Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Mielenkiintoinen juttu kyllä, toivottavasti toimii. Jos vielä auton saavat edelleen kulkemaan suoraan, niin pääsee Kimikin ottamaan hyödyn irti tuosta :D
Mutta saa käyttää vain jos pystyvät todistamaan, että on vain luotettavuuden vuoksi jos olen säännöt oikein ymmärtänyt. Ferrarin motit ovat olleet suht luotettavia ainakin tähän mennessä joten saapi nähdä
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mutta saa käyttää vain jos pystyvät todistamaan, että on vain luotettavuuden vuoksi jos olen säännöt oikein ymmärtänyt. Ferrarin motit ovat olleet suht luotettavia ainakin tähän mennessä joten saapi nähdä
Ois kai marussia hylätty tai tullaan hylkäämään, jos ei olisi sallittua? Siis jos pitää paikkaansa, että olis heillä ollut testissä.

Edit: Noh, niinpä tuossa uutisessakin spekuloitiin, että luotettavuuden vuoksi voisivat hyväksyä. Eiköhä siellä ole selvitykset valmiina jo Ferrarilla.
 
Viimeksi muokattu:

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ois kai marussia hylätty tai tullaan hylkäämään, jos ei olisi sallittua? Siis jos pitää paikkaansa, että olis heillä ollut testissä.

Edit: Noh, niinpä tuossa uutisessakin spekuloitiin, että luotettavuuden vuoksi voisivat hyväksyä. Eiköhä siellä ole selvitykset valmiina jo Ferrarilla.
Mites jos näyttävät, että ovat joutuneet käyttämään mottia vajaateholla luotettavuuden varmistamiseksi ja tällä saavat täydet tehot käyttöön ilman luotettavuuden vaarantamista? Siinä pureskeltavaa sääntöjen tulkitsijoille...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
uutinen sanoi:
[--] magic paint' that is applied as a shield to deliver more heat to the turbine.
Uutinen nyt ei tuon tarkemmin kerro maalin käyttötarkoituksesta, mutta jos se vain maalataan jonkin osan päälle, niin tuskin rikkoo mitään moottorijäädytyssääntöä. Mitään osaa itse moottorista/moottorin sisällä ei muutettaisi. Luotettavuusspekulointi olisi siten ihan turhaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tuon mukaan Ferrarilla ei olekaan, aiemmin spekuloitua Mercedes tyylistä turbo pakettia, jossa MGU-H yksikkö sijaitsee turbiinin ja kompressorin välissä.
Tätä ei ole spekuloitu Ferrarin osalta milloinkaan. Auton esittelystä lähtien on ollut faktaa että Ferrarin paketti on "tavanomainen" ja sikäli ennakoidun mukainen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tätä ei ole spekuloitu Ferrarin osalta milloinkaan. Auton esittelystä lähtien on ollut faktaa että Ferrarin paketti on "tavanomainen" ja sikäli ennakoidun mukainen.
Joskus jossain mediassa oli epäilyksiä että olisi... lähdettä en muista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ainakin Craig Scarborough kertoo, että mgu-h olisi kompressorin ja turbiinin välissä. Uskoisin tässä Scarboroughia, koska Ferrarissa pakosarjat menevät aika paljon moottorilohkon taakse jossa turbiini on.

https://www.youtube.com/watch?v=rE_F6XGMHQU

Tässä kuvassa (pienempi kuva) pakosarjat menevät lähemmäksi lohkoa kuin todellisuudessa. Myös kompressori on piirretty väärin, kun vertaa ilman ulostuloliitännän sijaintia siihen missä välijäähdytin sijaitsee. Isompi kuva on piirretty oikein. Toisekseen, kun välijäähdytin on moottorikansien välissä, mahtuisiko sinne edes enää MGU-H?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Mattiaccilla melkoinen urakka kyllä on ollut edessä lyhyen tallipäällikköuran aikana tässä tallissa. Edellinen kokemus F1-tallin puolelta muutenkin 15 vuoden takaa ja silloinkin Ferrarilla lähinnä paikkoja tutkivana nuorena miehenä Stefano Domenicalin ohjauksen alaisena. Olihan kyllä Jean Todtillakin alkuvuosina ajoittain paljonkin painetta niskassaan, mutta poislukien aivan muutamaa tilannetta Todt kuitenkin pysyi aina maltillisena eri tilanteissa. Mattiacci vaikutti aluksi varsin tuttuun tapaan iloluonteiselta persoonalta, mutta nykyään on naama alkanut synkistyä.

Toki tämä ns. Ärhentely taitaa olla taas median ja erään Tontun osalta turhaa sepustusta otsikoiden toiveessa. Ja jos nykyajan asenne ärhentelyyn on tuollainen niin on vielä Mattiaccilla vielä paljon matkaa Lombardin ajan Ferrarin rähjäyksiin tai jonnekin 1960-luvun Ferrarin Toiminnnanjohtajien riehumisen aikakausille. Toivottavasti ei sellainen aikakausi ala Ferrarilla. Joskin Lombardikin alkoi miehittää paikkoja ns. Omilla kätyreillään samalla tapaa kuin Mattiaccikin on hieman tehnyt.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Matiacci pyysi anteeksi käyttäytymistään toimittajia kohtaan Unkarissa. Reaktio johtui Ferrarin perseilystä aika-ajoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Jaa. Onhan tuo hyvä, että Matiacci ei ainakaan ihan hurjaksi ryhtynyt kaiken kaikkiaan. Saa vain nähdä, että mitä tuleva tuo tallille tullessaan. Kimi Räikkösenkin osalta niin paljon kun tätä tilannetta voisi kaikkiaan pitää huonona niin aina voisi huonomminkin mennä. Etenkin mikäli Räikkönen olisi jäänyt Lotukselle.

Toki rajallisesti Lotuksella Räikkösen osalta tilanne olisi voinut paremmin tunnettavan auton ja henkilökunnan osalta mennä paremmin, mutta toisaalta taas Kimillä ja Lotuksellakaan välit eivät olleet enää kovin onnelliset loppuaikoina. Ja Kimillä tuskin ainakaan hirveän iloista olisi ollut ajella jossain jäännöspisteidenkin ulkopuolella. Ja säännöllisesti. Toisin kuin Ferrarilla ollaan huonoimmillaankin siinä jäänöspisteessä kiinni. Tekniset ongelmat tai varikkoperseilyt voisivat toki pudottaa sijoitusta jopa Lotuksen tasolle.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ainakin Craig Scarborough kertoo, että mgu-h olisi kompressorin ja turbiinin välissä. Uskoisin tässä Scarboroughia, koska Ferrarissa pakosarjat menevät aika paljon moottorilohkon taakse jossa turbiini on.
mahtuisiko sinne edes enää MGU-H?
Lähinnä öljytankin sijaintia tuossa ajelin takaa. Se on ihan eri paikassa kuin yhdelläkään muulla tallilla. Tämä auttaa aeroa hieman, mutta vaikuttaa auton balanssiin,vaihdelaatikon kokoon ja muotoon huomattavan paljon.
Ferkulla öljytankki siis sijaitsee vaihdelaatikon kuorien sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Lähinnä öljytankin sijaintia tuossa ajelin takaa. Se on ihan eri paikassa kuin yhdelläkään muulla tallilla. Tämä auttaa aeroa hieman, mutta vaikuttaa auton balanssiin,vaihdelaatikon kokoon ja muotoon huomattavan paljon.
Ferkulla öljytankki siis sijaitsee vaihdelaatikon kuorien sisällä.
Joo ihme ratkaisu, varsinkin kun kukaan ei ole tätä käyttänyt vuoden 1998 jälkeen. No ensivuonna...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Lähinnä öljytankin sijaintia tuossa ajelin takaa. Se on ihan eri paikassa kuin yhdelläkään muulla tallilla. Tämä auttaa aeroa hieman, mutta vaikuttaa auton balanssiin,vaihdelaatikon kokoon ja muotoon huomattavan paljon.
Ferkulla öljytankki siis sijaitsee vaihdelaatikon kuorien sisällä.
Juu. Otin kantaa oikeastaan vain tohon P1rellin toteamaan.

Noissa painoasoissa en yleensä ota kantaa, koska jotkut yleensä ajatellut väittämät ei välttämättä päde koko auton kokonaisuudessa. Ehkä yksittäin ajateltuna Ferrarin öljytankin sijainnilla voi olla haittaa, mutta antaako se jonkun hyödyn kokonaisuuteen ja näin painojakauman suhteen sen sijainti mitätöisi? Ainakin voisi kuvitella, että, jos öljytankki ei olekkaan moottorin edessä, voidaan koko moottoripakettia siirtää eteenpäin (toi kuva väittää muuta, mutta siihen vanhan öljytankin paikalle on piirretty jotain putkia joille on hankalaa keksiä selitystä, mitä ne yleensä edes on).
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Juu. Otin kantaa oikeastaan vain tohon P1rellin toteamaan.

Noissa painoasoissa en yleensä ota kantaa, koska jotkut yleensä ajatellut väittämät ei välttämättä päde koko auton kokonaisuudessa. Ehkä yksittäin ajateltuna Ferrarin öljytankin sijainnilla voi olla haittaa, mutta antaako se jonkun hyödyn kokonaisuuteen ja näin painojakauman suhteen sen sijainti mitätöisi? Ainakin voisi kuvitella, että, jos öljytankki ei olekkaan moottorin edessä, voidaan koko moottoripakettia siirtää eteenpäin (toi kuva väittää muuta, mutta siihen vanhan öljytankin paikalle on piirretty jotain putkia joille on hankalaa keksiä selitystä, mitä ne yleensä edes on).
Mikään ei estä siirtämästä moottoria just niin eteen kuin haluaa. Nyt vain säännöissä on määritelty moottorin painopiste sangen korkeaksi ja auton kääntyvyysmomentin minimoimiseksi moottori kannattaa viedä niin lähelle taka-akselia kuin suinkin mahdollista, tämä on se syy miksi aikanaan se öljysäiliö siirrettiin pois vaihteiston kuorista, jotta moottoria saataisiin taaksepäin. Nyt Ferrarin nerot siirsivät koko moottoripakettia aeron ehdoilla eteenpäin ja saivat vaihtokaupassa juuri ne ajettavuusongelmat jotka moottorin viemisellä mahdollisimman taakse on ratkaistu.

Ei ole vaikea nähdä että ensi vuoden Ferrarissa moottoria on siirretty taaksepäin, Mercedeksen yksi vahvuus on että moottori on todella takana ja matalalla tarjoten parhaat mahdolliset lähtökohdat auton ajettavuudelle.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Montezemolo jättämässä Ferrarin – siirtyy lentoyhtiön pomoksi. Korvaajaksi Ferrarin johtoon on nousemassa 38-vuotias Fiatin amerikkalaisitalialainen puheenjohtaja John Elkann.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuo kai ei voi olla kuin hyvä asia. Tosin, kuten me tiedämme, jenkit suuryhtiön puikoissa voi olla katastrofi. Niiden tarkoitusperistä kun ei koskaan tiedä, eivät
ole sitäö rehellisintä väkeä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tuo kai ei voi olla kuin hyvä asia. Tosin, kuten me tiedämme, jenkit suuryhtiön puikoissa voi olla katastrofi. Niiden tarkoitusperistä kun ei koskaan tiedä, eivät
ole sitäö rehellisintä väkeä.
Jep jep... :rolleyes:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös