Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Enemmän ahtoa vaatii enemmän bensiiniä, miten tämä vähentää bensiinin kulutusta kisamatkalla?
Jos tämä pitäisi täysin paikkaansa, romuttaisi se koko turbon idean. Turbon tarkoitus on päästä samalla bensamäärällä suurempiin tehoihin eli hyötysuhteen parannus. Turbon tehokkuutta voidaan parantaa turbon kompressorin ja turbiinin siipien suunnittelulla. Tehokkuutta voidaan parantaa myös noilla mitä Renault on tehnyt, yleensäkin kaasujen mahdollisimman tehokas hyödyntäminen turboon/turbossa. Tämä kaikki johtaa bensan parempaan palamiseen, tuo moottoriin lisätehoa joka taas edistää turbon toimivuutta. Lisäksi F1:ssä turbon ahtoja voidaan säädellä sähkömoottorilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta pysyykö se keula "tarkkana" senkin jälkeen kun toi surffilauta vaihtuu pois siitä?
Jerezin rata antaa enemmän kysmysmerkkejä. Jerezissä on täysin muista radoista poikkeava karhea asfaltti. Jos vastaavia kommentteja tulee vielä Barcelonassa, niin silloin auto sopinee selvästi paremmin Räikkösen käteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4398
Jos tämä pitäisi täysin paikkaansa, romuttaisi se koko turbon idean. Turbon tarkoitus on päästä samalla bensamäärällä suurempiin tehoihin eli hyötysuhteen parannus. Turbon tehokkuutta voidaan parantaa turbon kompressorin ja turbiinin siipien suunnittelulla. Tehokkuutta voidaan parantaa myös noilla mitä Renault on tehnyt, yleensäkin kaasujen mahdollisimman tehokas hyödyntäminen turboon/turbossa. Tämä kaikki johtaa bensan parempaan palamiseen, tuo moottoriin lisätehoa joka taas edistää turbon toimivuutta. Lisäksi F1:ssä turbon ahtoja voidaan säädellä sähkömoottorilla.
Turbo ei paranna moottorin hyötysuhdetta, sen avulla moottoriin ahdetaan ilmaa pakolla jonka kautta sylinteriin saadaan enemmän polttoainetta jonka johdosta moottorin tuottama teho on suurempi.

Sähkömoottoria käytetän kompressorin pyörittämiseen silloin kuin pakokaasujen energia ei tuota riittävästi painetta, tällä minimoidaan turboviive, ei muuta.

Mitä enemmän tehoa = sitä enemmän polttoainetta, hyötysuhdetta suunnitelulla tai materiaalivalinnoilla ei voi nostaa kuin prosentin tai pari.

Wikipediasta poimittu

Suurella paineella ja nopeudella moottorista purkautuvat pakokaasut pyörittävät turbiinipyörää, joka pyörittää akselin välityksellä kompressoripyörää. Ahtimen kompressori ahtaa ilmaa moottoriin. Moottorin teho kasvaa, koska sylinteriin saadaan enemmän palamiskelpoista polttoaineen ja ilman seosta.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Nyt kyllä sotketaan asioita kunnolla, osien oikea mitoitus, esim. juuri sopivan kokoinen turbo melko varmasti parantaa hyötysuhdetta. Ei hitto mistä asioista pitää vääntää. tämäkin "tieto" ihan vaa autonasentajana jääny joskus mieleen:D
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Turbo ei paranna moottorin hyötysuhdetta
Turboahdin nimenomaan parantaa polttomoottorin hyötysuhdetta.

Karkeasti yleistäen polttoaineen energiasta moottorissa 1/3 menee jäähdytysveteen lämpöenergiana, 1/3 saadaan ulos kampiakselin päästä mekaanisena energiana ja 1/3 menee pakokaasun mukana lämpöenergiana hukkaan. Turbolla pyritään ottamaan tuosta pakokaasun energiasta höytykäyttöön niin paljon kuin mahdollista. Mitä parempi hyötysuhde turbossa, sitä parempi hyötysuhde koko moottorissa. Eli turboahtimen toiminnalla voidaan vaikuttaa koko moottorin höytysuhteeseen reilustikin.

Jos taas ajatellaan nykyisen F1:n voimapakettia, niin polttoaineen virtausrajoitukset rajoittaa käytännössä myös ahtopainetta ja silloin turboahtimen ylimääräinen energia pyritään ottamaan talteen tuon "sähkömoottorin", eli ERS-H:n avulla. Paitsi että pakokaasusta pitäis saada ahtimella mahdollimman hyvin mekaanista energiaa talteen, pitäisi myös energian muuttaminen sähköksi toimia hyvin ja siellä on varmaan ollut sitä parantamisen varaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkonen-uusi-auto-melkoisesti-parempi/4753300

Pistää kyllä uskomaan tuota taannoin esillä ollutta tallin insinöörin lausuntoa jonka mukaan iso syy Ferrarin huonouteen oli Alonson puutteellinen kyky testata ja analysoida ajettavuutta. Kun tähän lisää Alonson muista poikkeava mielihalu auton käytöksen ja ohjattavuuden suhteen niin siinä on selkeä selitys miksi aiemmin ei kulkenut ja nyt kulkee (toivotavasti siis). Uutiset ajettavuudesta ovat kuitenkin siis juuri tämän suuntaiset.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Hyvät ensi-askeleet uudelle autolle ja aikalailla "uudistuneelle" tiimille.
Tallista huokuva positiivisuuden ilmapiiri kantaa hetelmää vielä pitkälle.

Vettel on samantien oman testirupeamansa jälkeen matkustanut Maranelloon jatkamaan töitä simussa.
Kimi vaikuttaa tyytyväiseltä kehityksen suuntaan.

Hyvä pöhinä! Toivottavasti tulokset puhuu lisää hyvää kieltä sitten kaudella.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kyllä tässä pitää jo rauhoittava olut itselleen ottaa jos on Mersunki puolelta tollaisia huudeltu.

37 päivää...
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Mainoskierroksia ajelevat laittomilla virtauksilla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Omiin silmiini Ferrari on ihan perästä Mersua kapeampi. Mersun pullonkaula on pidempi ja leveämpi, Ferrarissa lyhempi ja kapeampi.

Kuvat hieman eri kulmista, en löytänyt parempia.
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Omiin silmiini Ferrari on ihan perästä Mersua kapeampi. Mersun pullonkaula on pidempi ja leveämpi, Ferrarissa lyhempi ja kapeampi.
Kimi viäny Maranelloon 96:sen saapin kuvan ja sanonu että kattokaas poja tosta aeroa... :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Nico näkee Ferrarin tällä hetkellä uhkana Mersulle.


Vastaavaa ovat sanoneet myös Lauda ja Ricciardo.
Minä laittaisin tuon ainakin osittain psykologisen sodankäynnin piikkiin, mutta tällä hetkellä jokatapauksessa näyttää siltä, että Ferrari on saavuttanut Mersun etumatkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä laittaisin tuon ainakin osittain psykologisen sodankäynnin piikkiin, mutta tällä hetkellä jokatapauksessa näyttää siltä, että Ferrari on saavuttanut Mersun etumatkaa.
Olen melkoisen varma, ettei sen enempää Ferrari kuin Mercedeskään vetele vielä vetoja täysillä tehoilla. Kuinka paljon kukakin on tehoja laskenut on tietysti täysin arvailujen varassa
Mutta veikkaukseni on, että Melbournessa taas Mersut ovat kärjessä.

Viime vuonna Alonso oli Australiassa neljäs ja Kimi seitsemäs. Vaikken näistä ensimmäisistä testeistä niin hirvittävästi päätelmiä haluakaan tehdä, niin ei vastaava tulos Ferrarilta mitenkään mahdottomalta tuntuisi. Alkukisoissa kuitenkin ne pärjäävät parhaiten, joiden ei tarvitse tapella kaikenlaisten pikkuongelmien kanssa - isoista puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Olen melkoisen varma, ettei sen enempää Ferrari kuin Mercedeskään vetele vielä vetoja täysillä tehoilla.
Samaa mieltä. Mersu jossain lausunnossaan myös totesi, ettei Jerezissä oteta koneesta kaikkea irti. Kuitenkin vähän hämää Kimin lausunnot, joissa sanoi tehojen lisääntyneen. Ei kai sitä tuntisi, jos ajaisivat vajailla tehoilla?

Kuitenkin hyvältä näyttää viime vuoteen verrattuna. Näyttää vähän jopa siltä, että Ferrari on kaiken kaaoksen keskellä onnistunut kasaamaan kauden yllätyksen.Olisihan se hienoa, jos Ferrari Kimin johdolla näyttäisi närhen munat epäilijöille ja kermana kakun päälle ohittaisi Alonson Melbournessa kierroksella.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Kierroslukurajotinkin päällä tuntee miten koneessa on voimaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onhan se jo viime kaudella nähty miten Mercedes kaivaa jostain vähän ylimääräistä aika-ajoihin.

Ferrarin oletan ajavan suht täysillä tehoilla sillä heillä on pitkä takamatka kirimättä ja nyt pitää vieläpä päättää miten paljon niitä valtuutuksia (token) käytetään Ausseissa käytettävään moottoriin ja mitä säästetään kauden varrelle.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Hyvät ensi-askeleet uudelle autolle ja aikalailla "uudistuneelle" tiimille.
Tallista huokuva positiivisuuden ilmapiiri kantaa hetelmää vielä pitkälle.

Vettel on samantien oman testirupeamansa jälkeen matkustanut Maranelloon jatkamaan töitä simussa.
Kimi vaikuttaa tyytyväiseltä kehityksen suuntaan.

Hyvä pöhinä! Toivottavasti tulokset puhuu lisää hyvää kieltä sitten kaudella.
Aivan mahdotonta, silmänlumetta... Ferrarin johdossa on nyt poliitikot ja rämmitään suossa yhtä pahasti, kuin viime vuonna, kysy vaikka JVR:ltä ja Revoltilta.. :D
Näyttää vaan, että tallissa olisi hyvä pöhinä.. :thumbup:
Pikku jatko tuonne "Oviedon ohjus uransa kovimmassa haasteessa" ketjussa käytyyn keskusteluun.. :p
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös