Kun yleisellä tasolla ajatellaan, niin onhan kahden noviisin siirtyminen pääluokkaan melkoinen riski. Tuolla kun ei kannata olla tavoitteena vain pitää hauskaa ja ajella, vaan kehitystä on syytä tulla. Ja kukas se potkut saa ja on päävastuussa, ellei kehitystä tule, samalla lähtee kartturi. Voi olla ihan ajosuorituksen kannalta tässä vaiheessa hyvä olla kyydissä kartturi, joka pystyy myös neuvomaan ja antamaan palautetta. Mukava toki on ollut nähdä Ennin positiiviset palautteet maalissa, mutta onko kompetenssia antaa kriittinen palaute?
Enni on varmasti hyvä, ei suinkaan maailman paras, monessa kartanlukijan tehtävässä. Onko kuinka paljon näkynyt videokuvaa pätkien varrelta mekaanikon hommista, muuten kuin renkaanvaihdosta ja rengaspaineiden mittaamisesta? Tuo tullut mieleen. Vapauttaisihan se jonkin verran kuljettajaa keskittymään omaan päätehtävään, ajamiseen, mikäli kartanlukija pystyy tekniikan osalta avustamaan mahdollisimman paljon.
Sami ottanut omaan piikkiinsä huonon viestinnän, mutta on Ennin osaltakin ollut parantamista ensimmäisessä purkautumisessaan, josta oli jäänyt pois muutama ratkaiseva asia, esimerkiksi, että on ollut tietoinen yhteistyön loppumisesta - korjannut myöhemmin. Ja Sami on maininnut useassa paikassa, että tekivät päätöksen tiimin sisällä. Jotkut heti kuvittelivat kyseessä olleen Toyotan, vaikka kyse ilmeisesti on hänen omasta taustatiimistä. Kuulunee mm. manageri ja muuta sisäpiiriä? Ja kaiken lopuksi, kyllä Sami jo ensimmäisissä haastatteluissa sanoi, että joskus hyvinkin voisivat ajaa vielä yhdessä. Omasta mielestäni myös nyt vaan on otettava kehitysaskel. Nopeutta ja rohkeutta tarvitaan lisää jatkossa.
Kyllä tosiaan karttureita on vaihtunut Katsutalla, Solbergilla, Sordolla... Jostain syystä joutuu enemmän tilille, kun kyseessä on nainen, näinhän ei pitäisi olla naisten itsensäkään kannalta. Yllätys varmaan ollut, että yllättäen WRC2:n mestarin kartanlukijavaihdos saa näin paljon huomiota. Syy olikin edellisessä virkkeessä.