Schumin onni

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Jokainen on oman onnensa seppä. Tai tietyissä tapauksissa "suutari". Ehkä "ratkaisevissa" kilpailuissa Schumacherilla on käynnyt flaksi mutta on miehellä ollut kuiviakin aikoja - vähän liiankin kanssa. En pidä häntä erityisen onnekkaana urheilijana.

Onneakin on vähän vaikea määritellä (Onnekas, että vastustaja teki virheen. Onnekas, että mitään ei tapahtunut kilpailun aikana. Onnekas, että kykeni ajamaan äärirajoilla ilman virikkeitä, jotka olisivat voineet aiheuttaa keskittymisen kosahtamisen).

Mutta välillä käy tuuria (Espanja 2001) ja välillä tulee pataseiska (Suzuka 1998).

<small>[ 15-11-2003, 16:06: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
Onneakin on vähän vaikea määritellä (Onnekas, että vastustaja teki virheen. Onnekas, että mitään ei tapahtunut kilpailun aikana. Onnekas, että kykeni ajamaan äärirajoilla ilman virikkeitä, jotka olisivat voineet aiheuttaa keskittymisen kosahtamisen).
(Suzuka 1998).
niih, tai sitten sade osuu just sopivasti kohdalle (Indy -03) vastustaja keskeyttää vikalla kierrosella (Barca -01) wink
Nojoo, onnea on monenlaista, mut mielestäni MSc on suhteellisen onnekas kuljettaja ollut, mm. miehen auton kestävyys viime vuosina on ollut ihan jtn muuta ku normaalia... (rubensilla hajoillut kuitenkin suht usein)
Mutta, toisilla onnea on, toisilla ei sitten vähääkään... :) (Nick Heidfeld esimerkiks :D )
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
No ei se Schumin auton kestävyys viime kaudella ollut mitään yliluonnollista, Kimillekkään ei tainnut tulla kuin yksi teknisestä viasta johtuva keskeytys (Coultilla 4).

Väittäisin että jokaisella huippukuljettajalla on ollut onnea jossain vaiheessa uraansa. Räikköselläkin kävi aikamoinen munkki kun pääsi ajelemaan Mclarenia.

Ja Karpow kyseli milloin Mikalla on ollut onnea:
Ma
Schumillla on ollut onnea, se selviää mm. vertaillessa Barrichellon ja itsensä teknisiä keskeytyksiä. Ja jos ennätys peräkkäisten keskeytysten määrässä on huikea kolme, niin ei hirveän epäonnekkaasta kuskista voida puhua.
Tuolla logiikalla vertaillessa tallikaverien keskeytyksiä, voidaan sanoa myös Häkkisen olleen onnekas varsinkin mestaruuskausillaan, kuten lähes kaikki mestarit ovat olleet.

Ja mestaruuden ratkaisuhetkillä -98 oli Span Schumi -Coulthard kolari aikamoinen onnenpotku Häkkiselle. Tai se kun Schumi ajoi pihalle Kanadassa -99 johdosta päästäen Häkkisen helppoon voittoon. Tai...

Eli pointtini on: Jos aletaan etsimään onnenpotkuja, niitä löytyy varmasti kaikilta mestareilta. Schumilla todennäköisesti on noita onnenpotkuja enemmän kuin muilla, mutta kuinka moni muu on ollut niin pitkää huipulla?
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
On se kummaa HannuHanheilua, että saa kuudella voitolla mestaruuden kaudella jolla seuraavaksi eniten voittoja keränneet saavuttivat niitä jopa kaksi. Puhumattakaan ettei mestaruus mennyt yhden voiton miehelle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
eise, vaan tarkoitin sitä että harvoin 2 ja puoli kautta putkeen kestää auto ilman teknistä vikaa... (muistaakseni kesällä -01 ollu tekn. vika viimeks)
Kimilläkin oli vaan yks vika tänä vuonna, suht hyvä tuuri silläkin kävi...
DC:n ja Rubensin luvut on suht normaaleja jos katsoo historiaa pidemmälle... MSc:lläkin oli tekn. ongelmia, mutta aina silloin kun sillä vähiten oli merkitystä, eli Pe. tai La. harkoissa... (muistaakseni Indyssäkin tuli hinausautolla varikolle jonkun harkkajakson aikana)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
sarla:
On se kummaa HannuHanheilua, että saa kuudella voitolla mestaruuden kaudella jolla seuraavaksi eniten voittoja keränneet saavuttivat niitä jopa kaksi. Puhumattakaan ettei mestaruus mennyt yhden voiton miehelle.
Siinäkin kävi uskomat flaksi, kun Schumi menetti renkaan puhkeamiseen monta pistettä. Mutta eihän sekään kilpailu ollut mestaruuden kannalta tärkeä eikä noilla pisteillä olisi ollut mitään merkitystä. Schumin renkaatkin puhkeavat oikeaan aikaan.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Ei schumilla mitään onnea ole! Ecclestone painelee nappuloita...esim. Häkä saavutti Schumin Indyssa, niin Mikan kone hajos...SYY: ecclestone painelee nappuloita!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
2003 nyrrellä räikkösellä oli todellista tuuria että mersun YLIVIREINEN RISKI KAPISTUS kesti niinkin pitkälle.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juhis:
No ei se Schumin auton kestävyys viime kaudella ollut mitään yliluonnollista, Kimillekkään ei tainnut tulla kuin yksi teknisestä viasta johtuva keskeytys (Coultilla 4).

Väittäisin että jokaisella huippukuljettajalla on ollut onnea jossain vaiheessa uraansa. Räikköselläkin kävi aikamoinen munkki kun pääsi ajelemaan Mclarenia.
Silti Schumacherin auto ei ole hyytynyt tekniseen vikaan viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana kertaakaan. Kimillä teknisestä viasta johtuvia keskeytyksiä on jo pelkästään McLarenin ratissa kahdelta kaudelta 12(!). :rolleyes: Ja vielä merkittävämpää on todellakin se että Rubensin auto on kanssa hajonnut parin viime vuoden aikana useammankin kerran. Eli joko Sumin parempi kestävyys on tuurin ansiota tai sitten kuten aikaisemmin tässä toikissa esitin johtuu Barrichellon saamasta paskasta ja välinpitämättömästä kohtelusta tiimissään.

Ja ei noita huipputallipaikkoja varsinkaan ratkota rouva Fortunan avustuksella. Kyllä McLarenillakin on varmasti käyty kesällä 2001 tiukat keskustelut johtoportaan (Dennis, Haug, Whitmarsh) kesken siitä kuka otetaan korvaamaan Häkää. Kimi on ansainnut paikkansa aikoinaan McLarenilla loistavien suoritusten ansiosta Sauberilla jotka ovat herättäneet Wokingin miesten huomion.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin en nyt tiedä oliko se niin hirveän onnekasta. Muutama kisan kärjessä ajettu kierros ja nopein kierros jäi taulukoihin, mutta melkeinpä sama olisi ollut jos keskeytys olisi sattunut startissa. idea yuck :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
sarla:
On se kummaa HannuHanheilua, että saa kuudella voitolla mestaruuden kaudella jolla seuraavaksi eniten voittoja keränneet saavuttivat niitä jopa kaksi. Puhumattakaan ettei mestaruus mennyt yhden voiton miehelle.
Kaikkihan sen tietävät, että voittojen merkitys on vähentynyt merkittävästi uuden pistelaskujärjestelmän myötä. Nyt tasaisuus on valttia. Ei se, paljonko voittoja kerää.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed:
2003 nyrrellä räikkösellä oli todellista tuuria että mersun YLIVIREINEN RISKI KAPISTUS kesti niinkin pitkälle.
Epäilen VAHVASTI, että McLarenilla ollaan niin hölmöjä, että vaarannetaan koko kilpailu ja kaikki pisteet ylivirittämällä auto riskirajoille... Eivät he mitään amatöörejä ole.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Sen kisan tarkoituksena oli nostattaa KIMIMANIA uusiin mittoihin saksassa. Voitto kotikisassa hinnalla millä hyvänsä. Ei edes ollut eka kerta kun Meselle käy happamasti kotikisassa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed:
Sen kisan tarkoituksena oli nostattaa KIMIMANIA uusiin mittoihin saksassa. Voitto kotikisassa hinnalla millä hyvänsä. Ei edes ollut eka kerta kun Meselle käy happamasti kotikisassa.
Tuskinpa sentään mestaruuden hinnalla... :rolleyes: Ja palkintopallisija on varmasti parempaa "Kimimanian" nostatusta, kun riskillä yritetty voitto, joka sitten päättyy konerikkoon. Konerikkoon päättynyt kisa on varmasti sitä huonointa mainosta Meselle ja varmasti Mercedes ei riskejä ala ottamaan, vaan luottaa kuskien hoitavan homman kotiin ilman, että koko kisaa riskeerataan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Kaikilla on varmasti joskus ollut onnea ja joskus epäonnea! Mutta kyllähän noita onnekkaita tapahtumia Schumilla on huomattavasti enemmän kuin kanssa kilpailjoilla!

Schumin "paremman" onnen takana on varmasti Ferrarin tai yleensä kaluston luotettavuus! Ja ehkä Schumi osaa jopa hieman, esim. Montoyaan verrattuna, säästää autoaan, silloin kun siihen on tarvetta(tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä onnen kanssa)! Toki siihen säästämiseen vaikuttaa se, että talli osaa ajoissa kertoa että nyt on säästettävä jne.

Se mitä Schumille on onnen puitteissa useammin tapahtunut kuin muille on seuraavat kaksi asiaa:

Schumi ei koskaan ole keskeyttänyt kaluston hajoamiseen pahimman kilpailijan ollessa korjaamassa pääpottia! Eli kun Schumi on joutunut keskeyttämään kaluston hajoamisen seurauksena, hän on jo valmiiksi ollut päävastustajan takana!

Toinen mikä on, niin Schumi on useammin kuin kerran ollut juuri se henkilö joka korjaa sen potin kun päävastustajalta hajoaa kalusto! Tästä kärjistetty esimerkki on Häkän koneen hajoaminen johtopaikalta mutta en tarkoita yleisesti pelkästään voittotaistelua! Kyse voi olla esim. kolmannesta sijasta!
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Observer:
Ja vielä merkittävämpää on todellakin se että Rubensin auto on kanssa hajonnut parin viime vuoden aikana useammankin kerran. Eli joko Sumin parempi kestävyys on tuurin ansiota tai sitten kuten aikaisemmin tässä toikissa esitin johtuu Barrichellon saamasta paskasta ja välinpitämättömästä kohtelusta tiimissään.
Rubens keskeytti tällä kaudella viisi kertaa. Melbournessa ulosajoon, Interlagosissa tekniseen vikaan, Hockella kolariin, Hungaroringillä "väärässä kulmassa kanttareiden päälle ajamisesta" johtuneeseen takaripustuksen hajoamiseen sekä Indyssä kolariin Montoyan kanssa.. Eli siis oikeastaan vain kerran keskeytyksestä saatiin syyttää Ferraria..

2002 Rubensilla oli kyllä hirveästi epäonnea..
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
JJ7
Eli siis oikeastaan vain kerran keskeytyksestä saatiin syyttää Ferraria..

2002 Rubensilla oli kyllä hirveästi epäonnea..[/QB]
Kyllä kait se unkarin ripustuksen pettäminen oli tekninen vika siinä missä muutkin.
Tai tuon(Ferrarin?) logiikan mukaanhan Interlagosissakin olisi syy ollut esim."polttoaineettomalla autolla ajo"? eikä vika polttoaineen syötössä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JJ7:
Eli siis oikeastaan vain kerran keskeytyksestä saatiin syyttää Ferraria..

2002 Rubensilla oli kyllä hirveästi epäonnea..
Niin jos haluaa uskoa Ferrarin selityksiä..Epäilemättä jos Hungaroringin tapahtumat olisivat sattuneet Schumacherille vika olisi ollut yksinomaan Ferrarin.. :rolleyes:
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Observer:
Niin jos haluaa uskoa Ferrarin selityksiä..Epäilemättä jos Hungaroringin tapahtumat olisivat sattuneet Schumacherille vika olisi ollut yksinomaan Ferrarin.. :rolleyes:
Ferrarin selitys nyt oli mitä oli, uskoo ken tahtoo.. Kuten varmaan huomasitte, minulla oli selitys lainausmerkeissä..

Mutta miksi ihmeessä olet noin kovasti Schumacheria vastaan..? Ferrari olisi todennäköisesti selittänyt aivan samalla tavalla, jos keskeytys olisi sattunut Schumille..
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Mitä tuohon kierroksella ohitettaviin tulee, niin Schumilla (ja Barrichelolla) on selkeä etu Ferrarin kirkkaan värin takia. Kyllä aina edellä ajava kierroksella jäänyt Ferrarin tunnustaa, mutta esim. jonain vuonnahan McLaren ja Minardi saattoivat muistuttaa erehdyttävästi toisiaan värien puolesta.
 
Ylös