Sanoja, joiden käyttö ärsyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ace17
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
NotShee sanoi:
Kerran olen ihan oikeasti hämääntynyt tuosta ilmauksesta (eikö se muuten ole monikossa yleensä?!). Oli joku jääkiekkojuttu tms., jossa mainittiin jonkin joukkueen olevan loppupeleissä huonompi tms.
Jossain oli joskus esimerkki "Loppupeleissä saattaa käydä niin että HIFK putoaa loppupeleistä", mutta tästä ei ollut kyse - mainitsemani juttu oli aivan helposti ymmärrettävissä molemmin tavoin.

Tiettyjen sanojen taivuttaminen. Erityisesti ulkomaalaisten nimien taivuttaminen genetiivissä tuntuu tuottavan suomalaisille ongelmia. Tuli tässä nyt mieleen kun pyöräilyselostaja sanoi "Landiksen.." vaikka oikeaoppisesti se pitää taivuttaa "Landisin". Ihan vastaavasti minun silmiini sattuu kun joku kirjoittaa "Jacqueksen" vaikka se pitäisi kirjoittaa "Jacquesin".

Jacques sanoi:
Tiettyjen sanojen taivuttaminen. Erityisesti ulkomaalaisten nimien taivuttaminen genetiivissä tuntuu tuottavan suomalaisille ongelmia. Tuli tässä nyt mieleen kun pyöräilyselostaja sanoi "Landiksen.." vaikka oikeaoppisesti se pitää taivuttaa "Landisin". Ihan vastaavasti minun silmiini sattuu kun joku kirjoittaa "Jacqueksen" vaikka se pitäisi kirjoittaa "Jacquesin".
Onpa vaikeaa Jacqueksella..eiku...Jacquesilla.

Jacques sanoi:
Ihan vastaavasti minun silmiini sattuu kun joku kirjoittaa "Jacqueksen" vaikka se pitäisi kirjoittaa "Jacquesin".
Aloin muuten ihan miettiä, kuinka kirjoitan tuon... :D Jos on kyse jostain muusta kun susta,luulen kirjoittavani sen varmasti oikeín, mutta susta puhuttaessa en menis vannomaan...

Yks kans mikä ärsyttää on se, kun kehutaan, että joku tyyppi on maailmankuulu tarkoittaen siis, että kyseinen henkilö tunnetaan kaikkialla maailmassa. Jos se tosiaan tunnetaan, niin silloinhan sana on turha.
Jos taas kyseistä tyyppiä ei tunneta kaikkialla maailmassa, niin silloinhan kyseessä on vain typerä yritys pönkittää kyseisen tyypin imagoa ja lisätä konserttilippujen tai levyjen myyntiä.
Miks muuten nämä "maailmankuulut" tyypit yleensä tulee Italiasta, eikä niistä ole kuultu Suomea ja Italiaa lukuunottamatta muualla yhtään mitään?

AJ sanoi:
Yks kans mikä ärsyttää on se, kun kehutaan, että joku tyyppi on maailmankuulu tarkoittaen siis, että kyseinen henkilö tunnetaan kaikkialla maailmassa. Jos se tosiaan tunnetaan, niin silloinhan sana on turha.
Jos taas kyseistä tyyppiä ei tunneta kaikkialla maailmassa, niin silloinhan kyseessä on vain typerä yritys pönkittää kyseisen tyypin imagoa ja lisätä konserttilippujen tai levyjen myyntiä.
Miks muuten nämä "maailmankuulut" tyypit yleensä tulee Italiasta, eikä niistä ole kuultu Suomea ja Italiaa lukuunottamatta muualla yhtään mitään?

Entäpä "koko kansan" Katri Helena? :dunno:

AJ sanoi:
Maailma pyörii oman navan ympärillä, siksi.