Sami Pajari

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ehkä Pajari ja taustajoukot ajattelivat, että tämä asia on jo tavallaan vanha asia ja ollut molempien osapuolten tiedossa jo pidempään, niin riittää vaan normaali tiedote asiasta. Ja varmaan oli myös sovittu osapuolten kanssa että asiaa ei julkisteta kesken kauden, ettei siitä seuraava mediahuomio vaikuta suorituksiin. No sitten kun Enni ilmoitti vikan rallin jälkeen että se oli yllätys, niin se sai asian kuulostamaan siltä että olisi annettu potkut ja asiaan liittyy dramatiikkaa. En tiedä, mutta ehkä olisi pehmentänyt asiaa jos olisi sanonut, että asia on ollut tiedossa jo pidempään ja tieto tuli silloin yllätyksenä. Ehkä molemmat osapuolet saivat oppitunnin miten asioita pitää tiedottaa. Kumpikaan osapuoli ei saa ihan puhtaita papereita tiedottamisesta.
Taisit kirjoittaa juuri kuten asia on!
Täysin loogista.
Ainoa missä meni pielefn oki Ennin viesti, jossa hämmästeli "potkuja".
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
On selvää, että tästä kartturi vaihdosta noussut kohu oli mittakaavaltaan isompi kun normaalisti vastaavissa tapauksissa johtuen osittain siitä, että toinen osapuoli on ulospäin suuntautunut nuorehko naishenkilö. Mietin vain, että jos 1988 olis ollut tämä foorumi olemassa, niin Salonen-Harjanne tapaus olis nostattanut kierroksia ja juorulehtiä myöten olisi kirjoitettu mysteerinaisesta joka tuhosi heidän työsuhteen ja kohu olisi ollut valmis.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Toimittajien ja "asiantuontijoiden" kyky ymmärtää pieniäkin kokonaisuuksia hämmentää. Tässä jutussa ei tarvitse ymmärtää kuin kaksi asiaa niin homma selviää jo paljon paremmin. Esim. Ilta-sanomien jutussa "asiantuntija" Ketomaa ihmettelee miksi tuo julkaistiin heti kisan ja mestaruuden varmistuksen jälkeen... Ei kovin suurta perehetyneisyyttä tarvitse kun voi päätellä että ensinnäkin eivät halunneet tehdä julkistusta ennen kisaa koska se olisi vienyt huomion siihen kartturin vaihdokseen kisa suorituksen sijaan. Ja toiseksi heti maanantaina kisan jälkeen julkaistiin sitten Samin soppari ensikaudelle joten silloin asia olisi viimeistään tullut julkiseksi. Eli aikataulun kannalta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin julkaista asia kisan jälkeen sunnuntaina... Onhan siinä toki kaksi asiaa mitkä pitää tajuta joten eihän se helppoa ole... Ja tämä ei tietenkään tarkoita etteikö itse tiedotusta olisi pitänyt hoitaa paremmin...

https://www.is.fi/ralli/art-2000010865710.html
 
  • Like
Reaktiot: jjx

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Eksyin katsomaan Pajarin lyhyttä haastattelua Vauhdin Maailman Facebookista, ja sen kommenttiosio oli kyllä melkoisen karmeaa luettavaa. Osoitus siitä, kuinka kriittistä tiedottamisen onnistuminen tänä päivänä on, vaikka kyseessä olisi rallimaailmassa niinkin tavanomainen asia kuin kartturinvaihdos. Sen verran sakeaa settiä puskee sen seurauksena kommenttikenttiin, että taitaapa olla parempi pistää sosiaalinen media taas hetkeksi kiinni. Toivottavasti Pajari ja Mälkönenkin niin tarvittaessa pystyvät tekemään.
Noin yleisellä tasolla näyttää taas vallitseva trendi olevan vakiintuneissa kuski&kartturi tiimeissä. Ennen jotkut kuskit vaihtoi kartturia useamman kerran kaudessa. Vatasella oli varmaan joka vuosi vähintään pari eri kartturia ja ei näemmä Hertzikään istunut koskaan ihan koko kautta Mikkolan vieres.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Suopuro vastaa

https://yle.fi/a/74-20127968

Kertoohan tämä kohu siitä, että ralli kiinnostaa kun sinänsä arkipäiväistä kartturin vaihtoa vatvotaan mediassa päiväkaupalla eikä kyse edes ole Rovanperästä vaan vielä paljon tuntemattomammasta nimestä.
Heh, tämä ehkä ainoa positiivinen juttu koko keississä. Mukava nähdä, että ralli kiinnostaa. Huonohan tilanne olisi ollut ralliautoilun kannalta, jos koko tapaus olisi mennyt vain olankohautuksin tai ilman mitään mediatilaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
799
Ennen jotkut kuskit vaihtoi kartturia useamman kerran kaudessa. Vatasella oli varmaan joka vuosi vähintään pari eri kartturia ja ei näemmä Hertzikään istunut koskaan ihan koko kautta Mikkolan vieres.
Mitens Mikkolalla vuodesta 1977 11 vuotta eteenpäin?

EWRC:n mukaan tuolla 1979 ollut jossain kotimaan ralleissa Putkonen. 1982 oli Gumpert Norsunluurannikolla, mutta siihen oli painavat syyt, Mikkolan auto oli käytännössä kahtasataa kulkeva Moutonille valjastettu huoltoauto ja Gumpert oli Audi Sportin korkein tekninen auktoriteetti. 1983 on sitten ollut yhdessä rallissa Amerikassa Fabrizia Pons kartturina. 1984 ollut yhdessä rallissa Phil Short, yhdessä Geistdorfer ja Amerikassa paikallinen Doug Shepherd. Sitten mentykin taas Audi-kauden loppuun asti Hertzin kanssa poislukien Heikki Mikkola Mänttä-rallissa siipi-Quattron kyydissä. Vasta Mazdalle siirtyessä 1988 tuli Geistdorfer, kunnes Hertz istui taas koko vuoden 1990 Hannun vierellä.

Ei tuossa ole kartturia vaihdettu vaihtamisen ilosta, vaan vaikuttaisi, että nuo yksittäiset muut kartturit ovat olleet jotain paikkoheittoja - paikallisia spesialisteja tai Arne ollut estynyt syystä tai toisesta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Olisihan se Urheiluruutukin voinut jättää nuoren kuskin hiillostamisen ja leikata sen hämmentyneen ilmeen pois (ja koko kysymyksen). Kyllä ne siellä edotoida osaavat, mutta tätä se maailma tänä päivänä tuppaa olemaan. MItä tulee JJX:n nostamaan case: Harjanne episodiin, niin siinä mielessä onneksi se tapahtui aikaan ennen somekanavia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Logiikka ei tietenkään ole ihan sama kuin nykyään (eikä liity enää Pajariin mitenkään), mutta Henkka Toivosella oli loppuvuodesta 1980 kuukauden aikana kolme eri kartturia - tai ainakin kolme eri kaveria kyydissä:

16.-19.11.1980 RAC / Paul White
29.-30.11.1980 Pohjola-ralli / Antero Lindqvist
13.12.1980 Reiskan ralli / Timo T.A. Mikkonen
 
Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Menee kyllä lisää asian vierestä, mutta tartun tähän aikakautensa ”hämmentäjään” Timo T. A. Mikkoseen, mikä näkyy tuossa jäsen DC:n nostossa.

Onko kenelläkään tietoa, miten hän tuli mukaan ”ralliperheeseen”? Toki medianäkökulman ymmärrän, mutta oliko muutoin kuinka rallin kanssa tekemisissä?

Lisäksi pieni heristävä sormi sen suhteen, että kun eWRC:stä katsoo recordia, niin nyt taitaa Mikkosen Timot olla vähän samassa modessa. Pientä tarkkuutta toivoisin, niin tätäkin tietoa voi käyttää asiayhteyteen kuuluvalla tavalla. Tämä kyseinen Timo kuitenkin personoituu noihin kahteen kirjaimeen, Torsti Antero.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
799
Logiikka ei tietenkään ole ihan sama kuin nykyään (eikä liity enää Pajariin mitenkään), mutta Henkka Toivosella oli loppuvuodesta 1980 kuukauden aikana kolme eri kartturia - tai ainakin kolme eri kaveria kyydissä:

16.-19.11.1980 RAC / Paul White
29.-30.11.1980 Pohjola-ralli / Antero Lindqvist
13,12.1980 Reiskan ralli / Timo T.A. Mikkonen
Ja heti perään tammikuussa 1981 Fred Gallagher Monte-Carlossa.
 

Bensa Lenkkari

Well-known member
Liittynyt
20.1.2022
Viestit
91
Hieman kommentoin tätä viime päivien uutista... Toiseen ketjuun kirjoitin parisen viikkoa sitten tulossa olevasta uutisesta, joka voi järkyttää. No, järkytystä on tullut.
Kartturinvaihdos on ollut vireillä pitkään. Itse kuulin asiasta jo elokuussa Jyväskylän jälkeen.
Niin onko asia ollut tiedossa jo ennen Jyskälää? Tämä selittäisi Ennin, normaaliin poikkeavan vaisuuden ko kisassa. Ei ollut sama iloinen Enni Jyskälässä kyydissä.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Scuderia_movisport kertoo Instagramissa Pajarin olevan Monza Rally Shown viivalla Toyotan rally-kakkosella. Takalasissa komeilee myös muuan M. Salmisen nimi. Mitään varmistuksia tai lähtäriä en vielä löytänyt.

IMG_20241202_215254.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Pajarin tapa taitaa olla vaihtaa kartturia muutaman vuoden välein, tämän tulkinnan sai IG-viestiä lukemalla. Varjopuolena tässä, on että pitkäaikaista työsuhdetta ei pääse syntymään. Moni legenda on ajanut vuosia saman kartturin kanssa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Pajarin tapa taitaa olla vaihtaa kartturia muutaman vuoden välein, tämän tulkinnan sai IG-viestiä lukemalla. Varjopuolena tässä, on että pitkäaikaista työsuhdetta ei pääse syntymään. Moni legenda on ajanut vuosia saman kartturin kanssa.
Melkoinen tunteiden tulkki taidat olla jos tuon instaviestin perusteella moisen johtopäätöksen vedit.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
140
Niin, mistä tietää vaikka Pajari olisi ajanut koko ajan Salmisen kanssa ellei Salmiselle olisi tullut tarjousta Toyotalta, josta ei kannattanut kieltäytyä. Koko saagassa ei loppujen lopuksi ollut mitään ihmeellistä, ainoastaan nykyajan some-maailmassa toimivat liian herkät "Enter"- sormet.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Niin, mistä tietää vaikka Pajari olisi ajanut koko ajan Salmisen kanssa ellei Salmiselle olisi tullut tarjousta Toyotalta, josta ei kannattanut kieltäytyä. Koko saagassa ei loppujen lopuksi ollut mitään ihmeellistä, ainoastaan nykyajan some-maailmassa toimivat liian herkät "Enter"- sormet.
Jaa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Eka ajatus tätä lukiessa on se et kukas sitten hyppää TGR:n puolelle kouluttamaan japseja Salmisen tilalle?
 
Ylös