Sauberilla vahva paketti ensi vuodeksi.

  • Viestiketjun aloittaja Ma
  • Aloituspäivämäärä

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Lukekaa vaikka Heinz-Harald Frentzenin kommentit torstain lehdistöstä. Sauber käyttää siis ilmeisesti koko F1-sirkuksen moderneinta tuulitunnelia. Lisäksi ensi vuodeksi on tulossa Ferrarin tämän kauden moottorit ja vaihdelaatikko, jotka osoittautuivat kyllä sekä nopeiksi että luotettaviksi.
Olisiko Giancarlo Ficihellalla ja Felipe Massalla (jos ulosajot vähenevät) mahdollisuuksia yleisiksikin pistemestästäjiksi ja sateen sattuessa palkinnoilla vierailijoiksi. Ainoa ongelma vahvassa paketissa näyttää olevan Bridgestonen renkaat. Michelinin kiintiö on BAR:in liittymisen jälkeen ilmeisesti täynnä joten jos ei Bridge ota kovia harppauksia talvella rengasetu säilyy vastaavanlaisena.

Mitä mieltä, voihan toki olla että auton suunittelu menee päin persettä ja kaudesta tulee samanlainen kuin tästä (poislukien Indy).
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Jaa-a...sittenhän sen näkee... Kyllä Fisichella varmasti pisteitä napsii urakalla,jos auto on luotettava ja tarpeeksi nopea :) Massan veikkaan tötöilevän alkukaudesta :D

<small>[ 12-10-2003, 22:57: Message edited by: Minardi fani ]</small>
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Veikkaan että Sauber keikkuu ensi kaudellakin sijoilla 5-8, etenkin jos ennustaa tulevaa sen perusteella, millainen on tallin (lähi)historia. Ja vaikkei tämä nyt Sauberiin liity niin todennäköisin on kai myös se mahdollisuus, että (MP-19:stä ja Q-tyypin moottorista huolimatta) McLaren jahtaa ensi kaudellakin Ferrarin ja Williamsin etumatkaa kiinni.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Jää nähtäväksi. Kaikilla talleillahan se "ensi kausi" on aina merkittävästi päättynyttä parempi.
Sauber on vajonnut pari viime vuotta selvästi alaspäin vaikka aina ollaan saatu menestyksen takava voittaja-tekniikka ferrarilta.
Eeeensi kaudelle olisi siis luvassa taas hieman lisää Ferraria eli ei sinäänsä mitään uutta ja tuo tuulitunneli. Hyvä tuulitunneli toki mahdollistaa auton tehokkaamman kehittämisen, mutta ei tuo tunneli yksin mitään apua tuo mikäli ei ole päteviä insinöörejä ja riittävää budjettia.
Ja en ole tuolta rintamalta kuullut mitään merkittävää. Budjetti taitaa pysyä kolmen pienimmän joukossa ja kuka on edes sauberin pääsuunnittelija?

Kuskit vaihtuu, mutta Massa on jo "taitonsa" näyttänyt eikä Fisichellakaan ole mikään ihmeidentekijä joten vaikeaa tulee olemaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ma:
Sauber käyttää siis ilmeisesti koko F1-sirkuksen moderneinta tuulitunnelia. Lisäksi ensi vuodeksi on tulossa Ferrarin tämän kauden moottorit ja vaihdelaatikko, jotka osoittautuivat kyllä sekä nopeiksi että luotettaviksi.
Olen antanut itseni ymmärtää että Sauberin tuulitunnelista huolimatta nykyiset ongelmat johtuvat juuri aerodynamiikasta. (Peter Sauberin tunnustus).

Lisäksi olen lukenut, että johtuen (todennäköisesti voimaan tulevasta) yhden moottorin säännöstä per viikonloppu, tämän kauden Ferrari-moottori ei tule kyseeseen, vaan saavat saman moottorin, jota Ferrarikin käyttää. Eli ihan uuden.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kiinnostavaa on nähdä onnistuuko Sauber kauden ensimmäisessä kisassa pääsemään lähemmäksi Ferrarin vauhtia kuin kertaakaan tällä kaudella. Mikäli moottori ja vaihdelaatikko ovat samat, ne todennäköisesti ovat samat juuri ensimmäisessä kilpailussa. Tästä eteenpäin kehitys menee luultavasti siihen suuntaan, että Ferrari saa aina uuden kehitysversion ensin, ja Sauber vasta kun Ferrari itse siirtyy seuraavaan. Toki on mahdollista, että Ferrari tekee ns. 1B mallin moottoristaan jo kauden alun testejä varten ja tämä on sitten se kone, jolla Sauber tulee ajamaan. Tällöin ei Ferrarin ja Sauberin suoritusten vertailussa mielenkiintoa ole tätä kautta enempää. Perussääntöhän on se, että toisin kuin Fordin koneilla, ei Ferrarin moottoreilla ykköstallia haasteta yhdessäkään kilpailussa.

Fisichella Massa parivaljakko ei ole huono. Massan kokemuksesta Ferrarin testaajana on varmasti hyötyä ja varmasti hän on kuljettajana nyt kypsempi kuin viimeksi. Tässä välissä on nähty useampiakin tunaroivia junnuja, joten epäilen etteivät Massan suoritukset miltään kovin heikoilta vaikuta, jos vain auto toimii. Jos auto ei toimi on Fisichella varmasti täysin omaa luokkaansa pisteiden metsästyksessä - vaikkei pisteitä tällöin luonnollisesti tätä kautta enempää juuri tulla saamaankaan.

Sauber sai tällä kaudella merkittävän osan pisteistään juuri yhdessä sadekelin kilpailussa. Samaa voisi odottaa ensi vuonna. Mahdollisuuden ovat tällöin siinä mielessä paremmat, että ensimmäistä kilpailua ei menetetä väärän rengastyypin takia mutta toisaalta heikommat siinä mielessä, ettei ensi kaudella ero M ja B renkaiden välillä sadekelilläkään ole yhtä suuri kuin tänä vuonna.

Sauberin mahdollisuudet parantaa perustuvat lähinnä siis kolmeen asiaan. Ensinnäkin Bridgestone kuroo Michelinin etumatkaa kiinni, tästä juuri Sauber kaikkein eniten hyötyy, sillä se tuo ilmaisia kymmenyksiä Michelin talleihin verrattuna (myös BARiin sillä tottuttelu uuteen merkkiin ei aivan ongelmatonta ole). Toiseksi Sauber saa myös Ferrarin vaihdelaatikon ja näin ollen auto on helpompi rakentaa vähäisemmilläkin resursseilla. Kolmanneksi Sauber keskikastin talleista teki aerodynamiikassa ne suurimmat virheet, näin ollen pelkkä tehtyjen virheiden osittainen korjaaminenkin vie tallia eteenpäin suhteessa muihin keskikastin talleihin.

Sokerina pohjalla on hyvä muistaa miten Peter Sauber ihasteli McLarenin kykyä ottaa vanhasta automallistaan paljon enemmän irti. Epäilemättä resurssien vähäisyys pakottaa Sauberin vakavasti harkitsemaan auton suunnittelua siinä ajatuksessa, että samaa mallia käytetäänkin sitten kaksi kautta. Mikäli tallilla riittää rohkeutta, on juuri kausi 2004 se jona isketään kaikki mahdolliset kortit pöytään ja rakennetaan niin hyvä auto kuin resurssit mahdollistavat ja varmistetaan budjettitasapaino säästämällä loppukaudesta uuden auton suunnitteluun tarvittavat rahat.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Jones:
Olen antanut itseni ymmärtää että Sauberin tuulitunnelista huolimatta nykyiset ongelmat johtuvat juuri aerodynamiikasta. (Peter Sauberin tunnustus).
Ei siitä huolimatta, vaan juuri siitä johtuen: Se on uusi se tunneli. Sitä ei ollut vielä olemassa kun tämän kauden autoa suunniteltiin ja kehitettiin. Ensi kauden auto sitten rakennetaan tuon uuden tunnelin antamien hyvien tulosten perusteella.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eipä voine Sauber käyttää tämän vuoden Ferrarin moottoria, kuten Jones tuossa virkkoi - Eipähän kestäisi luultavasti koko vkoloppua, kun on vaan suunniteltu kestämään se noin 600 kilometriä.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
JOC:
Eipä voine Sauber käyttää tämän vuoden Ferrarin moottoria, kuten Jones tuossa virkkoi - Eipähän kestäisi luultavasti koko vkoloppua, kun on vaan suunniteltu kestämään se noin 600 kilometriä.
Tai jos ne käyttää niin niitten pitäisi varmaan laskea moottorin tehoja aika lailla :confused:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Hmm...jotenkin tuntuu että kun kyseessä on Ferrarin moottori, niin se kestää vaikka kuinka kauan. Tosin tämä vain Schumacherin alla, poksahtihan Japanissakin yksi Ferrari, tosin juuri Sauberin alla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Minkä helkutan takia Sauberin motot räjähtelee suht usein? Ferrarin moottorit kuitenkin kestävät itse Ferrarissa oikeastaan mitä tahansa.
Eikös moottorit anneta valmiina ja niitä ei venkslata mihinkään suuntaan, kun ne Sauberille tuodaan? Tiettyhän Ferrari saa myydä maanantai kappaleiksi tietämänsä moottorit Sauberille, ja varmasti niin tekeekin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
kouvotsvoni:
Minkä helkutan takia Sauberin motot räjähtelee suht usein? Ferrarin moottorit kuitenkin kestävät itse Ferrarissa oikeastaan mitä tahansa.
Eikös moottorit anneta valmiina ja niitä ei venkslata mihinkään suuntaan, kun ne Sauberille tuodaan? Tiettyhän Ferrari saa myydä maanantai kappaleiksi tietämänsä moottorit Sauberille, ja varmasti niin tekeekin.
Hyvä kysymys.
Tämmöinen ajatus tuli mieleen...

Ehkä Ferrari toimittaa asiakasmoottorinsa ilman viimeisintä viritystä ja Sauber pyrkii ottamaan kaiken irti koneista viilaamalla niitä itse. Jos lähtötaso ferrarin asiakasmoottorissa on laskettu kovin alas joutuu Sauber virittämään niitä riskirajoilla saadakseen edes keskitason myllyn aikaiseksi ja tässä sitten välillä mennään rajan yli.
Itse Ferrarilla ei moottoripuolella tarvita ottaa suuria riskejä sillä nopeus riittää ilmankin.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tuli tässä mieleen se että Sauber saa ensi kaudeksi Ferrarin tämän vuoden vaihdelaatikon ja moottorin ja molemmissa muuttuu säännöt...Moottori pitää kestää 800km ja vaihdelaatikko pitää olla puoliautomaatinen niin miten Ferrarilla riittää aikaa kun pitää tehdä kahta erinlaista moottoria ja kahta erinlaista vaihdelootaa :confused: ...tais Sauber tehdä hyvät kaupat :rolleyes: saa semmosen vaihdelootan mitä ei voi käyttää :D yuck :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
siis ainakin ennen Sauberille oli jopa palkattu Osamu Goto, kuulisa moottorivelho vastaamaan ferrarin myllyjen virityksestä... nyykypäivän laitaa en tiedä, mut ainakin ennen Sauber itse teki viel muutoksia koneisiin... tosin luulis sen loppuvan jos saavat moottorin + vihteiston suoraan ferkulta...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
vormula:
Tuli tässä mieleen se että Sauber saa ensi kaudeksi Ferrarin tämän vuoden vaihdelaatikon ja moottorin ja molemmissa muuttuu säännöt...Moottori pitää kestää 800km ja vaihdelaatikko pitää olla puoliautomaatinen niin miten Ferrarilla riittää aikaa kun pitää tehdä kahta erinlaista moottoria ja kahta erinlaista vaihdelootaa :confused: ...tais Sauber tehdä hyvät kaupat :rolleyes: saa semmosen vaihdelootan mitä ei voi käyttää :D yuck :D
Itseasiassa koko sopimuksen taustalla taitaa olla juuri se, ettei Sauberilla itsellään ole tarvittavia resursseja oman vaihdelaatikon rakentamiseen Ferrarin ensivuoden konetta varten, näin ollen jotta sopimus saatiin aikaan, oli käytännössä pakko sopia sekä moottorin että vaihdelaatikon myynnistä.

Korostan edelleen, että Sauberin ongelma tällä kaudella ei ollut moottori vaan kelvoton aerodynamiikka. Moottorin osalta Ferrarin tarjoaman moottori-vaihdelaatikko yhdistelma vastaan aivan varmasti Minardin, Jordanin ja Jaguarin käytössä olevia Fordin myllyjä. Se miten Petronas suhtautuu Hondan ja Toyotan myllyihin jää arvailujen varaan. Ainakin luotettavuuden osalta luulisi Petronasin pärjäävän hienosti. Näin ollen Sauberilla pitäisi ensi vuonna auton suunnittelun onnistuessa olla sellainen paketti jolla tavoitellaan jälleen 5. tilaa.
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Itsehän suhtaudun optimistisesti Sauberin tulevaan kauteen. Fisichellan kykyyjä ei kuulukaan epäillä, ja Massakin varmasti tulee pärjäämään tulevana vuonna hienommin. Massan suurin heikkoushan oli tekniikan tajuamisessa ja Ferrarilla vietetty aikahan on kohentanut hänelle tuntemusta, eli hienoa.

<small>[ 15-10-2003, 21:40: Message edited by: Hannub ]</small>
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
JOS auto onnistuu hyvin niin 5.sija on mahdollinen, mutta itse kyllä uskoisin Toyotaan tai BARiin enemmän.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Massa voi olla hyvä tietolähde Seuberille yhden Ferrari-vuoden jälkeen. Lisäksi on toivottavaa/todennäköistä että yksi koulutusvuosi on saanut auton pysymään paremmin haskojen väliin, eikä ulosajoja enää pitäisi tulla.
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Mä muistelisin jostain lukeneeni, että siihen sauberin ja ferrarin sopimukseen sisältyis tuo ferrarin tän vuoden kori... eek! :confused:

<small>[ 17-10-2003, 15:19: Message edited by: top-1 ]</small>
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
peter Sauber f1-forumin mukaan:

Ensi vuonna Peter Sauber odottaa kilpailun tiukkenevan entisestään. Kaikki seitsemän tehdastallia yrittävät voittaa kilpailuja ja mestaruuden.

Sauber kuitenkin uskoo, että yksityistalleillakin on mahdollisuuksia.

"Meillä on uskolliset yhteistyökumppanit, joiden avulla voimme toteuttaa pitkän tähtäimen strategiaa. Tästä kertoo uusi huippunykyaikainen tuulitunneli, jota parhaillaan rakennamme Hinwilin tehtaamme viereen", Peter kertoi.

"Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, voimme aloittaa työt ensi helmikuussa. Voimme silloin jatkaa C23:n kehittämistä uuden fantastisen työkalumme avulla."
 
Ylös