Schumi parempi kuin koskaan?

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei Schumi tehnyt mielestäni yhtään sen enempää virheitä Benetton-aikoinaan kuin nykyäänkään, mutta hitaammaksi mies on tullut.

"Surkealla" Benettonilla mies pystyi voittamaan ylivoimaiseksi väitetyt Williamsit, mutta nykyään mestaruuteen tarvitaan sarjan paras auto, eikä sekään tahtonut riittää, kun hermojen kanssa oli mestaruuden ratkaisuhetkillä, jälleen kerran, ongelmia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No mennään nyt sit taas tähän?!

94 Benetton oli ehkä hiukan Williamsia heikompi, eikä Schumi olisi päässyt lähellekkään mestaruutta ilman Sennan menehtymistä! Schumin haastajaksi nousi, niinkin "surkea" mies kuin Hill, josta ei missään nimessä ollut Sennan saappaiden täyttäjäksi!

95 Benetton sitä vastoin oli jo oikeastaan parempi autona kuin Williams kaikkine "salaisine hilavitkuttimineen! Ja joka tapauksessa Hill sortui aivan omituisiin virheisiin mihin Schumi ei sortunut! Schumi sai vastustajastaan niin hurjan niskalenkin henkisesti, ettei voittaminen ollut edes vaikeata! Muistaakseni mies ei tällä kaudella varsinaisesti tehnyt kuin pari omaa virhettä? Sitä en muista mistä syystä Schumi sai ajokiellon pariin kisaan? Mutta sekin puhuu sen puolesta että 95 auto oli vähintään samantasoinen kuin Benettonilla kuin Williamsilla, että aina kun Schumi ei ollut korjaamassa pottia, niin aika hyvin sieltä Benettonin kakkossuhari sitten keräsi pisteet kotiin, ja näin tuli myös tallimestaruus!

Sittemmin Schumin kalusto, on hieman nihkeän alun jälkeen mennyt koko ajan uskomattoman paljon parempaan suuntaan! Viimeisimmät jopa sellaiseksi ettei sen olisi edes luullut olevan mahdollista!

Pistetäämpä vielä tällainen selkeä lista:
93: Paras talli Williams, toiseksi paras Benetton(Schumin talli) (McLaren oli kyllä talli pisteissä kauden loputtua toinen mutta ilman Sennaa talli ei olis päässyt lähellekkään Benettonia!)

94: Paras Williams, toinen Benetton

95: Paras Benetton, toinen Williams

96: Paras Williams, toinen Ferrari/benetton? Hankala sanoa kumpi noista oli parempi, molemmilla huomattavia luotettavuus ongelmia(varsinkin Ferrari) mutta sitten kun luotettavuutta löytyi, niin kovaa mentiin(varsinkin Ferrari), eli ehkä siksi nostan Ferrarin Benettonin edelle!

97: Paras talli Williams, toinen Ferrari. Williams menetti hieman asemiaan loppukautta kohti! Ja tosiaan joku jo mainitsikin että oli Villeneuven tuuria että Häkän takana mylvinyt Mersu ei kestänyt maaliin kolmessa kauden puolen välin jälkeisessä kisassa ja sen seurauksena pääpotin korjasi aina Villeneuve. Häkän keskeytettyä Villen edestä(ja näin valui useat Häkän voitot käsistä jo kaudesta 93 lähtien :( )

98: Paras talli McLaren, toinen Ferrari. Varsinkin alkukausi oli tyrmäävää hallintaa mutta eikös Fia tehnyt sopivasti temppujaan että Ferrari saatiin mukaan mestaruusjahtiin! Tämä kausi oli suorastaan käänne kohta siinä kun Bernie & kump. alkoivat selkeästi ajaa Ferraria mestariksi! Useita sääntö muutoksia heidän puolelle, yms. Ei kerta kaikkiaan enää käynyt laatuun, että sarjan ylivoimaisesti kallein kuljettaja, sarjan ainut kaksin kertainen mestari, legendaarisin talli, hillitön budjetti ja voittaja taustaporukka Benettonilta ja kaikki tuo suuren luokan rahalla hommattuna! Noh, se siitä, menihän se mestaruus kuitenkin pari kertaa oikeaan osoitteeseen, ennenkuin kabinettipeli vei voiton wink :(

99: Paras talli Ferrari, toinen McLaren. Nousihan se Ferrari sieltä ja vielä "lahjattomien", halpis suhareiden käsissä! wink Tällä kaudella kalustot olivat kuitenkin aikalailla samantasoisia. Lähes kauden 95 luokkaa tasaisuudessaan. Kisa kuin olisi saattanut olla kumman vaan voitettavissa!

00: Paras talli Ferrari, toinen McLaren. Tässä alkaa jo Ferrari vetää hieman kaulaa McLareniin. Samoin Williams alkaa nostaa jälleen päätään pensaasta, minne se tipahti kauden 97 jälkeen Renaultin lopettaessa!

01: Paras talli Ferrari, toinen vielä McLaren. Tässä vaiheessa McLaren alkaa jo pahasti pudota Ferrarin kyydistä! Ja mulla oli vielä suuret luulot, ettei Ferrarilla juuri tämän paremmin voi enää mennä! Olin pahasti väärässä :( Ja näin pääsi mm. MranelloRed, Ferrari4ever ja kump. herkuttelemaan! :(

02: Paras Ferrari, toinen Williams. No niin, sitten tuli tämä Ferrarin superkausi, milloin muilla ei ollut siis yhtään mitään jakoja ja McLaren tippui Williamsinkin kyydistä! Tässä vaiheessa alkoi tuntua siltä ettei juuri nappaa enää koko sarjan seuraaminen! Se että Ferrari oli jo muutenkin nousemassa huipulle, pari vuotta aikaisemmin, niin tämä Ferrarin kuljettaja politiikka ja muu Fian ja Bernien epämääräisen omituinen toiminta meinasivat suorastaan tuhota Ferrarin legendaarisuuden! Ja hieman sitä himmensivätkin! :(

03: Paras Ferrari, toinen Williams! Tämä meni kyllä niin kaksi jakoisesti tämä kausi! Vaikka Ferrari ei enää ollut täysin lyömätön ja ylivoimainen, Schumi teki virheitä yms. sälää ja useita voittajia! Tämän kauden ansiosta Ferrarin kilpi kirkastui, Schumista tuli inhimillisempi ja koko lajin mielenkiinto kohentui huomattavasti! Sekä se, että Williams ja McLaren molemmat nousivat haastamaan Ferrarin, teki kaudesta ja seuraavan kauden odottamisesta taas mielenkiintoisen! Ja kun se ei olisi vielä riittänyt, niin Renault palasi myös kärkeen ja jopa Jordan palasi "voittajatalliksi" wink

Hyvä Ferrari, loistavaa McLaren ja Williams! Kyllä tästä tulee uskomaton kausi! Ja sitä vielä selkeästi parantavat Renault, BAR ja Jordan yms.

<small>[ 10-01-2004, 13:47: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Moni varmaan arvioisi Benettonin ja Wlliamsin eron suuremmaksi noina kahtena mestaruusvuotena. Jos vuonna -93 Schumi ei olisi ajanut Benettonia, niin Patresen ajoista päätellen talli olisi luokiteltu vähän keskitason paremmalle puolelle. Schumin ajoista päätelleen Benetton oli toiseksi paras yhdessä Mclarenin kanssa. Uskon, että ihan sama juttu koskisi myös vuosia -94 ja -95.

Se, miten arvioimme Schumin autoa, lähtee liikkeelle jo tietystä perusoletuksesta koskien Schumin nopeutta. Ja kun lopputulos on jo osaksi lähtökohdissaan, se tarkoittaa sitä, että päättely on aika kehämäistä.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Misa1:
No mennään nyt sit taas tähän?!

94 Benetton oli ehkä hiukan Williamsia heikompi, eikä Schumi olisi päässyt lähellekkään mestaruutta ilman Sennan menehtymistä! Schumin haastajaksi nousi, niinkin "surkea" mies kuin Hill, josta ei missään nimessä ollut Sennan saappaiden täyttäjäksi!

95 Benetton sitä vastoin oli jo oikeastaan parempi autona kuin Williams kaikkine "salaisine hilavitkuttimineen! Ja joka tapauksessa Hill sortui aivan omituisiin virheisiin mihin Schumi ei sortunut! Schumi sai vastustajastaan niin hurjan niskalenkin henkisesti, ettei voittaminen ollut edes vaikeata! Muistaakseni mies ei tällä kaudella varsinaisesti tehnyt kuin pari omaa virhettä? Sitä en muista mistä syystä Schumi sai ajokiellon pariin kisaan? Mutta sekin puhuu sen puolesta että 95 auto oli vähintään samantasoinen kuin Benettonilla kuin Williamsilla, että aina kun Schumi ei ollut korjaamassa pottia, niin aika hyvin sieltä Benettonin kakkossuhari sitten keräsi pisteet kotiin, ja näin tuli myös tallimestaruus!

Sittemmin Schumin kalusto, on hieman nihkeän alun jälkeen mennyt koko ajan uskomattoman paljon parempaan suuntaan! Viimeisimmät jopa sellaiseksi ettei sen olisi edes luullut olevan mahdollista!

Pistetäämpä vielä tällainen selkeä lista:
93: Paras talli Williams, toiseksi paras Benetton(Schumin talli) (McLaren oli kyllä talli pisteissä kauden loputtua toinen mutta ilman Sennaa talli ei olis päässyt lähellekkään Benettonia!)

94: Paras Williams, toinen Benetton

95: Paras Benetton, toinen Williams

96: Paras Williams, toinen Ferrari/benetton? Hankala sanoa kumpi noista oli parempi, molemmilla huomattavia luotettavuus ongelmia(varsinkin Ferrari) mutta sitten kun luotettavuutta löytyi, niin kovaa mentiin(varsinkin Ferrari), eli ehkä siksi nostan Ferrarin Benettonin edelle!

97: Paras talli Williams, toinen Ferrari. Williams menetti hieman asemiaan loppukautta kohti! Ja tosiaan joku jo mainitsikin että oli Villeneuven tuuria että Häkän takana mylvinyt Mersu ei kestänyt maaliin kolmessa kauden puolen välin jälkeisessä kisassa ja sen seurauksena pääpotin korjasi aina Villeneuve. Häkän keskeytettyä Villen edestä(ja näin valui useat Häkän voitot käsistä jo kaudesta 93 lähtien :( )

98: Paras talli McLaren, toinen Ferrari. Varsinkin alkukausi oli tyrmäävää hallintaa mutta eikös Fia tehnyt sopivasti temppujaan että Ferrari saatiin mukaan mestaruusjahtiin! Tämä kausi oli suorastaan käänne kohta siinä kun Bernie & kump. alkoivat selkeästi ajaa Ferraria mestariksi! Useita sääntö muutoksia heidän puolelle, yms. Ei kerta kaikkiaan enää käynyt laatuun, että sarjan ylivoimaisesti kallein kuljettaja, sarjan ainut kaksin kertainen mestari, legendaarisin talli, hillitön budjetti ja voittaja taustaporukka Benettonilta ja kaikki tuo suuren luokan rahalla hommattuna! Noh, se siitä, menihän se mestaruus kuitenkin pari kertaa oikeaan osoitteeseen, ennenkuin kabinettipeli vei voiton wink :(

99: Paras talli Ferrari, toinen McLaren. Nousihan se Ferrari sieltä ja vielä "lahjattomien", halpis suhareiden käsissä! wink Tällä kaudella kalustot olivat kuitenkin aikalailla samantasoisia. Lähes kauden 95 luokkaa tasaisuudessaan. Kisa kuin olisi saattanut olla kumman vaan voitettavissa!

00: Paras talli Ferrari, toinen McLaren. Tässä alkaa jo Ferrari vetää hieman kaulaa McLareniin. Samoin Williams alkaa nostaa jälleen päätään pensaasta, minne se tipahti kauden 97 jälkeen Renaultin lopettaessa!

01: Paras talli Ferrari, toinen vielä McLaren. Tässä vaiheessa McLaren alkaa jo pahasti pudota Ferrarin kyydistä! Ja mulla oli vielä suuret luulot, ettei Ferrarilla juuri tämän paremmin voi enää mennä! Olin pahasti väärässä :( Ja näin pääsi mm. MranelloRed, Ferrari4ever ja kump. herkuttelemaan! :(

02: Paras Ferrari, toinen Williams. No niin, sitten tuli tämä Ferrarin superkausi, milloin muilla ei ollut siis yhtään mitään jakoja ja McLaren tippui Williamsinkin kyydistä! Tässä vaiheessa alkoi tuntua siltä ettei juuri nappaa enää koko sarjan seuraaminen! Se että Ferrari oli jo muutenkin nousemassa huipulle, pari vuotta aikaisemmin, niin tämä Ferrarin kuljettaja politiikka ja muu Fian ja Bernien epämääräisen omituinen toiminta meinasivat suorastaan tuhota Ferrarin legendaarisuuden! Ja hieman sitä himmensivätkin! :(

03: Paras Ferrari, toinen Williams! Tämä meni kyllä niin kaksi jakoisesti tämä kausi! Vaikka Ferrari ei enää ollut täysin lyömätön ja ylivoimainen, Schumi teki virheitä yms. sälää ja useita voittajia! Tämän kauden ansiosta Ferrarin kilpi kirkastui, Schumista tuli inhimillisempi ja koko lajin mielenkiinto kohentui huomattavasti! Sekä se, että Williams ja McLaren molemmat nousivat haastamaan Ferrarin, teki kaudesta ja seuraavan kauden odottamisesta taas mielenkiintoisen! Ja kun se ei olisi vielä riittänyt, niin Renault palasi myös kärkeen ja jopa Jordan palasi "voittajatalliksi" wink

Hyvä Ferrari, loistavaa McLaren ja Williams! Kyllä tästä tulee uskomaton kausi! Ja sitä vielä selkeästi parantavat Renault, BAR ja Jordan yms.
"Muistaakseni mies ei tällä kaudella varsinaisesti tehnyt kuin pari omaa virhettä? Sitä en muista mistä syystä Schumi sai ajokiellon pariin kisaan?"

Silti pystyt kevyesti pistämään kaluston paremmuusjärjestykseen tuonakin vuonna. Kerrassaan vakuuttava suoritus.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Tallien voimasuhteita on tietysti mukava arvioida, mutta pitää edelleenkin muistuttaa, että mitään faktaa ei ole siitä, että mikä talli on paras minäkin vuonna. Esimerkiksi juuri Häkkisen mestaruusvuosina voi olla, että voimasuhteet olivat Ferrariin päin kallellaan. Olihan Häkkinen kuitenkin paljon nopeampi vanhempaa Schumia nuoruusvuosina mm. Macaon kisasssa vaikka sitten ikävästi lopulta kävikin.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Niin, viime kauden paras talli kokonaisuudessa oli varmaankin Ferrari, mutta aika monessa kisassa Michelinit nosti McLarenin ja Williamsin Ferrarin edelle.. Unkari oli jo pelästyttävän tyrmäävä kokemus renkaiden erosta kun Jaguaaritkin menee ohi.

Tuntuu myös aika paljon siltä että Schumi joutuu useasti tilanteisiin missä takana tulevalla on nopeampi auto, jolloinka siitä saadaan semmoinen kuva että muut pesee, näin kävi monesti Schumin benetton aikana hyvän taktiikkansa ansiosta, samaa tapahtui Schumi-häkä vuosina jolloin esim spa:ssa häkkinen ikäänkuin raketinlailla tuli eau rougen jälkeen aina schumin perään kunnes tämä "sensaatiomainen" ohitus tapahtui, muistan myös hyvin kuinka Imolassa schumi voitti osaksi hyvän taktiikan takia vaikka häkä oli ollut nopeampi koko viikonlopun ajan. Nykyään tätä ei ole juurikaan esiintynyt kun kärkitallit lähtee yleensä täysin samalla taktiikalla, eiköhän ne vielä poista tuon "samalla bensamäärällä kisaan" se tuo ehkä vaihtelua aika-ajoihin, mutta kisassa kaikki meneekin letkassa kun yleensä edessä ja takana tulevalla on samat bensamäärät ja ei haluta ehkä ottaa liika riskejä ohittamisen suhteen, ja yleensä ohitusta ei tapahdu tasaisuuden takia ja aivan perässä ajo ei ole sama kuin 100m päässä.

