellosta ei ole kuitenkaan varmistettu, koska olen ajovuorossa.
- En ole ajanut F1-autolla kahteen vuoteen enkä ole treenannut sitä varten. Siksi luulisin, että tiimikaverini Andrea Bertolinin tavoin minua kaavaillaan ns. täydentäviin testitöihin. Luca Badoer ja Marc Gene hoitavat varsinaiset testiajot, Salo setvii.
- On hienoa päästä taas ajamaan F1-autoa. Se on parasta harjoitusta Maseratia varten.
Testattavaa
aina paljon
Salo ajoi F1-tasolla 110 Grand Prix -kisaa vuosien 1994-2002 välillä. Viimeisen kerran F1-autossa hän esiintyi Toyotalla Japanin GP-kisassa 13. lokakuuta 2002.
Salo uskoo Ferrarin selviytyvän menestyksekkäästi myös rajusta sääntömuutoksesta.
- Ferrarin vahvuus on siinä, että talli on tiennyt muutokset vuoden ajan ja testaa koko ajan niin monta eri asiaa. Heillä on parhaat valmiudet vastata sääntömuutosten aiheuttamiin haasteisiin.
- Esimerkistä käyköön se, että kun ajoin Ferrarilla 1999, testasimme jo silloin luistonestoa. Kun luistonesto sallittiin pari vuotta myöhemmin, se oli Ferrarilla valmiina. Piti vain kääntää napista, Salo muisteli.
Maseratilla
Amerikkaan
Maserati päättää lähipäivinä, ajavatko Salo ja Bertolini kilpaa FIA:n GT1-sarjassa vai Amerikan ALMS-radoilla GT-luokassa. Salo itse valitsisi mieluummin Amerikan raitin, jonne Maserati pääsee tehdastallina.
- Maseratilla on kolme erillistä ohjelmaa: Le Mansin 24 tunnin kisa, FIA:n GT1 ja ALMS. Jokainen kuljettaja pystyy hoitamaan kaksi haastetta kolmesta. Henkilökohtaisesti toivon, että me Bertolinin kanssa ajaisimme Le Mansin lisäksi Amerikassa, Salo sanoi.
Julkaistu 3.1.2005 23:00:11
---
Salon F1-comeback tuli kuin hieman nurkan takaa! Saas nähdä miten tämä toinen MS selvityy F1:sen ratin taakse paluusta, vaikka vain testaamisesta onkin kyse.
Muuten, pistää muuten kovasti tuo "talli on tiennyt muutokset vuoden ajan ja testaa koko ajan niin monta eri asiaa."-kohta edelleen silmään. Miten talli voi tietää etukäteen tulevista sääntömuutoksista? Häh?
Sitä ei tosin tarvitse kysyä. Vastaushan jo tiedetään ja on tiedetty jo kauan aikaa.