Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Vielä Kimin viimekauden ongelmiin. Itse olen aina jossain määrin ollut sitä mieltä, että Kimin ongelmat ovat juontuneet hankaluuksista saada renkaat toimimaan toivotulla tavalla, joka korostuu nykyisten Pirellin renkaiden kanssa. Kimi tuli F1:een täydelliseen aikaan, kun rengaskilpailu Michelinin ja Bridgestonen välillä pakotti rengasvalmistajat tekemään mahdollisimman suorituskykyisiä renkaita. Nopeat renkaat sopivat Kimin ajotyylille, joka rasittaa renkaita vähemmän kuin useimipien kilpakumppanien. Kimille sopi hyvin myös se, että renkaita saatettiin tuunata kuljettajien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Näin kaikki saivat mahdollisimman hyvät renkaat itselleen, jonka ansiosta Kimin nopeus muihin verrattuna pääsi oikeuksiinsa. Vuonna 2007 rengasvalmistajaksi jäi vain Bridgestone, mikä toi Kimille mukanaan ongelmia huolimatta siitä, että hän silti onnistui voittamaan maailmanmestaruuden. Renkaat olivat kuitenkin seurausta rengaskilpailun ajoilta, joten ne vielä sopivat melko hyvin myös Räikköselle. Kuitenkin oli nähtävissä, että kauden alun ja lopun lämpimissä kisoissa Kimin tekemä tulos oli parempaa ja kauden keskellä viileämmissä kisoissa Kimin suorituskyky putosi. Sama ilmiö tapahtui vuonna 2008. Vuonna 2009 vaihdettiin slickseihin ja kausi meni penkin alle lähinnä Ferrarin suorituskyvystä johtuen. Niin kauan kuin Massa oli mukana, Kimillä oli suuria vaikeuksia häntä vastaan. Vuonna 2012 Kimi teki paluun Lotuksella ja Kimin onneksi sarjassa suosittiin tuolloin aggressiivista rengaspolitiikkaa yhdestä rengasvalmistajasta riippumatta. Tämä sopi Kimille ja hän saikin potentiaalinsa hyödynnettyä, jolloin paluusta muodostui erinomainen. Alkukausi 2013 oli Kimille ehkä renkaiden osalta uran paras kausi, sillä Pirellin harjoittama erittäin aggressiivinen rengaspolitiikka sopi erinomaisesti hänen ajotyylilleen. Kun rajummalla ajotyylillä ajavat kuljettajat sulattivat renkaat allensa Kimin renkaat pysyivät sopivissa lämpötiloissa ja toimivat hyvin. Myöskään tallikaverina ajaneella Grosjeanilla ei ollut jakoa Kimiä vastaan. Kimin ollessa kaikille tasapuolisilla renkailla sarjan nopeimpia kuljettajia, oli Kimi hänelle suosiollisilla renkailla ylivoimainen. Kuitenkin rajun kritiikin ja mm. Red Bullin painostuksen johdosta rengaspolitiikkaa muutettiin kesken kauden huomattavasti konservatiivisemmaksi ja renkaista tehtiin kestävämpiä. Kuin taikaiskusta Grosjean oli nopeampi kuin Räkkönen ja loppukaudesta Räikköselle ilmaantui vauhdillisia vaikeuksia. Tästä alkoikin Pirellin konservatiivisempi suhtautuminen renkaisiin, jossa rengasrikkoa pelätään kuin kuolemaa. Vuonna 2014 renkaat olivatkin mahdollisimman epäsopivat Räikkösen ajotyylille ja hänen oli hankala saada niitä toimimaan. Kuumissa olosuhteissa ajetut kisat hieman helpottivat Räikkösen rengasongelmia, mutta sateella ja viileässä ne korostuivat. Renkaat eivät niille hellällä ajotyylillä saavuttaneet oikeaa toimintalämpötilaansa ja siksi eivät toimineet tarkoitetulla tavalla. Tämä korostui uusilla säännöillä, jossa pienempi downforce entisestään haittasi rengaslämpöjen saavuttamista. Tilanne oli päinvastainen Alonson rajulla ajotyylillä, jolle konservatiivinen rengaspolitiikka sopi paremmin. Yhtälailla kuin Grosjean oli vuonna 2013 alussa pulassa Kimiä vastaan, kun renkaat olivat Kimille suosiolliset, oli Kimi pulassa Alonsoa vastaan, kun renkaat suosivat Alonsoa. Veikkaan, että rengaskilpailun aikakautena Kimi ja Alonso olisivat samalla autolla olleet suorituskyvyltään hyvin lähellä toisiaan ja taistelusta ei olisi muodostunut nähdyn kaltainen pannukakku, vaan tulinen taisto paremmuudesta. Vuotta 2014 vastaava tilanne olisi nähty, jos miehet olisivat olleet kauden 2013 alussa tallikavereina; tällä kertaa kuitenkin Kimi olisi nöyryyttänyt Alonsoa.

Kohta nähdään millainen kaudesta 2015 muodostuu. Se, että Pirellin konservatiivinen rengaspolitiikka jatkuu, ei lupaa hyvää. Toisaalta myös Ferrari on varmasti tiedostanut asian ja pyrkii ratkaisemaan ongelmia autoon tekemillä muutoksilla. Toivotaan parasta.

Joillekin fooruminkäyttäjille vielä sanottakoon, että teksti on spekulaatiota ja tiedostan, että asiat eivät aina ole yksioikoisia. Tarkoitus on kuitenkin herättää keskustelua.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Veit sanat suustani. Minun mielestä myös Kimin ongelmat ovat johtuneet todella paljon näistä renkaista. Ja se yhdistettynä viime kauden surkeaan autoon niin ei ole mikään yllätys että tulos jäi noin huonolle tasolle. Nyt tilanne on auton osalta varmasti hiukan parempi mutta ikävä kyllä uskon että Kimi on edelleen ongelmissa näitten renkaitten kanssa.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Kimi alkaa olemaan jo iäkäs ajamaan nykyisiä formuloita. Pakostinkin reaktionopeudet heikkenee iän myötä ja rohkeus, mutta silti uskon Kimin tänä vuonna olevan nopeampi kuin Sebastian.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kimi alkaa olemaan jo iäkäs ajamaan nykyisiä formuloita. Pakostinkin reaktionopeudet heikkenee iän myötä ja rohkeus, mutta silti uskon Kimin tänä vuonna olevan nopeampi kuin Sebastian.
Tuokin on vähän niin ja näin. Schumi oli viimeisellä kaudellaan melko paljon vanhempi ja pysyi silti ihan hyvin Nicon kyydissä.
 

HiPPiNi

Member
Liittynyt
15.2.2015
Viestit
8
Eikös myös eturenkaiden camper säätöön tullut rajoituksia kesken kauden 2013 (pirelli pelkäsi rikkoja) ja Kimillähän oli aina camper tuon uuden rajan ulkopuolella.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Vielä Kimin viimekauden ongelmiin. Itse olen aina jossain määrin ollut sitä mieltä, että Kimin ongelmat ovat juontuneet hankaluuksista saada renkaat toimimaan toivotulla tavalla, joka korostuu nykyisten Pirellin renkaiden kanssa. Kimi tuli F1:een täydelliseen aikaan, kun rengaskilpailu Michelinin ja Bridgestonen välillä pakotti rengasvalmistajat tekemään mahdollisimman suorituskykyisiä renkaita. Nopeat renkaat sopivat Kimin ajotyylille, joka rasittaa renkaita vähemmän kuin useimipien kilpakumppanien. Kimille sopi hyvin myös se, että renkaita saatettiin tuunata kuljettajien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Näin kaikki saivat mahdollisimman hyvät renkaat itselleen, jonka ansiosta Kimin nopeus muihin verrattuna pääsi oikeuksiinsa. Vuonna 2007 rengasvalmistajaksi jäi vain Bridgestone, mikä toi Kimille mukanaan ongelmia huolimatta siitä, että hän silti onnistui voittamaan maailmanmestaruuden. Renkaat olivat kuitenkin seurausta rengaskilpailun ajoilta, joten ne vielä sopivat melko hyvin myös Räikköselle. Kuitenkin oli nähtävissä, että kauden alun ja lopun lämpimissä kisoissa Kimin tekemä tulos oli parempaa ja kauden keskellä viileämmissä kisoissa Kimin suorituskyky putosi. Sama ilmiö tapahtui vuonna 2008. Vuonna 2009 vaihdettiin slickseihin ja kausi meni penkin alle lähinnä Ferrarin suorituskyvystä johtuen. Niin kauan kuin Massa oli mukana, Kimillä oli suuria vaikeuksia häntä vastaan. Vuonna 2012 Kimi teki paluun Lotuksella ja Kimin onneksi sarjassa suosittiin tuolloin aggressiivista rengaspolitiikkaa yhdestä rengasvalmistajasta riippumatta. Tämä sopi Kimille ja hän saikin potentiaalinsa hyödynnettyä, jolloin paluusta muodostui erinomainen. Alkukausi 2013 oli Kimille ehkä renkaiden osalta uran paras kausi, sillä Pirellin harjoittama erittäin aggressiivinen rengaspolitiikka sopi erinomaisesti hänen ajotyylilleen. Kun rajummalla ajotyylillä ajavat kuljettajat sulattivat renkaat allensa Kimin renkaat pysyivät sopivissa lämpötiloissa ja toimivat hyvin. Myöskään tallikaverina ajaneella Grosjeanilla ei ollut jakoa Kimiä vastaan. Kimin ollessa kaikille tasapuolisilla renkailla sarjan nopeimpia kuljettajia, oli Kimi hänelle suosiollisilla renkailla ylivoimainen. Kuitenkin rajun kritiikin ja mm. Red Bullin painostuksen johdosta rengaspolitiikkaa muutettiin kesken kauden huomattavasti konservatiivisemmaksi ja renkaista tehtiin kestävämpiä. Kuin taikaiskusta Grosjean oli nopeampi kuin Räkkönen ja loppukaudesta Räikköselle ilmaantui vauhdillisia vaikeuksia. Tästä alkoikin Pirellin konservatiivisempi suhtautuminen renkaisiin, jossa rengasrikkoa pelätään kuin kuolemaa. Vuonna 2014 renkaat olivatkin mahdollisimman epäsopivat Räikkösen ajotyylille ja hänen oli hankala saada niitä toimimaan. Kuumissa olosuhteissa ajetut kisat hieman helpottivat Räikkösen rengasongelmia, mutta sateella ja viileässä ne korostuivat. Renkaat eivät niille hellällä ajotyylillä saavuttaneet oikeaa toimintalämpötilaansa ja siksi eivät toimineet tarkoitetulla tavalla. Tämä korostui uusilla säännöillä, jossa pienempi downforce entisestään haittasi rengaslämpöjen saavuttamista. Tilanne oli päinvastainen Alonson rajulla ajotyylillä, jolle konservatiivinen rengaspolitiikka sopi paremmin. Yhtälailla kuin Grosjean oli vuonna 2013 alussa pulassa Kimiä vastaan, kun renkaat olivat Kimille suosiolliset, oli Kimi pulassa Alonsoa vastaan, kun renkaat suosivat Alonsoa. Veikkaan, että rengaskilpailun aikakautena Kimi ja Alonso olisivat samalla autolla olleet suorituskyvyltään hyvin lähellä toisiaan ja taistelusta ei olisi muodostunut nähdyn kaltainen pannukakku, vaan tulinen taisto paremmuudesta. Vuotta 2014 vastaava tilanne olisi nähty, jos miehet olisivat olleet kauden 2013 alussa tallikavereina; tällä kertaa kuitenkin Kimi olisi nöyryyttänyt Alonsoa.

Kohta nähdään millainen kaudesta 2015 muodostuu. Se, että Pirellin konservatiivinen rengaspolitiikka jatkuu, ei lupaa hyvää. Toisaalta myös Ferrari on varmasti tiedostanut asian ja pyrkii ratkaisemaan ongelmia autoon tekemillä muutoksilla. Toivotaan parasta.

Joillekin fooruminkäyttäjille vielä sanottakoon, että teksti on spekulaatiota ja tiedostan, että asiat eivät aina ole yksioikoisia. Tarkoitus on kuitenkin herättää keskustelua.
Voisitko hieman jaksottaa tekstiäsi? Ihan siis hyvällä pyydän koska tuota on todella vaikea lukea.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei ehkä kuulu tähän ketjuun mutta on nämä "tokenit" ja moottoreiden säästelyt ja kehitysrajoitukset yms. kyllä ihan hölmön hommaa! F1:ssä pitäisi olla kyse siitä että mennään tappiin asti viritetyillä vehkeillä niin maan perusteellisen kovaa eikä säästellä yhtään mitään, ja koko kisan ajan jännitetään että kestääkö vehkeet maaliin asti vai tuliko sitä ruuvia vedettyä jo vähän liiankin tiukalle. Nyt vaan säästellään moottoreita, säästellään vaihdelaatikoita, säästellään bensaa, säästellään renkaita, yritetään (huonolla menestyksellä) säästää rahaa. Mitä helvetin kilvanajoa tämä enää on?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
:D Jaksanut edes aloittaa kun oli niin tiiviin ja raskaan näköinen.
Samoin. ei kannusta edes aloittamaan lukemista oli kuinka tärkeää ja painavaa asiaa tahansa. Ihan siis asiallisena kritiikkinä, eli kappalejakojen kanssa olisi helpompi lukea. Muuten ei jaksa lukea kun silmät ei pysy riveillä pienellä näytöllä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tuo nimerkki ananaksen teksti on täyttä asiaa. Kimi on kuskeista se joka eniten on kärsinyt kun rengas kilpailu on jäädytetty, ja lähdetty pelleilemään erilaisilla rengas seoksilla, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa että renkaasta tehtäisiin nopein mahdollinen.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Vielä Kimin viimekauden ongelmiin. Itse olen aina jossain määrin ollut sitä mieltä, että Kimin ongelmat ovat juontuneet hankaluuksista saada renkaat toimimaan toivotulla tavalla, joka korostuu nykyisten Pirellin renkaiden kanssa. Kimi tuli F1:een täydelliseen aikaan, kun rengaskilpailu Michelinin ja Bridgestonen välillä pakotti rengasvalmistajat tekemään mahdollisimman suorituskykyisiä renkaita. Nopeat renkaat sopivat Kimin ajotyylille, joka rasittaa renkaita vähemmän kuin useimipien kilpakumppanien. Kimille sopi hyvin myös se, että renkaita saatettiin tuunata kuljettajien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Näin kaikki saivat mahdollisimman hyvät renkaat itselleen, jonka ansiosta Kimin nopeus muihin verrattuna pääsi oikeuksiinsa.

Vuonna 2007 rengasvalmistajaksi jäi vain Bridgestone, mikä toi Kimille mukanaan ongelmia huolimatta siitä, että hän silti onnistui voittamaan maailmanmestaruuden. Renkaat olivat kuitenkin seurausta rengaskilpailun ajoilta, joten ne vielä sopivat melko hyvin myös Räikköselle. Kuitenkin oli nähtävissä, että kauden alun ja lopun lämpimissä kisoissa Kimin tekemä tulos oli parempaa ja kauden keskellä viileämmissä kisoissa Kimin suorituskyky putosi. Sama ilmiö tapahtui vuonna 2008. Vuonna 2009 vaihdettiin slickseihin ja kausi meni penkin alle lähinnä Ferrarin suorituskyvystä johtuen. Niin kauan kuin Massa oli mukana, Kimillä oli suuria vaikeuksia häntä vastaan.

Vuonna 2012 Kimi teki paluun Lotuksella ja Kimin onneksi sarjassa suosittiin tuolloin aggressiivista rengaspolitiikkaa yhdestä rengasvalmistajasta riippumatta. Tämä sopi Kimille ja hän saikin potentiaalinsa hyödynnettyä, jolloin paluusta muodostui erinomainen. Alkukausi 2013 oli Kimille ehkä renkaiden osalta uran paras kausi, sillä Pirellin harjoittama erittäin aggressiivinen rengaspolitiikka sopi erinomaisesti hänen ajotyylilleen. Kun rajummalla ajotyylillä ajavat kuljettajat sulattivat renkaat allensa Kimin renkaat pysyivät sopivissa lämpötiloissa ja toimivat hyvin. Myöskään tallikaverina ajaneella Grosjeanilla ei ollut jakoa Kimiä vastaan. Kimin ollessa kaikille tasapuolisilla renkailla sarjan nopeimpia kuljettajia, oli Kimi hänelle suosiollisilla renkailla ylivoimainen. Kuitenkin rajun kritiikin ja mm. Red Bullin painostuksen johdosta rengaspolitiikkaa muutettiin kesken kauden huomattavasti konservatiivisemmaksi ja renkaista tehtiin kestävämpiä. Kuin taikaiskusta Grosjean oli nopeampi kuin Räkkönen ja loppukaudesta Räikköselle ilmaantui vauhdillisia vaikeuksia. Tästä alkoikin Pirellin konservatiivisempi suhtautuminen renkaisiin, jossa rengasrikkoa pelätään kuin kuolemaa.

Vuonna 2014 renkaat olivatkin mahdollisimman epäsopivat Räikkösen ajotyylille ja hänen oli hankala saada niitä toimimaan. Kuumissa olosuhteissa ajetut kisat hieman helpottivat Räikkösen rengasongelmia, mutta sateella ja viileässä ne korostuivat. Renkaat eivät niille hellällä ajotyylillä saavuttaneet oikeaa toimintalämpötilaansa ja siksi eivät toimineet tarkoitetulla tavalla. Tämä korostui uusilla säännöillä, jossa pienempi downforce entisestään haittasi rengaslämpöjen saavuttamista. Tilanne oli päinvastainen Alonson rajulla ajotyylillä, jolle konservatiivinen rengaspolitiikka sopi paremmin. Yhtälailla kuin Grosjean oli vuonna 2013 alussa pulassa Kimiä vastaan, kun renkaat olivat Kimille suosiolliset, oli Kimi pulassa Alonsoa vastaan, kun renkaat suosivat Alonsoa. Veikkaan, että rengaskilpailun aikakautena Kimi ja Alonso olisivat samalla autolla olleet suorituskyvyltään hyvin lähellä toisiaan ja taistelusta ei olisi muodostunut nähdyn kaltainen pannukakku, vaan tulinen taisto paremmuudesta. Vuotta 2014 vastaava tilanne olisi nähty, jos miehet olisivat olleet kauden 2013 alussa tallikavereina; tällä kertaa kuitenkin Kimi olisi nöyryyttänyt Alonsoa.

Kohta nähdään millainen kaudesta 2015 muodostuu. Se, että Pirellin konservatiivinen rengaspolitiikka jatkuu, ei lupaa hyvää. Toisaalta myös Ferrari on varmasti tiedostanut asian ja pyrkii ratkaisemaan ongelmia autoon tekemillä muutoksilla. Toivotaan parasta.

Joillekin fooruminkäyttäjille vielä sanottakoon, että teksti on spekulaatiota ja tiedostan, että asiat eivät aina ole yksioikoisia. Tarkoitus on kuitenkin herättää keskustelua.
En tiedä hyväksyisikö äikänmaikka, mutta mennään nyt tällä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
En tiedä hyväksyisikö äikänmaikka, mutta mennään nyt tällä.
Vieläkään en jaksa lukea. Vähän ehkä voisi laittaa riviväliä isommaksi. Lisäksi kaipaisi vielä muutaman hyvän kuvituskuvan, tyylikkään kansilehtisen, abstraktin, sekä sisällysluettelon myös. Eikä pidä unohtaa merkitä lähteitä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Vieläkään en jaksa lukea. Vähän ehkä voisi laittaa riviväliä isommaksi. Lisäksi kaipaisi vielä muutaman hyvän kuvituskuvan, tyylikkään kansilehtisen, abstraktin, sekä sisällysluettelon myös. Eikä pidä unohtaa merkitä lähteitä.
Ehkä vielä jenkkityyliin alkuun executive summary (abstrakti on aivan liian pitkä) ja kappaleiden alkuun ensin intro ja loppuun yhteenveto ydinpointteineen. Sitten alkaa olla valmista.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös