Sami Pajari

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Puhtaana spekulaationa näin mieslajin edustajana totean vaan, että Sami on nuori mies jolla varmasti himotkin jylläävät. Vieressään istuu jatkuvasti kaunis nainen, jonka kanssa tehdään tiiviisti hommia ja ollaan "läheisiä". Ihan mahdollista että tuollainen kuvio alkaa miestä häiritsemään, vaikka hommat sinänsä sujuisivatkin muuten. Mutta pääluokkaan kun mennään, ei tuollaista ajatusta oikein voi olla taustalla. Keskittyminen pitää olla ihan jossain muualla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Voihan myös olla että Samin ja Ennin välit on liian kaverilliset, joten silloin ei mielellään halua antaa ikävää palautetta toiselle vaikka olis pakko tai sitten jos sanoo jotain ikävää toiselle niin se jää kalvamaan molempien mieltä ja vaikuttaa suoritukseen. En mäkään ehkä haluaisi perustaa yritystä parhaan kaverin kanssa koska vois pian olla että menis kaverisuhde roskikseen. Sanoisin että kartturin ja kuskin suhde pitää olla samanlainen kun työpaikalla suhde kolleegoihin eli ammatillinen ja tarvittaessa riittävän viileä ettei tunteet ota liikaa valtaa.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Viime päivät ovat osoittaneet ainakin sen, missä nykyinen some-aika on pahimmillaan. Kieltämättä heikosti hoidettu tiedottaminen, vaikka kartturinvaihdokseen sinänsä ei liittyisikään mitään dramatiikkaa. Olivat syyt vaihtoon mitkä tahansa, niin paremmalla tiedottamisella olisi varmasti vältetty ulkopuoliset spekulaatiot esim. seurustelusuhteista, joita tuskin kuski tai kartturikaan haluaa lukea. Olen tosin hiukan yllättynyt, että yleisemmän somen lisäksi pohdintaa nuoren miehen himoista joutuu lukemaan jopa alan omalta keskustelufoorumilta. Näköjään 70-luvulta ei ole vielä päästy kaikilta osin eteenpäin.

Eksyin katsomaan Pajarin lyhyttä haastattelua Vauhdin Maailman Facebookista, ja sen kommenttiosio oli kyllä melkoisen karmeaa luettavaa. Osoitus siitä, kuinka kriittistä tiedottamisen onnistuminen tänä päivänä on, vaikka kyseessä olisi rallimaailmassa niinkin tavanomainen asia kuin kartturinvaihdos. Sen verran sakeaa settiä puskee sen seurauksena kommenttikenttiin, että taitaapa olla parempi pistää sosiaalinen media taas hetkeksi kiinni. Toivottavasti Pajari ja Mälkönenkin niin tarvittaessa pystyvät tekemään.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
140
Kun yleisellä tasolla ajatellaan, niin onhan kahden noviisin siirtyminen pääluokkaan melkoinen riski. Tuolla kun ei kannata olla tavoitteena vain pitää hauskaa ja ajella, vaan kehitystä on syytä tulla. Ja kukas se potkut saa ja on päävastuussa, ellei kehitystä tule, samalla lähtee kartturi. Voi olla ihan ajosuorituksen kannalta tässä vaiheessa hyvä olla kyydissä kartturi, joka pystyy myös neuvomaan ja antamaan palautetta. Mukava toki on ollut nähdä Ennin positiiviset palautteet maalissa, mutta onko kompetenssia antaa kriittinen palaute?

Enni on varmasti hyvä, ei suinkaan maailman paras, monessa kartanlukijan tehtävässä. Onko kuinka paljon näkynyt videokuvaa pätkien varrelta mekaanikon hommista, muuten kuin renkaanvaihdosta ja rengaspaineiden mittaamisesta? Tuo tullut mieleen. Vapauttaisihan se jonkin verran kuljettajaa keskittymään omaan päätehtävään, ajamiseen, mikäli kartanlukija pystyy tekniikan osalta avustamaan mahdollisimman paljon.

Sami ottanut omaan piikkiinsä huonon viestinnän, mutta on Ennin osaltakin ollut parantamista ensimmäisessä purkautumisessaan, josta oli jäänyt pois muutama ratkaiseva asia, esimerkiksi, että on ollut tietoinen yhteistyön loppumisesta - korjannut myöhemmin. Ja Sami on maininnut useassa paikassa, että tekivät päätöksen tiimin sisällä. Jotkut heti kuvittelivat kyseessä olleen Toyotan, vaikka kyse ilmeisesti on hänen omasta taustatiimistä. Kuulunee mm. manageri ja muuta sisäpiiriä? Ja kaiken lopuksi, kyllä Sami jo ensimmäisissä haastatteluissa sanoi, että joskus hyvinkin voisivat ajaa vielä yhdessä. Omasta mielestäni myös nyt vaan on otettava kehitysaskel. Nopeutta ja rohkeutta tarvitaan lisää jatkossa.

Kyllä tosiaan karttureita on vaihtunut Katsutalla, Solbergilla, Sordolla... Jostain syystä joutuu enemmän tilille, kun kyseessä on nainen, näinhän ei pitäisi olla naisten itsensäkään kannalta. Yllätys varmaan ollut, että yllättäen WRC2:n mestarin kartanlukijavaihdos saa näin paljon huomiota. Syy olikin edellisessä virkkeessä.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Kyllä jos tässä veikkailla pitäisi niin 1+1=2. Latvalan kartturina jatkaa hissekisoissa Hussi ja samaan aikaan yksi kokenut kartturi siis vapautuu vaikka MM-sarjan kiertämiseen. On muutenkin sellainen kaveri jolla on kokemusta kartturin homman lisäksi myös ykkösluokan kalustolla ajamisesta ja varmaan myös Rally1 testiä on oletettavasti ajanut ja siten kokemuksellaan varmasti tasoittaa Samin tietä ykkösluokassa. Eli minun silmin uusi kartturi on jo selvillä ja se on Juho Hänninen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Tiedä sitten mitkä on ne oikeat syyt kartturinvaihdoksen takana. Jossei siinä ole mitään erityistä ihmeellistä syytä, niin miksei voi vain sanoa. Pajari ihmetteli asiasta noussutta hälyä, mitä taas itse ihmettelen. Kyllähän somessa nousee häly vaikka mistä milloinkin. Elisa Aaltola ulisi ja maalitti Kalle Rovanperää tämän törmättyä lehmään, onhan näitä. Ei se Mälkösenkään ensireaktio somessa mennyt ihan putkeen, koska toisin kuin väitti, oli tietoinen jo asiasta. Tietysti urheilija kertoo asioista sen mukaan kuin parhaaksi katsoo, mutta ääriniukka tiedottaminen kyllä vain lisää spekulaatiota entisestään. Niin olisi tosin luultavasti käynyt joka tapauksessa, esimerkiksi jos olisi todennut ettei kemiat enää kohdanneet tms. Yleisölläkin kyllä lähti reaktio täysin lapasesta, kuten näissä aina käy.

En tiedä sitten, ota nyt noista selvää. Ainakin Pajari sentään myönsi, että toisinkin tämän olisi voinut hoitaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Onpas junttimainen viesti.
Ihan rehellisesti, voisitko perustella, missä olet eri mieltä? Oletko oikeasti sitä mieltä, että jos kyse olisi olkut Seposta, kohu olisi ollut yhtä iso?

Niin, wtpä taida sinäkään. Elibhaukut juntiksi viestiä, josta lienet samaa mieltä.

Tässä saagassa olen monta puolta nähnyt, mutta että naisvihamielisyys? Voisitteko yhden konkreettisen esimerkin näyttää tästä?
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Nyt kun joku asian nosti esille, niin itsekin rupesin miettimään, että varmaan voisi liittyä ei-ammattimaiseen osaan. Toinen halunnut olla enemmänkin kuin kuski ja kartturi ja kun ei ole molemminpuolista, niin Sami todennut että häiritsee liikaa ammattipuolta. Ehkä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Ihan rehellisesti, voisitko perustella, missä olet eri mieltä? Oletko oikeasti sitä mieltä, että jos kyse olisi olkut Seposta, kohu olisi ollut yhtä iso?

Niin, wtpä taida sinäkään. Elibhaukut juntiksi viestiä, josta lienet samaa mieltä.

Tässä saagassa olen monta puolta nähnyt, mutta että naisvihamielisyys? Voisitteko yhden konkreettisen esimerkin näyttää tästä?
Käyttäjä Marussia kommentoi junttimaiseksi viestiä, jossa arveltiin jengin närkästyneen siksi, että haluavat Ennin pöksyihin. Kyllä se oli junttimainen viesti. Toki jos Seppo olisi saanut lähteä ja täällä joku kirjoittelisi, että jengi haluaa Sepon pöksyihin, niin saattaisihan sekin kiinnittää ihmettelyä.

Tässä kartturinvaihdoskohussa on kokoajan ollut kyse epäonnistuneesta viestinnästä. Alkuperäiset palikathan näyttivät suurin piirtein siltä, että Japanissa maaliin päästyään Sami olisi ilmoittanut Ennille, että tämä oli tässä. Sitten siinä vaiheessa, kun yksittäiset, mutta melko useat somekommentoijat alkoivat vähätellä keskustelua sillä, että se johtuisi vain sitä, että naiskartturi saa lähteä, niin kyllä, se on naisvihamielistä ja kertoo kirjoittajan asenteesta. Toistan vielä, tässä asiassa ei alun perin ollut mitään sukupuolisidonnaista. Se on ollut näiden kirjoittajien oma valinta ottaa sukupuoli esille.

Tästä asiasta saa harmistua myös siksi, että rallin huipulla on ainakin tällä hetkellä yksi nainen vähemmän. Koska viimeksi on ollut nainen kilpailemassa ykkösluokassa täyttä kautta? Ilka Minor ja yli 10 vuotta sitten?
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Mielenkiintoista keskustelua, puolesta ja vastaan, mutta kääntäisin katsetta hieman tulevaan.

Mitä luulette, mitä ajattelee se uusi kartturi, joka nyt istuu Samin viereen?

  • Oliko kartturi jo varmuudella tiedossa, sopimus allekirjoitettu, vai kenties ”normaali” käytäntö, että ilmoitamme ”kohta”.
  • Veikkaan, että jos kartturin nimeäminen sattuu ”viivästymään”, niin oliko kaikki edes kunnolla tiedossa/allekirjoitettuna?
  • Jos sosiaalinen media tarttui tähän näin suurella liekillä, niin mikä on siihen uuteen kartturiin kohdistuva kritiikki, jos auto ei kulje ”toivotulla” tavalla? Onko syyllinen kartturi vai kuski?
  • Löytyykö suomesta (oletus, että kartturi tulee suomesta) kovin montaa kartturia, jonka pääkoppa kestää (vanhat ja uudet mukaan luettuna) myös sosiaalisen median haasteet? Kovin helposti tuntuu menevän porukka täälläkin ”kananlihalle” mutta, tältä sivustolta kartturi ei kuitenkaan, todennäköisesti, tule.
Ja se joka edes kyseenalaistaa ja kiistää sitä seikkaa mitä Naisen (tytön) ja Miehen (pojan) välillä voi ikinä tapahtua ”suljetussa” ympäristössä (vrt. työpaikoilla) ei ole evoluution tuotoksena syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Varmaa on, että tältä uudelta kartturilta tullaan kysymään, että koska päätös on tehty ja jos hän vastaa tyyliin "en kommentoi, yksityisasia" niin seuraava myrsky on valmis. Ja jos hän vastaa että marraskuun lopussa niin häntä pidetään valehtelijana ja jos hän vastaa rehellisesti niin taas on uusi myrsky. Joten taustatiimin pitää miettiä tarkkaan vastaukset kaikkiin mahdollisiin eritavalla asetettuihin kysymyksiin jolla häntä yritetään saada ansaan. Tai sitten pitää tehdä päätös, että kartturi ei anna haastatteluja ennen Monten päätöspäivää.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
  • Oliko kartturi jo varmuudella tiedossa, sopimus allekirjoitettu, vai kenties ”normaali” käytäntö, että ilmoitamme ”kohta”.
Muuten en ota kantaa mutta tähän sen verran että aivan 100% varmuudella uuden kartturin kanssa asiat oli sovittu ja nimet paperissa ennenkuin Ennille asia kerrottiin. Tuolla tasolla asioita ei jätetä siihen tilaan että "kattellan sitten kun tuun Japaniasta"...

Oma mielipiteeni asioiden käänteistä on edelleen se että Enni oli, ja olisi vieläkin erittäin hyvä kartturi Samille. Uusi kartturi on vaan vielä vähän parempi, ainakin Samin mielestä. Ja sehän tässä ratkaisee.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
  • Löytyykö suomesta (oletus, että kartturi tulee suomesta) kovin montaa kartturia, jonka pääkoppa kestää (vanhat ja uudet mukaan luettuna) myös sosiaalisen median haasteet? Kovin helposti tuntuu menevän porukka täälläkin ”kananlihalle”
Tiedoksi: on paljon ihmisiä, jotka eivät välitä/seuraa somea pätkääkään.
Aikataulusta: totta, jos uuden kartturin nimitys viivästyy, aiheuttaa kyllä ihmettelyä.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Edelleen näyttää somessa kiehunta "Ennin potkuista" jatkuvan. Kertoo kaiken, kuinka epäonnistunutta oli viestintä Pajarin osalta aiheen suhteen. No tästä toivottavasti ottavat oppia ja uuden kartturin julkistus hoidetaan viimeisen päälle ja kaikki skenaariot otetaan huomioon ja kysymyksiin osataan vastata. Se siitä.

Miksi Pajari sitten päätti vaihtaa kartturia tässä vaiheessa? Enni on varmasti hoitanut sen kartturin ydintehtävän (nuotit, aikakortit, aikataulut, suunnittelut) moitteettomasti. Metriäkään en ole kartturina istunut, mutta tiedän että kartturin tehtäviin kuuluu niin paljon muutakin kuin nuo ydintehtävät, varsinkin nuoren kuljettajan kohdalla. Kartturin täytyy olla kuskille samalla apumekaanikko, mentori, psykologi, isä/äiti. Kartturin tehtävä on sparrata kuskia parempin suorituksiin. Jarrutella tarvittaessa, potkia perseelle kun vauhti on hukassa. Niin hyvillä kuin heikoilla hetkillä hyvinkin vaativissa henkisissä ympäristöissä kartturin on osattava lukea, tukea ja valmentaa kuskia. Uskon että tässä on syy vaihdokseen.

Pajari taustatiimeineen (ja varmasti myös Toyota on mielipiteensä antanut, vaikka JML sanoikin ettei talli asiasta päätä, neuvoo kyllä) on kokenut Samin tarvitsevan nyt uransa suurimman vedenjakajan edessä toisen kartturin valmentamaan Pajaria. Yksinkertaistettuna, koettu että joku muu kuin Enni on tässä vaiheessa uraa parempi kokonaispaketti viereen istumaan ja Pajarin kehitystä auttamaan. Ja jos näin on koettu, se on Samin päätös ja kellään meistä ei ole siihen mitään sanomista. Ja kun puolisuorasti on vihjailtu, ettei kemiat ole Ennin kanssa täysin kohdanneet, on muutos varmastikin senkin suhteen tarpeen. Helppo päätös tämä ei varmasti Samille ollut. Ja toivottavasti fanit, seuraajat ja media antavat Samille ja uudelle kartturille täyden työrauhan uran suurimman kauden alla. Ja toivottavasti tämä kohtuuttomatkin mittasuhteet saanut kohu ei jää liikaa vaivaamaan Samia. Eteenpäin!
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Kartturin rooli (liittynee ainakin osaksi tähän Sami-keskusteluun)

Kuski on aina ollut selkeästi (ja on varmaankin edelleenkin) pääosassa, mutta nykyisin kartturin rooliin on kiinnitetty enemmän huomiota myös mediassa ja jäsen ”Captain Slow” nykykartturin tehtäväkentän erittäin tyhjentävästi perkasi (selkeää kartturin ainesta! Kannattaa laittaa anomusta vetämään). Kunnustuksen merkitystä voi jokainen käydä virkistyttämässä Kopran "nuotinluku" spektaakkelilla.

Muutama pohdinta: Nokia ralli -85 (kohdentui tähän, sen perusteella, kun ko. kilpailun kartta on sivuilta poimittavissa), ”Suntan” katturi = ”kyydissä” Miss Suomi -85, yleiskilpailun voitto. Toisena ”Köpi”.

  • Olisivatko nämä herrat aikanaan pärjänneet, jopa ilman kartturia? Väitän että Kyllä!
  • Miksi ”Suntalla” oli kyydissä Miss Suomi (tai jokin muu julkkis, Timo T.A, Nykäsen Masa, Miedon Juha, paikallinen ”pohatta”, jne)? Tässä ei todennäköisesti ollut kyse puhtaasta ”ammattitaidosta”, vaan eiköhän vaaka kallistu tässä yhteydessä suurelta osin sen aikaisen medianäkyvyyden "maksimoimiseen"
Ennin kohdalla tässä on/oli mielestäni kyse valtavan hyvästä ammattitaidosta (jota tänä päivänä ehdottomasti tarvitaan) ja ennen kuin niitä mestaruuksia on vaikka muille jakaa, niin kartturin nimi useinkin ”unohtuu”. Samin saavutusten yhteydessä muistettiin melko hyvin mainita kartturin, Ennin, nimi, joka toki osalle saattoi olla punainen vaate, mutta näkyi mielestäni (tahtoi tai ei) erittäin hyvin naiskarttureiden (tai ylipäätään naisten?) merkityksen huomioimisessa median taholta, näinkin miehisessä, testoa ylipursuvassa, miesten lajissa.

Eräs, erittäin kuuluisa, ”Kekkosen” aikojen kartturi (joka itsekin on ajanut rallia) sanoi, kun ihmettelin sitä seikkaa, että kartturi saattoi vaihtua joka ralliin, oliko teillä jonkinlainen kierrätyssopimus vai mistä moinen? Hän vastasi: Kyse on rohkeudesta, uskalluksesta, seikkailunhalusta ja kiinnostuksesta autourheilua kohtaan ja ilman kartturia ei saa osallistua kilpailuun.

No mikä rooli kartturilla sitten oli muutoin, kun olla vain kulissipainona? Vastaus kuului: Hyvä kartturi kellottaa EK:n ajan ja ei se ole mikään kartturi, joka ei puhumalla saa kuskille minuutin parannusta aikaan (ennen minuuttivirheet olivat melko yleisiä, tahattomasti tai tarkoituksella).

Tätä ”kartturien evoluutiota” voi jokainen itse tykönään mietiskellä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Muutama pohdinta: Nokia ralli -85 (kohdentui tähän, sen perusteella, kun ko. kilpailun kartta on sivuilta poimittavissa), ”Suntan” katturi = ”kyydissä” Miss Suomi -85, yleiskilpailun voitto. Toisena ”Köpi”.

  • Olisivatko nämä herrat aikanaan pärjänneet, jopa ilman kartturia? Väitän että Kyllä!
  • Miksi ”Suntalla” oli kyydissä Miss Suomi (tai jokin muu julkkis, Timo T.A, Nykäsen Masa, Miedon Juha, paikallinen ”pohatta”, jne)? Tässä ei todennäköisesti ollut kyse puhtaasta ”ammattitaidosta”, vaan eiköhän vaaka kallistu tässä yhteydessä suurelta osin sen aikaisen medianäkyvyyden "maksimoimiseen
Täsmennyksenä: liki 1990-luvun puoliväliin saakka SM-rallit olivat pimeitä kisoja. Ainoastaan Suurajot oli ennakkoon tutustuttava kilpailu. Kartturin rooli muuttuu merkittävästi vaativammaksi, kun kuvaan astuu nuotittaminen ja nuottien lukeminen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täsmennyksenä: liki 1990-luvun puoliväliin saakka SM-rallit olivat pimeitä kisoja. Ainoastaan Suurajot oli ennakkoon tutustuttava kilpailu.
Tai jos vielä tarkentaa, niin suurimmaksi osaksi SM-rallit olivat pimeitä vuoteen 1993 saakka, jolloin ajettiin viimeinen pimeä SM-ralli (Satakunta-Meri-Kievari). Tunturi oli nuottikisa jostain 70-luvulta (?) saakka ja Hankiksestakin tuli asteittain nuotitettava vuodesta 1989 alkaen. Ja sitten oli erilaisia välimallin ratkaisuja (Salorassa sai 80-luvun puolivälissä nuotittaa assupätkät jne.).
1985 Nokia-ralli, johon yllä viitattiin, oli sen sijaan kansallinen ralli.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös