Kohtalaisen vaiherikas kisa kaikinpuolin! Kaikki tekevät virheitä, kuten taas nähtiin. MM-tilanne meni kerrasta mielenkiintoiseksi.
Juholle ja Markkulan Mikolle respectiä ja paljon! Raju vatsatauti vei kartturilta voimat niin totaalisesti, että mies nostettiin autosta pois suoraan ambulanssiin perjantai-iltana. Yö sairaalassa ja aamulla taas Mitsuun lukemaan nuottia. Siinä olisi moni muu heittänyt pyyhkeen kehään, mutta näillä miehillä on SISUA!!
Meidän kisamme oli selviytymistaistelu. Ensimmäisen pätkän jälkeen kun vaihdoimme etupyöriä, huomasimme vasemman etupyörän liikkuvan n.5cm sivusuunnassa ja oikea heilui hieman vähemmän. Pyöränlaakerit löysällä!!! Ihan pienen v***tuksen iski päälle heti kättelyssä, koska ennen huoltoa oli edessä vielä 21km ja 20km erikoiskokeet. Hissukseen nilkutimme toisen ja kolmannen pätkän läpi, mutta silti kolmosella tuli vielä rengasrikko, joten tunnelma oli katossa.
Päivän toiselle lenkille lähdettäessä nollasimme tilanteen, koska edessä oli vielä paljon kilometrejä. Aamun kolme pätkää ajettiin siis iltapäivällä uudestaan. Suunnitelman mukaisesti aloitimme taas renkaiden vaihdon ss4 Crastazza jälkeen ja huumori loppui kyllä totaalisesti, kun vasen etupyörä jälleen heilui kun hullun mu*kku mielipuolen per**essä! Nyt oli laakeri kiinni, mutta jotain muuta oli löysällä. Eihän siinä, taas mummoilemaan kaksi seuraavaa pätkää, jotta auto pysyisi ehjänä huoltoon saakka. Jotta onni ei liikaa hymyilisi, jysähti jälleen toinen etupyörä ss6:lla, pari kilometriä aikaisemmin kuin ensimmäisellä kierroksella.
Sitä perjantai-illan v-käyrää ei pysty millään asteikolla kuvailemaan.
Hyvin nukutun yön jälkeen pystyi hiukan jopa hymyilemään aamulla. Lauantai aamun ensimmäinen pätkä meni ihan mukavasti, kuudenneksi nopein, vaikka ei edes mitenkään erityisesti puristettu. Se olikin sitten kisan ainoa onnistunut erikoiskoe. Seuraava ei tullut ihan puhtaasti. SS9 Su Filigosu lähti mukavasti liikkeelle, kuten spliteistä voipi todeta, mutta pieni nojaus maapenkkaan väänsi raidetankoa pahasti oikealta puolelta. Varovaisesti yritimme tulla pois pätkältä, mutta tankohan napsahti sitten kokonaan poikki, eikä auto enää kääntynyt tietä myöten, vaan matka jatkui tangentin suuntaan oikealle kaartuvassa mutkassa. Onneksi vauhtia ei ollut paljoa, raidetangon lisäksi vetoakseli meni poikki.
Emme startanneet enää sunnuntaille vaan kävimme turisteina seuraamassa tapahtumia penkan päällä. Sellainen piirre oli mukava huomata, ettei tapahtuman tärkein asia katsomossa ollut kolmen promillen humalatila, vaan oman suosikin kannustaminen. Sopisi tänne kotoSuomen rallikatsomoihinkin...
Auton kanssa on päästy paljon eteenpäin, nyt ei ollut minkäänlaisia murheita jarrujen kanssa ja ajettavuus on huomattavasti parempi, kuin Portugalissa. Silti alustan kanssa on vielä töitä tiedossa, sillä Jyväskylässä haluamme auton olevan kunnolla iskussa.
Kisan ominaispiirre oli erittäin paljon vaihteleva pito, mitä ei heti uskoisi sorarallissa yhden kisan aikana tapahtuvan. Shakedownpätkä oli kuin yö ja päivä verrattuna kisan tiestöön. Erittäin kovapintainen, hyvän pidon omaava tie, sillä kivet olivat tiukasti kiinni tien pinnassa. Renkaat se kyllä söi hyvin tehokkaasti loppuun, vaikka mekään emme ajaneet kuin kolme kertaa pätkän läpi (3x3km). Lisäksi tie oli tasainen ja helppo, mitä taas kisan erikoiskokeet eivät totisesti olleet.
Kisapätkillä olikin sitten kaikkea. Erittäin liukasta löysää hiekkaa, jonka ansiosta löysimme yhden metalliportin hyvinkin konkreettisesti heti ensimmäisellä pätkällä. Erittäin karkeaa soraa, erittäin isoja kiviä, erittäin kovapintaista tietä, jonka päällä hienon hienoa hiekkaa, joten pito oli todella vähäistä. Mutta tämä kaikki kuuluu lajin luonteeseen ja siksi se ehkä onkin niin kiehtovaa.
Ja taas muistakaa: KAIKKI EI AINA OLE SITÄ MILTÄ SE NÄYTTÄÄ!
Muuten, jos haluatte avartaa näkövinkkeliä rallin saralta, niin suosittelen hyvin lämpimästi Pahkisen Eki kirjaa "Ralliajon perusteet".