Tämä syksy on opettelua, mutta ensi vuonna aion ajaa tosissani voitoista, CART-sarjaan siirtyvä Mika Salo sanoo ja kuulostaa innostuneemmalta kuin aikoihin. Vanha kipinä kilpa-autoilijan sydämessä on jälleen leimahtanut liekiksi. – Olen suunnitellut tästä puolitoistavuotista projektia, joka huipentuu mestaruuteen!
Mika Salo, 36, allekirjoittaa tänään loppukauden kattavan sopimuksen pohjoisamerikkalaista indyformuloiden CART-sarjaa kiertävän PK Racingin kanssa. Kymmenen kuukautta kestänyt sapattivapaa, jonka aikana hän ”kilpaili” ainoastaan Sebringissä ja Le Mansissa, on ohi.
– Olen nauttinut vapaudesta suunnattomasti, mutta turha kieltää, ettei veri ole koko ajan vetänyt takaisin radoille. Nyt olen kuitenkin lomaillut riittävästi ja on aika taas tehdä töitä. Minulla on hyvät fiilikset menneistä kuukausista ja yhtä hyvät tulevista, Mika sanoo.
Mika Salo taisteli koko F1-uransa tuulimyllyjä vastaan ja haluaa vihdoin hyvityksen uhratuille vuosille. Menestystä.
– Harva ymmärtää, kuinka rajusti minua otti päähän, etten F1:ssä saanut juuri koskaan tilaisuutta ajaa voitoista. Uskon vakaasti, että CART:ssa se on mahdollista ja tämä motivoi minua valtavasti. Into on todella korkealla.
”Auto edes hieman nopeammaksi”
Vasta ensimmäistä kauttaan toimivan PK Racingin omistajat, Mikan monivuotinen kaveri ja F1-vaikuttaja Craig Pollock ja amerikkalainen liikemies Kevin Kalchova, ovat houkutelleet suomalaista riveihinsä keväästä lähtien, mutta eivät aiemmin pystyneet tarjoamaan tyydyttävää palkkaa.
– Ei se vieläkään ihmeellinen ole. Teen tämän puolittain ystävänpalveluksena. PK Racing on kaukana huipputalleista, mutta yritän auttaa sitä kehittämään autonsa edes hieman nopeammaksi. Patrick Lemarie ja Max Papis eivät siinä onnistuneet, Mika kiteyttää ja viittaa tiimin aiempiin pilotteihin.
Ensimmäisen testinsä uuden työnantajansa piikkiin Mika ajoi puolitoista viikkoa sitten Mid-Ohiossa ja vakuutti vauhdillaan. Hänen pitikin debytoida CART-sarjassa viime viikonloppuna Montrealissa, mutta sopimuksen yksityiskohtien hiominen siirsi suunnitelmia muutamalla päivällä.
– Nyt kaikki on selvää, vaikka oma allekirjoitukseni paperista yhä puuttuukin. Raaputan sen siihen torstaina ja osallistunut varmasti Denverin osakilpailuun, Mika vahvistaa.
Ensimmäiset aika-ajot ovat ohjelmassa heti seuraavana päivänä.
Kaksi tarjousta huipputalleista
Myös muut tallit kiinnittivät huomionsa Mika Salon kierrosaikoihin Mid-Ohiossa.
– Nimistä en voi vielä puhua julkisesti, mutta olen saanut jo kaksi houkuttelevaa tarjousta CART:n huipputalleista ja neuvottelut ovat täydessä käynnissä. Tiedän, että PK Racingilla en voi voittaa mestaruutta, vaan minun on saatava alleni kilpailukykyisempi kalusto, Mika kertoo.
Näin hänen yhteistyönsä PK Racingin kanssa jää viiden startin mittaiseksi.
– Onneksi ne kaikki ovat mielenkiintoisia ja antavat hyvän kuvan siitä, missä CART:ssa on kysymys.
Tänä viikonloppuna Denverissä, Miamissa (28.9.) ja Surfers Paradisessa Australiassa (26.10.) ajetaan kaduilla, Mexico City (12.10.) on perinteinen kilparata ja kauden viimeinen yhteenotto Fontanassa (2.11.) huumaava ovaali.
– Viime vuonna keskinopeus nousi siellä noin 450 kilometriin tunnissa, mutta ei minua silti huimaa. Fontana on niin sanottu Superspeedway, jolla painetaan kaasu pohjassa koko ajan. Tavallaan se on jopa turvallisempi kuin tavalliset ovaalit, vaikka nopeudet ovat lähes käsittämättömät. Vastapainoksi tilaa on enemmän ja riski tehdä virheitä pienempi.
Vaikka Salolla on vahva maine juuri katuratojen spesialistina, lähtee hän ainakin Denverin kilpailuun vailla pienintäkään uhoa.
– Kilpa-autoilijana tavoitteeni on aina voittaa, mutta PK Racingilla se ei ole tänä päivänä realistista. Ja on myös muistettava, että tämä on ihan eri laji kuin F1 ja pelin hengen ja auton käyttäytymisen oppiminen vaatii aikansa.
– Onneksi rima tässä tiimissä ei ole vielä hirveän korkealla, Mika naurahtaa.