Schurrari tulee vielä voittamaan kisoja kaudella 2005

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Kauden alkupuolella media kirkuu: Alonso on uusi mestari! Kukaan ei pysty uhkaamaan hänen maailmanmestaruuttaan tänä vuonna. Tilastollisesti Renault voittaa maailmanmestaruuden.

Menipä sitten pari kisaa pidemmälle... nyt mediassa huudetaan: Kimistä maailmanmestari! Kimi on tämän hetken ylivoimaisesti nopein kuljettaja. Alonson pisteiden takaa-ajo on alkanut...

Nyt ollaan tilanteessa, jolloin kaudesta on ajettu alle kolmasosa. Mitä sitten, jos Alonso voittikin alkukaudesta kolme kisaa peräkkäin. Tai että Kimi on nyt voittanut kaksi kisaa peräkkäin. Sinänsä hienoja saavutuksia. Mutta Ferrari tulee vielä. Maranellossa tehdään työtä nyt semmoisella paineella ja vauhdilla, että tulokset tulevat esille pian.

Eikä se Schumacherin vauhti ole kadonnut mihinkään. Mediassa spekuloidaan sillä, onko Schumacher motivoitunut jatkamaan, kun ei voita kaiken aikaa. Tosiasia on kuitenkin se, että Schumacher ei tule kaihtamaan keinoja kisojen voittamisen suhteen, kunhan Ferrari saa pakettinsa kasaan.

Monille voi tulla yllätyksenä jälleen se, kuinka vahva Ferrari onkaan loppukaudesta. Olkoonkin, ettei Ferrari välttämättä saavuta merkkimestaruutta tänä vuonna tai edes kuljettajien mestaruutta, niin oman lisävärinsä loppukauden kisoihin tuo se, että Schumacher nähdään palkintopallilla vielä useaan kertaan.

Jos kohdalle osuu vielä sadekisa, niin Michelinin rengasetu menee siihen paikkaan. Muistellaampa Espanjan GP:tä vuonna 1996. Schumacher oli juuri aloittanut Ferrarilla ja Ferrari oli ainut talli, joka ajoi vielä ns. matalanokkaisella mallilla. Kaikki muut huipputallit olivat korottaneet auton keulaa ylöspäin aerodynaamisen edun saamiseksi. Ferraria ei pidetty edes voittaja-autona tuolloin. Kesken kilpailun kuitenkin tuli sadekuuro, mikä mahdollisti Schumacherin ajotaitojen kiistattoman esilletulon. Mies ajoi välittömästi kaikkia muita vähintään 4 sekuntia kovempia kierrosaikoja ja kisa ratkesi siihen. Schumacher voitti upean kisan.

Ei ole syytä vähätellä Kimin ja Fernandon ajotaitoja. Ne ovat myöskin kiistattomat. Kumpikin kuljettaja tarvitsee kuitenkin jatkuvasti palkintopallisijoituksia pysyäkseen mestaruustaistelussa mukana. Tämä tarkoittanee sitä, että nopeuden ja luotettavuuden pitää säilyä. Auringonpaistetta tarvitaan myös.

Älkää aliarvioiko Ferrarin ja Schumacherin kykyjä. Schumi tulee vielä ja sekoittaa mestaruuskuviot jälleen kerran.:dunno:
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Onhan Schumacher/Ferrari jo nyt esittänyt loistavia takaa-ajoja kilpailuissa tällä kaudella. Aika-ajoissa on se ongelma, mutta jos kerrankin tulee aika-ajoihin Schumia ja Bridgestonea suosiva sää, on "Schurrari" melko suuri voittajasuosikki kisassa.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Rälle sanoi:
Kauden alkupuolella media kirkuu: Alonso on uusi mestari! Kukaan ei pysty uhkaamaan hänen maailmanmestaruuttaan tänä vuonna. Tilastollisesti Renault voittaa maailmanmestaruuden.

Menipä sitten pari kisaa pidemmälle... nyt mediassa huudetaan: Kimistä maailmanmestari! Kimi on tämän hetken ylivoimaisesti nopein kuljettaja. Alonson pisteiden takaa-ajo on alkanut...

Nyt ollaan tilanteessa, jolloin kaudesta on ajettu alle kolmasosa. Mitä sitten, jos Alonso voittikin alkukaudesta kolme kisaa peräkkäin. Tai että Kimi on nyt voittanut kaksi kisaa peräkkäin. Sinänsä hienoja saavutuksia. Mutta Ferrari tulee vielä. Maranellossa tehdään työtä nyt semmoisella paineella ja vauhdilla, että tulokset tulevat esille pian.

Eikä se Schumacherin vauhti ole kadonnut mihinkään. Mediassa spekuloidaan sillä, onko Schumacher motivoitunut jatkamaan, kun ei voita kaiken aikaa. Tosiasia on kuitenkin se, että Schumacher ei tule kaihtamaan keinoja kisojen voittamisen suhteen, kunhan Ferrari saa pakettinsa kasaan.

Monille voi tulla yllätyksenä jälleen se, kuinka vahva Ferrari onkaan loppukaudesta. Olkoonkin, ettei Ferrari välttämättä saavuta merkkimestaruutta tänä vuonna tai edes kuljettajien mestaruutta, niin oman lisävärinsä loppukauden kisoihin tuo se, että Schumacher nähdään palkintopallilla vielä useaan kertaan.

Jos kohdalle osuu vielä sadekisa, niin Michelinin rengasetu menee siihen paikkaan. Muistellaampa Espanjan GP:tä vuonna 1996. Schumacher oli juuri aloittanut Ferrarilla ja Ferrari oli ainut talli, joka ajoi vielä ns. matalanokkaisella mallilla. Kaikki muut huipputallit olivat korottaneet auton keulaa ylöspäin aerodynaamisen edun saamiseksi. Ferraria ei pidetty edes voittaja-autona tuolloin. Kesken kilpailun kuitenkin tuli sadekuuro, mikä mahdollisti Schumacherin ajotaitojen kiistattoman esilletulon. Mies ajoi välittömästi kaikkia muita vähintään 4 sekuntia kovempia kierrosaikoja ja kisa ratkesi siihen. Schumacher voitti upean kisan.

Ei ole syytä vähätellä Kimin ja Fernandon ajotaitoja. Ne ovat myöskin kiistattomat. Kumpikin kuljettaja tarvitsee kuitenkin jatkuvasti palkintopallisijoituksia pysyäkseen mestaruustaistelussa mukana. Tämä tarkoittanee sitä, että nopeuden ja luotettavuuden pitää säilyä. Auringonpaistetta tarvitaan myös.

Älkää aliarvioiko Ferrarin ja Schumacherin kykyjä. Schumi tulee vielä ja sekoittaa mestaruuskuviot jälleen kerran.:dunno:
Oletko vaihtanut vain vuosiluvun, nimen ja tallin(2004, KR ja Maclaren) viime vuotiseen vuodatukseen?:confused: Olisi kyllä kiva nähdä 'sadekisa'.....sillä veikkaan että miihkali häviäsi siinäkin........sillä sadekelin renkaatkin on muuttuneet nyky sääntöjä vastaavaksi, eli niittekin pitää kestää koko kisa(jos sataa koko kisan ajan)! Kimi sanoi jossain haastattelussa myös odottavansa sadekeliä, miksiköhän?
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tokihan Ferrari tulee jo hillittömän testaamisensa ansiosta väläyttelemään vauhtiaan vielä tälläkin kaudella, se kai ei tule yllätyksenä kenellekään. Mutta luulenpa rengasedun silti säilyvän useammin Michelin-talleilla; jos Bridgestone/Ferrari tietäisi, miten tehdään nopea ja kestävä rengas, joka toimii kaikilla radoilla myös aika-ajoissa ja vähän lämpimämmissäkin olosuhteissa, kaipa nuo olisivat tuossa jo onnistuneet.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Rälle sanoi:
Monille voi tulla yllätyksenä jälleen se, kuinka vahva Ferrari onkaan loppukaudesta. Olkoonkin, ettei Ferrari välttämättä saavuta merkkimestaruutta tänä vuonna tai edes kuljettajien mestaruutta, niin oman lisävärinsä loppukauden kisoihin tuo se, että Schumacher nähdään palkintopallilla vielä useaan kertaan.
Eiköhän Schumi ota loppukaudesta pari-kolme voittoa. En yhtään pitäisi sitä yllätyksenä, koska mies ajaa huipputallissa ja huipputallit eivät koskaan rämmi koko kautta, aloitivat sitte miten huonosti tahansa. McLaren on hyvä esimerkki menneeltä kaudelta.

Iltalehdessä Salo kertoilee, että Ferrari on rakentamassa vaihdelaattikkoa ja auton peräpäätä uusiksi. Kun F2005B (tai mikä sitten lieneekin) on valmis, eiköhän vauhti parane. Mestaruustaisto sen sijaan on kuitenkin jo ohi.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Selkiytettäköön tässä nyt vielä yksi asia: en TODELLAKAAN ole mikään Schumacherin kannattaja! Ferrari on hieno ja perinteikäs talli, mutta niin kauan kun Schumi ajaa tallissa, niin sekään ei saa minulta kunnioitusta (vaikkei sillä olekaan mitään väliä kenellekään).

Mitä tarkoitin sadekisan suhteen Michelinin rengasedun menettämisellä on se, että sen jälkeen kummankaan rengasmerkin käyttäjällä ei ole renkaista kilpailijaan verrattuna etua. Sekin on monena kautena nähty, että sateen sattuessa Michelin-kuskit vetävät monsuunirenkaat alla ja Ferrarin kaverit porskuttaa intermediate-renkailla monta sekuntia nopeampia kierrosaikoja. Sadettakin on monenlaista. Kaatosateen sattuessa koko kisa muuttuu aina harakiriksi, eikä ole kovinkaan helppoa ennustaa kuka sadetilanteesta selviää (vrt. Häkkinen-Schumi Silverstonessa 1998).

Myös kisataktiikalla on sateen aikana suuri merkitys. Jos välillä sataa ja välillä rata ehtii kuivua, niin on todella vaikea laatia näitä tilanteita varten valmista taktiikkaa. Taktiikka laaditaan on-the-fly, eli se kellä leikkaa siinä tilanteessa parhaiten - kuka osaa lukea kisaa oikein - pystyy älykkäällä ja rohkealla päätöksellä saavuttamaan huipputuloksen. Ross Brawn ja Jean Todt ovat käveleviä laskukoneita ja osaavat tämän 'laskennan' ylivertaisesti.

Ja pointti loppujen lopuksi oli se, että vaikka meille tiedotusvälineissä uskotellaankin, että kuljettajien maailmanmestaruus on kahden kauppa (Alonson ja Räikkösen), niin Schurrari tulee hämmentämään vielä tätä soppaa oikein kunnolla. Joko Alonsolle tai Räikköselle muutama epäonninen kisa ja Schumille täysosumat, niin homma on taas ihan sekaisin.

Onhan epäonni kohdannut Schumacherinkin, vieläpä mestaruusvuonna 2000. Schumin kausi alkoi loistavasti, kolme voittoa kolmesta ensimmäisestä kisasta. Sen jälkeen muutamassa kisassa pientä epäonnea, kunnes kauden puolivälissä keskeytys neljässä kisassa peräkkäin. Ja kun Häkkinen teki yhden F1-historian komeimman ohituksen ja ajoi voittoon Belgian GP:ssä, niin kappas vain Häkkinen olikin MM-pistejohdossa, vaikka olikin kauden alkupuolella rämpinyt todella pahasti teknisten murheiden vuoksi.

Schumacher nousi kuitenkin ja voitti sitten kauden neljä viimeistä osakilpailua ja oli ylivoimainen maailmanmestari. Ferrari testaa neljän kuljettajan voimin välittämättä muiden asettamista testirajoituksista. Tulokset tulevat näkymään kilpailukykyisyyden, luotettavuuden ja palkintopallisijoitusten muodossa. Schurrari tulee vielä kaudella 2005.

Vielä pari sanaa Renaultista ja McLarenista: Renault oli kaudella 2004 todella vahva alkukaudesta ja poislukien Ferrarin murskaava ylivoima, niin Renault oli paras talli (best of the rest). Mutta niin vain hyytyivät loppukaudesta ja BAR meni merkkimestaruuspisteissä ohi. McLaren on onnistunut ennenkin rakentamaan nopean auton (mm. 1998, 1999, 2000) mutta ei näinäkään vuosina ole onnistunut ylläpitämään samanlaista luotettavuutta, kuten esim. Ferrarilla oli vuodella 2004.

Mikäänhän ei olisi sen makeampaa, kuin juhlia suomalaista F1-maailmanmestaria kauden päätteeksi, mutta kuten joku viisas on jo aikoja sitten sanonut: kauas on pitkä matka.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Re: Re: Schurrari tulee vielä voittamaan kisoja kaudella 2005

Karpow sanoi:
Eiköhän Schumi ota loppukaudesta pari-kolme voittoa. En yhtään pitäisi sitä yllätyksenä, koska mies ajaa huipputallissa ja huipputallit eivät koskaan rämmi koko kautta, aloitivat sitte miten huonosti tahansa. McLaren on hyvä esimerkki menneeltä kaudelta.

Iltalehdessä Salo kertoilee, että Ferrari on rakentamassa vaihdelaattikkoa ja auton peräpäätä uusiksi. Kun F2005B (tai mikä sitten lieneekin) on valmis, eiköhän vauhti parane. Mestaruustaisto sen sijaan on kuitenkin jo ohi.
Juuri näin. Aika epätoivoiselta se kyllä näyttää kun jo kolmatta autoa suunnittelevat samalle kaudelle. Ei ihme, että joutuvat kaikkia testaussopimuksia rikkomaan. Bridgestone näyttä vahvalta ja kunhan Ferrari saa mekaanisen pidon (renkaan lämpiämisen) osalta homman kuntoo aika-ajoissa ja kisan alussa on oletettavaa, että Schumi tai Rubens voivat pari kilpailua voittaa.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
No kyllä mä pidän melkeinpä todennäkösempänä, että Williams tai Toyota voittaa ennemminkin kuin Ferrari puhumattakaan mitä McLarenilta ja Renaultilta ylipäänsä muille tänä vuonna jää.

Saisivat Ferrari mennä voitoitta koko kauden, mutta muutama podiumi sopivasti Räikkösen ja Alonson väliin on ok.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Luulenpa minäkin, että Maikkeli voi vielä kisoja voitella, useammankin ehkä tällä kaudella (kunhan Ferkun aika-ajoon liittyvät ongelmat selviävät). Rubiikin kuutio tuskin voi voittaa ainoatakaan kisaa tällä kaudella / enää ... koska nykytilanteessa Maikkeli tarvitsee jokaisen pisteen mitä saalistettavissa on, keinolla millä hyvänsä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Schumi on mun veikkauksen mukaan joku 6 kertaa palkintopallilla tällä kaudella, Barrichello ei kertaakaan.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
312T4 sanoi:
Maikkeli voittaa tällä kaudella ehkä 3-5 kisaa ja Rubinho 1-2! näin luulen:ahem:
Hyvä tuo 'luulen'? Miihkali kyllästyy häviämään, lopettaa kesken kauden, Kovalainen palkataan tilalle ja hän ajaa joka kisan Kimin ja Alonson väliin eli Kimin taakke ja Alonson eteen LUULEN MA:ahem: :thumbup: :yuck:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Oberfeldwebel sanoi:
Schumi on mun veikkauksen mukaan joku 6 kertaa palkintopallilla tällä kaudella, Barrichello ei kertaakaan.
Vikaan meni jo. :D

Barrichello oli toinen Australiassa! :thumbup:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Schumi on tervetullut kärkitaistoon syömään Alonsolta pisteitä. Räikkösen vauhtiin on vielä pitkä matka vielä kun Huanpaplokin saadaan siihen väliin kiilailemaan. Schumacherin mahdolliset voitot tulevat McLarenin teknisten ongelmien myötä, eikös se ole jo perinne. :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nasu sanoi:
Hyvä tuo 'luulen'?
Paha sitä tietääkään on. Mutta toivotaan, että sattu pari sadekisaa tai Ferrarin suorituskyky kuivallakin paranee merkittävästi, että saadaan niillekin pari voittoa... Tasainen sarja, jossa monella eri kuskilla ja tallilla on mahdollisuudet mestaruuteen on paljon mielenkiintoisempi seurata kuin yhden tahi kahden kuljettajan voitot kisasta toiseen.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ferrarin lähes rajaton testaaminen alkaa varmasti tuottaa tulosta jossain vaiheessa kautta, mutta koska, se on arvoitus. Jos auto ja ennen kaikkea renkaat saadaan sellaisiksi, että aika-ajoissa pystytään ajamaan lähelle eturiviä, on voitto hyvinkin mahdollinen. Schumi on kuitenkin jo osoittanut, että kisoissa kulkee lujaa. Veikkaan siis Schumacherin voittavan vielä tällä kaudella 1-3 kisaa, mutta mestaruuteen se ei kuitenkaan riitä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
lfb sanoi:
Ferrarin lähes rajaton testaaminen alkaa varmasti tuottaa tulosta
Mitenkähän on, pysyykö Maranellon työntekijät tällä tahdilla tyytyväisinä, kun tulosta ei näytä syntyvän? Motivaatio voi olla hakusessa ja paukkuhan ne ovet jo ennen kauden alkuakin..
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ferrari voittaa kunhan seuraavat ehdot toteutuvat:

-kisa ajetaan radalla jolla voi ohittaa
-aika-ajoissa käy edes kohtuullinen tuuri
-kisassa ei kohdata tolkutonta epäonnea
-kuskit ajavat omalla tasollaan

-TAI kisassa sataa

Kisavauhtia kyllä riittää, se nähtiin mm. Imolassa, jossa Ferrari oli suorastaan ylivoimaisen nopea. Myös Monacossa olisi vauhdin puolesta ollut mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta eipä siellä kisoja huonoista lähtöruuduista voiteta. Myös Barcelonassa 3. sija oli jo pedattu, mutta kaikki meni lopulta pieleen. Renkaat valitettavasti asettavat ehdot aika-ajoon, eikä siinä ole tällä hetkellä mahdollisuuksia menestyä.

Sanoisin, että Nyrrellä voitto on mahdollinen ihan kuivallakin kelillä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Charlie sanoi:
Ferrari voittaa kunhan seuraavat ehdot toteutuvat:

-kisa ajetaan radalla jolla voi ohittaa
-aika-ajoissa käy edes kohtuullinen tuuri
-kisassa ei kohdata tolkutonta epäonnea
-kuskit ajavat omalla tasollaan

-TAI kisassa sataa

Kisavauhtia kyllä riittää, se nähtiin mm. Imolassa, jossa Ferrari oli suorastaan ylivoimaisen nopea. Myös Monacossa olisi vauhdin puolesta ollut mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta eipä siellä kisoja huonoista lähtöruuduista voiteta. Myös Barcelonassa 3. sija oli jo pedattu, mutta kaikki meni lopulta pieleen. Renkaat valitettavasti asettavat ehdot aika-ajoon, eikä siinä ole tällä hetkellä mahdollisuuksia menestyä.

Sanoisin, että Nyrrellä voitto on mahdollinen ihan kuivallakin kelillä.
Nurrellä voitto on mahdollinen, kunhan lisäät tuohon listaan vielä roiman annoksen epäonnea kilpailijoille (McLaren, Renault).
 
Ylös