Monacossa 2006 sen jälkeen, kun Schumin suoritus aika-ajosta hylättiin.Onko milloinkaan molemmat Ferrarit olleet viimeisten neljän joukossa ?
Juu, Kimillähän ei koskaan ennen ole ollut ongelmia säätöjen tai erityisesti eturenkaiden lämpötilojen kanssa.Alonson vuodet Ferrarilla on vienyt autoa säätöjen suhteen 10 vuotta taaksepäin. Sopiihan se siihen louhikkotyyliin, mutta muut on kusessa sen kanssa, minkä kertoo tuloksetkin.:nope:
On ne Räikkönen ja Massa kyllä toinen toistaan huonompia.Juu, Kimillähän ei koskaan ennen ole ollut ongelmia säätöjen tai erityisesti eturenkaiden lämpötilojen kanssa.
Onhan se toki helppoa syyttää pahaa Alonsoa kaikesta, myös siitä ettei Kimi kilpatiiminsä kanssa saa autoa säätöihin puhumattakaan siitä että vauhti nykyisellään on heikompaa kuin Massa koskaan esitti Alonson tallikaverina. Ainoa fakta kuitenkin on se että auto on paska eikä se näytä kenenkään ajamana hyvältä. Mutta silti se tallikaveri saa sen saman auton kulkemaan ihan eri tavalla...
Huvittavana yksityiskohtana samanlainen itku käytiin 2008 kun Ferrarin väitettiin räätälöineen autonsa aliohjaavaksi Massaa varten, kuten nyt väitetään tehdyn Alonson kanssa. Siltikään se auto ei Massalla kulkenut Alonsoon verrattuna yhtään sen kovempaa kuin Kimilläkään nyt. Jos vertaa Kimin ja Massan keskinäistä nopeutta niin se että molemmat häviävät reippaasti Alonsolle ei varmastikaan tullut kenellekään yllätyksenä, sen verran tasaväkisiä he olivat tallikavereina.
Saman verran voittojahan tuli sekä Kimin että Alonson kolmella ensimmäisellä Ferrari-kaudella. Mestaruus toki jäi Alonsolta saamatta mutta ehkäpä tähän saattoi vaikuttaa se että muuan Red Bull nousi mestaruustaistoon täysin dominoivalla kalustolla?No näinhän se on. Pitäisi osata jo laskea, että tuottaako tuo ajotyyli voittoja tai voittaja-autoa.
Hyvä että puutuit juuri siihen olennaisimpaan osaan viestistäni.On ne Räikkönen ja Massa kyllä toinen toistaan huonompia.
Ja Massa-Alonso -parista Massa on ajanut Ferrarilla lähemmäs mestaruutta kuin Alonso. Kun annettiin siihen mahdollisuus. Alonson tallikavereille ei tunnuta moista saumaa annettavan.Hyvä että puutuit juuri siihen olennaisimpaan osaan viestistäni.
Muotoillaan uudestaan: Kimi sekä Massa ovat molemmat olleet todella kaukana Alonsosta. Massa ei kuitenkaan ole kertaakaan ajanut yhtä heikosti Alonsoon verrattuna kuin Kimi tällä kaudella.
Huvittavasti väitettiin, niin. Mm. Chris Dyerin ja Domenicalin toimesta. Muutaman vuoden päästä voi täydet faktatkin näköjään muuttaa huhupuheeksi.Huvittavana yksityiskohtana samanlainen itku käytiin 2008 kun Ferrarin väitettiin räätälöineen autonsa aliohjaavaksi Massaa varten, kuten nyt väitetään tehdyn Alonson kanssa.
Dyerista en muista, mutta Domenicalin tapauksessa viitattaneen kommenttiin, jossa hän totesi toiselle kuskille sopivien säätöjen olevan toiselle "murhaa" tjsp, mutta että toinen ei kärsi niin paljon sille toiselle sopivista säädöistä. Nimiä Domenicali ei siinä kommentissa maininnut, mutta täällä tuo tulkittiin niin, että Kimi on se sopeutuvampi. Tuoreemman seurannan valossa tuonkin tulkinnan voisi ehkä kyseenalaistaa, Kimi vaikuttaa aika herkältä väärille säädöille. Samaa toki uskotaan myös Massasta.Huvittavasti väitettiin, niin. Mm. Chris Dyerin ja Domenicalin toimesta. Muutaman vuoden päästä voi täydet faktatkin näköjään muuttaa huhupuheeksi.
Ei tässä kukaan itke mitään, vaan toteaa sen, että tehtaalta tulee autoa, joka sopii ihan hyvin Alonsolle ja tallikaveri kärsii sitten kun ei aja louhikkotyylillä. Kuitenkin nämä autot, joilla mestaruudet ovat voittaneet, ovat olleet hyvin rauhallisia ja hyvässä balanssissa ilman hirveää vatkausta.Juu, Kimillähän ei koskaan ennen ole ollut ongelmia säätöjen tai erityisesti eturenkaiden lämpötilojen kanssa.
Onhan se toki helppoa syyttää pahaa Alonsoa kaikesta, myös siitä ettei Kimi kilpatiiminsä kanssa saa autoa säätöihin puhumattakaan siitä että vauhti nykyisellään on heikompaa kuin Massa koskaan esitti Alonson tallikaverina. Ainoa fakta kuitenkin on se että auto on paska eikä se näytä kenenkään ajamana hyvältä. Mutta silti se tallikaveri saa sen saman auton kulkemaan ihan eri tavalla...
Huvittavana yksityiskohtana samanlainen itku käytiin 2008 kun Ferrarin väitettiin räätälöineen autonsa aliohjaavaksi Massaa varten, kuten nyt väitetään tehdyn Alonson kanssa. Siltikään se auto ei Massalla kulkenut Alonsoon verrattuna yhtään sen kovempaa kuin Kimilläkään nyt. Jos vertaa Kimin ja Massan keskinäistä nopeutta niin se että molemmat häviävät reippaasti Alonsolle ei varmastikaan tullut kenellekään yllätyksenä, sen verran tasaväkisiä he olivat tallikavereina.
Ei ollut ihan näistä kommenteista kyse, vaan sitten jälkikäteen annetuista joissa myönnettiin että autoa vietiin Kimin kannalta väärään suuntaan, jne. Moneen kertaan täälläkin linkattuja, tuskinpa tarvii taas alkaa vääntämään. Foorumin muisti on näköjään kuitenkin lyhyt.Dyerista en muista, mutta Domenicalin tapauksessa viitattaneen kommenttiin, jossa hän totesi toiselle kuskille sopivien säätöjen olevan toiselle "murhaa" tjsp, mutta että toinen ei kärsi niin paljon sille toiselle sopivista säädöistä. Nimiä Domenicali ei siinä kommentissa maininnut, mutta täällä tuo tulkittiin niin, että Kimi on se sopeutuvampi. Tuoreemman seurannan valossa tuonkin tulkinnan voisi ehkä kyseenalaistaa, Kimi vaikuttaa aika herkältä väärille säädöille. Samaa toki uskotaan myös Massasta.
Joka tapauksessa mistään "räätälöinnistä" ei tuolloinkaan ollut kyse, vaan tiettyyn suuntaan tehdyistä kompromisseista.
En minä tuota kiistäkään, vaan kritisoin vöitettä, että auto olisi räätälöity Massalle. Ajatus on yksinkertaisesti absurdi tilanteessa, jossa Kimi nautti tallissa vähintään kaksinkertaista palkkaa Massaan verrattuna. Kokonaistulos Ferrarilla toki oli mielessä, mutta ei Massasta mitään ykköskuskia tehty ennen kuin MM-tilanne sitä edellytti (missä vaiheessa se olikin täysin hyväksyttävää).Ei ollut ihan näistä kommenteista kyse, vaan sitten jälkikäteen annetuista joissa myönnettiin että autoa vietiin Kimin kannalta väärään suuntaan, jne. Moneen kertaan täälläkin linkattuja, tuskinpa tarvii taas alkaa vääntämään. Foorumin muisti on näköjään kuitenkin lyhyt.
Täytyy kutenkin muistaa, että tiimihän periaatteessa italialaistui välittömästi jo kaudeksi 2007 kun sinne tuli Brawnin ja kumppaneiden tilalle Mario Almondo ja kumppanit, kauden päätteeksi sit lähti muitakin ulkomaalaisia työntekijöitä ja sitä italialaisaikaa katsottiin vähintään kauteen 2010, kun sitten sen kauden loppupuoliskolla ja seuraavasta kaudesta alkaen, ihan tähän nykypäivää saakka Ferrari kuitenkin ulkomaalaisista työntekijöistä hankki sellaisia nimiä kuin mm Pat Fry, Hirohide Hamashima, Nicolas Hennel de Beaupreau, Lawrence Hedge, Jonathan Heal, Nick Jefferies, Neil Martin, Steve Clark, Ben Agathangelou, Rupart Daraker, James Dove, Loic Bigois ja James Allison. Täysin oikeisiin rooleihin ei taidettu heitä jokaista laittaa tai sijoitettiin sitten muuten vaan "väärin" yksiköihin/paikkoihin, esim Neil Martin joka tuli RBR:ltä, hänhän hoitaa Ferrarin kisataktikoinnit aina suoraan Maranellosta Fry:lle, kun aiemmassa tiimissä Martin sai tehdä kyseisen hommat suoraan kisapaikoilla, mutta Ferrari ei ukkoa kisoihin lähettänyt. Eihän sieltä toki koskaan ne italialaisukot häviä kokonaan pois, heistä merkittävissä rooleissa ovat esim Corrado Lanzone, Tiziano Battistini, Giuseppe Azzolini, Massimo Rivola, Marco Feinello, Maurizio Bollini ja Mattia Binotto. elektroniikkanerona Ferrarilla häärii Dieter Gundell, pitkän uran tiimissä tehnyt, yhtä Mclaren visiittiä lukuunottamatta. Ferrarilla myös hyvät suhteet AllInSportsin pomoon Anton Stipinovichiin, joka myös oli aiemmin elektroniikkaguru Ferrarilla, mutta myös Mclarenilla ja Red Bullillakin.Kyllä ne pahimmat virheet tehtiin tuossa viitisen vuotta sitten. Teknisen tiimin italialaistus ja latinokuskit+santanderpankki.
Kertookohan tämä italialaisten organisaatioiden toimivuudesta vai mistä, mutta Ducatillahan on ollut sama ongelma MotoGP:ssä. Stoner voitti Ducatille mestaruuden ja pysyi kärjessä monen vuoden ajan, mutta tallikaverit olivat aina kusessa pyörän kanssa. Kakkoskuskit menettivät maineensa, koska eihän voittajapyörä voi paska olla. Pikkuhiljaa silmät alkoivat aueta, kun edes Valentino Rossi ei saanut pyörästä mitään irti. Nyt on menossa neljäs kausi Stonerin lähdettyä tallista ja sen jälkeen podium-sijoituksia on kertynyt yhteensä kaksi tai kolme kappaletta.Alonson vuodet Ferrarilla on vienyt autoa säätöjen suhteen 10 vuotta taaksepäin. Sopiihan se siihen louhikkotyyliin, mutta muut on kusessa sen kanssa, minkä kertoo tuloksetkin.:nope:
Se ei riitä että palkkaa gurujen gurut talliin, heitä pitää osata myös johtaa...Täytyy kutenkin muistaa, että tiimihän periaatteessa italialaistui välittömästi jo kaudeksi 2007 kun sinne tuli Brawnin ja kumppaneiden tilalle Mario Almondo ja kumppanit, kauden päätteeksi sit lähti muitakin ulkomaalaisia työntekijöitä ja sitä italialaisaikaa katsottiin vähintään kauteen 2010, kun sitten sen kauden loppupuoliskolla ja seuraavasta kaudesta alkaen, ihan tähän nykypäivää saakka Ferrari kuitenkin ulkomaalaisista työntekijöistä hankki sellaisia nimiä kuin mm Pat Fry, Hirohide Hamashima, Nicolas Hennel de Beaupreau, Lawrence Hedge, Jonathan Heal, Nick Jefferies, Neil Martin, Steve Clark, Ben Agathangelou, Rupart Daraker, James Dove, Loic Bigois ja James Allison. Täysin oikeisiin rooleihin ei taidettu heitä jokaista laittaa tai sijoitettiin sitten muuten vaan "väärin" yksiköihin/paikkoihin, esim Neil Martin joka tuli RBR:ltä, hänhän hoitaa Ferrarin kisataktikoinnit aina suoraan Maranellosta Fry:lle, kun aiemmassa tiimissä Martin sai tehdä kyseisen hommat suoraan kisapaikoilla, mutta Ferrari ei ukkoa kisoihin lähettänyt. Eihän sieltä toki koskaan ne italialaisukot häviä kokonaan pois, heistä merkittävissä rooleissa ovat esim Corrado Lanzone, Tiziano Battistini, Giuseppe Azzolini, Massimo Rivola, Marco Feinello, Maurizio Bollini ja Mattia Binotto. elektroniikkanerona Ferrarilla häärii Dieter Gundell, pitkän uran tiimissä tehnyt, yhtä Mclaren visiittiä lukuunottamatta. Ferrarilla myös hyvät suhteet AllInSportsin pomoon Anton Stipinovichiin, joka myös oli aiemmin elektroniikkaguru Ferrarilla, mutta myös Mclarenilla ja Red Bullillakin.
Tiimillä yllättävän paljon noita aerodynamiikka henkilöitä: Ben Agathangelou, Nicolas Hennel de Beaupreau, Loic Bigois, Giuseppe Azzolini. Heistä Azzolinia lukuunottamatta muut olleet pääaerodynamiikkoja jossain vaiheessa, joissain tiimeissä. Juuri tuolla aeropuolella se Marco de Luca kämmäsi heillä pahasti aiemmin, joutuen pois kokonaan tiimistä 2011, sen jälkeen sitten hankkivat urakalla noita ukkoja sinne osa-alueille.
De La Rosalla ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta tämän kauden Ferrarista tai mistään muustakaan nykyaikaisesta F1-autosta tai renkaista. Olisi satavarmasti huomattavasti hyödyttömämpi kuin Bianchi ja menisi testit enemmän tai vähemmän hukkaan.On vaikea löytää perusteluja sille miksi Ferrari ajattaa Bianchia testeissä. Kaikista järkevintä olisi ajattaa Alonsoa mikäli Räikkösen terveys ei anna myöden. Kisakuskilla on kuitenkin tuoretta kokemusta autosta ja radasta, joten osaisi varmasti heti sanoa mihin suuntaan auto muuttuu, kun testataan uusia osia. Jonkinlaista kierrosaikavertailuakin voitaisiin tehdä rataolosuhteiden muuttumisesta huolimatta, niin tiedettäisiin mikä vie autoa eteenpäin. Lisäksi kisakuski pääsisi tutustumaan uusiin osiin ja säätöihin jo testeissä, mikä tekisi valmistautumisen seuraavaan kisaan helpommaksi. Jos Alonsoa ei saada paikalle niin eikös toiseksi järkevintä olisi ajattaa De la Rosaa molempina päivinä, kun on kuitenkin Ferrarin testikuski ja tuntee auton varmasti paremmin kuin Bianchi. Lisäksi kun ajaisi kaksi päivää putkeen, ehtisi jo tottua autoon ja sanomaan näin tuntemuksia parannuksista.
Mutta ei, Ferrari ajattaa Bianchia, jolla menee kuitenkin puoli päivää autoon totuttelussa eikä osaa senkään jälkeen välttämättä sanoa mikä toimii ja mikä ei, kun ei ole sinut auton ongelmien ja tuntuman kanssa. Ferrarin tapauksessa kyse on tuskin sponsorirahoista, kun rahaa on muutenkin. On myös vaikea kuvitella, että Alonso ja De la Rosa eivät suostuisi ajamaan. Ainoa skenaario mikä tekisi päätöksen jollain tasolla järkeväksi on, että Alonsolta tai Räikköseltä olisi pahvi loppumassa kauden jälkeen ja haluavat testata Bianchin nopeutta ja ajotaitoja. Kimi on sanonut ajavansa sopimuksensa loppuun ja potkuihin en usko, sillä Ferrarilla ei olla tyhmiä: ajattaako maailmanmestaria ja yhtä lahjakkaimpana pidetyistä kuskeista ensi kaudella vai junioria jämätallista? Ainoa vaihtoehto siis on, että Alonsolla on mitta täynnä ja hän on kuin onkin lähdössä tallista kauden päätteeksi. Ensi kaudella Räikkösellä siis uusi tallikaveri Ferrarilla... mahdollisesti Bianchi. 100% paikkansa pitävä analyysi hyvät herrat. :wink: