Sauberilla vahva paketti ensi vuodeksi.

  • Viestiketjun aloittaja Ma
  • Aloituspäivämäärä

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ma:
Ensi vuonna Peter Sauber odottaa kilpailun tiukkenevan entisestään. Kaikki seitsemän tehdastallia yrittävät voittaa kilpailuja ja mestaruuden.
Renaultilta, Toyotalta, Hondalta ja Fordilta taitaa jäädä pelkäksi yritykseksi.

En usko että e.m. on suurenpia mahdollisuuksia voittaa mestaruus...no Rellulla on pieni mahdollisuus mutta ei taida ranskisten rahkeet riittää voittamisessa mahtitallit.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Eiköhän se mestaruuden voittaminen jää yritykseksi kaikilta muilta paitsi siltä mestarilta.
Miksi Renault ottaisi ensi kaudeksi takapakkia? Toyotalla rahaa piisaa ja osaamista, jonkun pitää mennä täydellisesti pieleen jos he eivät ihan lähiaikoina nouse aivan kärjen joukkoon. Eihän Bemariltakaan mennyt kuin pari vuotta, vaikka olikin Williamsin aihio valmiina, Toyotalla työskentelevät ovat kokeneita ammattimiehiä. Suurin syy Hondan huonoon menestykseen on ollut paska BAR, ensi kaudella tuskin voitoista aktiivisesti taistellaan. Fordilla on rahapula.

<small>[ 23-10-2003, 12:15: Message edited by: Ei tahdoton ihmisraunio ]</small>
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jones:
Ma:
Sauber käyttää siis ilmeisesti koko F1-sirkuksen moderneinta tuulitunnelia. Lisäksi ensi vuodeksi on tulossa Ferrarin tämän kauden moottorit ja vaihdelaatikko, jotka osoittautuivat kyllä sekä nopeiksi että luotettaviksi.
Olen antanut itseni ymmärtää että Sauberin tuulitunnelista huolimatta nykyiset ongelmat johtuvat juuri aerodynamiikasta. (Peter Sauberin tunnustus).

Lisäksi olen lukenut, että johtuen (todennäköisesti voimaan tulevasta) yhden moottorin säännöstä per viikonloppu, tämän kauden Ferrari-moottori ei tule kyseeseen, vaan saavat saman moottorin, jota Ferrarikin käyttää. Eli ihan uuden.
Käsittääkseni Sauberin upea tuulitunneli ei ole vielä käytössä ja kehitystyä siinä alkaa vasta talvella sitten kun auto on jo valmis ... eli jos jotain parannuksia sauberin aerodynamiikkaan on luvassa ne tuskin tulee ihan kauden alussa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ei tahdoton ihmisraunio:
..Miksi Renault ottaisi ensi kaudeksi takapakkia? ..
Renault hyötyi tällä kaudella aika paljon tosta ylimääräisestä testiajasta radalla ennen kisaa.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Ei tahdoton ihmisraunio: Kyllähän Toyotakin hyviä moottoreita on tehnyt, mutta rungot eivät ole oikein onnistuneet. Lieneekö siinä syytä miksi Bemari teki pitkän diilin Williamsin kanssa, eikä lähtenyt tekemään kokonaan omaa tallia, vaikka välillä sitäkin uhosivat.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
belated:
Ei tahdoton ihmisraunio:
..Miksi Renault ottaisi ensi kaudeksi takapakkia? ..
Renault hyötyi tällä kaudella aika paljon tosta ylimääräisestä testiajasta radalla ennen kisaa.
Tuskinpa tuo kuitenkaan oli kovin suuri hyöty loppupeleissä. McLaren Ferrari ja Williams käsittääkseni sai sitten puolestaan testata huomattavasti Renaultia enemmän, jolloin se Renaultin perjantaitesteistä saama hyöty korreloitui sitten sillä tavalla..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
vormula:
Tuli tässä mieleen se että Sauber saa ensi kaudeksi Ferrarin tämän vuoden vaihdelaatikon ja moottorin ja molemmissa muuttuu säännöt...Moottori pitää kestää 800km ja vaihdelaatikko pitää olla puoliautomaatinen niin miten Ferrarilla riittää aikaa kun pitää tehdä kahta erinlaista moottoria ja kahta erinlaista vaihdelootaa :confused: ...tais Sauber tehdä hyvät kaupat :rolleyes: saa semmosen vaihdelootan mitä ei voi käyttää :D yuck :D
Se vaihdelaatikko ei muutu miksikään. Automaatista muutos puoliautomaatiksi on formuloissa vain ohjelmistomuutos. Ennen ohjelmisto vaihtoi vaihteen valon syttyessä, nyt kuski joutuu painamaan nappia.

Kun kuski painaa nappia tietokone katkaisee sytytyskipinän, alaspäinvaihtaessa antaa välikaasun ja iskee vaihteen sisään.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sauberista kuin
sininen Ferrari

F1-sähkeet 30.10.
Ferrari joutuu ensi kauden alussa antamaan satelliittitallille Sauberille tismalleen samat moottorit kuin käyttää itsekin.
Moottorijohtaja Paolo Martinellin mukaan ajan mittaan Sauber kuitenkin putoaa taas yhtä kehitysmallia alemmas, mutta ei kuitenkaan yhtä merkittävällä tavalla kuin tähän asti.
Sauber voikin nyt motivoida uusia kuljettajiaan Giancarlo Fisichellaa ja Felipe Massaa, että he ajavat Ferrarilla, joka on vain maalattu siniseksi.
Ferrarin moottorin lisäksi autossa on myös Maranellossa rakennettu titaaninen vaihdelaatikko ja myös Bridgestonen renkaissa liikutaan samassa kehitysvauhdissa.
TS/Heikki Kulta

--------------------------------------------

Viime vuonna odotin mielenkiinnolla Sauberin kauden avausta, kun kuvittelin sen olevan lähempänä Ferraria kuin aikaisempina vuosina. Tämän uutisen mukaan ensi vuonna voisi ekoissa kilpailuissa olla suurempaakin mielenkiintoa Sauberin suhteen.

Tosin Ferrarin suuri ylivoima-asema on käytännössä menneen talven lumia ja vaikka Sauber pääsisi Ferraria puoli sekunttia lähemmäksi ensi vuonna ei se välttämättä riitä yhtään parempaan tulokseen.

Kun kuitenkin otetaan huomioon, että BAR-tallin puolelta on tullut aika ylvästeleviä kommentteja ensi vuoden mahdollisuuksista voisin ajatella, että ensi vuonna on jopa historiallisen suuri jännite juuri tämän 5. tilan suhteen. Sauber on edelleen oma veikkaukseni 5. tilan ottajaksi. BAR:n kehityksen jatkuminen samalla tasolla olisi yllätys, Honda on selvästi Ferraria jäljessä koneen puolesta ja tänä vuonna BAR hyötyi aika paljon Sauberin aerodynamiikan epäonnistumisesta. Siinä missa Sauberin voi odottaa ajavan maaliin ja napsivan parhaimmillaan useitakin pisteitä voi BAR-tallin odottaa jäävän savuavana radan varteen sieltä pistetilojen tuntumasta.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jacques:
belated:
Ei tahdoton ihmisraunio:
..Miksi Renault ottaisi ensi kaudeksi takapakkia? ..
Renault hyötyi tällä kaudella aika paljon tosta ylimääräisestä testiajasta radalla ennen kisaa.
Tuskinpa tuo kuitenkaan oli kovin suuri hyöty loppupeleissä. McLaren Ferrari ja Williams käsittääkseni sai sitten puolestaan testata huomattavasti Renaultia enemmän, jolloin se Renaultin perjantaitesteistä saama hyöty korreloitui sitten sillä tavalla..
joo olen samaa mieltä. Renault hyötyi oikeastaan vain aika-ajoissa ja näin pääsivät kisoihin hyvistä asemista. kuitenkin vähä testaus johti luotettavuuden katoamiseen ja muutenkin nyt he ovat muita "kauden" jäljessä moottorin osalta, mutta toivon heidän saavan koneen kestämään ensi kaudella.

Sauberi näyttäis hyvältä ensi kaudella, riippuu tietenkin milloin Ferrari antaa heille nuo koneet testattavaksi ja kehitettäväksi. voihan olla ettei Sauberi saa Fíattia kohdalleen ajoissa..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kouvotsvoni:
Minkä helkutan takia Sauberin motot räjähtelee suht usein? Ferrarin moottorit kuitenkin kestävät itse Ferrarissa oikeastaan mitä tahansa.
Eikös moottorit anneta valmiina ja niitä ei venkslata mihinkään suuntaan, kun ne Sauberille tuodaan? Tiettyhän Ferrari saa myydä maanantai kappaleiksi tietämänsä moottorit Sauberille, ja varmasti niin tekeekin.
Onhan tuossa sekin homma, että mikään ei takaa Sauberin saavan omaa jäähdytystään toimimaan yhtä hyvin kuin Ferrarilla. Mitä koneiden viilailuun tulee, niin käsittääkseni Ferrari ei juurikaan anna tehdä noille koneille mitään, vaan Maranellosta tulevat myös koneinssit.

Renault voi hyvinkin ottaa takapakkia ihan jo sen takia, että moottori muuttuu radikaalimmin kuin muilla talleilla. Ja Gascoynen korvaaminenkaan ei välttämättä ole täysin ongelmatonta, toki Gazzan rooli oli sikäli erikoinen, että hänen alaisuudessaan toimi kaksi kehitystiimiä, jotka siis säilynevät ennallaan, mikä helpottanee tilannetta hieman.

<small>[ 09-11-2003, 02:14: Message edited by: Bobakki ]</small>
 
Ylös