<small>[ 10-01-2004, 20:12: Message edited by: WoPe ]</small>
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jos renkaat olisi Ferrarin ainut syy alaspäinmenossa olisi Bridgestone jo savustettu ulos sarjasta. Kuskit vanhenee ja työntekijöiden motivaatio laskee, se on raaka totuus. Toivottavasti Schumi pystyy edes muutamassa kisassa pistämään Kimille ja Montoyalle kampoihin tänä vuonna.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Ei varmasti ole ainut syy, McLaren ja Williams on ottanut kiinni, mutta kyllä tää Michelinin ja Bridgestonen ero on huomattu jo muutama vuosi sitten, tai sitten Ferrari kuskit on 100x parempia aina kun vettä sataa :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Wope, unohdat tyystin sen, että Imolassa Mikan autosta sammui moottori ennen toisia varikkopysähdyksiä pääsuoralla hetkeksi, jonka takia Mika menetti neljän sekunnin etumatkansa Michaeliin. Nuo neljä sekunttia olisivat riittäneet Mikalle Michaelin takana pitämiseksi, kun varikkopysähdykset tehtiin.

Mutta näinhän se menee: voittajan suoritukset muistetaan ja kakkoseksi jääneen unohdetaan.

Voi vain kuvitella miten kauden 2000 alun vastoinkäymiset söivät Mikaa. Teet kaiken itse oikein (Voiko kuski paremmin työnsä tehdä kuin johtamalla kaikkia kisoja?) ja aina kalusto petti. Potenttiaaliset 24 pistettä harkoille. Tai Schumille, itseasiassa.

<small>[ 10-01-2004, 20:56: Message edited by: Karpow ]</small>
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Aika mystinen homma Karpow se Häkkisen auton hyytyminen silloin Imolassa. Mikä oli virallinen selitys tapahtuneelle. Eräs paikalla ollut kaverini kertoi että auto vain hidasti vauhtiaan ja ääni katosi mutta elpyi sitten ja meno jatkui.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
MaranelloRed:
Aika mystinen homma Karpow se Häkkisen auton hyytyminen silloin Imolassa. Mikä oli virallinen selitys tapahtuneelle. Eräs paikalla ollut kaverini kertoi että auto vain hidasti vauhtiaan ja ääni katosi mutta elpyi sitten ja meno jatkui.
Ave !!!

Tietokone buuttasi ja sammutti koneen muutamaksi sekunniksi. Syitä on arvailtu. Punaisessa kulmauksessa ollaan yleensä vakuuttuneita, että Mika pianoi jotain salaista laittoman järjestelmän aktivoivaa nappia, koska muutenhan voisi vaikuttaa siltä, että Schumcaher sai voiton juurikin tuon häiriön asiosta.

Mikalla kävi muutenkin paska mäihä auton pohjan vauritoituessa hänen ajettua radalla lojuneeseen metalli esineeseen. Mutta sekään ei vaikuttanut auton käytökseen koska Mika oli edelleen nopea ja vain Schumcaher saa olla nopea vaurioituneella autolla joka ei kenties ole enään parhaassa iskussa.

- Oho -
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Sen kummemmin mitään vihjailematta mutta aika usein McLarenille on nuita pimeitähetkiä sattunnut eli auto on nyykähtännyt mutta sitten matka on taas jatkunnut.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
Sen kummemmin mitään vihjailematta mutta aika usein McLarenille on nuita pimeitähetkiä sattunnut eli auto on nyykähtännyt mutta sitten matka on taas jatkunnut.
juuh, totta, tosin eise välttämättäpaha ole, mm. brasiliassa -99 Häkän kiesi "nytkähti" hetkeks ja sit meno jatku voittoon :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
FO110K:
MaranelloRed:
Sen kummemmin mitään vihjailematta mutta aika usein McLarenille on nuita pimeitähetkiä sattunnut eli auto on nyykähtännyt mutta sitten matka on taas jatkunnut.
juuh, totta, tosin eise välttämättäpaha ole, mm. brasiliassa -99 Häkän kiesi "nytkähti" hetkeks ja sit meno jatku voittoon :)
Joo McLarenin laiton luistonestojärjestelmä ei oikein toiminut siellä.
 
Ylös