Ananas
Well-known member
- Liittynyt
- 18.3.2014
- Viestit
- 371
Vielä Kimin viimekauden ongelmiin. Itse olen aina jossain määrin ollut sitä mieltä, että Kimin ongelmat ovat juontuneet hankaluuksista saada renkaat toimimaan toivotulla tavalla, joka korostuu nykyisten Pirellin renkaiden kanssa. Kimi tuli F1:een täydelliseen aikaan, kun rengaskilpailu Michelinin ja Bridgestonen välillä pakotti rengasvalmistajat tekemään mahdollisimman suorituskykyisiä renkaita. Nopeat renkaat sopivat Kimin ajotyylille, joka rasittaa renkaita vähemmän kuin useimipien kilpakumppanien. Kimille sopi hyvin myös se, että renkaita saatettiin tuunata kuljettajien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Näin kaikki saivat mahdollisimman hyvät renkaat itselleen, jonka ansiosta Kimin nopeus muihin verrattuna pääsi oikeuksiinsa. Vuonna 2007 rengasvalmistajaksi jäi vain Bridgestone, mikä toi Kimille mukanaan ongelmia huolimatta siitä, että hän silti onnistui voittamaan maailmanmestaruuden. Renkaat olivat kuitenkin seurausta rengaskilpailun ajoilta, joten ne vielä sopivat melko hyvin myös Räikköselle. Kuitenkin oli nähtävissä, että kauden alun ja lopun lämpimissä kisoissa Kimin tekemä tulos oli parempaa ja kauden keskellä viileämmissä kisoissa Kimin suorituskyky putosi. Sama ilmiö tapahtui vuonna 2008. Vuonna 2009 vaihdettiin slickseihin ja kausi meni penkin alle lähinnä Ferrarin suorituskyvystä johtuen. Niin kauan kuin Massa oli mukana, Kimillä oli suuria vaikeuksia häntä vastaan. Vuonna 2012 Kimi teki paluun Lotuksella ja Kimin onneksi sarjassa suosittiin tuolloin aggressiivista rengaspolitiikkaa yhdestä rengasvalmistajasta riippumatta. Tämä sopi Kimille ja hän saikin potentiaalinsa hyödynnettyä, jolloin paluusta muodostui erinomainen. Alkukausi 2013 oli Kimille ehkä renkaiden osalta uran paras kausi, sillä Pirellin harjoittama erittäin aggressiivinen rengaspolitiikka sopi erinomaisesti hänen ajotyylilleen. Kun rajummalla ajotyylillä ajavat kuljettajat sulattivat renkaat allensa Kimin renkaat pysyivät sopivissa lämpötiloissa ja toimivat hyvin. Myöskään tallikaverina ajaneella Grosjeanilla ei ollut jakoa Kimiä vastaan. Kimin ollessa kaikille tasapuolisilla renkailla sarjan nopeimpia kuljettajia, oli Kimi hänelle suosiollisilla renkailla ylivoimainen. Kuitenkin rajun kritiikin ja mm. Red Bullin painostuksen johdosta rengaspolitiikkaa muutettiin kesken kauden huomattavasti konservatiivisemmaksi ja renkaista tehtiin kestävämpiä. Kuin taikaiskusta Grosjean oli nopeampi kuin Räkkönen ja loppukaudesta Räikköselle ilmaantui vauhdillisia vaikeuksia. Tästä alkoikin Pirellin konservatiivisempi suhtautuminen renkaisiin, jossa rengasrikkoa pelätään kuin kuolemaa. Vuonna 2014 renkaat olivatkin mahdollisimman epäsopivat Räikkösen ajotyylille ja hänen oli hankala saada niitä toimimaan. Kuumissa olosuhteissa ajetut kisat hieman helpottivat Räikkösen rengasongelmia, mutta sateella ja viileässä ne korostuivat. Renkaat eivät niille hellällä ajotyylillä saavuttaneet oikeaa toimintalämpötilaansa ja siksi eivät toimineet tarkoitetulla tavalla. Tämä korostui uusilla säännöillä, jossa pienempi downforce entisestään haittasi rengaslämpöjen saavuttamista. Tilanne oli päinvastainen Alonson rajulla ajotyylillä, jolle konservatiivinen rengaspolitiikka sopi paremmin. Yhtälailla kuin Grosjean oli vuonna 2013 alussa pulassa Kimiä vastaan, kun renkaat olivat Kimille suosiolliset, oli Kimi pulassa Alonsoa vastaan, kun renkaat suosivat Alonsoa. Veikkaan, että rengaskilpailun aikakautena Kimi ja Alonso olisivat samalla autolla olleet suorituskyvyltään hyvin lähellä toisiaan ja taistelusta ei olisi muodostunut nähdyn kaltainen pannukakku, vaan tulinen taisto paremmuudesta. Vuotta 2014 vastaava tilanne olisi nähty, jos miehet olisivat olleet kauden 2013 alussa tallikavereina; tällä kertaa kuitenkin Kimi olisi nöyryyttänyt Alonsoa.
Kohta nähdään millainen kaudesta 2015 muodostuu. Se, että Pirellin konservatiivinen rengaspolitiikka jatkuu, ei lupaa hyvää. Toisaalta myös Ferrari on varmasti tiedostanut asian ja pyrkii ratkaisemaan ongelmia autoon tekemillä muutoksilla. Toivotaan parasta.
Joillekin fooruminkäyttäjille vielä sanottakoon, että teksti on spekulaatiota ja tiedostan, että asiat eivät aina ole yksioikoisia. Tarkoitus on kuitenkin herättää keskustelua.
Kohta nähdään millainen kaudesta 2015 muodostuu. Se, että Pirellin konservatiivinen rengaspolitiikka jatkuu, ei lupaa hyvää. Toisaalta myös Ferrari on varmasti tiedostanut asian ja pyrkii ratkaisemaan ongelmia autoon tekemillä muutoksilla. Toivotaan parasta.
Joillekin fooruminkäyttäjille vielä sanottakoon, että teksti on spekulaatiota ja tiedostan, että asiat eivät aina ole yksioikoisia. Tarkoitus on kuitenkin herättää keskustelua.