Schumi ja Ferrari - Yes or No?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, mielestäni on paikallaan tiedustella mikä tekee Schumacherin ylivoimasta vaikeasti siedettävää (ja seurattavaa)

A) M.Schumacher?

B) Ferrari ja sen toiminta nyt ja historiassa?

C) Schumin ja Barrichellon "kilpailukielto"?

D) Ylivoiman jatkuminen vuodesta toiseen ?


Ja tämähän ei todellakaan ole Schumacheria tai Ferraria halveksuva kysely.Mikäli joku nyt sellaista kuvittelee, sanompa vain että jossain määrin tunnustan olevani tuon em. kaksikon fani :ahem: :thumbup:

Mutta koska on kyseessä todella vahvasti mielipiteitä jakava kuljettaja ja talli, olisi mukava tietää mitä jokainen kaksikosta ajattelee?

Ja voiko olla kuusinkertainen maailmanmestari miellyttäen jokaista?
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
e) Kilpailijoiden tumpelointi vuodesta toiseen.

Jos Ferrarin voittokulku olisi siis mielestäni väsyttävää katseltavaa, jota se ei todellakaan ole. Schumacherin ja Barrichellon välille ei tarvitse kilpailukieltoa laittaa kun kaverusten tasoero ratkaisee kisan jo heti kättelyssä.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Schumi ja Ferrari - Naah ..

Etenkin C:

- Se kaikista turhauttavin syy, etenkin kun tiedossa on, että Schumi ne mestaruudet napsisi (?) vaikka keskenään kilpailisivatkin Barrin kanssa, samoin Ferkku tallimestaruudet napsisi kuitenkin ellei ihmeitä tapahtuisi

Myös B:

- Ferrarin menneisyys on ok, mutta nykyisenlainen sopupelleily joka kulminoitui parin vuoden takaiseen Itävallan GP:hen (vaikka siitä on jo jonkin aikaa, niin se oli sen luokan ällötys, että vaikuttaa edelleen ajatusmaailmaani)
- Voitto kirjaimellisesti keinolla millä tahansa -tyyli (eli panostetaan vain yhteen kuljettajaan jne) ... sidoksissa kohtaan C

Myös A jossain määrin: (vaikka on monta perustelua, silti nimenomaan vain jossain määrin)

- Pärstäkerroin
- "Kaikkien pitää antaa mulle heti tietä vaikka varikolla tarvittaessa" -tyyli
- Tapa jolla eka mestaruus varmistettiin, tapa jolla se yritettiin varmistaa 1997
- Homohyppelyt ;) yms teennäisyydet (teennäistä tai ei, mutta se tuntuu vaan siltä)

* En ole koskaan Schumista kilparadoilla erityisemmin pitänyt, juontaa juurensa siihen miten eka mestaruus formuloissa tuli, luulisin. Tosin nykyään inho on ehkä jonkin verran laantunut takavuosista (pahimmista törttöilyistä on jo aikaa).

Jonkin verran kohta D:

- Ylivoiman (totaalisen sellaisen) jatkuminen vuosikaupalla on aina tylsää, olipa menestyjätalli mikä tahansa (tämä kohta kuitenkin vaikuttaa kokonaisuuteen vähiten, koska siihen "syyllisiä" ovat ennemminkin muut ns "huipputallit" jotka ovat totaalisesti epäonnistuneet vastuksen tarjoamisessa ja näin ollen aikaansaaneet vielä pahemman ylivoiman Ferkulle)

Eiköhän nuo tuossa ole tiivistäen :)
 
Viimeksi muokattu:

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Eniten D, sitten A ja kolmanneksi F (ks. ettelbruckin viesti)

Viisi mestaruutta peräkkäin (juu, viidettä peräkkäistä ei VIELÄ ole tullut mutta käsi ylös, kuka muka uskoo, ettei tule?) kelle tahansa kuljettajalle on liikaa. Kun näistä viidestä mestaruudesta kolme (tämä vuosi jo mukaan luettuna) on vieläpä tullut järjettömällä ylivoimalla, niin kyllähän se pitkästyttäväksi käy. :nope:

Michael Schumacherin persoonaa taasen on oppinut inhoamaan vuosien saatossa monestakin syystä. Tämä on ihan subjektiivinen juttu, jota ei voi eikä kuulukaan perustella. Sympatian rippeitäkään ei ole kuitenkaan Schumin suuntaan herunut sitten Adelaiden 1994.

