Schumacherin comeback

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Omasta kuormastaanhan se syö. Jos ei olisi kaikki mennyt putkeen Valenciassa, niin olisi voinut vain sanoa, että suoraan mettästä rattiin, mutta nyt syyt mahdolliselle epäonnistumiselle käyvät entistä enemmän vähiin. Ja tuollaisen yhden päivän testauksen hyöty kuitenkin lopulta koko elämänsä formuloita ajaneelle aika minimaalinen. Kerssin käytön opettelee harjoituksissa ihan hyvin ja kukaan ei edes ole koko kautena puhunut mistään etusiiven veivaamisesta. Ilmeisesti Ferrarissa siihen kuitenkin mekanismi on olemassa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
ja kukaan ei edes ole koko kautena puhunut mistään etusiiven veivaamisesta. Ilmeisesti Ferrarissa siihen kuitenkin mekanismi on olemassa.
Häh? :doubtful: Tosin eipä tuo kyllä sitä suurinta tavoiteltua hyötyä kuskeille ole tainnut tuoda.
 

Makkonen

Guest
Häh? :doubtful: Tosin eipä tuo kyllä sitä tavoiteltua hyötyä kuskeille ole tainnut tuoda.
Kerran kierroksen aikana saa (etu)siipeä säätää ylös/alas.
Luetaan niitä sääntöjä. D'oh
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kerran kierroksen aikana saa (etu)siipeä säätää ylös/alas.
Luetaan niitä sääntöjä. D'oh
Ya I know. Minä vain ihmettelin tuota "Ilmeisesti Ferrarissa siihen kuitenkin mekanismi on olemassa" -lausetta. Kaikillahan se on. Ja kyllähän se puheenaiheena on ollut, mutta ei kuulemma hirveästi tuo apua kuitenkaan.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Ei kai Alsugearillekaan vai miten toi kirjoitetaan annettu lisää testiaikaa. Miksi sitten Schumille. Alkaa kuullostaa siltä että Kerppenin rehtori ei olekaan heti ajovalmis ja toki ymmärrettävää mutta säännöt on samat kaikille. Niin rookie kuljettajille kuin comebackiä tekeville.

Toki ero on se että nuoret junnut jotka hyppää fykkösiin tulevat suoraan joistain pienemmistä luokista ja niskat&elimistö ja ajotuntumakin on valmiimpia.
 

Makkonen

Guest
Ya I know. Minä vain ihmettelin tuota "Ilmeisesti Ferrarissa siihen kuitenkin mekanismi on olemassa" -lausetta. Kaikillahan se on. Ja kyllähän se puheenaiheena on ollut, mutta ei kuulemma hirveästi tuo apua kuitenkaan.
Juu tiedä sitten mitä vaikuttaa, ihmeen vähän tuosta on kuitenkaan kukaan mitään puhunut. Eli tarkoittanee ettei vaikuta paljoakaan kierrosaikaan. (?)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Juu tiedä sitten mitä vaikuttaa, ihmeen vähän tuosta on kuitenkaan kukaan mitään puhunut. Eli tarkoittanee ettei vaikuta paljoakaan kierrosaikaan. (?)
BBC:llä oli hyvä raportti noiden käytöstä noista viime viikonloppuna, en kuitenkaan näytä löytävän youtubesta kyseistä pätkää. Ei niistä kyllä pahemmin ole hiiskuttu julkisuudessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
BBC:llä oli hyvä raportti noiden käytöstä noista viime viikonloppuna, en kuitenkaan näytä löytävän youtubesta kyseistä pätkää. Ei niistä kyllä pahemmin ole hiiskuttu julkisuudessa.
Eikö se BBC raportti ole julkinen, vai meinaatko ettei tämän lisäksi ole ollut koomin puhetta aiheesta?

No oli miten oli niin Alonso sanoi ettei ole koskaan kisan aikana säätänyt siipeään.. Eli harkoissa nopeuttaa säätöjen tekemistä mutta kisoissa ei käytä, muista en tiiä ku eivät ole pahemmin puhuneet..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No oli miten oli niin Alonso sanoi ettei ole koskaan kisan aikana säätänyt siipeään.. Eli harkoissa nopeuttaa säätöjen tekemistä mutta kisoissa ei käytä, muista en tiiä ku eivät ole pahemmin puhuneet..
Noin mutuna arvelisin, ettei siitä säädöstä ole olennaista hyötyä kisassa kuin nopeissa mutkissa, ja silloin kuskeilla on muutakin tekemistä. Jossain Monzan Curva Grandessa varmaan kyllä ehtii säätää, kun se kuitenkin on flat out-paikka ja sellaiseksi aika simppeli ajettava. Eau Rougessa vastaavasti on riittävästi tekemistä ilmankin. Jos ei ketään ole lähellä, niin sitten ehtisi säätää jyrkemmälle ennen mutkaa ja loivemmalle Kemmelin suoralle tultaessa. Sekin tosin vaikuttaisi nopeuteen, eli kannattaako?

Ehkä ensi kaudella, kun on alkukisasta täydet tankit, eikä paikkaa välttämättä voi muuten mennä täydellä kaasulla.
JasonD sanoi:
Kerran kierroksen aikana saa (etu)siipeä säätää ylös/alas.
Luetaan niitä sääntöjä. D'oh
Kai sentään kaksi kertaa, eli kerran suuntaan ja kerran takaisin. Muuten koko ajatus olisi aika hölmö. (Ei jaksa tarkistaa säännöistä tähän aikaan).
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eikö se BBC raportti ole julkinen, vai meinaatko ettei tämän lisäksi ole ollut koomin puhetta aiheesta?
Toki on, mainitsin vain tuon kun oli varsin hyvä build-upin tekniikkapätkä.

Kai sentään kaksi kertaa, eli kerran suuntaan ja kerran takaisin. Muuten koko ajatus olisi aika hölmö. (Ei jaksa tarkistaa säännöistä tähän aikaan).
"2009 front wing regulations" googleen ja vastaus löytyi puolessa minuutissa ;)

The front wing has been lowered and widened to just 75mm off the floor and 1800mm wide – as wide as the car itself. Drivers will be allowed to make alterations to the angle of the front wing twice per lap with a maximum of 6 degrees of adjustment.
http://www.shell.com/home/content/motorsport/ferrari/formula_one_2009/2009_regulations/
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mielestäni 7. ruutu Jordanilla oli enemmän kuin kukaan olisi uskaltanut odottaa. Semmoisia uran aloituksia ei liene hetkeen ollut?
Kimi ensimmäisessä F1-kisassaan pisteille Sauberilla radalla, jolla ei ollut ajanut edes pikkuformuloilla?

Mut ihan törkeen siistiä, että Schuey tulee Kimin tallikaveriksi!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Olisit kirjoittanut viestiisi jotain. Pelkkä linkki livahtaa liian helposti ohi silmien.

Minä en kyllä ymmärrä miksi Schumi ja Ferrari tällaisia armopaloja ansaitsisi. Ymmärrän, että Schumin paluu on kova juttu ja se halutaan tehdä riittävällä kilpailukyvyllä, mutta se ei riitä perusteeksi erioikeuksille.

Jos Schumi ei ole valmis F1:n rattiin, niin sitten Ferrari laittakoon sinne Genen. Piste. Tulkoon Michael sitten kun on valmis. Se, että hän saattaisi olla hidas ei riitä perusteeksi. Jos on hidas, niin älköön tulko sitten.
No annetaan lajin legendalle vähän kunniaa vaikken fani olekaan. Lajille tuskin olisi pahitteeksi juuri tällainen irtiotto ns. jäykähköstä imagosta, verraten vaikka rapakon takaisiin tunnelmiin. Ymmärrän sääntöjen tarkoin noudattamisen tarpeellisuuden, mutta lopulta kyseessä on vain kansaa viihdyttävä ja varsin kapitalistiset tarkoitusperät omaava urheilusirkus, ei murhaoikeudenkäynti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No annetaan lajin legendalle vähän kunniaa vaikken fani olekaan. Lajille tuskin olisi pahitteeksi juuri tällainen irtiotto ns. jäykähköstä imagosta, verraten vaikka rapakon takaisiin tunnelmiin.
Jäykkyydestä nyt ei FIA:a ainakaan ole viime aikoina syytetty. Pikemminkin tempoilevista sääntömuutoksista ja epäjohdonmukaisista tulkinnoista. Lajille Schumin paluu ei tosiaankaan ole ollenkaan huono asia, mutta tällaiset "tehdään asia entiselle mestarille helpoksi"-linjaukset eivät kyllä yhtään kiillota sen enempää lajin, Ferrarin, FIA:n kuin Schuminkaan kilpeä.
Ymmärrän sääntöjen tarkoin noudattamisen tarpeellisuuden, mutta lopulta kyseessä on vain kansaa viihdyttävä ja varsin kapitalistiset tarkoitusperät omaava urheilusirkus, ei murhaoikeudenkäynti.
Vertaus on kärjistetty. Totta kai F1 on kaupallinen sirkus, jossa talousasiat sanelevat paljon. Mutta FIA:n ei pitäisi olla mukana siinä. Talous- ja sirkusasiat pitäisi hoitaa sääntöjen puitteissa, tai F1:ltä menee viimeinenkin uskottavuus minkään sortin kilpasarjana.

Kansa tykkää, että Schumi pärjäisi, niin varmistetaan, että Schumi pärjää? Ei kai tällaista F1:ä kukaan oikeasti halua? (Paitsi fanaattisimman scufosit ehkä.)
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Aikasemmin oli puhetta Heikistä ja Mclarenin rehellisyydestä. Heikkiä ei voi mitenkään rinnastaa Mikaan tai Kimiin nyt siellä tehdään Hamin mukaan asiat ennen tätä Suomikuski soitti viuluja ja määräsi tahdin samasta ei voida puhua enään. Mikan ja Kimin aikana Mclaren oli rehellinen ja lisäksi Schumin aikana Ferrari on aina etsiny ne porsaanreiät niinkuin nytkin. Toivottavasti pointti tuli nyt selväksi. Kiukuttaa vaan nii pirusti ku Ferrari ny menee tekee moista PERKELE!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lähes olemattoman F1 kokemuksen omannut teini ei tarvinnut ylimääräistä testiä, mutta seitsenkertainen maailmanmestari tarvitsee :eek:
Äläs nyt... Kyllähän Jaime on ajanut autolla suoratestejä. Vaikka ei se nyt ihan sama asia ole kun ratatesti, niin kyllä siinä saa tuntumaa autoon ja sen järjestelmiin, varikkopysähdyksiin ja muihin. Miksihän Schumi ei voisi ajaa suoratestejä??

Ihmetyttää että FOTA-tallit muka voisivat päättää Schumin testistä. Testikielto on kuitenkin kirjattu FIA:n Sporting Codeen, jolloin luulisi Ferrarin tarvitsevan FIA:n luvan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Äläs nyt... Kyllähän Jaime on ajanut autolla suoratestejä. Vaikka ei se nyt ihan sama asia ole kun ratatesti, niin kyllä siinä saa tuntumaa autoon ja sen järjestelmiin, varikkopysähdyksiin ja muihin. Miksihän Schumi ei voisi ajaa suoratestejä??
Totta kai voisikin, eihän siihen mitään lupaa tarvitse. Nyt on kyse ymmärtääkseni perus ratatesteistä.

(tai sitten on mennyt jotain totaalisesti ohi)
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ya I know. Minä vain ihmettelin tuota "Ilmeisesti Ferrarissa siihen kuitenkin mekanismi on olemassa" -lausetta. Kaikillahan se on. Ja kyllähän se puheenaiheena on ollut, mutta ei kuulemma hirveästi tuo apua kuitenkaan.
Koska säännöt ei käske, että sellainen on autossa pakko olla. Eikä kukaan Ferrarilta ole minun nähdekseni maininnut, että heillä sellainen on, saati että sitä käytettäisiin. Ainakin se on yksi rikkuva osa lisää.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Syyn tohon erikoisluvan pyyntöön ymmärrän ihan täysin. Pahus, uskoisi että jätkälle annetaan mahdollisuus testaamiseen, kun korvaa hengenvaaraan joutuneen ajajan. Turvallisuusmielessä antaisin vanhalle äijälle testin jos toisenkin, vaikka ymmärrän, että testitarpeen syy on Ferrarissa itsessään, jos lähettivät hasardikortin ajamaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Koska säännöt ei käske, että sellainen on autossa pakko olla. Eikä kukaan Ferrarilta ole minun nähdekseni maininnut, että heillä sellainen on, saati että sitä käytettäisiin. Ainakin se on yksi rikkuva osa lisää.
Mielestäni se on se läppä siinä etusiiven päällä jota kääntelevät. Ferrarilla ollut kauden alusta asti kuten joillain muillakin, muilla tullut kauden mittaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös