Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Täällä on niin pöljiä asiantuntijoita, etteivät osaa pull ja push rodia kääntää suomeksi.:D
Joistain käsitteistä on usein parempi käyttää englanninkielisiä nimityksiä, kun ne ovat vakiintuneet kontekstissa. "Pull/push rod" voidaan laskea tällaiseksi. Samoin "downforce" tai vaikkapa "wheelnut" yms.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://somersf1.blogspot.fi/2015/01/ferrari-sf15-t-launch-analysis.html

"Our objective, in term of tokens, is really to spend only few at the start of the season, to maintain a significant opportunity of developments during the season," Binotto added. "The current 2015 PU has already gain a significant amount of performance, and we will keep pushing during the entire season."

This is directly opposed to the route being taken by Mercedes and Renault who will spend the majority of their tokens before the season commences meaning the offset in performance could see Ferrari struggle in the opening part of the season-Furthermore with drivers only able to use 4 powerunit during 2015 and a total of 20 (maybe 19 if Germay is lost too) races on the calender it means changes can only be made to the powerunit alongside the scheduled PU change (every 4-5 races) meaning the first time Ferrari will be able to update the PU will be Bahrain/Spain or sacrifice a PU for their driver.
Ferrari väittää käyttävänsä vain muutaman moottorinkehitys tokenin ennen kauden alkua? Hurjalta kuulostaa jos 80hp samalla pitää paikkaansa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Alonso varmasti ennen viimekautta vaatinut et aero pitää olla samalla tasolla muitten tallien kanssa ja ei saa tommosta läskiä perää tehdä. Ferrarilla moottoripuolella oli jo ennen viimekauden alkuun parempi moottorikonsepti, mutta se sai väistyä paremman aerodynamiikan tieltä. Nyt se on otettu käyttöön ja perä näyttää läskiltä, mutta katsoo Sauberin vauhtia kahden testipäivän perusteeella niin kyllä sielä on pakko olla vähintään se 80 heppaa lisää. Tämä ei ole mitenkään uutta tätä jossiteltiin jo pitkin viime kautta. Aeropuolella kumminkin niin vähän tehtävissä, että moottoripuolelta saa etua. Ferrarin etujousitukseen Allisoni sano et nykyinen ratkaisu on parempi aeron kannalta.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kyllähän Sauberin parantunut vauhti kielii siitä, että Ferrarin pattiin on saatu lisää voemoo.
Tosin Italialaiset tuntien niin nyt on voemoo, mutta ekassa kisassa tajutaan, että hetkonen meiltähän alkaa bensa olla finito ja vielä olisi 10 kiekkaa ajettavana, sit puolikaasulla ajellaan kisat loppuun häviten kärjelle 3 - 5s per kierros.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tosin Italialaiset tuntien niin nyt on voemoo, mutta ekassa kisassa tajutaan, että hetkonen meiltähän alkaa bensa olla finito ja vielä olisi 10 kiekkaa ajettavana, sit puolikaasulla ajellaan kisat loppuun häviten kärjelle 3 - 5s per kierros.
Parantunut teho, kun bensan virtausrajoitus on sama, tarkoittaa että bensaa pitää pystyä polttamaan tehokkaammin eli bensankulutuksen täytyy olla silloin taloudellisempaa kuin ennen. Samalla bensamäärällä auto kulkee nopeampaa. Mainitsemasi tapahtumaketju olisi pitänyt ennemminkin olla viime kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Parantunut teho, kun bensan virtausrajoitus on sama, tarkoittaa että bensaa pitää pystyä polttamaan tehokkaammin eli bensankulutuksen täytyy olla silloin taloudellisempaa kuin ennen. Samalla bensamäärällä auto kulkee nopeampaa. Mainitsemasi tapahtumaketju olisi pitänyt ennemminkin olla viime kaudella.
