Schumacher syyttää McLarenia tallimääräyksestä

JaySee

Member
Sijainti
Helsinki
Uskon, että Schumin tarkoitus oli vain kiinnittää ihmisten huomio ko. aiheeseen, sillä viimeisissä kisoissa hän saattaa hyvinkin olla vastaavassa tilanteessa Rubensin kanssa. Kimin ohitus Davidista oli kauden ennakkotapaus -- vaikkakin vaikeasti todistettavissa -- ja taitavana pelurina Schumi halusi vain alleviivata tapahtuneen.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Michael pitäkööt turpansa kiinni ja katsokoot peiliin. Michael pääsi itse Brasiliassa tallitoverinsa ohi TODELLA helposti ja vielä paikassa jossa ohituksia ei ole tehty mies muistiin tai tuskin koskaan? yuck

Eli kysessähän oli viimmeinen mutka ennen lähtösuoraa. Eipä Rubens paljoa estellyt... Kaikkihan tiesivät, että kyseessä oli tallimääräys. Nykyään tallimääräykset tehdään jo tallien päämajoissa/tehtailla ja apukuskille korkein mainitaan kisapaikalla pilttuussa ohimennen, että "tiedät mitä tehdä, jos tilanne on tämä."

Viime vuosien "Let Maikol päääs för sämppiönsip"-pelleilyjä ei enää nähdä. Siinä on se ainoa ero.

patriot

Foorumin senaattori
pmv:
Niin siis eihän Michael Schumacher ollenkaan McLarenia kritisoinut toiminnastaan, päinvastoin piti Dennisin tiimin politiikkaa aivan oikeana ja järkevänä.

Schumi ihmetteli sitä, että kukaan ulkopuolinen ei tunnu vetävän herneitä nokkaan kun joku muu tiimi kuin Ferrari käyttää tallimääräyksiä. Missä on ne ihmiset jotka viime vuonna itkivät ja valittivat Ferrarin toiminnasta? Eikö tallimääräys ole aina yhtä väärä asia? Mclarenin ja Williamsin johtoporrashan on joka välissä toitottanut heidän omaa urheilullisuuttansa ja tasapuolisuutta näissä asioissa. Miksi tiedotusvälineet eivät puutu tähän puheiden ja toiminnan väliseen epäloogisuuteen?
Siis Ferrarin toiminta viime vuonna oli aivan luokatonta! On vissi ero antaa tallimääräys, kun Rubens on koko viikonlopun nopeampi ja loppusuoralla Schumille annetaan tietä!

On paljon ymmärrettävää toimia tallin edun mukaan jos edellä ajava tallikaveri on huomattavasti hitaampi vailla mestaruusmahdollisuuksia!

Tomppa

Well-known member
Mira:
Viime vuonnahan määräys Rubinjolle tuli suoraan varikkomuurilta, se pätkähän oli muistaakseni täälläkin kuultavissa. "Rubens, let Michael pass!" aina kovenevaan sävyyn, kun Rubens ei heti totellut. </strong>
Tuon haluaisin kuulla itsekin ja laittaa omaan F1-arkistoon :) En ihan heti löytänyt, olisiko jollain antaa linkkiä?

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Michael Schumacherin viestin sisältö on täysin sama kuin tuo patriotin ajatelma. Toisaalta Ron Dennis on ilmoittanut, että tallimääräyksiä ei käytetä niin kauan kunnes mestaruus ei ole matemaattisesti mahdollista.

Kyse on siitä, miten asioihin reagoidaan ja ainakin itse olisin näkeväni tässä hiukan eroavaisuutta, vaikka toki Itävallan tapaukseen tätä ei voi verrata.

patriot

Foorumin senaattori
Mira:
. Viime vuonnahan määräys Rubinjolle tuli suoraan varikkomuurilta, se pätkähän oli muistaakseni täälläkin kuultavissa. "Rubens, let Michael pass!" aina kovenevaan sävyyn, kun Rubens ei heti totellut.
Itseasiassa tuo "let maikol pääss for the campisip" episodi oli vuonna 2001. Tuolloin Rubens ei meinannut totella talliaan. Viime vuonna Barrichello toimi täysin tallin ohjeiden mukaan ja heillä oli tarkoituskin päästä Schumi ohi aivan loppusuoralla!

Tomppa

Well-known member
DC:hän teki ohitusta edeltäneessä mutkassa selvästi ajovirheen vetäessään jarrutuksen pitkäksi. Tuo on hyvä laittaa syyksi Kimin ohitukselle. Hymiöitä tarvittaessa.

oldez

Well-known member
Onhan Ferrarikin tehnyt noin tällä kaudella, jos oikein muistan. Imolassa Schumi päästi Barrichellon ohitse, koska hänellä oli kevyempi, nopeampi auto. Barrichello oli kahden pysähdyksen taktiikalla ja Schumi kolmen. Schumi oli tullut varikolta ja päästi sitten muutaman minuutin myöhemmin Barrichellon ohitse.

Minun mielestä Silverstonessa oli sama juttu. Räikkösellä oli kevyempi ja nopeampi auto alla kuin Coulthardilla, joten Coulthard päästi Kimin ohi. Kimi meni paljon aikaisemmin varikolle kuin Coulthard.

Eli tallin kuljettajilla on ollut eri taktiikat kisassa. Pitäisikö heidän sitten pidätellä toisiaan??? Olisi ollut eri asia jos david ja kimi olisivat olleet samalla taktiikalla kisassa. Silloin ohitse päästäminen olisi ollut tuomittavaa, mutta tässä tapauksessa ei...

molde

Well-known member
Räikkönen tuhahti maailmanmestarin syytöksille.
- Olisin ohittanut Davidin siinä tilanteessa, vaikka vasemmalla kädellä. Minulla oli uudet renkaat, hänellä ei. Itse asiassa olin ohittaessani osua Davidin autoon.
- Schumacher on voittanut enemmän kisoja kuin kukaan ikinä niin, että muut ovat päästäneet hänet ohitseen, Kimi muistutti.

(TS)
Kyllähän Kimi oli ennen ohitusta aika lähellä töksäyttää etusiipensä Davidin auton perään, mutta itse ohitus sujui todella helponnäköisesti.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Hyvä Kimi. Pata kattilaa soimaa. :D :D :D

Ainahan sitä varmasti mietitään, että onko kyseessä tallimääräys vai ei kun tallitoverit ohittelevat keskenään toisiaan. En usko, että Silverstonessa oli suoranaisesti tallimääräyksestä kysymys, mutta David ei varmasti yrittänyt Kimiä hirveästi estää, koska tietää, että on menettänyt mahdollisuutensa mestaruuteen.

Kimi hämmästeli
Schumin syytöksiä
tallimääräyksistä

Turun Sanomat, Hockenheim
HEIKKI KULTA

Saksan Grand Prix -kisan ensimmäisen aika-ajon kuumin taistelu käytiin sanasotana.
Michael Schumacher syytti McLarenin käyttäneen kiellettyä tallimääräystä edellisessä Britannian kilpailussa, kun David Coulthard päästi Kimi Räikkösen niin helposti ohitseen.
- Olen hämmästynyt, ettei kukaan ole nostanut esiin sitä tilannetta. David päästi Kimin tavattoman helposti edelleen, mutta nosti sen jälkeen vauhtia, jotta muilla kilpailijoilla oli vaikeampaa hänen kanssaan.
- Jos sama olisi sattunut Ferrarilla kuin mitä McLarenilla tehtiin, sitä olisivat seuranneet jymyjutut tallimääräyksistä. Tallimääräykset eivät minua haittaa, mutta on valitettavaa, että asenne on täysin eri jos me teemme niin, Schumacher vuodatteli.

Haukku puree
omaan nilkkaan
Räikkönen tuhahti maailmanmestarin syytöksille.
- Olisin ohittanut Davidin siinä tilanteessa, vaikka vasemmalla kädellä. Minulla oli uudet renkaat, hänellä ei. Itse asiassa olin ohittaessani osua Davidin autoon.
- Schumacher on voittanut enemmän kisoja kuin kukaan ikinä niin, että muut ovat päästäneet hänet ohitseen, Kimi muistutti.

Päivitetty: 1.8.2003 23:00:20

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
EI VOI OLLA TOTTA! Ties jo kuinka mones päällekkäis postaus, joka sattuu minun kohdalle. Uskomatonta tuuria. Taidan lopettaa kokonaan forumille kirjoittelun. wink

molde

Well-known member
WOW! Ensimmäinen päällekkäispostaus jonka mä saan aikaiseksi. Pitääkin alkaa kirjoittelemaan enemmän. wink

Axel

Well-known member
Eläköön se pieni kiukutteleva pikkupoika Schumin sisällä.

Daytona

Well-known member
Täs olis vielä Ronin ja Norbertin sanomisia asian tiimoilta. Pitkälti pmw:n linjoilla.

"There were no team orders during Silverstone, very simple," Dennis said. "Our drivers were on different strategies. Kimi, at the point, came out (of the pits) behind David and was on new tyres. David was told that Kimi was on new tyres, they were on different strategies and David let him past, which is what teammates do.

"There was no instructions at all from the pitwall, and there was no pre-race discussion which would constitute as instructions At the end of the day, these guys are teammates, Kimi is a better position to win the Championship, they were on different strategies and that's what took place."

Mercedes motorsport director Norbert Haug backed Dennis and insisted Schumacher made his comments to raise the point - and not to accuse McLaren.

"One fundamental point - Michael made the point [to clarify to us] that he has not the slightest problem with [what happened at Silverstone]," Haug said.

"He only mentioned it - and this is my understanding - in order to say that if the same would have happened with [Ferrari] there would have been a lot of discussion about it. He might be right. But he has not a problem with the actual move, which is important to know."

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Minusta tämä Shummelin kommentti on vain osoitus siitä, että Ferrarin dominointi ei ole enää pelkästään autosta/kuljettajien ajotaidoista kiinni. Shummeli on kova poika käyttämään psykologisen sodankäynnin keinoja. Samaahan tuo koetti harrastaa jo aikanaan Häkän kanssa. Ei pitäisi ottaa liian vakavasti - edes Kiminkään. wink

Itse en Silverstonin kisaa nähnyt, joten tapauksessa olen muiden kertomusten varassa. Niiden perusteella päätellen tilanne on ollut aivan erilainen kuin pahimmissa viime vuosien tallimääräysfiaskoissa, jotka järisyttivät lajin uskottavuutta.

kristian.s

Well-known member
Sijainti
Helsinki
entso:
Finn75:
McLarenin ja Kimin kannattajana täytyy silti myöntää, että Schumin puheissa on perää... Schummelihan sanoi, että jos Ferrari olisi saman tehnyt, niin älämölö olisi noussut. Totta joka sana, mutta peiliin sopii katsoa, että miksi näin olisi käynyt...
Täysin samaa mieltä. Tämä on taas täysin turha topic, kun mäklären miehet on sitä mieltä , että ei ollut helppo ohitus ja me Ferrari miehet ollaan sitä mieltä että oli ja jos ohittaja ois ollut Maikkeli ja ohitettava Rubens, niin osat ois vaihtunut. Jonnin joutavaa kirjoittelua.
Tilanne nyt on se, että tallikaverit eivät yleensä tahallisesti pilaa toistensa kisoja. Poikkeuksia tietenkin on Prost-Sennasta Montoya-R.Schumiin, mutta jos nyt oikein tarkkaan mietitään niin ei tuossa McLarenin tapauksessa ollut mitään semmoisia aineksia mitä tapauksessa Itävalta 2002 oli. Mitä tuohon Itävallan tapaukseen tulee niin se on ehkä turhaankin vedetty mukaan tähän keskusteluun.

Tämä uutisointi on kuitenkin lyönyt pahemman kerran yli. Tuossa alkuperäisessä uutisessa Schumi sanoi, että ihmetteli miten helposti David päästi Kimin ohitseen. Eli hän ei verrannut tuota tapahtumaa Itävallan tapahtumiin vuonna 2002 vaan sanoi, että Ferrari olisi saanut kylmemmän vastaanoton jos he olisivat toimineet McLarenin tapaan tuollaisessa tilanteessa. Tästä olen eri mieltä Schumin kanssa, mutta pointti oli kuitenkin se, että MS ei ole missään vaiheessa väittänyt, että McLarenin "tallimääräys" olisi verrattavissa Itävallan tapahtumiin.

JOC

tavallinen virtanen
Itse mainitsin jo tästä ohituksesta Silverstonen kisatopsassa, mutta kukaan ei tähän reagoinut. Auta armias jos tilanne oisi ollut toisinpäin...

Pete1

New member
Sijainti
Pori
Yhyy yhyy... Pointtihan on ollut se, että silloin tallimääräykset ovat järkevämpiä kun toinen kuljettaja on joko selvästi hitaampi tai menettänyt käytännössä mestaruusmahdollisuutensa. A1-Ringin kisa oli viimekaudella kuudes kisa ja Schumilla tais olla lähemmäs 30 pisteen johto ja auto niin ylivoimainen, että sillä olis voitettu mestaruus vaikka vasemalla kädellä.