Schumacherin palaaminen kisaan sääntöjen vastaista

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FIA:n sääntökirja
150) If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him. If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.
If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors.

Schumacherin auto oli selvästi pysähtynyt, eli se olisi pitänyt poistaa radalta.

If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him.

Schumacher oli kykenemätön ajamaan autonsa vaarallisesta paikasta, eli se oli ratavirkailijoiden tehtävä auttaa auton siirtämisessä.

If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.

Vaikka tämä kohta toteutuu siis vain puolittain sillä moottori pysyi käynnissä, edellisten kohtien perusteellä Schumacherilla ei pitänyt olla mahdollisuutta palata kisaan. Mutta koska ratavirkailijat edellisten kohtien perusteella toimivat sääntöjen vastaisesti auttaessaan Schumacheria, ei siihen tarvita edes kysymystä pitsäisikö Michael poissulkea lopputuloksista.

FIA: säännöt eivät ole tulkitsemista vaan noudattamista varten!
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him.

Schumacher oli kykenemätön ajamaan autonsa vaarallisesta paikasta, eli se oli ratavirkailijoiden tehtävä auttaa auton siirtämisessä.
Auttaa on eri asia kuin siirtää. Jos auto on vaarallisessa paikassa, ja nopein tapa siirtää se siitä pois on työntää auto takaisin kisaan, niin silloin näin toimitaan.

Kyllä se ihan sääntöjen mukaan meni, vaikka tuollaista harvoin näkeekin. Hassua vaan että sen piti olla juuri M. Schumacher joka tuostakin pykälästä pääsi hyötymään. :)

<small>[ 02-07-2003, 10:28: Message edited by: Dominic ]</small>
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Olen väärässä vain jos

If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors.

stop tarkoittaa moottorin sammumista eikä auton pysähtymistä. Tuossa kuitenkin puhutaan auton pysähtymisestä, ja Schumacher oli selvästi juuttunut paikoilleen.

Toinen tapaus olisi tietenkin jos

If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.

and korvattaisiin or:illa. Silloin väitteeni olisivat ilman muuta oikeita.

<small>[ 02-07-2003, 11:19: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kerta kiellon päälle. Oma suomennos:
If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him.
Jos kuljettaja ei pysty ajamaan autoa pois vaarallisesta tilanteesta, on ratavalvojien velvollisuus AUTTAA häntä.
Siis ratavalvojat voisivat periaatteessa työntää auton käyntiinkin, mutta silloin kuljettaja suljettaisiin tuloksista pois.

Schumacherin moottori ei sammunut ja auto oli sellaisessa paikassa, että tilanteesta selvittiin kaikista nopeimmiten työntämällä autoa metrin-parin matka takaisin radalle.

Jos auto olisi ollut kaeumpana hiekoille, ei työntämään olisi tietenkään lähdetty.

Ja vielä:
If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.
Jos sellaista (työntö-)apua on annettu ja se on johtanut moottorin (uudelleen-)käynnistymiseen ja kuljettajan palaamisen kisaan, auto suljetaan tuloksista pois.

Työntöapua siis Schumin tapauksessa annettiin, mutta moottori ei missään vaiheessa käynnistyt uudestaan, koska se ei missään vaiheessa sammunutkaan.

Vieläkö väännetään? :)

<small>[ 02-07-2003, 11:19: Message edited by: Dominic ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
b) should a driver be compelled to stop his/her car, either
involuntarily or for any other reason, the car shall be moved off
the track as soon as possible so that its presence does not
constitute a danger or prevent a normal running of the race.
If the driver is not able to move the car out of the potentially
dangerous position, it is the duty of the marshals or other officials
to help. In that case, if the driver succeeds in re-starting the car
without any external help, and rejoins the race without committing
any breach of the regulations and without gaining any advantage
from the preceding movement of the car to a safer position,
he/she will not be excluded from the race.
"succeeds in re-starting the car without any external help".

Schumin auto nyt ei ollut sammunut, mutta tarkoitetaan tässä tuolla "re-starting the car" auton liikkeelle lähtöä. Ulkopuolista apuahan Schumi sai, ja se tuossa kyllä kiellettiin.

En minäkään ole enää varma oliko se sääntöjen sisällä vai ei. :(

Tarkoitetaanko tässä nyt sitä että kun ratahenkilöstö on siirtämässä autoa turvallisempaan paikkaan ja sinä aikana kuljettaja saa autonsa "toimimaan" jälleen, niin kilpailua saa jatkaa?

Eli ratahenkilöstö ei olekaan ulkopuolinen apu?

<small>[ 02-07-2003, 13:39: Message edited by: Dominic ]</small>
 

Go_Go_Mika

Active member
Liittynyt
2.5.2002
Viestit
26
Sijainti
Helsinki
... and without gaining any advantage from the preceding movement of the car to a safer position.

Asian voisi tulkita siten että jos auton siirtäminen turvallisempaan paikkaan ei edesauta matkan jatkumista niin jatkaminen
on sallittua. Nythan Schumi autettiin
hiekasta pois josta muuten ei olisi päässyt,
elikä schumi hyöyi auton siirrosta.

MOT
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mun mielestä Schumin tapauksesta pitäisi tehdä niin selkeät säännöt kilpailun jatkamisesta, ettei tulkintaa synny.

Tässä on selvästi mahdollisuus kiertää sääntöjä, jos ratahenkilökunnan pitää miettiä kuinka syvältä hiekalta auto autetaan takaisin kisaa. Olisihan se ollut hienon näköistä, jos Schumin auto olisi nostettu radalle takaisin nosturilla.

Selkeintä olisi kirjoittaa sellainen sääntö, jossa ajajan kilpailu keskeytyy, jos auto ei pääse jatkamaan omin voimin eteenpäin. Sen jälkeen ratavalvojat auttavat kaikin voimin vaaratilanteen nopeassa selvittämisessa, ei kilpailuun mukaan avittamisessa.

Nämä säännöt eivät ole valitettavsti aukottoman yksiselitteiset. :(

Mielestäni reilun kilpailun hengen mukaiset säännöt pitäisi selvästi sanoa, että kuljettajaa ei saisi auttaa palaamaan kilpailuun takaisin, jos auto ajautuu radan ulkopuolelle.
 

Go_Go_Mika

Active member
Liittynyt
2.5.2002
Viestit
26
Sijainti
Helsinki
Vielä yksi asia
Säännön henki näyttäisi olevan seuraavanlainen
Jos auto sammuu johonkin vaaralliseen paikkaan niin auto voidaan työntää sivummalle josta
voi jatkaa jos sen saa vielä käyntiin.
Tarkoitus ei ole mahdollistaa auton kaivamisen
hiekasta vaan muiden autojen turvallisuus.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mutta turvallisuutta ajatellen on aika järkevää että säännöistä löytyy pykälä että auto poistetaan vaara paikalta mahdollisimman nopeasti, vaikka se sitten tarkoittaisi takaisin kisaan työntämistä. Parempihan se turvallisuuden kannalta on että se auto työnnetään 5 sekunnissa takaisin kisaan kuin että odotellaan radan vieressä minuutti nosturia.

Käsittääkseni juuri turvallisuuden takia voat nuo pykälät noin epäselviksi menneet.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Go_Go_Mika:
Vielä yksi asia
Säännön henki näyttäisi olevan seuraavanlainen
Jos auto sammuu johonkin vaaralliseen paikkaan niin auto voidaan työntää sivummalle josta
voi jatkaa jos sen saa vielä käyntiin.
Tarkoitus ei ole mahdollistaa auton kaivamisen
hiekasta vaan muiden autojen turvallisuus.
Juuri näin!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Miettikääs nyt, olisko näyttänyt koomiselta jos ratavirkailija olis vaan kylmän viileesti laittanut nosto hihnan paikalleen Schumin heiluttaessa käsiään työntöavun saamiseksi! :D

Kärry olis noussu ilmaan ja Schumi olis vaan hädissää opolkenu kaasua ja heiluttanut nyrkkiä! eek!

Tai toinen vaihtoehto, ratavirkailija olis alkanu nykimään schumia hihoista pois autosta tyyliin! yuck

Kyllä selkeästi järkevin ratkaisu oli työntää auto radalle vaikka se on hieman tulkinnan alainen joidenkin sääntöpykälien mukaan!

Jos asiassa olisi enemmänkin epäselvyyttä olis muut tallit varmasti haastaneet Ferrarin, varsinkin McLaren! Sauberin olis tietty pitää olla hiljaa mutta myöntyväisiä hekin olisivat olleet koska Frentzen olis saanu pisteitä. Ja toisaalta taas BARilla ja Jaguarilla ei olis mitään velvotteita Ferraria kohtaan, joten tämän perusteella Schumin työntäminen radalle oli aivan sääntökirjan mukainen, oikeaoppisesti suoritettu operaatio!
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Eli kannattaa jäädä kiinni paikkaa joka on vaarallinen, siitä voi vielä jatkaa mutta "turvallisesta" paikasta ei. Kaiken lisäksi Michaelin auto ei ollut edes vaarallisessa paikassa, se oli kohdassa jossa autot menevät hitaasti ja edellisen suoran ulosajokohdat olivat jo aikaisemmin kaarteen alkuvauheessa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Näille herroille piutäis antaa ikuinen banni ratavalvojan tehtävistä :mad:

Hetkinen, mihinkäs se shortsimies on livahtanu :confused:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Dominic:
Mutta turvallisuutta ajatellen on aika järkevää että säännöistä löytyy pykälä että auto poistetaan vaara paikalta mahdollisimman nopeasti, vaikka se sitten tarkoittaisi takaisin kisaan työntämistä. Parempihan se turvallisuuden kannalta on että se auto työnnetään 5 sekunnissa takaisin kisaan kuin että odotellaan radan vieressä minuutti nosturia.

Käsittääkseni juuri turvallisuuden takia voat nuo pykälät noin epäselviksi menneet.
Toki keskeyttänyt auto mielestäni pitää saada takaisin radalle työntää jos se on selvästi turvallisin vaihtoehto. Mutta ulkopuoliseen apuun turvautumisesta johtuen kuljettajan olisi keskeytettävä varikolle.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
2003 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS
97) Save as specifically authorised by the Code or these Sporting Regulations, no one except the driver
may touch a stopped car unless it is in the pits or on the starting grid.
Selittäisivät nyt onko stopped car pysähtyny vai sammunu!!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula:
Näille herroille piutäis antaa ikuinen banni ratavalvojan tehtävistä :mad:

Hetkinen, mihinkäs se shortsimies on livahtanu :confused:
Oliskohan siinä Schumin vieressä :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Oletkos Heldenview lukenut Eurooppa GP:n jorinoita ? Siellähän keskusteltiin ihan samasta aiheesta. (aiheeseen ei ole tullut mitään uutta tässä toikissa...)
 
Ylös