Sanontojen alkuperä

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Noista Mossen vuosituloista tuli mieleen (jos/kun tällaista toikkia ei vielä ole perustettu), niin täällä voitais koittaa kaivella joidenkin sanontojen alkuperää.

Itteä nyt ainakin ensialkuun kiinnostaisi sanonta:
Rahaa on niin, ettei paskalle taivu

Olettaisin alkuperän olevan jossain 70-80-luvun elokuvamaailamssa. Onko parempaa tietoa?
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Mä olen aina ajatellut sen niin, että lompakko perstaskussa on niin tuhti, ettei pysty ottamaan housuja pois tai kyykistymään.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Voi vittu nyt oikeasti, jumalauta! Se, että saa ekan tai ekoja kertoja pillua, niin saa näköjään hahmon lepertelemään tuollaista paskaa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Menipä taas tärviölle aivan asiallinen ja hyvää keskustelua keränny otsake.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Voi vittu nyt oikeasti, jumalauta! Se, että saa ekan tai ekoja kertoja pillua, niin saa näköjään hahmon lepertelemään tuollaista paskaa.
Olettaisin alkuperän olevan jossain 70-80-luvun elokuvamaailamssa. Onko parempaa tietoa?
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Mä olen aina ajatellut sen niin, että lompakko perstaskussa on niin tuhti, ettei pysty ottamaan housuja pois tai kyykistymään.
Juuri noin niiden keskuudessa, jotka tapaa paskoa housut jalassa. Mutta jos jätettäisiin nämä homovankilamielisairaalan käytännöt toisiin kertoihin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
(20.09.2006) "Ovi on sepposen selällään" - Mistä kyseinen sanonta tulee?
Murresanat sepo, seppo, sepposen ovat alkusointuun perustuvia vahvennussanoja. Samantapaisia fraaseja ovat apposen ammollaan, typö tyhjä jne.

Karjalan kielessä sepo, seppo, se(p)poisen tarkoittaa aivan. Inkeroisten kielellä sanotaan myös: "ovi on sepoi selällä".
Lähde: Suomen sanojen alkuperä. 3 : R-Ö. SKS 2000.
(igs.kirjastot.fi)
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kuulemma Seinäjoella eleli kerran yks Seppo Sepponen joka tykkäsi kiipeillä puihin. Sieltä se sitten huuteli ihmisille, ja lauleskeli.
Kerran kuitenkin kävi niin että Seppo ei kyennytkään kiipeämään puuhun koska oli sitonut selkäänsä oven ja se haittasi kiipeilyä.
Niinpä kylän akat harakoi Sepon, ja siitä se sanonta sitten sai alkunsa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kuulemma Seinäjoella eleli kerran yks Seppo Sepponen joka tykkäsi kiipeillä puihin. Sieltä se sitten huuteli ihmisille, ja lauleskeli.
Kerran kuitenkin kävi niin että Seppo ei kyennytkään kiipeämään puuhun koska oli sitonut selkäänsä oven ja se haittasi kiipeilyä.
Niinpä kylän akat harakoi Sepon, ja siitä se sanonta sitten sai alkunsa.
Näinhän se meni.

Joskin aika saattaa kuultaa muistot. Muistelisin, että Sepolla oli oven sijasta kyttyrä seljässä ja käet täynnä kossua.
 

Örfil

Guest
Forumperäisten sanontojen syntyjäkin voisi selventää...
 
Ylös