Ja mitä tuohon F-kohtaan vielä tulee, niin kummallisen usein FIA:n päätökset ovat Ferraria tuntuneet suosivan. Tästäkin saa tietysti aikaan päättymättömän ja moneen kertaan käydyn jarnan, johon en aio lähteä mukaan. Jos muut haluavat jarnata, niin aivan vapaasti. Ferrarin nyky-ylivoimalla ei tietenkään ole mitään tekemistä FIA:n aiempien päätösten kanssa mutta Ferrarin ylivoiman vastenmielisyyttä se kyllä lisää.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ehdoton NO kummallekin. Syy MS:n kohdalla on jo mainittu Adelaide -94 ja sitten Ferrarin kohdalla Malesia-99 ja Itävalta-2002.
Antaisivat edes kuskien keskenään skabailla. Mut ei niin ei, pitäköön tunkkinsa, musta ei saa Ferrari fania, vaikka Kimi tai KamiKaze menis sinne. Mutta toisaalta, ei minusta niiden tallien kannattaminen ole hohdokasta, kuskit ne kiinnostaa.
Rossi oli ylivoimainen Hondalla MotoGP:ssä, mitä äijä teki? Vaihtoi pyörää&tallia, eikä jatkanut omaa ylivoimaansa. Sille minä annan suurta arvoa. MS.n siirtyminen Ferrarille oli aikoinaan minusta ihan samanlainen tempaus, mutta MS:n työ Ferrarilla on tehty. Joko talli vaihtoon tai eläkkeelle.
:frank:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
A) Mitä suurimmassa määrin...

B) Liittyy kohtiin C ja D ja F. Muuten ei tule mieleen mitään ihmeellistä.

C) Mitä suurimmassa määrin... On Schumi erinomainen kuski, mutta sädekehää himmentää rutkasti vaatimus ykköskuskina olemiseen. Kukaan sellainen ei voi olla paras minun silmissäni, joka vaatii, ettei joku saa kilpailla tasavertaisesti.

D) Liittyy kohtaan E. Selkeä ylivoima ei ilahduta ketään muita kuin vedonlyöjiä ja vain yhden asian liikettä (kuten ferrari tai schumi, mutta ei F1).

e) Mitä suurimmassa määrin. F1:n pitäisi olla kilpailua, eikä sitä, että tietää suurella todennäköisyydellä, kuka voittaa. Mun mielestä tilanne paranisi huomattavasti, jos jaettaisiin kuskien ja tallien MM-titteli jo nyt ja passitettaisiin Schumi, Rubens ja Ferrari jo nyt loppuvuodeksi lomille ja annettaisiin nykyisen "rupusakin" kilpailla keskenään.

F) Silloin harvoin, kun rikkomuksia katsotaan sormien läpi, niin sen soisi olevan tasapuolista. Aina silloin tällöin tuntuu, että Ferrarin ja Schumin toiminnat ovat perusolettamuksen mukaan aina 'oikein', kun muiden tallien ja kuljettajien toiminnat lähtisivät aivan päinvastaisesta perusolettamuksesta. Bernien vahvat mielipiteet siitä, kenen pitäisi voittaa eivät hirveästi paranna asiaa. Ihan yhtä paha olisi, jos jotain mitä tahansa muuta tallia suosittaisiin samassa mittakaavassa.

Ferrarin menestyksestä voisin iloita ehkä enemmän, jos siellä olisi joku muu kuski. Schumin menestystä voisi arvostaa enemmän, jos ajaisi vähemmän ylivoimaisella kalustolla, koska sitten tulisi enemmän sitä kilpailua. F1:siin pitäisi saada säännöksi, että maailmanmestaruuden voittaneen kuskin pitäisi vaihtaa tallia ;-)
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
A) Ei itse herra Schumacher sinänsä ole niin kamala, vaikka likaisia temppuja on uran varrelle sattunutkin.
B) Ei Ferrarin toiminta historiassa, mutta sen toiminta nyt. Ja kyllä minustakin välillä tuntuu, että FIA suosii Ferraria.
C) Tämä ottaa päähän aivan sairaasti. Silloin harvoin kun Barrichello on Schumia parempi niin Schumacher saa silti voittaa. Kyllä noin ylivoimaisella autolla pitäisi antaa kuskien ratkaista mestaruus ajamalla (vaikkakin kyllä Schumi silti voittaisi aika varmasti).
D) Alkaa maistua puulta kun yksi talli vie mestaruudet vuodesta toiseen, oli se sitten mikä talli tahansa.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
C) Olisi virkistävää vaihtelua jos Rubens ja MS laitettaisiin kisaan samanlaisilla taktiikoilla - tulisi kunnon taistelu paalusta ja kisastakin. Tämä saisi tapahtua jo ennenkuin MS:n mestaruus varmistuu.

E) Varsinkin Williamsin taantuma on kerrassaan hämmästyttävä.

Mitä itse "keisariin" tulee, niin hänellä on nykykuskeista selvästi eniten karismaa (ei ehkä Sennan veroista mutta kuitenkin) ja PR-arvoa. Olipa Maikkelista mitä mieltä tahansa, F1 tarvitsee supertähtiä, kuten myös B. Ecclestone totesi. Se paljon puhuttu voittohyppy ei minua rasita; hyvä että edes yksi kuski näyttää mitä on voittamisen riemu - vrt. Kalle Palander.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Timoteus sanoi:
Viisi mestaruutta peräkkäin (juu, viidettä peräkkäistä ei VIELÄ ole tullut mutta käsi ylös, kuka muka uskoo, ettei tule?)

Täällä, yksi joka ei vielä ole valmis jakamaan mestaruutta Schumille ja Ferrarille, kausi on 18 Kilpailua kestävä :ahem:

Mutta mikäli joku sanoisi mestarin tulevan nelikon: Schumi, Barrichello, Button, Trulli ulkopuolelta (T.Sato? :wink: ) niin siihen en ainakaan heti luottaisi.

Buttonin mahdollisuudet näen nelikosta parhaana.Mies on nopea ja tasainen, Bar-Honda lähestyy tallina ja autona Ferraria koko ajan sekä vielä lisänä pakettiin loistava em. tallikaveri Sato.
 
Viimeksi muokattu:

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Black Leopard sanoi:
Täällä, yksi joka ei vielä ole valmis jakamaan mestaruutta Schumille ja Ferrarille, kausi on 18 Kilpailua kestävä :ahem:

Mutta mikäli joku sanoisi mestarin tulevan nelikon: Schumi, Barrichello, Button, Trulli ulkopuolelta (T.Sato? :wink: ) niin siihen en ainakaan heti luottaisi.
Haa, voihan sitä vielä haihatella. Mestaruustaistelu ei voi ratketa ennen Hockenheimia, ja ihan jokaisella säilyy mestaruusmahdollisuus ainakin Magny-Coursiin asti - siis ei ainoastaan sarjassa ajavilla, vaan kaikilla, joilla on superlisenssi tai edellytykset saada sellainen heinäkuun alkuun mennessä. ;) Kauteenhan kuuluu 18 kilpailua.

BAR:in, Renaultin ja Williamsin suhteen voi taasen haihatella jopa astetta suuremmalla syyllä: jos jokin näistä talleista siirtyisi taikaiskusta Ferrariksi Ferrarin paikalle ja ajelisi joka kisassa kaksoisvoittoon sovitussa järjestyksessä, päätyisi mestariksi tallista ja sopimuksesta riippuen Button, Trulli, Alonso tai Montoya. Näille riittää siis joka kilpailun voitto ja se, että Schumacher on joka kisassa korkeintaan kolmas. ;) Kylläpä onkin jännä mestaruustaistelu. :jaska:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Timoteus sanoi:
Haa, voihan sitä vielä haihatella. Mestaruustaistelu ei voi ratketa ennen Hockenheimia, ja ihan jokaisella säilyy mestaruusmahdollisuus ainakin Magny-Coursiin asti - siis ei ainoastaan sarjassa ajavilla, vaan kaikilla, joilla on superlisenssi tai edellytykset saada sellainen heinäkuun alkuun mennessä. ;) Kauteenhan kuuluu 18 kilpailua.

BAR:in, Renaultin ja Williamsin suhteen voi taasen haihatella jopa astetta suuremmalla syyllä: jos jokin näistä talleista siirtyisi taikaiskusta Ferrariksi Ferrarin paikalle ja ajelisi joka kisassa kaksoisvoittoon sovitussa järjestyksessä, päätyisi mestariksi tallista ja sopimuksesta riippuen Button, Trulli, Alonso tai Montoya. Näille riittää siis joka kilpailun voitto ja se, että Schumacher on joka kisassa korkeintaan kolmas. ;) Kylläpä onkin jännä mestaruustaistelu. :jaska:
Arvasinkin melkein että täällä ollaan valmiita jakamaan mestaruus
Schumille ja Ferrarille vaikka kautta on vielä, kuten sanottu todella paljon ajamatta.Mestaruushan ei ole 100% varma ennenkuin piste-ero on tavoittamaton.Nyt se ei ole lähelläkään sitä.

Niin uskomattamalta kuin se tuntuukin, väitän edellä mainittua :wink: :ahem:

Sanokaa minun sanoneen, mestaruudesta taistellaan pitkään :thumbup: :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
B, C ja D, joskus myöskin A...

Ferrarin menestys sinänsä ei haittaisi mikäli siellä oltaisiin vanhalla systeemillä liikenteessä, eli every guy for himself :)
Nää nyt tietty on henk. kohtasia mielipiteitä, mutta niinku aiemminkin sanottu, suoranaisesti ei oo mitään Schumia ja Ferraria vastaan, mua vituttaa se tapa jolla ne tekee sen...
Schumi luultavasti voittais muutenkin kisoja ja sais kunniaa itselleen, mutta täydellinen kontrollointi tiimistä ei oo reilua imho.
(niinkuin tiedetään, joka kaudella on paras auto yleensä, joten tiimikaverusten pitäis saada kisata keskenään)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Allekirjoittanutta ei tilanteessa muu harmita, paitsi C tuo kaksikon Schumi-Barrichello jatkuva kilpailukielto.Sitten kun herrat mestaruuksien ratkettua "ajavat kilpaa" se on tyyliiä USA
´02 :thumbdown :mad: Tuosta tilanteesta ei hyödy kukaan, ei sarja, ei katsojat, ei Ferrari, ei Schumacher :nope:

R.Barrichello ansaitsisi 5 vuoden uskollisuudesta Ferraria ja Schumacheria kohtaan, palkinnoksi vähintään tasavertaisen mahdollisuuden haastaa F1-Legenda mestaruudesta taisteltaessa.Reilusti.Tuossa tilanteessa voittaisivat kaikki :ahem:

Vaikka Schumia ja Ferraria paljon arvostankin, tuo tilanne on todella surkea ja vääristynyt.Hauskaa on muistella kautta ´88. Vaikka Mclaren-Hondat voittivat kaikki muut noin kierroksella, kisat olivat kaikkea muuta kuin tylsiä :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Black Leopard sanoi:
Arvasinkin melkein että täällä ollaan valmiita jakamaan mestaruus
Schumille ja Ferrarille vaikka kautta on vielä, kuten sanottu todella paljon ajamatta.Mestaruushan ei ole 100% varma ennenkuin piste-ero on tavoittamaton.Nyt se ei ole lähelläkään sitä.

Niin uskomattamalta kuin se tuntuukin, väitän edellä mainittua :wink: :ahem:

Sanokaa minun sanoneen, mestaruudesta taistellaan pitkään :thumbup: :thumbup:
Minä veikkaisin, että siinä on Schumilla yksi uusi ennätys taas lähellä tällä kaudella: Varmistaa henk koht mestaruus ennätysaikaisin? Monaco oli vain huonoa onnea, jota Schumi tunnetusti kokee korkeintaan kerran kolmessa vuodessa tms.

Aloin jo kolmannen GP:n jälkeen ajattelemaan, että voisivat jakaa mestaruuspytyt jo nyt. Mielipide ei ole tuosta pahemmin muuttunut, enkä usko että tulee muuttumaankaan. Mestaruus on yksinkertaisesti jo niin varma asia. Tärkeimmät perustelut:

1. Ferrari = voittaja-auto (vrt kausi 2002)
2. Schumi = vaikea voitettava -> virheetöntä ja varmaa ajoa ns paineettomissa tilanteissa (nykyinen pistejohto - sen menettämiseen tarvittaisiin todella huonoa onnea ja pitkään, ja samaan aikaan muiden todella hyviä onnistumisia, pitkään - en oikein jaksa moiseen uskoa)

Ei millään pahalla, mutta ... Väite, että mestaruudesta taisteltaisiin tällä kaudella pitkään, tuntuu lähinnä huonolta vitsiltä :dunno: ...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ainoa, mikä voi Schumilta mestaruuden viedä tältä kaudelta on paha loukkaantuminen, niin se vain on. Ja sellaista ei toivo kenellekään.
 
Ylös