Bensakulutusta ei paljoa voida nykyisestä enää optimoida, säästöt prosentin parin luokkaa joka merkkaa kisamatkalla n. 1-2 kiloa, mutta sen sijaan ERS toiminnan (varaus, lataus, boost) kehtyksessä ei ole esteitä. Tätä Ferrari on kehittänyt eniten ja tulokset näkyy kierrosajoissa ja moottoritehossa. ERS oli viimekaudelle luvattoman heikko, oman haittansa toi Ferrarin käyttämä rakenne jossa pakoturbiini lämmitti ERS:iä ja alensi näin ERS:stä ulosotettavaa tehoa. Nyt ERS on turbiinin ja kompressorin takana ja siitä voidaa ottaa enemmän tehoa niin ladatessa kuin purkaessa joka vähentää bensankulutusta kisamatkalla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Bensakulutusta ei paljoa voida nykyisestä enää optimoida, säästöt prosentin parin luokkaa joka merkkaa kisamatkalla n. 1-2 kiloa, mutta sen sijaan ERS toiminnan (varaus, lataus, boost) kehtyksessä ei ole esteitä. Tätä Ferrari on kehittänyt eniten ja tulokset näkyy kierrosajoissa ja moottoritehossa. ERS oli viimekaudelle luvattoman heikko, oman haittansa toi Ferrarin käyttämä rakenne jossa pakoturbiini lämmitti ERS:iä ja alensi näin ERS:stä ulosotettavaa tehoa. Nyt ERS on turbiinin ja kompressorin takana ja siitä voidaa ottaa enemmän tehoa niin ladatessa kuin purkaessa joka vähentää bensankulutusta kisamatkalla.
Hyvin syväluotaava analyysi. Tämä avarsi meikäläisen tiedonnälkää paljon. Kiitos ja kumarrus.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Bensakulutusta ei paljoa voida nykyisestä enää optimoida, säästöt prosentin parin luokkaa joka merkkaa kisamatkalla n. 1-2 kiloa, mutta sen sijaan ERS toiminnan (varaus, lataus, boost) kehtyksessä ei ole esteitä. Tätä Ferrari on kehittänyt eniten ja tulokset näkyy kierrosajoissa ja moottoritehossa. ERS oli viimekaudelle luvattoman heikko, oman haittansa toi Ferrarin käyttämä rakenne jossa pakoturbiini lämmitti ERS:iä ja alensi näin ERS:stä ulosotettavaa tehoa. Nyt ERS on turbiinin ja kompressorin takana ja siitä voidaa ottaa enemmän tehoa niin ladatessa kuin purkaessa joka vähentää bensankulutusta kisamatkalla.
Miten niin ei pystytyä bensankulutusta juurikaan optimoimaan? Ilman muuta sitä pystytään. Ferrarilla esimerkiksi sanottiin olevan viime vuonna liian pieni turbo. Jos täyttä sääntöjen mahdollistamaa ahtoa ei saada aikaiseksi, vaikuttaa se suoraan bensan palamiseen. Renault on muuttanut mäntiä, palotilaa ja polttoaineen suihkutusta, sekä imu- ja pakokanavia juurikin lisätehon saamiseksi. Ferrari sai kyllä täydet tehot ERSistä viime kaudella, mutta kisassa piti käyttää alitehoisena.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Miten niin ei pystytyä bensankulutusta juurikaan optimoimaan? Ilman muuta sitä pystytään. Ferrarilla esimerkiksi sanottiin olevan viime vuonna liian pieni turbo. Jos täyttä sääntöjen mahdollistamaa ahtoa ei saada aikaiseksi, vaikuttaa se suoraan bensan palamiseen. Renault on muuttanut mäntiä, palotilaa ja polttoaineen suihkutusta, sekä imu- ja pakokanavia juurikin lisätehon saamiseksi. Ferrari sai kyllä täydet tehot ERSistä viime kaudella, mutta kisassa piti käyttää alitehoisena.
Enemmän ahtoa vaatii enemmän bensiiniä, miten tämä vähentää bensiinin kulutusta kisamatkalla?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kyllä tässä nyt pieni optimistisuus itselläni alkaa kukkimaan. Vettel kahden ensimmäisen testipäivän nopein, ja tällä hetkellä Kimikin johtaa kolmatta päivää. Luonnolisestikkaan nuo ajat eivät mitään kerro, mutta siihen kun lisätään vielä kierrosten määrä mitä ovat saaneet ajettua, niin ainakin paremmalta tämä näyttää kuin viime vuoden ekat testit. Ja Kimikin vaikutti ihan tyytyväinen autoon olevan.

Odotellaan rauhassa kauden alkua, mutta kyllä melkein jopa odotan että Ferrari tänä vuonna voiton tai kaksi nappaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mutta pysyykö se keula "tarkkana" senkin jälkeen kun toi surffilauta vaihtuu pois siitä?
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Mutta pysyykö se keula "tarkkana" senkin jälkeen kun toi surffilauta vaihtuu pois siitä?
Ainahan voidaan Kimin osalta palata pitkäkeulaiseen, jos lyhyt ei sovi ajotyyliin. Jospa lyhytkeulainen olisi Kimillekin parempi vaihtoehto, niin alkaa näyttämään todelta hyvältä.
 

Reidel

New member
Liittynyt
1.2.2013
Viestit
3
Eikö lyhyellä keulalla haeta perempaa downforcea keulalle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös