Schurrari tulee vielä voittamaan kisoja kaudella 2005

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Charlie sanoi:
Ferrari voittaa kunhan seuraavat ehdot toteutuvat:

-kisa ajetaan radalla jolla voi ohittaa
-aika-ajoissa käy edes kohtuullinen tuuri
-kisassa ei kohdata tolkutonta epäonnea
-kuskit ajavat omalla tasollaan

-TAI kisassa sataa
Ferrari voittaa:

-kun ajetaan radalla, missä eri renkasmerkit toimivat yhtä hyvin
-aika-ajossa on kuuden sakissa
-varikkopysähdykset toimivat ja onnettomuudet vältetään radalla
-Michael ajaa normaalilla tasollaan, ei vaadita ihmeempiä kuin aikaisemminkaan (mutta ikäkö jo painaa myös?)
-sade parantaa mahdollisuuksia epäilemättä

Liian monta ylitsepääsemätöntä tekijää tälle vuodelle?

:wink:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Paikka kympin sakissa aika-ajoissa riittää, jos kisanopeus on kunnossa. Imolassa se oli, ja kärkitaisteluun tultiin taaempaakin. Eikä siellä olosuhteet mitenkään erikoiset olleet, hieman viileät korkeintaan.

Sadekeli olisi mielenkiintoinen, toivottavasti se vihdoin nähtäisiin.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kuivan kelin Ferrarin voitto nyrrellä vaatii mun mielestä aika paljon muutoksia viimeaikoina nähtyyn. Voivat toki nousta heti Kimin ja Alonson perään, kun tuolla radalla ohituskin onnistuu. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, ettei isompia ongelmia ole kellään.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Mitäs se Salo puhui Monacon lähetyksessä, että Ferrari on uusimassa tämän vuoden auton peräpäätä "lähes kokonaan"? Koskahan nämä uudistukset tulevat? Silloin voi ehkä odottaa jo jotain tuloksiakin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Charlie sanoi:
Ferrari voittaa kunhan seuraavat ehdot toteutuvat:

-kisa ajetaan radalla jolla voi ohittaa
-aika-ajoissa käy edes kohtuullinen tuuri
-kisassa ei kohdata tolkutonta epäonnea
-kuskit ajavat omalla tasollaan
-TAI kisassa sataa

FIA:han jo alkoi korjailemaan kohtaa kaksi eli poisti tyhjillä tankeilla ajettavan aika-ajon kokonaan. Seuraavaksi tultanee kieltämään aika-ajoista lähtien kaikki alle 20-kierrosta käytetyt renkaat :thumbup:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Charlie sanoi:
Ferrari voittaa kunhan seuraavat ehdot toteutuvat:

-kisa ajetaan radalla jolla voi ohittaa
-aika-ajoissa käy edes kohtuullinen tuuri
-kisassa ei kohdata tolkutonta epäonnea
-kuskit ajavat omalla tasollaan

-TAI kisassa sataa

Kisavauhtia kyllä riittää, se nähtiin mm. Imolassa, jossa Ferrari oli suorastaan ylivoimaisen nopea. Myös Monacossa olisi vauhdin puolesta ollut mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta eipä siellä kisoja huonoista lähtöruuduista voiteta. Myös Barcelonassa 3. sija oli jo pedattu, mutta kaikki meni lopulta pieleen. Renkaat valitettavasti asettavat ehdot aika-ajoon, eikä siinä ole tällä hetkellä mahdollisuuksia menestyä.

Sanoisin, että Nyrrellä voitto on mahdollinen ihan kuivallakin kelillä.
Imolassa oli tosin muilla epäonnea
-renkaat ei toiminut
-toyotat ei päässyt kanttareiden yli
-puolet autoista joutui roikkumaan trullin perässä yli puolet kisasta
-fisico keskeytti
-kimi keskeytti
-alonsolla moottori hajalla
-larenilla varakuski

barcelonassa
-montoyalla epäonnea
-fisicolla ongelmia
-barrit poissa

Jos nyt Nyrrella kaikille sattuis nuo ongelmat (paitsi Ferrarille) ja Michelin epäonnistuisi, ja kaiken lisäksi aika-ajoissa tulisi onnistuminen punaisille, voisi Schumilla olla saumoja palkintopallillekin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
En laskisi renkaiden toimimista tai toimimattomuutta onnen tai epäonnen piikkiin. Kuten en myöskään auton ajo-ominaisuuksia tietyillä radoilla (vrt. Toyota ja Imolan kanttikivet).

Ja mikäli Imolaan vielä palataan, niin se että moni joutui ajamaan Trullin perässä ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että Ferrarin nopeus oli loppukisassa aivan omaa luokkaansa. Mikäli Schumi olisi päässyt suoraan Alonson eteen varikolta tullessaan, hän olisi voittanut kisan, vieläpä ylivoimaisesti. Alonso ei edes kärsinyt Trullista. Räikkönen toki keskeytti, mutta ei näyttänyt alussa niin suurta nopeuseroa Alonsoon, että olisin uskonut vauhdin riittäneen Ferraria vastaan. Suuri osa Ferrarin nopeudesta tuli tietenkin renkaiden ansiosta, mutta nehän kuuluvat kokonaispakettiin, niin hyvässä kuin pahassa.

Mitä yritän sanoa on se, että eivät ne Bridgestonet kisassa mitenkään huonot ole, väittäisin että loppukisassa jopa paremmat kuin Michelinit. Vai millä selitätte Schumin nopeimman kierroksen Monacossa? Tietysti aika-ajossa Michelin on huomattavasti edellä, ja Bridgestonen olisi syytä tehdä asialle jotain ja pian.

Alonson trendi on muuten laskeva (1, 2, 4...), joten suurin ongelma on Kimin kova suoritustaso. Kimi on suurin suosikki Nyrrellä, mutta en silti laskisi Ferraria ulos varsinkin jos lämpötila jää jonnekin 20 asteen paikkeille mitä se oli Imolassa, satoi Nyrrellä tai ei.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Charlie sanoi:
Räikkönen toki keskeytti, mutta ei näyttänyt alussa niin suurta nopeuseroa Alonsoon, että olisin uskonut vauhdin riittäneen Ferraria vastaan.
Tossa kannattaa huomioida se, että ei se nopeusero Monacossakaan ollu alussa suuri, mutta repes kun rellun kumit suli. Sama kaava ois luultavasti toistunut Imolassakin.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Charlie sanoi:

Mitä yritän sanoa on se, että eivät ne Bridgestonet kisassa mitenkään huonot ole, väittäisin että loppukisassa jopa paremmat kuin Michelinit. Vai millä selitätte Schumin nopeimman kierroksen Monacossa? Tietysti aika-ajossa Michelin on huomattavasti edellä, ja Bridgestonen olisi syytä tehdä asialle jotain ja pian
Renkaan hyvyys ja huonous ei ole pelkästää sitä, kuinka hyvä se on jossain vaiheessa kisaa. Sen pitäs toimia aika-ajo ja koko kisa mahdollisimman hyvin ja tasaisesti. Misukat osalla talleista ja kuskeista nyt toimii noin. Brisut ei kait kenelläkään.

Ja mitä tulee nopeimpaan Kimin kierrokseen, niin hän itse tuumaili ettei enää ajanut täysiä siinä vaiheessa kun ne nopeimmat ajat ois tehty. Eli just ennen stoppia. Sumista ei voi sanoa samaa.

Yhtä kaikki, on ne hyvät kierroksilla 20-50, vai miten se Ross tuumas.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
markoj sanoi:
Tossa kannattaa huomioida se, että ei se nopeusero Monacossakaan ollu alussa suuri, mutta repes kun rellun kumit suli. Sama kaava ois luultavasti toistunut Imolassakin.
Tuo on totta, McLaren kuluttaa vähemmän renkaita. Mutta tämä on niitä ikuisiksi arvoituksiksi jääviä kysymyksiä, kuten sekin oliko McLaren taas "raskaan" auton taktiikalla liikkeellä. Sitäkään ei koskaan nähty kun pelit levisivät melkein heti alussa. Sitä en kiistä, etteikö Kimi olisi ilman muuta lyönyt selvästi Alonson Imolassa.

Renaultilla näyttää muuten olevan nyt samaa ongelmaa kuin Ferrarilla 1997 Goodyearin kanssa, renkaat eivät kestä läheskään sitä mitä niiden pitäisi. Silloin -97 renkaita toki vaihdettiin, mutta ne sulivat silti alle mm. Unkarissa (ja Arrowsilla ohitettiin Ferrari ajamalla). Mutta se onkin taas toinen tarina...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
markoj sanoi:
Renkaan hyvyys ja huonous ei ole pelkästää sitä, kuinka hyvä se on jossain vaiheessa kisaa. Sen pitäs toimia aika-ajo ja koko kisa mahdollisimman hyvin ja tasaisesti. Misukat osalla talleista ja kuskeista nyt toimii noin. Brisut ei kait kenelläkään.

Ja mitä tulee nopeimpaan Kimin kierrokseen, niin hän itse tuumaili ettei enää ajanut täysiä siinä vaiheessa kun ne nopeimmat ajat ois tehty. Eli just ennen stoppia. Sumista ei voi sanoa samaa.

Yhtä kaikki, on ne hyvät kierroksilla 20-50, vai miten se Ross tuumas.
Puhuinkin kisarenkaista, aika-ajoissa Michelinillä on selvä etu. Alkukisasta Bridgestonella pystyy sinnittelemään Michelinin vauhdissa, puolenvälin jälkeen meno helpottuu entisestään ja jopa ohituksia voi miettiä jos rata tarjoaa siihen mahdollisuuksia. Michelin on tällä hetkellä kokonaisuutena kuitenkin parempi rengas, se on selvä.

Ilmiselvästi usealla tallilla on tällä hetkellä rengasongelmia, mikä tuo väriä sarjaan. Kaikilla Bridgestone-talleilla sekä ainakin Renaultilla ja Toyotalla on edelleen ongelmia, tosin aivan erityyppisiä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
markoj sanoi:
Ja mitä tulee nopeimpaan Kimin kierrokseen, niin hän itse tuumaili ettei enää ajanut täysiä siinä vaiheessa kun ne nopeimmat ajat ois tehty. Eli just ennen stoppia. Sumista ei voi sanoa samaa.
Niinpä. varmaan Kiminkin renkaat olis kulunu enempi jos olis yrittäny koko kisan painaa ylikovaa. Nyhän juuri kukaan ei kisassa päässyt ajamaan koko matkaa maksimilla. No Alonsolla ja Fisicolla ei ollu juuri hitaampia keventämässä matkantekoa ja renkaat sulivatkin yliyrittämiseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aika kova johtopäätös tuo renkaat sulivat yliyrittämiseen kun Dupasquierkin väitti, ettei kuski itse saa renkaita nykyisellään tuhottua. Joko auton pitää olla todella yliohjaava tai moottorinohjauksessa jotain vikaa - kuljettaja itsehän ei kaasun annostelusta kiihdytyksessä vastaa.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Ferrari voittaa kauden loppupuoliskolla 1-2 kisaa, kun löytävät bridgestonen kanssa toimivat nakit ja saavat ne tosiaan toimimaan heti ekasta kiekasta lähtien. Muut tallit lähinnä jo keskittyvät seuraavaan kauteen, kun testipäivät ovat jo käytetyt ja sillä aikaa Ferrari paahtaa xiitti-mode päällä testiradoilla lähes joka päivä.

Maikkoli teki Häkkiset eli kertoi Monacossa tallipäällikölle Jean Todtille, että nyt on se hetki, nimittäin ei enää. Jatkajaa on vaikea veikata kaudelle 2006, mutta Massa on ehkä SE.

Mutta nauttikaamme nyt Mclarenin ylivoimasta niin kauan kun se kestää.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Heitetäänpä oma arvaus: Ferrari ei voita yhtään kisaa tänä vuonna. Rämpiminen jatkuu loppukauden. Ne hakee nopeutta ja joutuvat tinkimään luotettavuudesta. Onhan niillä huonoja kausia ollut ennenkin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Aika kova johtopäätös tuo renkaat sulivat yliyrittämiseen kun Dupasquierkin väitti, ettei kuski itse saa renkaita nykyisellään tuhottua. Joko auton pitää olla todella yliohjaava tai moottorinohjauksessa jotain vikaa - kuljettaja itsehän ei kaasun annostelusta kiihdytyksessä vastaa.
Toisaalta raskaalla kuormalla ajettaessa renkaat ovat kovemmalla kuin keveällä kuormalla. Ja kun rajusti ja agressiivisesti käännetään sisään kurviin aika-ajotyyliin koko ajan niin kyllä se on rankempaa renkaille, kuin hyvässä balanssissa ajaminen rauhassa kärjessä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllähän Ferrarilla on ihan hyvät mahdollisuudet voittaa joitakin kisoja, kunhan hommat sattuu kohilleen! Samoin kuin McLarenilla ja Renaultilla viimevuonna!

Sadekeliä en kuitenkaan laskisi miksikään helpottavaksi tekijäksi vaikka Bridgestone onkin aikaisemmin ollut sateella huomattavasti parempi rengas kuin Michelin!

Sadekisassa on kuitenkin niin paljon eri tekijöitä, että yhtälailla kisan voi voittaa vaikka Villeneuve!

Schumi ei sen kummemmin ole mikään supersadekuski, jopa Ruben on parhaimmillaan parempi muuttuvissa olosuhteissa! :tongue:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Erityisesti aika-ajon muutos auttaa Ferraria. Eivät ole jo sekuntia kärjen takan, kun ajetaan raskaalla, joten Ferrari voi valita kevyemmän taktiikan ja olla jo aika-ajossa kärjessä. Kisassa vauhti on sitten muita parempi ja tämän kauden loppu on kuin 2004 lopun toistoa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
vermula sanoi:
Erityisesti aika-ajon muutos auttaa Ferraria.
Noin tilastojen perusteella Ferrari on ajanut suunilleen samat lähtöpaikat tyhjillä ja täysillä tankeilla - siis la ja su suunnilleen samat lähtöpaikat. Miksi siis Ferrari hyötyisi nyt?
 
Ylös